  • 21. Data: 2011-01-28 19:26:01
    Temat: Re: mit odzysku ciepła z wentylacji
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:ihv48i$peh$1@inews.gazeta.pl...
    > Nie wiem co jest prawdziwe w arkuszu.

    to dane ze stacji pogodowych, mozesz se potwierdzić

    >Średnia temperatura dla Polski jest
    > inna. No chyba ze przyjmujesz że latem rekuperator i wentylacja nie
    > działa.

    Znaczy sie do strat ogrzewania chcesz wliczyć również sierpień?

    > Skąd wiem ze to 15% a nie 3. Bo oszacowałem.

    Ale jak ktos oszacuje na 50% to musi być w błędzie, tak? Zauważyłes moze ze
    im wiekszy rekuperator, tym wieksza sprawnosc (dla danego przepływu)? Jakos
    nikt tego nie wspomniał. Moze trzeba dobrac odpowiednio duży. A program
    doboru wymienników uparcie twierdzi (dla tego starego wymiennika co go
    kiedys analizowalismy) ze sprawnosc (energetyczna!!) przy dT=15 wynosi 67%.
    Ale to nie pasuje do teorii złych rekuperatorów, co?

    b.

  • 22. Data: 2011-01-28 19:28:23
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał(a):

    > To nie mój wątek i nie chce mi się udowadniać opłacalności lub
    > nieopłacalności rekuperatora. Ale... gdybym go w swoim czasie
    > zamontował w moim domu, to mógłbym zrezygnować z czterech kominków
    > wentylacyjnych i zostawić tylko jeden od pionu kanalizacyjnego,
    > zaoszczędziłbym na tym przynajmniej 1/3 ceny reku.
    >
    > T.
    Jak nie Twoj wątek to po co bronisz jednej tezy a pomijasz drugą? Ktoś
    policzył ile kosztuje zrobienie czterech kominów wentylacyjnych. Wyszło ze nic
    nie kosztuje bo materiały na kominy wentylacyjne tanie a upustu od tych co
    murują nie ma. Napisz co za logika w budowaniu murowanych z cegieł kominow
    wentylacyjnych jak można to załatwić tanimi rurami i estetycznym i bardzo
    trwalym plastikowym dinksem na dachu. Niedawno taki kupowałem, 32,90
    kosztował. Rura spiro chyba 12 złotych.

  • 23. Data: 2011-01-28 19:39:24
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > kiedys analizowalismy) ze sprawnosc (energetyczna!!) przy dT=15 wynosi 67%.
    > Ale to nie pasuje do teorii złych rekuperatorów, co?

    Nie,nie. Ten co pisze 70% podaje ze to sprawnośc temperaturowa. A ona nie ma
    nic wspólnego z energetyczną. Popatrz na dobry piec węglowy. To tez
    rekuperator. W palenisku 1000 stopni do komina wylatuje 200 stopni. Piszą ze
    ma sprawność 80%. I to się mniej więcej zgadza. Ale jak ktoś pisze że
    odzyskuje na etapie studzenia ciepla mniej niż 50% ( mniej bo przepływy nie są
    jednakowe) To jak przy rożnicy temperatur jakie podaje ( około połowa ) może
    zrobić sumaryczną sprawność 80%.

  • 24. Data: 2011-01-28 19:44:52
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    kogutek <s...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > jednakowe) To jak przy rożnicy temperatur jakie podaje ( około połowa ) może

    Odpuścilem tamten temat bo nie lubię gadać z głuchymi. Weż poprawkę ze
    strumien ogrzewajacy jest sporo większy niż ogrzewany. Z rysunkow i opisów
    wynika to wprost.

  • 25. Data: 2011-01-28 19:47:59
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2011-01-28 20:28, kogutek pisze:

    > Jak nie Twoj wątek to po co bronisz jednej tezy a pomijasz drugą? Ktoś

    Ja bronię tezy, że 6 m3 powietrza na osobę/h to za mało i tylko to mnie
    interesuje. Przy okazji można udowodnić, że w dużym domu z kuchnią
    gazową i kominkiem rekuperator jednak dość szybko da zauważalne
    oszczędności, najlepiej w połączeniu z GWC.

