  • 61. Data: 2011-01-30 21:09:33
    Temat: Re: mit odzysku ciepła z wentylacji
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:ii4j62$kd5$1@inews.gazeta.pl...
    > wydalany CO2 z organizmu bo zmienią się ciśnienia osmotyczne w komórkach i
    > na
    > zawnątrz. Szybciej wydalany CO2 spowoduje przesunięce pH komórki w strone
    > zasadowego. Nie wiem jak jest z hiperwentylacją. Ale na oko to ona
    > występuje w

    hahahahaha, wentylacja mechaniczna - troche wam zeszło z tematu
    :-)))))))))))

    b.

  • 62. Data: 2011-01-30 21:45:15
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >

    > hahahahaha, wentylacja mechaniczna - troche wam zeszło z tematu
    > :-)))))))))))
    >

    > b.

    Każdy sposób pozyskiwania wiedzy jest dobry. Przeczytałem i jakoś mi
    zasadowica nie pasowała do zwiększonego stężenia CO2 w powietrzu. Oczywiście
    mogę się mylić bo się na tym nie znam. Może coś przedpiśca dopisze w tej
    materii. Po tym jak napisałem odpalilem Google. Na paru stronach bylo ze jak
    za duże steżenie CO2 to kwasica. Zresztą to stężenie musi byc faktycznie
    niezwyle wysokie. Do 5% w powietrzu uznają że należy do niskich. To kilka
    tysięcy razy więcej niż w atmosferze. Wychodzi ze człowiek to calkiem niezła
    konstrukcja. Jakiś parametr może się zmienić kilka tysięcy razy i tylko łeb
    nap..... boli znaczy się.

  • 63. Data: 2011-01-30 22:04:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik kogutek napisał:

    > Nie znam się na tym. Ale wydaje mi się. Wydaje mi się. Że zasadowica będzie
    > występowała jak steżenie CO2 w powietrzu będzie za male. Szybciej będzie
    > wydalany CO2 z organizmu bo zmienią się ciśnienia osmotyczne w komórkach i na
    > zawnątrz. Szybciej wydalany CO2 spowoduje przesunięce pH komórki w strone
    > zasadowego.

    Całkowicie błędne założenie. Nie ma czegoś takiego jak "za mało
    dwutlenku w powietrzu" Stężenie CO2 w powietrzu jest tak niskie że nie
    ma żadnego zauważalnego wpływu na prędkość wydalania dwutlenku z organizmu.

    > Nie wiem jak jest z hiperwentylacją. Ale na oko to ona występuje w
    > przypadku niedoboru tlenu. Taki mechanizm malo tlenu częściej się oddycha. I
    > też powinno prowadzić do kwasicy.

    Hiperwentylacja, jak sama nazwa wskazuje to jest nadmierne naoddychanie
    się. W normalnych warunkach. Wypłukuje się w efekcie za dokładnie
    dwutlenek, doprowadza do zasadowicy (może wręcz uszkodzić układ nerwowy)
    i potrafi zablokować okresowo mechanizm oddechu co akurat nie jest
    niczym groźnym - organizm po prostu próbuje się w ten sposób bronić,
    powstanie trochę CO2 w wyniku metabolizmu to oddech powinien wrócić.
    Podobne efekty może dać oddychanie czystym tlenem - nieprzypadkowo w
    zestawach ratowniczych butle z tlenem mają pojemność czterech litrów
    jedynie. Tak mała butla starcza na transport do szpitala ale nie starczy
    na przetlenienie pacjenta - a czystym tlenem można nawet zabić...
> [...]
    > ludzie w plucach. Niewątpliwie wzrost stężenia CO2 w powietrzu jest szkodliwy
    > i w skrajnych przypadkach może doprowadzić do śmierci. I to w sytuacji kiedy
    > jest jeszcze dostateczna ilość tlenu. Tylko że wedlug mnie mechanizm nie
    > bęzdie polegal na zatruciu, bo zatrucie bardziej kojarzy się z cyjankiem
    > potasu. A ze zwyczajnym uduszeniem. Doprowadzenie w obiekcie typu dom do
    > sytuacji kiedy stężenie CO2 wzrośnie do wartości niebezpiecznych jest wedlug
    > mnie malo prawdopodobne. Dom to nie okręt podwodny. A jak dom jest tynkowany
    > tynkami wapiennymi to praktycznie niemożliwe.

    CO2 jest szkodliwy w stężeniach rzędu kilku (dużych kilku) procent w
    dłuższym czasie. Dużo wcześniej powoduje silne przyspieszenie oddechu,
    uczucie duszności, przyspieszenie akcji serca - generalnie duży alarm w
    organizmie. Mało ludzi natomiast wie jak zdradliwy potrafi być czysty
    azot - wypłukuje dwutlenek zupełnie tak jak powietrze, przyspieszenia
    oddechu nie ma - ale i wchłaniania tlenu też nie ma (bo to czysty
    azot...) W efekcie oczy zaczynają się kleić, głowa opada i człowiek bez
    żadnych dodatkowych objawów usypia - jak go w tym azocie zostawić to
    snem wiecznym...

