  • 61. Data: 2009-01-15 14:28:49
    Temat: Re: krzywe grzania w sterowniku pogodowym
    Od: Bambuś <b...@a...com>

    Rafał wrote:
    > Własnie mam odpalony piec i CO w nowym domu - stan surowy zamknięty.
    > Ustawiłem temp na 10stopni i chyba wystarczy.
    > Ale zauważyłem że piec czasami sie wyłącza - to chyba ok, ale pompy obiegowe
    > chodza cały czas. Czy to normalne?
    > Jaką krzywą grzania powinienem ustawic? czy to ma wpływ na zużycie gazu?

    Well... sporo było tu powiedziane ale dorzuce jeszcze od siebie...
    Obiegówka niestety musi cały czas pracować... A to dlatego że mierzy się
    procz temperatury na zewnatrz temperature wody w obiegu. Ta na wyjsciu z
    ustrojstwa ogrzewajcego i tą wracającą z instalacji. A czemu???
    A skąd biedne ustrojstwo ma wiedzieć kiedy ponownie ma włączyć
    podgrzewanie wody obiegowej po jej zagrzaniu??? Gdyby nie było obiegu,
    woda przy czujniku szybko by stygła i piec by się ponownie włączał.
    Oczywiście dla konkretnego domu dało by się zaprojektować regulator tak
    by wyłanczał pompe obiegową i co jakiś czas ją włączał by rzetelnie
    pomierzyć temperature na powrocie...
    Rozwiązaniem jest czujnik pokojowy, ale tu pojawiają się problemy z
    podłogówką...
    Można było by też przenieść czujnik temperatury powrotu w jakieś
    reprezentatywne miejsce, ale producent tego nie przewidział.
    W idealnej sytuacji sa osoby które samodzielnie robią sobie np. pompe
    ciepła. Jak dobrze pokombinują to jesli chodzi o oszczednośc energii
    przebiją urządzenia seryjne.

    Umnie obiegówka niestety chodzi cały czas...

    Buziaczki!
    Bambuś

  • 62. Data: 2009-01-15 14:56:02
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Bambuś" <b...@a...com> napisał w wiadomości

    > Well... sporo było tu powiedziane ale dorzuce jeszcze od siebie...
    > Obiegówka niestety musi cały czas pracować...

    Rewelka, u mnie nie pracuje i w wielu innych kotlach tez nie.

  • 63. Data: 2009-01-15 17:06:40
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

> [...]
    > procz temperatury na zewnatrz temperature wody w obiegu. Ta na wyjsciu z
    > ustrojstwa ogrzewajcego i tą wracającą z instalacji.

    To, że kocioł mierzy to jedno.

    Drugie - podłogówka ma mniej lub bardziej
    wysublimowane ustawianie temperatury.

    Trzecie - pompa może być podłączona
    przez swój sterownik z kapilarą.

    Czwarte - przez jakiś sterownik czasowy,
    pewnie / lub też.

    Pzdr

    JKK

  • 64. Data: 2009-01-15 19:55:41
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Janusz Pawlinka <j...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > palenie kominkiem w zupełności wystarcza do utrzymania komfortowej temp.
    > wewnątrz domu (w miarę nowy dom ocieplony 12 cm wełny).
    > Pewnej nocy temperatura zewn. spadła do +2st - no i VRC 420 uruchomił pompy
    > i zrobił to MIMO WYŁĄCZONEGO TRYBU GRZANIA C.O. W KOTLE - czyli jedynym
    > efektem
    > pracy pomp jest ruch zimnej wody w rurkach i marnowanie prądu. Sterownik ma
    > zaaplikowaną histerezę i nie wyłącza pomp przy osiągnięciu z powrotem +3st
    > na
    > zewnątrz ale w temperaturze zewn. znacznie wyższej (empirycznie
    I to jest normalne.Wiekszość sterowników ma tak ustawiony tryb awaryjny-
    Zimowy, by
    zabezpieczyć układ przed zamarznieciem.U mnie ponizej +2C na zewnatrz ,
    sterownik pogodowy daje impuls do kotla i włacza pompę obiegową , pomimo
    pozycji OFF. Ale to akurat normalne- tak ma być.Mogę to wyłaczyć przyciskiem
    na sterowniku odcinajacym zasilanie, ale tego nikt rozsądny nie zrobi... Jak
    temperatura zewnetrzna utrzymuje
    sie ponizej tych 2C, to palnik okresowo włączy się znowu itd.Niektorzy by
    oczekiwali by pompa nie pracowala w temperaturach "przejsciowych". Też
    akurat dogrzewam sie kominkiem w takich jesienno- wiosennych porach i nie
    widzę problemu.Piec ma obnizoną temp.pomieszczenia- domu.Jest to ustawienie
    na sterowniku nieco względne, bo powiązane z empirycznie ustalona przeze
    mnie krzywa grzania.(nie muszę jej zmieniać- jest constans dla dparametrów
    domu). Natomiast obniżenie temperatury na wyswietlaczu (dziennej i nocnej ma
    to znaczenie, że prowadzi do rzadszego właczania sie kotła.Mógłbym dodatkowo
    zamontować czujnik temperatury wewnętrznej, ale wiem, że te dwa sterowniki
    niełatwo zestroić i przy głowicach termostatycznych nie wydaje sie to
    akurat potrzebne. Najwazniejsze, że taki układ grzewczy działa od lat i nie
    stwarza jakis problemów. Instalacja z
    zaworem(ami) trój-czterodroznymi ułatwia znakomicie utrzymywanie stałej
    temperatury wody - dla zadanego pozimu. Gdy konczy się sezon grzewczy,
    wyłączam kocioł w pozycje grzania wodu użytkowej i wtedy pompa C.o.takze
    zostaje wyłaczona.Pozostaje nadal właczana tylko pompa ładujaca c.w.u i
    tylko na moment jej krązenia do zasobnika. Myslę, że niedostatecznie
    ustawione sterowanie pompami( lub brak mozliwosci akurat wielorakiego
    ustawienia powoduje to, że pompa(y) pracują tak długo. Wszystko zalezy od
    typu sterowania, sterownika i jego rozpracowania. Reasumujac; u mnie pompa
    c.o. pracuje non stop w sezonie grzewczym i na I biegu zuzywa 30 Wattów.
    Cóz, darmo nikt jej nie zastapi.