> [...]
    > wentylacyjnych jak można to załatwić tanimi rurami i estetycznym i bardzo
    > trwalym plastikowym dinksem na dachu. Niedawno taki kupowałem, 32,90

    Moje ceramiczne kominki do karpiówki Koramic angobowanej na zielono
    kosztowały ponad 400 zł/szt, to były najdroższe elementy pokrycia
    dachu. Plastikowe dinksy nie są trwałe, mam też zielone rynny z PCV
    i ich górne płaskie krawędzie po 5 latach już się całkiem odbarwiły,
    za kolejne 5 pewnie się rozsypią i trzeba będzie wymienić całość na
    miedź.

    T.

  • 26. Data: 2011-01-28 20:28:54
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Tomasz Finke" <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości

    > No to policzmy: przy założeniu, że dom dla 5-osobowej rodziny potrzebuje
    > minimum 250 m3 powietrza na godzinę i takim samym dT=20 stopni
    > na ogrzanie tego powietrza potrzebujemy 4,5 GJ czyli 1250 kWh
    > miesięcznie. Przez 6 miesięcy licząc po 0,3 zł/kWh mamy łączne koszty
    > równe 2250 zł, jeśli rekuperator pozwoli obniżyć je o 50%,

    Ile placisz za ogrzewanie za caly sezon?

    Pozdro.. TK

  • 27. Data: 2011-01-28 20:32:36
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > i ich górne płaskie krawędzie po 5 latach już się całkiem odbarwiły,
    > za kolejne 5 pewnie się rozsypią i trzeba będzie wymienić całość na

    Tak przy okacji to masz pecha. Moje czarne tez maja pare lat Galeco o ile
    dobrze pamietam i nie ma na nich sladu slonca. Moj sasiad ma brazowe jeszcze
    dluzej i tez nie ma sladu. Moze je reklamuj?

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2011-01-28 20:40:10
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 21:28, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Ile placisz za ogrzewanie za caly sezon?

    Ale to sie Maniek dokladnie sprawdza. Jezeli wentylacja to ok 30% to
    on placi za ogrzewanie ok. 7k pln. Skoro liczy po 0,3 pln / kWh to
    zuzywalby 23 tys kWh. Zakladajac, ze na wentylacje idzie 30% czyli te
    7,6tys kWh i odzyskujemy w zimie z tego 80%, tj. oszczedzamy ok 6 tys
    kWh. Czyli dom zuzywa z rekuperatorem w sumie 17 tys kWh. To prawie
    dokladnie tyle, co moj (16 tys kWh). Te wyliczenia dokladnie pokrywaja
    sie z moimi. 6 tys kWh to dla gazu ok 1200 pln, dla wegla pewnie ok
    800 pln. Takie wyniki dokladnie podaje tez .xls budynia :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 29. Data: 2011-01-28 20:43:56
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 21:40, Adam <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > sie z moimi. 6 tys kWh to dla gazu ok 1200 pln, dla wegla pewnie ok
    > 800 pln. Takie wyniki dokladnie podaje tez .xls budynia :)

    CZYLI jeszcze raz -> dom zuzywa normalnie 24 tys kWh (dla gazu to
    koszt 5280 pln - licze po 0,22 / kWh), rekuperator odzyskuje 6tys kWh
    czyli 1320 pln. Koszt ogrzewania spada lekko ponizej 4 tys pln. To
    musi byc dosc spory dom, "standardowy" 100-120m2 zuzyje pewnie tak z
    2/3 tego (czyli oszczednosc na wentylacji -> ok 800-900 pln). Minus
    koszt pradu oczywiscie (ok 400 pln przy zwyklej G11, pracujac non stop
    na ok 200m3/h).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 30. Data: 2011-01-28 20:49:30
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > sie z moimi. 6 tys kWh to dla gazu ok 1200 pln, dla wegla pewnie ok
    > 800 pln. Takie wyniki dokladnie podaje tez .xls budynia :)

    To wstaw w tym xlsie realną sprawność energetyczną rekuperatora przy +8
    stopniach.