  • 31. Data: 2009-01-12 17:55:22
    Temat: Re: krzywe grzania w sterowniku pogodowym
    Od: "kiki" <...@...c>

    "leku" <l...@p...wprost.pl> wrote in message
    news:gkfv0b$2u1e$1@news.ett.com.ua...

    > Przy regulacji pogodowej pieca wymagana jest ciągłą praca pieca
    > a tym samym i pompy. A stabilizacja temperatury wewnętrznej
    > odbywa się za pomocą automatycznie dobieranej krzywej
    > grzania zależnie o temperatury zewnętrznej w połączeniu z modulacją
    > (najlepiej płynną) mocy pieca.
    > Tyle teorii :)

    W regulatorach Vailanta można wejść w menu wciskając "I" oraz "+"
    równocześnie i tam jest 100 parametrów do poustawiania wybiegów pomp, czasów
    i różnych pierdół. Ale to jest na głównym sterowniku bez względu czy
    pogodówka jest czy nie. Nie wiem co by było jakby wyjąć pogodówkę i zobaczyć
    czy wszystkie parametry są nadal dostępne.
    Są w sieci PDF-y dla serwisantów jak to ustawiać i co oznaczają natomiast
    ukrytych menu nie znalazłem w samym regulatorze pohodowym 410s i 420s

  • 32. Data: 2009-01-12 23:19:52
    Od: "JarekM" <j...@w...pl>

    > własnie sie dowiedziałem ze sterownik pogodowy z czujnikiem wenątrz
    > wyłącza tylko pompe od obiegu wody w podłogówce :)
    > w kaloryferach ma działac non stop - a zeby to tez było wyłaczane to
    > trzeba dokupic drugi regulator i zawiesić go na pietrze :(

    ---------------------------------
    Jako ciekawostkę dorzucę coś od siebie.
    U znajomych w domu podłogówka i kaloryfery są sterowane jednym czujnikiem
    wewnętrznym + pogodynka.
    Instalator zamontował czujnik wewnętrzny w salonie, nieopodal kominka.
    Jak znajomi odpalą kominek a co za tym idzie temperatura w tym pomieszczeniu
    wzrasta kaloryfery na górze obniżają swoją temperaturę i ...dzieci marzną.
    Pogratulować wyobraźni instalatorowi, prawda .

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 33. Data: 2009-01-12 23:51:34
    Od: "kiki" <...@...c>

    "JarekM" <j...@w...pl> wrote in message

    > Jak znajomi odpalą kominek a co za tym idzie temperatura w tym
    > pomieszczeniu wzrasta kaloryfery na górze obniżają swoją temperaturę i
    > ...dzieci marzną.
    > Pogratulować wyobraźni instalatorowi, prawda .

    Im wszystkim trzeba pogratulować wyobraźni :-)

  • 34. Data: 2009-01-13 08:03:34
    Od: " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Widzisz, sam potwierdzasz.

    > No ale tam regulujemy nachylenie i przesuniecie, wlasnie po to by niebylo
    > niedogrzania, a pozniej smazenia jajek.
    to musze podpowiedziec, chociaz jak przegladalem instrukcje szybko to byl
    tylko wybor krzywej. Ale dzieki za podpowiedz.

    pozdrawiam
    Bruno

  • 35. Data: 2009-01-13 09:34:00
    Od: " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    BrunoJ <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > to musze podpowiedziec, chociaz jak przegladalem instrukcje szybko to byl
    > tylko wybor krzywej. Ale dzieki za podpowiedz.
    Hehe, doczytalem. I... o czym to bylo w tym watku? ze nie kazdy sterownik
    pozwala wszystko ustawic? Wiec w tymze Brotje (to jest TriBloc TE 23 C)
    ustawia sie po prostu krzywa, im wiekszy numerek tym wyzsza temperatura obiegu
    i jednoczesnie bardziej stroma krzywa. Jesli wiec przy 0st na dworze potrzebne
    jest 60st w obiegu (krzywa 2) to niestety przy -25 bedzie 90st w obiegu - tak
    wynika z obrazka. Jesli mialoby byc 80st w obiegu to krzywa powinna byc 1.75,
    ale wtedy przy 0st na dworze woda w obiegu bedzie tylko 55st, i instalacja juz
    nie jest w stanie ogrzac domu do zadanej temperatury. Czyli cala ta zajemadra
    mechanizacja bedzie wymagac regularnego lazenia do kotla i zmieniania krzywych
    co chwile. Albo placenia wysokich rachunkow i pilnowania zeby sie nie poparzyc
    o kaloryfery. Nie wydaje sie zeby to sie dalo jakos bardziej zmienic przez
    ustawienia serwisowe.
    Obczytywalem sobie kiedys sterowniki do Viessmana i tam faktycznie dalo sie
    osobno regulowac przesunieciem i nachyleniem krzywej.
    A tutaj sie nie da

    PS. temperatura antyzamrozeniowa jest domyslnie ustawiona na 10st (mierzone na
    zewnatrz :D), ale jest do zmiany z ustawien uzytkownika (pewnie nie da sie
    zjechac ponizej zera)

    pozdrawiam
    Bruno

  • 36. Data: 2009-01-13 10:05:46
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sie
    > osobno regulowac przesunieciem i nachyleniem krzywej.

