  • 11. Data: 2020-08-26 07:54:02
    Temat: Re: lisciasty do tablicy - tenmperatura paneli FV
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-08-25 o 19:46, heby pisze:

    > To ja, niepytany, powiem. W lipcu osiągneły 70 stopni. Wystraszyłem się
    > i za rok podepnę tam na stałe czujnik temperatury, bo to był tylko taki
    > pomiar ad-hoc.
    >
    > To że są gorące widać po spadku mocy, nawet o 20% mniej w piku, jesli
    > grzeją się non-stop.

    Za strachu podepniesz czujnik temperatury? Czy on coś zmieni? Posadź
    jakieś drzewo, żeby jego cień przyjemnie chłodził panele.

    --
    MN

  • 12. Data: 2020-08-26 09:01:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-08-26 o 07:54, Marcin N pisze:
    > Posadź jakieś drzewo, żeby jego cień przyjemnie chłodził panele.

    Zanim urośnie to przykryć folią termiczną. :-)

    Robert

  • 13. Data: 2020-08-26 09:18:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 25 sierpnia 2020 22:38:20 UTC+2 użytkownik budynPL napisał:
    > dzięki za info, jakiś wzór na zależność moc słońca/temperatura otoczenia/
    > temperatura panelu usiłuje znaleźć, zwykłe ciało czarne wymieka.

    A na czorta Ci takie szukanie? Chcesz coś liczyć czy tak się tylko nudzisz? ;)

    L.

  • 14. Data: 2020-08-26 10:33:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/08/2020 07:54, Marcin N wrote:
    > Za strachu podepniesz czujnik temperatury?

    Z ciekawości. To taka niezrozumiały stan umysłu, wiem.

    Jestem ciekawe ile mocy tracę w jakiej temperaturze. Znowu ta złośliwa
    ciekawość.

    > Czy on coś zmieni?

    Nic nie zmieni, podobnie jak termometr za oknem.

    > Posadź
    > jakieś drzewo, żeby jego cień przyjemnie chłodził panele.

    Widzisz, wbrez pozorom ten kiepski żart ma drugie dno. Czekam aż ktoś
    wpadnie na to aby połaczyć solary z PV. Ciepło pochłaniane z takich
    hybryd w sam raz do grzania basenu.

  • 15. Data: 2020-08-26 11:49:20
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    środa, 26 sierpnia 2020 o 10:33:43 UTC+2 heby napisał(a):

    To jak projektują i z czego robią panele, które są montowane
    np. na farmach fotowoltaicznych na Saharze?
    Tu normalna temperatura w cieniu to ok 30-40 stopni
    Przypuszczam, że w słońcu jest trochę więcej. Jak tu
    wytrzymują takie panele? Tez tracą dużo wraz z wyższą
    temperaturą?
    Byłoby to bezsensu, gdyby tak było, zastosowaliby jakiś osłony,
    Jeśli można automatycznie je ustawiać prostopadle do
    słońca to zastosowanie jakichś osłon wydaje się drobiazgiem.

  • 16. Data: 2020-08-26 11:53:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/08/2020 11:49, Kadar Oszmanski wrote:
    > Tez tracą dużo wraz z wyższą
    > temperaturą?

    https://www.cedgreentech.com/article/how-does-heat-a
    ffect-solar-panel-efficiencies

    Tu jest taki sam kretyn jak ja, czyli podpiął nie wiadomo po co, czujnik
    temperatury:

    https://www.jeroenboeye.com/blog/solar-panel-analysi
    s-pt-2-temperature-and-efficiency/

  • 17. Data: 2020-08-26 12:03:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

    > Jestem ciekawe ile mocy tracę w jakiej temperaturze.

    W takim razie by się przydał pyranometr referencyjny wysokiej klasy
    dokładności. Najlepiej taki zaraz po powrocie z sesji kalibracyjnej
    w Davos. Słabo widzę zakup instrumnentu do badań amatorskich.

    > Znowu ta złośliwa ciekawość.

    Współczynnik temperaturowy jest w karcie katalogowej produktu.
    Jeśli to produkt porządny.

    > Widzisz, wbrez pozorom ten kiepski żart ma drugie dno. Czekam aż
    > ktoś wpadnie na to aby połaczyć solary z PV. Ciepło pochłaniane
    > z takich hybryd w sam raz do grzania basenu.

    Nie trzeba czekać, już wpadł. A nawet wykonał. Tyle że słabo się
    przyjęło.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2020-08-26 12:40:26
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 26 sierpnia 2020 10:33:43 UTC+2 użytkownik heby napisał:
    > Jestem ciekawe ile mocy tracę w jakiej temperaturze. Znowu ta złośliwa
    > ciekawość.

    To sobie można wyliczyć z charakterystyki modułu.

    > Widzisz, wbrez pozorom ten kiepski żart ma drugie dno. Czekam aż ktoś
    > wpadnie na to aby połaczyć solary z PV. Ciepło pochłaniane z takich
    > hybryd w sam raz do grzania basenu.

    Nie musisz czekać bo już wpadł. Ale drogie to i problematyczne
    w montażu, gdzieś to w Anglii montują ale raczej się nie przyjmie.

    L.

  • 19. Data: 2020-08-26 12:43:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/08/2020 12:03, Jarosław Sokołowski wrote:
    > W takim razie by się przydał pyranometr referencyjny wysokiej klasy
    > dokładności.

    Wiadomo, zaś zegarki w domu masz wyłacznie cezowe.

    > Najlepiej taki zaraz po powrocie z sesji kalibracyjnej
    > w Davos. Słabo widzę zakup instrumnentu do badań amatorskich.

    To dobrze że słabo widzisz, masz jakieś przebyłyski rzeczywistości
    czasami. Choć to dalej urojenia, bo nikt tu nie mówi o wysokiej
    dokładności, biedaku. Spadki mocy są rzędu 20%, jeśli jeszcze nie
    zauważyłeś o czym mówisz.

    > Współczynnik temperaturowy jest w karcie katalogowej produktu.
    > Jeśli to produkt porządny.

    Nie jest porządny, biedaku, wszystkie panele jakie widzisz na dachach to
    chińskie produkty o szeroko rozumienej tolerancji, w wielu wypadkach z
    mocą wyssaną z małych paluszków.

    Powinformuje Cie jeszcze, biedaku, że uszkodzenie panelu wygląda
    podobnie jak spadek mocy związany z temperaturą. Niektórzy chcieli by
    mieć dane referencyjne z lat poprzednich, aby tak, najzwyczajej w
    świecie, zorientować się co się dzieje.

    > Nie trzeba czekać, już wpadł. A nawet wykonał. Tyle że słabo się
    > przyjęło.

    Niezmienie się cieszymy. To ja też przysłużę się ludzkości podobnie jak
    niejaki bezużyteczny Jareczek: jest 12:43. Proszę.

  • 20. Data: 2020-08-26 12:44:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/08/2020 12:40, Lisciasty wrote:
    > Nie musisz czekać bo już wpadł. Ale drogie to i problematyczne

    Dlatego czekam aż ktoś na to wpadnie, a nie odwali byle jak i powie że
    "wyszło za drogo i sie nie da".