    --
    Darek

  • 64. Data: 2011-01-30 22:30:46
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > w=20
    > organizmie. Ma=B3o ludzi natomiast wie jak zdradliwy potrafi by=E6 czysty=
    > =20
    > azot - wyp=B3ukuje dwutlenek zupe=B3nie tak jak powietrze, przyspieszenia=
    > =20
    > oddechu nie ma - ale i wch=B3aniania tlenu te=BF nie ma (bo to czysty=20
    > azot...) W efekcie oczy zaczynaj=B1 si=EA klei=E6, g=B3owa opada i cz=B3o=
    > wiek bez=20
    > =BFadnych dodatkowych objaw=F3w usypia - jak go w tym azocie zostawi=E6 t=

    Dzięki, wygląda logicznie. Tylko że w przpadku hipotetyczneo wzrostu w
    mieszkaniu steżenia CO2 będziemy mieli do czynienia nie z zasadowicą. A
    zasadowicy pisał przedpiśca. To sytuacja znana z okrętów podwodnych i statków
    kosmicznych. Pomimo dostatecznej ilości tlenu zaczyna zagrażać dwutlenek
    węgla. W pomieszczeniu o objetosci kikuset m3 przy 4 osobach, kocie i słąbej
    wentylacji albo przy jej braku co najwyżej bęzdie smród.

  • 65. Data: 2011-01-31 11:04:27
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Tomasz Finke" <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości

    > Nic nie przyjąłem, to były założenia twórcy tego wątku, ja tylko
    > urealniłem ilość zużywanego powietrza na osobę. Wygląda na to,
    > że on poprawnie wykonał mnożenie, tylko nie napisał, że w tym domu
    > bez rekuperatora i bez wentylacji wszyscy muszą siedzieć
    > w maskach tlenowych. :-)

    Przyjął poprawne założenia jeśli chodzi o tlen.

    Człowiek zużywa spoczynkowo 1 litr tlenu lub 20 litrów powietrza na minutę.
    W wydychanym powietrzu jest 16% tlenu. Daje to 1,2m3/h.
    Podczas treningu zużycie jest 3-5 razy większe. W nocy o połowę mniejsze.
    Zatem rodzina 5 osobowa potrzebuje średnio 144 m3 powietrza na dobę.

    Wilgotność to inna sprawa.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 66. Data: 2011-01-31 11:08:43
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    Nie,nie. Ten co pisze 70% podaje ze to sprawnośc temperaturowa. A ona nie
    ma
    > nic wspólnego z energetyczną. Popatrz na dobry piec węglowy. To tez
    > rekuperator. W palenisku 1000 stopni do komina wylatuje 200 stopni. Piszą
    > ze
    > ma sprawność 80%. I to się mniej więcej zgadza. Ale jak ktoś pisze że
    > odzyskuje na etapie studzenia ciepla mniej niż 50% ( mniej bo przepływy
    > nie są
    > jednakowe) To jak przy rożnicy temperatur jakie podaje ( około połowa )
    > może
    > zrobić sumaryczną sprawność 80%.

    Warto pamiętać, że 1000 litrów powietrza o temperaturze 1000 stopni, to
    tylko 370 litrów w temperaturze 200 stopni.

  • 67. Data: 2011-01-31 11:18:23
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d45e071$0$2444
[...]
    --------------

    Bezedura!
    Dopiero po 10 godzinach oddychania 99% tlenem pojawia się toksyczność
    płucna.
    Wężyki wkładane do nosta lub typowe maski dają chyba 40-70%.
    Butle są takie małe, żeby były wygodne.

  • 68. Data: 2011-01-31 11:31:39
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jan Werbinski napisał:
> [...]
    > płucna.
    > Wężyki wkładane do nosta lub typowe maski dają chyba 40-70%.

    I po godzinie przy ciśnieniu parcjalnym tlenu rzędu 2 bar...
    Widziałeś ty kiedy stosowanie w ratownictwie "okularków"? Tylko 100%
    tlenu na masce (albo do rurki intubacyjnej) w pełnym przepływie,
    zabezpieczeniem przed problemami z przetlenieniem jest właśnie
    ograniczony czas mało kontrolowanego stosowania. W szpitalu mogą
    pacjenta dokładnie monitorować i podawać tlen tak żeby ani się nie
    poddusił ani nie przetlenił.

    --
    Darek

  • 69. Data: 2011-01-31 12:18:19
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d469dab$0$2461$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]

    ograniczony czas mało kontrolowanego stosowania. W szpitalu mogą
    pacjenta dokładnie monitorować i podawać tlen tak żeby ani się nie

    W jaki sposób chcesz uzyskać w budynku ciśnienie parcjalne 2 bar?
    Rekuperatorem???!!!

    W ratownictwie aby doszło do toksyczności musiałbyć podawać tlen 10 godzin.

  • 70. Data: 2011-01-31 12:46:17
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    > W jaki sposĂłb chcesz uzyskaÄ&#65533; w budynku ciĹ&#65533;nienie parcjalne 2 bar?
    > Rekuperatorem???!!!

    Jasne . Ale takim co ma sprawność 99% i kosztuje nie mniej niż 19 tysięcy.
    Oczywiście GWC niezbędny. Jak chcesz to zrobię darmowy program i sobie policzysz.