  • 1. Data: 2014-06-05 16:34:30
    Temat: ktory rekuperator?
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    Szukam centralki wentylacyjnej w budzecie do ok 5tys.
    Mam na oku:
    * Dospel Optimal 400 Bypass
    * Brink Renovent Medium

    Obydwa na silnikach DC, obydwa z wymiennikiem przeciwpradowo-krzyzowym.
    Albo moze cos innego polecacie?

    Domek nieduzy, kubatura <500m^3

    bajcik

  • 2. Data: 2014-06-05 17:10:00
    Temat: Re: ktory rekuperator?
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 5 czerwca 2014 16:34:30 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus napisał:
> [...]
    >
    > * Dospel Optimal 400 Bypass
    >
    > * Brink Renovent Medium
    >

    > Obydwa na silnikach DC, obydwa z wymiennikiem przeciwpradowo-krzyzowym.

    Taki w którym wymiennik ciepła będzie miał powierzchnię ok 100m2. Oczywiście jak
    chcesz mieć działający. Bo jak chcesz tylko mieć to kup samą obudowę.

  • 3. Data: 2014-06-06 07:24:49
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Krzysztof Garus wrote:
> [...]
    > * Brink Renovent Medium
    >
    > Obydwa na silnikach DC, obydwa z wymiennikiem
    > przeciwpradowo-krzyzowym. Albo moze cos innego polecacie?

    wielu producentów central kupuje wymienniki z Heatexa (nie wiem czy
    nie wiekszosc) i w tych najtanszych centralach sa te same wymienniki
    ja bym sprawdzal jakosc wentylatorów - tylko jak to zrobic?
    oraz ogólna sztywnosc konstrukcji

    jeffrey

  • 4. Data: 2014-06-06 09:26:27
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2014-06-05 16:34, Krzysztof Garus wrote:
> [...]
    > * Dospel Optimal 400 Bypass
    > * Brink Renovent Medium
    >
    > Obydwa na silnikach DC, obydwa z wymiennikiem przeciwpradowo-krzyzowym.

    Od 2 lat użytkuję Brinka Renovent Large.
    Polecam raczej większą jednostkę, mimo mniejszej kubatury - łatwiej
    szybko przewietrzyć dom w razie potrzeby.

    Sprawuje się bez zarzutu.
    Przy mrozach często zwalnia nawiew i ogólna sprawność wentylacji pewnie
    spada w związku z tym (nie ma nagrzewnicy) ale jakoś nie wpływa to
    ujemnie na odczuwalny komfort w domu.
    Nowa wersja Brinka Excelence bodaj, ma nagrzewnicę w standardzie, choć
    ja jej świadomie nie chciałem.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 5. Data: 2014-06-06 10:05:05
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    quent wrote:

> [...]
    > wpływa to ujemnie na odczuwalny komfort w domu.
    > Nowa wersja Brinka Excelence bodaj, ma nagrzewnicę w standardzie,

    zwalnianie nawiewu nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem bo dochodzi do
    podciśnienia w domu a powietrze i tak musi sobie znaleźć drogę,
    dodatkowa nagrzewnica ciągnie prąd, może być też bypass który w małej
    centrali musi być zewnętrzny bo się nie mieści

    jeffrey

  • 6. Data: 2014-06-06 10:47:25
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2014-06-06 10:05, Jeffrey wrote:
    > dodatkowa nagrzewnica ciągnie prąd

    I dlatego jej nie chciałem.
    Całość działa jednak na tyle dobrze, że po 2giej zimie nie myślę już o
    modyfikacji systemu.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 7. Data: 2014-06-07 00:51:21
    Od: Piotr <m...@w...pl>

    W dniu piątek, 6 czerwca 2014 08:26:27 UTC+1 użytkownik quent napisał:

    > Od 2 lat użytkuję Brinka Renovent Large.

    To dokladnie sprawdz jak wyglada plastikowy wymiennik ciepła. Możesz juz powoli
    potrzebowac wymienic go na nowy.

    Gdy wybieralem rekuperator do swojego dom(k)u szukalem z wymiennikiem aluminiowym.
    Renowent polegl po dokladniejszymw czytaniu sie w specyfikacje.

    Mój wybór - firma na D, podstawowy model bez fajerwerków. I nie narzekam.

    Pozdrawiam.

  • 8. Data: 2014-06-07 01:33:26
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Piotr wrote:

> [...]
    > specyfikacje.
    >
    > Mój wybór - firma na D, podstawowy model bez fajerwerków. I nie

    poważnie są plastikowe? myślałem że alu to standard, jaką to ma
    sprawność?

    jeffrey

  • 9. Data: 2014-06-07 03:00:16
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 7 czerwca 2014 01:33:26 UTC+2 użytkownik Jeffrey napisał:

    > powa�nie s� plastikowe? my�la�em �e alu to standard, jak� to ma
    >
    > sprawno��?
    >

    > jeffrey

    Jasne że są i plastikowe. Teraz księgowi wszystko produkują, no i programiści.
    Surowiec tani, technologia tłoczenia tania. W książce Inżynieria Chemiczna w
    rozdziale o wymiennikach ciepła napisane że poniżej pewnej grubości ścianki w
    wymiennikach płytowych nie uwzględnia się w obliczeniach grubości ścianki. Surowiec
    tani, przerób tani to można dać 5 sekcji więcej i się nadrobi straty. Odpowiednio
    dobrane tworzywo będzie lepsze od aluminium. Aluminium koroduje, zwłaszcza jak jest
    duża wilgotność. Wymienników płytowych do rekuperatorów nie robi się z blachy o
    grubości 1mm tylko z folii aluminiowej.

  • 10. Data: 2014-06-07 09:35:29
    Od: Piotr <m...@w...pl>

> [...]
    duża wilgotność. Wymienników płytowych do rekuperatorów nie robi się z blachy o

    Może i można zrobic wymiennik z folii do pieczenia. Moj wymiennik wyglada na zrobiony
    z blachy. Na oko 0.3-0.4mm grubej. Cały waży okolo 4kg. Troche aluminium w nim jest.
    Użytkuje go 4 lata i nie widzę śladów zużycia. Filtry wymieniam 2x w roku. Na
    plastikowy bym go nie zamienil.