  • 1. Data: 2013-11-25 10:04:24
    Temat: mokra wełna od strony dachówki. Co jest źle zrobione?
    Od: "Edward" <b...@m...com>

    Witam,
    Kupiłem dom z 1992 roku. Problem polega na tym, że na poddaszu między wełną,
    a folią, która jest pod dachówką zbiera się wilgoć.
    Od strony pomieszczeń mieszkalnych wełna jest sucha.
    Folia pod dachówką to jakieś grube matowe tworzywo z siatką zbrojeniową z
    plastiku, nie mam pojęcia, czy w ogóle jest paroprzepuszczalna.
    Folia od strony pomieszczeń poddasza jest niebieska, podejrzewam że to
    zwykła folia budowlana, jest do tego fatalnie położona, szpary po kilka cm.
    Niestety żadnych nadruków, aby zidentyfikować producenta.

    Co można w tej sytuacji zrobić? Mogę usunąć płyty k/g ( i tak chcę zrobić
    boazerię) i wymienić folię od wewnątrz (na jaką), od zewnątrz nie mam jak,
    nie chcę rozbierać dachu. :(

    z góry dzięki z pomocne informacje.

  • 2. Data: 2013-11-25 10:23:22
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Kupiłem dom z 1992 roku. Problem polega na tym, że na poddaszu między
    >wełną, a folią, która jest pod dachówką zbiera się wilgoć.

    Wełna powinna mieć wentylację aby usuwać ewentualną wilgoć (skroplona para
    wodna i itd). Powinna być szpara wentylacyjna 2-4cm pomiędzy folią a wełną.
    Jak nie ma szpary to wełna nie będzie wentylowana i będzie mokra ...

    Szczerze mówiąc jest źle wykonane ocieplenie poddasza (brak szczeliny
    wentylacyjnej). Trzeba by zdemontować całą wełnę i zrobić dylatację i
    ponownie założyć wełnę ...

    Jak nie będzie zrobione to wełna będzie zawsze mokra i będzie traciła swoje
    właściwości izolacyjne ...

  • 3. Data: 2013-11-25 11:14:16
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Edward" <b...@m...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > cm.
    > Niestety żadnych nadruków, aby zidentyfikować producenta.

    należy zrobic remont od środka:
    wersja minimum: rozebrac kartongipsy, założyć paroizolację ale w sposób
    szczelny.

    wersja porządna:
    rozebrac kartongipsy, założyć paroizolację ale w sposób szczelny.
    zdjąc wełne i wysuszyć, zrobić szczeline wentylacyjną,
    sprawdzć membrane dachową ta pod dachówką , ewentualne uszkodzenia naprawić.

    Złożyć to wszystko do kupy czyli od strony dachu bedzie to wyglądało tak:
    dachówka (nie ruszana)
    łaty (nie ruszana)
    kontrłaty (nie ruszana)
    membrana (nie ruszana)
    szczelina wentylacyjna 2cm
    wełna
    paroizolacja szczelna
    gipskarton/boazeria

    b.

  • 4. Data: 2013-11-25 12:13:48
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 25.11.2013 11:14, Budyń pisze:
> [...]
    > naprawić.
    >
    > Złożyć to wszystko do kupy czyli od strony dachu bedzie to wyglądało tak:

    Są membrany, do których wełna może przylegać bezpośrednio.
    Poza tym radzicie rozebrać i zrobić to samo, pozostawiając szczelinę
    wentylacyjną, a jeżeli tam jest coś co udaje membranę to ta szczelina
    nie wiele pomoże bo w okresie jesienno-zimow-wiosennym nie zdąży
    wyschnąć bo para z wełny będzie skraplać się na membranie i znów kapać
    na wełnę. Ja bym raczej dołożył porządną membranę, a tą starą wyrzucił.
    Tylko teraz kwestia wyliczenia co taniej od środka ściągać KG, czy może
    jednak dachówkę, łaty,...

    --
    Pozdrawiam ARIUSZ
    http://www.ariusz.com

  • 5. Data: 2013-11-25 12:20:26
    Od: "Edward" <b...@m...com>

> [...]
    >raczej dołożył porządną membranę, a tą starą wyrzucił.
    >Tylko teraz kwestia wyliczenia co taniej od środka ściągać KG, czy może

    Płyty KG i tak chcę usunąć i zrobić boazerię, bo są popękane, więc wariant
    od wewnątrz bardziej mi odpowiada.
    Tylko jak mam dołożyć membranę i zrobić szczelinę? Membranę zamocować do
    krokwi od wewnątrz?
    Nie da się jakoś ocenić, czy ta aktualna membrana jest paroprzepuszczalna
    czy nie?

