  • 21. Data: 2020-08-26 12:46:12
    Temat: Re: lisciasty do tablicy - tenmperatura paneli FV
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-26 o 10:33 +0200, heby napisał:
    > Widzisz, wbrez pozorom ten kiepski żart ma drugie dno. Czekam aż ktoś
    > wpadnie na to aby połaczyć solary z PV. Ciepło pochłaniane z takich
    > hybryd w sam raz do grzania basenu.

    To już istnieje od kilku lat jak nie więcej. We Francji ten wynalazek
    jest relatywnie popularny, z racji tego że to jedyny sposób by
    otrzymać dotację na PV - musi być zespolona z produkcją ciepłej wody.
    Ponoć zysk PV jest dzięki temu lepszy, bo panele są chłodzone i pracują
    w lepszych warunkach.

    Mateusz

  • 22. Data: 2020-08-26 15:11:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

    > Wiadomo, zaś zegarki w domu masz wyłacznie cezowe.

    Poniekąd. Synchronizowane via NTP do cezowego, maksymalna odchyłka
    jest znana i niewielka.

    > To dobrze że słabo widzisz, masz jakieś przebyłyski rzeczywistości
    > czasami. Choć to dalej urojenia, bo nikt tu nie mówi o wysokiej
    > dokładności, biedaku. Spadki mocy są rzędu 20%, jeśli jeszcze nie
    > zauważyłeś o czym mówisz.

    No właśnie o tych 20% mówię. Żeby badania miały jakąś wartość,
    potrzebne jest odniesienie do sprzętu klasy tego, co w Davos bywa.

    > Nie jest porządny, biedaku, wszystkie panele jakie widzisz na
    > dachach to chińskie produkty o szeroko rozumienej tolerancji,
    > w wielu wypadkach z mocą wyssaną z małych paluszków.

    Widzę tylko takie, które mają indywidulane metryczki z pomiarów
    na końcu linii produkcyjnej dołączone do każdej sztuki. Porównałem
    to z własnymi pomiarami laboratoryjnymi w komorze do badań paneli
    fotowoltaicznych. Zgodność na każdym z miejsc znaczących. Sprzęt
    pomiarowy był tuż po powrocie z labu referencyjnego (w Finlanii,
    nie w Dacos, bo w tej dzidzinie tam jest lokalne centrum).

    > Powinformuje Cie jeszcze, biedaku, że uszkodzenie panelu wygląda
    > podobnie jak spadek mocy związany z temperaturą. Niektórzy chcieli
    > by mieć dane referencyjne z lat poprzednich, aby tak, najzwyczajej
    > w świecie, zorientować się co się dzieje.

    Mam z ostatnich dwudziestu, więc na bogato. Sprzętem innym niż
    "full spectrum pyranometr", co stwarza jeszcze więcej problemów
    przy kalibracji. Ale też w Davos. Stąd wiem o ile procent może
    "nie wiadomo skąd" różnić się pomiar w poszczególnych latach.

    Dziękuję.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2020-08-26 15:11:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Nie musisz czekać bo już wpadł. Ale drogie to i problematyczne
    > w montażu, gdzieś to w Anglii montują ale raczej się nie przyjmie.

    Tak mi się teraz przypomniały nasze eksperymenta z zewnętrznym chłodzeniem
    wodnym. Były jakieś pomiary, coś wykazały, czy sprawa została olana?

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2020-08-26 15:13:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > otrzymać dotację na PV - musi być zespolona z produkcją ciepłej wody.
    > Ponoć zysk PV jest dzięki temu lepszy, bo panele są chłodzone i pracują

    Aż tak, że każą instalować panele zintegrowane?! Bo ja znam uregulowania
    chorwackie -- tam, żeby sprzedawać prąd z domowej instalacji po mocno
    zawyżonych cenach, trzeba mieć słoneczne grzanie wody użytkowej. Żeby
    nie było tak, że ktoś jedym drutem sprzedaje drogo, a w tym samym czasie
    drugim kupuje tanio i grzeje sobie wodę.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2020-08-26 15:47:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/08/2020 15:11, Jarosław Sokołowski wrote:
    > No właśnie o tych 20% mówię. Żeby badania miały jakąś wartość,
    > potrzebne jest odniesienie do sprzętu klasy tego, co w Davos bywa.

    Mają odniesienie do wzorców. Oczywiście, możesz sobie tak p....lić jak
    masz w zwyczaju z nudów, albo z powodu schorzenia, jednak nawet głupi
    miernik temperatury za $3 trzyma precyzję lepiej niż 20% odchyłki "od
    Davos", cokolwiek w tym Davos magicznego sią znajduje. Myśle że dam radę
    zmierzyć temperaturę z dokładnością do 0.5C. Mi styka. Innym nie. Co zrobić.

