  • 41. Data: 2015-10-09 21:14:36
    Temat: Re: mała działka i parterówka
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 9 października 2015 16:27:45 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Uhm. Ile dała za OZC przed położeniem drutów?
    > Pytanie retoryczne.

    Chocby i dala 10k i zrobili jej to OZC co do centymetra i co do Wata, to nikt
    nie wie ile bedzie kosztowal 1kW z pradu za rok, 10 i 50 lat. Skazywanie sie
    na jedno zrodlo ciepla jest zwyczajna glupota. Ale dobrze wiemy, ze po tobie
    niczego madrego spodziewac sie nie nalezy :D

    --
    Adam Sz.

  • 42. Data: 2015-10-09 21:50:15
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu piątek, 9 października 2015 17:49:13 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Ponieważ kabli (jak i wszystkiego co działa na prąd)
    > się nie robi na pałę tylko liczy się i dokładnie
    > dobiera w zależności od wyliczonego zapotrzebowania.

    Jasne. Znajoma tez tak miala, uzywala i chwalila sobie bezobslugowosc. Ale przyszly
    chudsze lata to zima jest zimno i drogo jednoczesnie.

    Wlasciwie to ile kosztuje ogrzewanie kablami i ile jest tansze od podlogowki? Bo
    drugie rozwiazanie to rurki+rozdzielacze+kociol elektryczny+troche armatury.

    bajcik

  • 43. Data: 2015-10-09 21:53:38
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-10-09 o 21:14, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > na jedno zrodlo ciepla jest zwyczajna glupota. Ale dobrze wiemy, ze po tobie
    > niczego madrego spodziewac sie nie nalezy :D

    Prąd to jedyne źródło energii produkowane w Polsce z polskich zasobów.
    Jest więc najbardziej przewidywalne ze wszystkich.

    Uzależnianie się od gazu - to dopiero głupota...

    --
    MN

  • 44. Data: 2015-10-09 22:00:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 9 października 2015 21:53:38 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Prąd to jedyne źródło energii produkowane w Polsce z polskich zasobów.
    > Jest więc najbardziej przewidywalne ze wszystkich.
    >
    > Uzależnianie się od gazu - to dopiero głupota...
    Zrobienie ogrzewania podłogowego\rurki wodne w podłodze to właśnie najbardziej
    uniwersalne i uniezależniające roswiązanie.

  • 45. Data: 2015-10-09 22:10:46
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Tak, dlatego napisałem "względem gazu" :)

    > W końcu kotłownia z piecem gazowym też kosztuje kilkanaście tys zł (w
    > tym 4.5k samo podłączenie gazu do domu). Jeśli doliczyć jeszcze
    > postawienie komina - to pompa ciepła wychodzi TANIEJ niż gaz już na
    > etapie kotłowni.

    Raczej mało kto będzie stawiać komin do kotła gazowego, jeśli wystarczy
    rurę wyprowadzić. Ale przyłącze, szafka, ustalenia, mapa, projekt
    budowlany, geodeta, próby, odbiory... Uzbiera się drugie tyle co sam kocioł
    albo i więcej, zależnie od przyłącza.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 46. Data: 2015-10-09 22:24:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 9 Oct 2015 12:50:15 -0700 (PDT), Krzysztof Garus

    > Jasne. Znajoma tez tak miala, uzywala i chwalila sobie bezobslugowosc.
    > Ale przyszly chudsze lata to zima jest zimno i drogo jednoczesnie.

    Nie jestem zwolennikiem kabli -- nigdy bym ich sobie nie zainstalował.
    Wolałbym rozwiązanie woda+grzałka, aby "w razie czego" móc szybko uciec w
    inne źródło grzewcze.

    Ale takie teksty, że znajoma ma i cośtam by dała żeby czas cofnąć i rury
    tam mieć zamiast drutów mnie zwyczajnie śmieszą :P -- bo ani cena prądu nie
    skoczyła jakoś specjalnie w ostatnich latach*, ani zimy nie są zimniejsze,
    tylko zwyczajnie dała wystarczająco (co tam lubi) przy samej instalacji --
    a teraz pretensje ma standardowo do całego świata.

    *) I raczej mocno nie skoczy, bo niby czemu?
    Kopalni węgla u nas (i nie tylko u nas) dostatek. :P

    > Wlasciwie to ile kosztuje ogrzewanie kablami i ile jest tansze od
    > podlogowki? Bo drugie rozwiazanie to rurki+rozdzielacze+kociol
    > elektryczny+troche armatury.