    Najfajniej by bylo gdyby mozna bylo podac tak z piec do dziesieciu punktow,
    a kociol sam by sobie jakas krzywa zinterpolowal, no ale to przekroczyloby
    mozliwosci intelektualne przecietnego uzytkownika/instalatora. Chociaz,
    mogliby sie wysilic i dac takie rozwiazanie jako alternatywe. Zreszta tu
    jest spore pole do popisu - odpowiednie oprogramowanie i odpowiednia liczba
    czujnikow, moglyby podniesc jednoczesnie komfort i oszczednosc instalacji.

  • 37. Data: 2009-01-13 10:18:43
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

> [...]
    > tak
    > wynika z obrazka. Jesli mialoby byc 80st w obiegu to krzywa powinna byc

    W moim Brotje WBS 22 (kondensat AD 2005) wykres jest trochę inny:
    60C przy 0C to tutaj krzywa nr 23.
    Standardowo jest ustawiana krzywa nr 18.
    Ja obecnie mam ustawioną nr 8 i przy ok. -4 na zewnątrz w domu jest ok. 22C
    (temperatura zasilania ok. 40 C, podłogówka ok. 20 C).
    Krzywe mozna przesuwać, dodatkowo jest też regulacja pożądanej temperatury
    pomieszczenia w pomieszczeniu pieca.
    Miałem dokupić regulator pokojowy (pogodowy jest),
    ale zbytnio nie ma sensu.

    > ale wtedy przy 0st na dworze woda w obiegu bedzie tylko 55st, i instalacja
    > juz
    > nie jest w stanie ogrzac domu do zadanej temperatury.

    Skąd takie założenie - stara instalacja, dom nieocieplony, wiatr hula
    drzwiami i oknami ?

    Pzdr

    JKK

  • 38. Data: 2009-01-13 10:23:24
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "JKK" <j...@i...fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Miałem dokupić regulator pokojowy (pogodowy jest),
    > ale zbytnio nie ma sensu.

    ??? Przeciez pokojowy to podstawa.

  • 39. Data: 2009-01-13 10:33:54
    Od: "Maciej" <m...@u...math.uni.wroc.pl>

> [...]
    > tak
    > wynika z obrazka. Jesli mialoby byc 80st w obiegu to krzywa powinna byc

    Czesc: Mam kociol Broetje Triobloc TE 26 i sterownik pozwala mi ustalac
    zarowno nachylenie krzywej (pozycja 17 sterownika) jak i przesuniecie
    rownolegle krzywej (pozycja 64 sterownika). Byc moze masz inny sterownik
    pogodowy. Ktos inny juz wspomnial, ze ma inny kociol Broetje, i tez obie
    regulacje dostepne. Temperatura pomieszczen i tak steruja termostaty na
    grzejnikach, temperatura zasilania ogranicza tylko maksymalna moc, ktora
    mozna z kotla pobrac. Mi moj kociol akurat bardzo sie podoba.
    Pozdrowienia,
    MAciej

  • 40. Data: 2009-01-13 10:36:41
    Od: " BrunoJ" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    JKK <j...@i...fm> napisał(a):

> [...]
    > (temperatura zasilania ok. 40 C, podłogówka ok. 20 C).
    > Krzywe mozna przesuwać, dodatkowo jest też regulacja pożądanej temperatury
    Ten u rodzinki to zwylky amtosferyczny kociol, wiec temperatury wody w obiegu
    beda troche inne. Natomiast krzywe ustawia sie tylko jednym parametrem
    "nachylenie" ktory przy okazji przesuwa rowniez temperature przy 0st.

    > Miałem dokupić regulator pokojowy (pogodowy jest),
    > ale zbytnio nie ma sensu.
    troche dziwne i na oko mniej efektywne.

    > Skąd takie założenie - stara instalacja, dom nieocieplony, wiatr hula
    > drzwiami i oknami ?
    To nie jest zalozenie tylko sprawdzone empirycznie. Instalacja stara (zeberka,
    duza pojemnosc ukladu), dom nieocieplony. Okna wymienione, ale wiatr mimo
    wszystko troche hula. I dosc wysoka temperatura w domu ustawiona (22-23st).
    Mimo wszystko mam wrazenie ze daloby sie to efektywniej ogrzewac, gdyby kociol
    pozwalal na fajniejsze ustawienia. No, ale byl tani w zakupie ;-))

    pozdrawiam
    Bruno