  • 31. Data: 2020-08-26 17:20:56
    Temat: Re: lisciasty do tablicy - tenmperatura paneli FV
    Od: budynPL <b...@g...com>

    środa, 26 sierpnia 2020 o 17:07:52 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > nudze się i liczę - piszę sobie kolejny programik do symulacji
    > Jest nadzieja, że coś sensownego z tych symulacji wyjdzie? Intuicja
    > podpowiada, że od temperatury *powietrza* większy wpływ powinien
    > mieć wiatr. Mieści się on w ogóle w ramach "itp"?

    Mam siłę i kierunek wiatru, ale żadnego pomysłu jaki
    współczynnik chłodzenia dać.

    b.

  • 32. Data: 2020-08-26 17:27:16
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 26 sierpnia 2020 15:11:45 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Tak mi się teraz przypomniały nasze eksperymenta z zewnętrznym chłodzeniem
    > wodnym. Były jakieś pomiary, coś wykazały, czy sprawa została olana?

    Eksperymentator w drodze na dach z akcesorium olewczym spadł z drabiny,
    rozwalił sobie nogę a potem spędził 6 tygodni na L4. Na tym eksperyment
    zakończono.

    L.

  • 33. Data: 2020-08-26 20:50:40
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-26 o 15:13 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:

    > Aż tak, że każą instalować panele zintegrowane?! Bo ja znam
    > uregulowania chorwackie -- tam, żeby sprzedawać prąd z domowej
    > instalacji po mocno zawyżonych cenach, trzeba mieć słoneczne grzanie
    > wody użytkowej. Żeby nie było tak, że ktoś jedym drutem sprzedaje
    > drogo, a w tym samym czasie drugim kupuje tanio i grzeje sobie wodę.

    A to nie, o ile mi wiadomo, żadnych regulacji w tym kontekście nie ma. Z
    tym, że ceny skupu prądu od prosumenta PV są we Francji tylko trochę
    zawyżone, kilka czy kilkanaście lat temu były bardzo znacznie.

    Pisząc o dotacjach, miałem na myśli ulgi podatkowe. Ulgi te skończyły
    się dla gołych PV kilka lat temu - obecnie dostać można wyłącznie na
    zestaw hybrydowy PV+solar (albo ew. sam solar, no ale to poza tematem
    jeśli chodzi o produkcję prądu).

    Mateusz

  • 34. Data: 2020-08-26 22:14:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Eksperymentator w drodze na dach z akcesorium olewczym spadł z drabiny,
    > rozwalił sobie nogę a potem spędził 6 tygodni na L4. Na tym eksperyment
    > zakończono.

    To już nie będę pytał o stan akcesorium po upadku.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2020-08-27 08:44:21
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.08.2020 o 17:20, budynPL pisze:

    > Mam siłę i kierunek wiatru, ale żadnego pomysłu jaki
    > współczynnik chłodzenia dać.

    Jak wiatr ma wpływ na temperature? Wydaje mi się, że znikomą pod
    warunkiem, że nie doprowadza do jakiegoś parowania.
    Jak samochód w słońcu pokazuje np 35stC, to podczas jazdy temp spadnie o
    stopień lub dwa.

  • 36. Data: 2020-08-27 09:18:43
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 sierpnia 2020 08:44:26 UTC+2 użytkownik Baczek napisał:
    > Jak wiatr ma wpływ na temperature? Wydaje mi się, że znikomą pod
    > warunkiem, że nie doprowadza do jakiegoś parowania.

    o silnikach chłodzonych powietrzem słyszałeś? To jest to samo zjawisko. Przepływające
    powietrze unosi część energii termicznej. Im wiecej tego powietrza tym więcej
    uniesie.

    b.

  • 37. Data: 2020-08-27 11:58:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    budynPL napisał:

    > o silnikach chłodzonych powietrzem słyszałeś? To jest to samo zjawisko.
    > Przepływające powietrze unosi część energii termicznej. Im wiecej tego
    > powietrza tym więcej uniesie.

    Do pewnych granic oczywiście. W takim dajmy na to motocyklu to się
    dobrze składa, bo stojący i popierdujący na luzie wytawrza mocy mniej,
    a pędzący szosą więcej -- chłodzenie też dużo większe. Pozwala to na
    utrzymanie w miarę stałej temperatury pracy. Przykład z samochodem też
    był dobry. Podczas jazdy w upalny dzień da się utrzymać temperaturę
    zbliżoną do zewnętrznej, powiedzmy, że to będzie coś koło 35 stopni.
    Nawet przy zamkniętych oknach będzie niewiele gorzej. Ale wystarczy
    zaparkować brykę na godzinę, a blachy i wnętrze osiągną 50-60 stopni.

    Wrócmy do pomysłów z liczeniem temperatury paneli. Też ich nie mam,
    obawiam się, że dokładne symulacje na podstawie znanych parametrów
    są nierealne. Ja bym zaczął od opisu binarnego: z wiatrem i bez.
    Nawet niewielki wiatr zawiewający z dowolnego kierunku sprawia, że
    powierzchnie wystawione na słońce mają temperaturę otoczenia.
    W nieruchomym powietrzu ustala się temperatura równowagi wyznaczona
    przez radiację powierzchni i chłodzenie konwekcyjne.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2020-08-27 16:38:55
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 sierpnia 2020 11:58:05 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

> [...]
    > W nieruchomym powietrzu ustala się temperatura równowagi wyznaczona
    > przez radiację powierzchni i chłodzenie konwekcyjne.

    dałbym z wiatrem temperaturę jakos pomiędzy temperaturą otoczenia, a
    temperatura wynikającą z promieniowania, jakis współczynnik z czapki
    trzeba wydziergać :)

    b.

  • 39. Data: 2020-08-27 18:04:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    budynPL napisał:

    > dałbym z wiatrem temperaturę jakos pomiędzy temperaturą otoczenia, a
    > temperatura wynikającą z promieniowania, jakis współczynnik z czapki
    > trzeba wydziergać :)

    Coś by może dało się policzyć z efektu szklarniowego i z przewodnctwa
    od góry i od spodu. Bo oczywiście temperatura złącza PN (a o nią nam
    tu chodzi) będzie wyższa niż powietrza.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2020-08-29 11:35:24
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 25 Aug 2020 19:46:09 +0200, heby

    > To ja, niepytany, powiem. W lipcu osiągneły 70 stopni. Wystraszyłem się
    > i za rok podepnę tam na stałe czujnik temperatury, bo to był tylko taki
    > pomiar ad-hoc.

    Mierzyłem u rodziców w patelnię, kamerą termowizyjną (przy okazji
    sprawdzając czy panele nie mają placków zepsutych) na początku sierpnia, i
    miały w porywach 60. Co ciekawe, bo u rodziców na jednym dachu są 3 różne
    kąty, od 35, przez 30 po 25, różnice były dosyć znaczne. Ale już nie
    pamiętam dokładnie jak to wyglądało w zależności od kąta. Skupiałem się na
    szukaniu ew. uszkodzeń.

    --
    Pozdor
    Myjk