    Bo przecież wiesz, że mierzę temperaturę paneli, a nie ich
    nasłonecznienie, prawda, Jaruś? Bo tak wyskoczyłeś tak z tym pyranometrem...

    > Widzę tylko takie, które mają indywidulane metryczki z pomiarów
    > na końcu linii produkcyjnej dołączone do każdej sztuki.

    Więc widzisz specyficzne. Typowy panel ma tabliczę znamionową
    wydrukowaną w chińskiej fabryce i kartę katalogową wspólną dla całej serii.

    Oczywiście w nierealnym świecie Jarka, każdy panel na domku Kowalskiego,
    za 700zł, jest badany w labolatoriach w Davos czy innej Włoszczowej i
    dostarczany z precyzyjnie kalibrowaną charakterystyką aby potem ukraińcy
    mogli precyzyjnie i w zgodzie ze sztuką go dobrać, jak biegają na dachu
    dokręcając śrubki. Co zrobić, urojenia.

    > Mam z ostatnich dwudziestu, więc na bogato. Sprzętem innym niż
    > "full spectrum pyranometr", co stwarza jeszcze więcej problemów

    Chcesz powiedzieć że nie masz najlepiej? Nie wstyd Ci pouczać innych?

    > przy kalibracji. Ale też w Davos. Stąd wiem o ile procent może
    > "nie wiadomo skąd" różnić się pomiar w poszczególnych latach.

    Ogólnie wiesz wszystko i możesz wszystko przewidzieć. Nie czas już
    przypadkiem rozpoczynać nowej religii? Jarczyzm proponuje. Choć masz
    konkurencję.

  • 26. Data: 2020-08-26 15:55:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

> [...]
    > zmierzyć temperaturę z dokładnością do 0.5C. Mi styka. Innym nie. Co zrobić.

    Powodzenia panie Gorski.

    > Bo przecież wiesz, że mierzę temperaturę paneli, a nie ich
    > nasłonecznienie, prawda, Jaruś? Bo tak wyskoczyłeś tak z tym pyranometrem...

    Wiem. Dlatego "wyskoczyłem".

> [...]
    > dostarczany z precyzyjnie kalibrowaną charakterystyką aby potem ukraińcy
    > mogli precyzyjnie i w zgodzie ze sztuką go dobrać, jak biegają na dachu

    Co zrobić, że takie widzę? Nietypowe.

    > Chcesz powiedzieć że nie masz najlepiej? Nie wstyd Ci pouczać innych?

    Bezwstydny jestem. Od zawsze.

    > Ogólnie wiesz wszystko i możesz wszystko przewidzieć. Nie czas już
    > przypadkiem rozpoczynać nowej religii? Jarczyzm proponuje. Choć masz
    > konkurencję.

    Nie czas.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2020-08-26 15:59:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/08/2020 15:55, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Co zrobić, że takie widzę?

    Rozejrzeć się albo zwiększyć dawkę.

    > Nie czas.

    Potem już nie będzie czasu. To co, jedyna szansa chyba teraz. Ten z
    Genesis też zaczynał w podeszłym wieku i patrz jak mu fajnie wyszło.

  • 28. Data: 2020-08-26 16:08:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

    > Rozejrzeć się albo zwiększyć dawkę.

    Dawka w sam raz. Dozuję, smakuję.

    > Potem już nie będzie czasu. To co, jedyna szansa chyba teraz. Ten z
    > Genesis też zaczynał w podeszłym wieku i patrz jak mu fajnie wyszło.

    Też mam fajnie, nie narzekam.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2020-08-26 16:45:44
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu środa, 26 sierpnia 2020 09:18:38 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A na czorta Ci takie szukanie? Chcesz coś liczyć czy tak się tylko nudzisz? ;)

    nudze się i liczę - piszę sobie kolejny programik do symulacji ile energii da panel,
    a w danych oprócz natężenia słońca mam temperaturę powietrza itp. To łatwo podpiąć i
    mieć ciekawy pogląd "co nam zmienia temperatura".

    b.

  • 30. Data: 2020-08-26 17:07:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    budynPL napisał:

> [...]
    > ile energii da panel, a w danych oprócz natężenia słońca mam
    > temperaturę powietrza itp. To łatwo podpiąć i mieć ciekawy pogląd

    Jest nadzieja, że coś sensownego z tych symulacji wyjdzie? Intuicja
    podpowiada, że od temperatury *powietrza* większy wpływ powinien
    mieć wiatr. Mieści się on w ogóle w ramach "itp"?

    --
    Jarek