    Inwestycja zależy od użytych podzespołów (kabli i sterowników). Druty mogą
    więc kosztować od 50 zł/m2 (robione po taniości na chińskich sterownikach i
    kablach + robota własna) do 120 zł/m2 (robione przez firmę na "firmowym"
    sprzęcie). Różnicę czuć więc na dodatkowym kotle (ew. buforze), który
    kosztuje około 3k zł (plus bufor 3k+ zł).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 47. Data: 2015-10-09 22:32:26
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 9 Oct 2015 21:53:38 +0200, Marcin N

    > Prąd to jedyne źródło energii produkowane w Polsce z polskich zasobów.
    > Jest więc najbardziej przewidywalne ze wszystkich.

    Zwłaszcza że poza szczytem, kiedy to ogrzewa się domy prądem, są kosmiczne
    przeciągi w sieci elektrycznej. Więc nawet jeśli większość przerzuci się na
    prąd, to może to wyjść nam jedynie na dobre, bo spadną koszty utrzymania
    sieci w czasie "przeciągów". Całkiem niedawno była o tym na pms dyskusja
    przy okazji ew. rozwoju Tesli w naszym pięknym kraju. ;)

    > Uzależnianie się od gazu - to dopiero głupota...

    No, tak. Ale od paru lat słychać, jak to Putin kurek będzie zakręcać (Drób
    przepowiadał to już w zeszłym roku), będzie podkręcać ceny żeby z nas
    wszystko wyssać i...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 48. Data: 2015-10-09 22:59:47
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu piątek, 9 października 2015 22:22:50 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Ale takie teksty, że znajoma ma i cośtam by dała żeby czas cofnąć i rury
    > tam mieć zamiast drutów mnie zwyczajnie śmieszą :P

    Smiech to zdrowie :)
    A przyklady bywaja przydatne - uciu sie dowiedzial ze to rozwiazanie nie dla kazdego
    domu, a w perspektywnie dlugoletniej - nie dla kazdej kieszeni. Ze o dlugotrwalych
    awariach zasilania nie wspomne...

    > -- bo ani cena prądu nie
    > skoczyła jakoś specjalnie w ostatnich latach*, ani zimy nie są zimniejsze,
    > *) I raczej mocno nie skoczy, bo niby czemu?
    > Kopalni węgla u nas (i nie tylko u nas) dostatek. :P

    Na dwoje babka wrozyla, to zawsze bedzie wypadkowa podazy i popytu. Popyt rosnie, aut
    elektrycznych przybedzie. Wegiel dlugiej przyszlosci nie ma.
    Z drugiej strony - OZE, atomowka.

    > tylko zwyczajnie dała wystarczająco (co tam lubi) przy samej instalacji --
    > a teraz pretensje ma standardowo do całego świata.

    Nie znala sie i ktos zadecydowal za nia. A wyszlo jak wyszlo.

> [...]
    > sprzęcie). Różnicę czuć więc na dodatkowym kotle (ew. buforze), który
    > kosztuje około 3k zł (plus bufor 3k+ zł).

    To tym bardziej trzeba isc w rurki - 15zl/m^2 (wavin), z tysiaka za rozdzielacz.
    Bufor moze drozszy niz 3tys ale moze juz miec grzalke.

    bajcik

  • 49. Data: 2015-10-10 08:44:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 9 października 2015 22:59:49 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus napisał:

    > To tym bardziej trzeba isc w rurki - 15zl/m^2 (wavin), z tysiaka za rozdzielacz.
    Bufor moze drozszy niz 3tys ale moze juz miec grzalke.

    O jakiej pojemnosci buforze piszesz? 1000l kupisz znacznie taniej:

    http://allegro.pl/1000l-zbiornik-akumulacyjny-bufor-
    buforowy-bez-izo-i5721168865.html

    Do tego izolacja - paczka 20cm welny plus osprzet hydrauliczny (zawory etc) -
    w 2k pln sie zmiescisz. I do tego dwie grzalki 6kW po 70 pln sztuka:

    http://allegro.pl/listing/listing.php?order=p&bmatch
    =s0-hou-1-4-0907&search_scope=&string=grza%C5%82ka%2
    06kw

    :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2015-10-10 14:51:29
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    >Akurat na poziomy to potrzeba trochę terenu.
    >Przy tej parterówce zostanie (w mocnych porywach) 200m2.

    200-250m2 nie wystarczy na poziomy wymiennik?
    Jaki powinien być bezpieczny bufor przy domu 110m2?

    pozdrawiam
    uciu