  • 65. Data: 2009-01-15 20:45:17
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

> [...]
    > c.o. pracuje non stop w sezonie grzewczym i na I biegu zuzywa 30 Wattów.

    Tylko ze jak masz w domu 20C bo cos tam, a na dworzu 2C to powiedz mi, bo o
    to tu chodzi, jaki sens ma to krecenie pompami, jezeli ryzyka zamarzania nie
    ma nawet na dworzu, nie mowiac juz o domu.

    Pozdro.. TK

  • 66. Data: 2009-01-15 21:58:12
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Maniek4 <t...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    nie
    > ma nawet na dworzu, nie mowiac juz o domu.

    Sterowniki są juz tak zaprogramowane na zabezpieczenie
    instalacji<<ergo domu przed zamarznięciem. A wracajac do Twojego pytania:
    nie ma zadnego sensu tak krecic pompami. Jak mają pracować - niech tak
    pracują. Warto jednak dla sceptyków- by zapoznali sie z ideą działania
    sterowania instalacją grzewczą nim nakrzyczą na innych. Wszyscy się
    stopniowo uczymy. Pozdrawiam M.

  • 67. Data: 2009-01-15 22:19:09
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

> [...]
    > pracują. Warto jednak dla sceptyków- by zapoznali sie z ideą działania
    > sterowania instalacją grzewczą nim nakrzyczą na innych. Wszyscy się

    Tylko ze ta cala nauka jest jakby wbrew logice i nauce. Nie slyszalem, zeby
    woda zamarzala przy +2 C, a tym bardziej przy +20 C wewnatrz. Takie pompy
    generuja same straty, jezeli ogrzewanie wodne w tym momencie nie jest
    potrzebne, a na zewnatrz jest ciagle powyzej 0 C. Bylo by to logiczne,
    jezeli taka sytuacja miala by miejsce ponizej 0 C na zewnatrz, kiedy ryzyko
    zamarzania ma szanse w ogole wystapic i tez nie od razu. Histereza 4 C caly
    czas powyzej 0 jest po prostu bez sensu. Pokusic sie mozna o co najmniej
    modyfikowalnosc tego parametru, ale mozna przyjac, ze systemy powinny byc w
    jakiejs mierze debiloodporne.

    Pozdro.. TK

  • 68. Data: 2009-01-16 07:15:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    e-kran wrote:

    > Ale głowice na zaworach jednak się przydadzą np. po gruntownym
    > przewietrzeniu pomieszczenia w zimie. Tego źadne wyliczenia nie
    > uwzględnią ;-)

    znaczy jak otworzysz okan na górze i przyjdziesz wieczorem do domu?

    to ci rury zamarzną

  • 69. Data: 2009-01-16 07:32:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marex wrote:
> [...]
    > empirycznie.Byłem nadto dociekliwy, bo chciałem uniknąć
    > niepotrzebnych komplikacji.Nigdy nie wazyłem sie z serwisem.Duzo
    > natomiast chłonałem od speców na targach ( chocby łódzkich) i na
    > wysłuchiwaniu prawdziwych fachowców. I tyle. Czytajac te
    > wczesniejsze wynalazcze podpowiedzi niektorych chciałem
    > zasygnalizować pytajacemu( a nie Tobie), że warto siegnąć po fachowca
    > serwisowego. Czytaj nizej wątki innych a dostrzezesz gdzie leżała
    > prawda o pracy pomp.. Jeżeli się mylę, odwołam wszystko.Tyle tylko
    > wiem. Jest cos takiego jak doswiadczenie i pewna intuicja. Fachowość

    po pierwsze to zrób coś z tą sałatką słowną...

    ja nic nie rozumiem z tego co piszesz, to jakis bełkot.

  • 70. Data: 2009-01-16 07:34:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:

> [...]
    > rozchodzi sie na grzejniki i zasobnik. Sterownik pompy ustawiony jest
    > na 45 C. Wszystko dziala dobrze, do momentu kiedy w kotle nie zacznie
    > przygasac. Pompa pracuje dalej, kociol ciepla juz nie oddaje, a woda
    > w zasobniku zaczyna byc studzona przez krazaca wode w obwodzie
    > grzejnikowym, innymi slowy woda z zasobnika ogrzewa mieszkanie i
    > posrednio komin. Skutek tego jest taki, ze rano mam nie za ciepla
    > wode. Aby tego uniknac musze pompe wylaczac na noc.
    > Mysle, ze w rozwazanych przez was przypadkach, a dotyczacych
    > ogrzewania podlogowego skutek pracujacych pomp moze byc wrecz

    no to masz źle zrobiona instalcję kotłowni i tyle.

    pompa obiegowa co nie powinna ci schładzać zasobnika cwu.