  • 6. Data: 2013-11-25 12:33:34
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-11-25 12:20, Edward pisze:

> [...]
    > krokwi od wewnątrz?
    > Nie da się jakoś ocenić, czy ta aktualna membrana jest paroprzepuszczalna

    Jezeli to membrana przypominajaca folie to nie jest wysoko
    paroprzepuszczalna a taka powinna byc jezeli welna mialaby do niej
    przylegac. Membrany wysoko parpprzepuszczalne wygladem nie przypominaja
    zwyklych folii a raczej syntetyczna tkanine.
    Szczeline ktora proponuje Budyn musisz zrobic miedzy welna a ta folia
    ktora masz nad nia, czyli defacto obnizyc welne o ok 2-4cm w stosunku do
    stanu obecnego. W kalenicy dachu musisz zapewnic mozliwosc wentylacji
    welny tj. wylotu powietrza pod gasior. To samo na dole. Powietrze bedzie
    poruszalo sie z dolu do gory osuszajac niejako welne.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2013-11-25 14:12:59
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >para z wełny będzie skraplać się na membranie i znów kapać na wełnę. Ja bym
    >raczej dołożył porządną membranę, a tą starą wyrzucił.

    No bo szczelina ma się ciągnąć od dołu dachu aż do kalenicy i tam ma być
    rozcięcie folii aby powietrze wentylowało cały dach , czyli musi dołem
    wlecieć i wylecieć górą dachu ...
    Wielu producentów nawet membram zaleca pozostawienie szczeliny bo gwarantuje
    to że wełna ZAWSZE będzie sucha , nawet jakby doszło do jakiejś
    nieszczelności membramy/folii lub gdyby straciła swoje właściwości ,
    dodatkowo szpara wentylacyjna ze sprawną wentylacją pozwala także na
    oddychanie dachu i korzystanie wpływa na więźbę dachową.
    Dodatkowo w lato wentylacja dachu pomaga na mniejsze nagrzewanie pomieszczeń
    na poddaszu ...

  • 8. Data: 2013-11-25 14:19:24
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Nie da się jakoś ocenić, czy ta aktualna membrana jest paroprzepuszczalna

    Jak jest mokra wełna to traktować tą "membramę" jako zwykłą folię. Wystarczy
    że membrama nie była zabezpieczona przez UV i dawno straciła swoje
    właściwości ...

    Wymontować wełną. Nabić gwoździki na krokwie , naciągnąć sznurek i wykonać
    szczelinę 2-4cm i założyć wełnę. Dzięki sznurowaniu będziesz miał wymaganą
    przerwę.
    Pamiętaj jednak że szczelina ma być na całej powierzchni dachu aż do
    kalenicy . Na kalenicy musi być przecięta folia . Powietrze musi wchodzi na
    dole dachu i wychodzić przez kalenicę.
    Jak nie będzie wejścia i wyjścia powietrza to wentylacja nie będzie działała
    i szczelina nie ma żadnego sensu ...

  • 9. Data: 2013-11-25 17:43:10
    Od: "Edward" <b...@m...com>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Jak nie będzie wejścia i wyjścia powietrza to wentylacja nie będzie
    >działała i szczelina nie ma żadnego sensu ...

    Na kalenicy jest gąsior na uszczelce, więc pewnie wychodzić by powietrze
    miało gdzie. Gorzej z jego wejściem, bo dach się ciągnie za ścianę kolankową
    na wysokość stropu i nie rozbiorę tego bez rozbiórki sidingu i obawiam się,
    że też części ściany kolankowej...
    Czy ta wilgoć na wełnie i wewnętrznej stronie foli pod dachówką to pochodzi
    ze środka budynku?
    Jeżeli tak, czy nie wystarczyłoby położyć pod boazerię jakiejś dobrej folii
    paraizolacyjnej , a może dodatkowo zainstalować wentylacje mechaniczną?

  • 10. Data: 2013-11-25 22:44:27
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >paraizolacyjnej , a może dodatkowo zainstalować wentylacje mechaniczną?

    Nie.

    Sam widzisz że wełna jest mokra od strony dachu ...

    Wilgoć zawsze będzie się zbierała. Następuje kondensacja pary wodnej i para
    wodna się skrapla. Jak pojawia się ?
    Chodzi o różnice temperatur. Na zewnątrz np. -20 wewnątrz +20. Dla tego
    potrzebna jest wentylacja wełny lub specjalna membrama o super
    właściwościach , tyle że te super membramy nie wiadomo jak zachowają się za
    kilkanaście lat i czy nie skończy się tym samym co u Ciebie ...
    U Ciebie ta woda nie ma gdzie wyparować więc wsiąka w wełnę i wełna traci
    swoje właściwości cieple i to w bardzo dużym stopniu ...

    Wentylacja wełny jest znana od wielu lat i jest w 100% efektywna.

    Czeka Cię niestety remont jeśli chcesz to prawidłowo i fachowo zrobić ...