  • 51. Data: 2010-01-11 21:15:29
    Temat: Re: mury zew i nosne z czego
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 11 Sty, 18:52, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Srednioroczna temp. w Polsce to 7-9C, wiec jeszcze wiecej niz ja
    przyjalemhttp://pl.wikipedia.org/wiki/Geografia_Pols
    ki

    Nie biezesz do wyliczen srednioroczna tylko srednia w okresie
    grzewczym, a ta wynosi wlasnie w okolicach 0 :)

    [...]
    > roznica zupelnie pomijalna. Przy okazji gdzie ten zwrot po pieciu latach
    > miedzy 10 a 20cm styropianu albo i 30cm tak przez niektorych wychwalany?

    10cm wiecej u mnie to 15m3, kupowany po 85 pln / m3 = 1275 pln,
    podzielic na 252 = 5,05 ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 52. Data: 2010-01-11 22:05:30
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Nie biezesz do wyliczen srednioroczna tylko srednia w okresie
    > grzewczym, a ta wynosi wlasnie w okolicach 0 :)

    Chyba w Suwalkach...
    http://www.cergia.pl/ap_20060504.htm
    Link pierwszy z brzegu. Co do sredniorocznej zgoda, jednak nie 0, a w
    pierwszej wersji przyjalem 5C, tyle ze to i tak jakies zlote roznicy.

    > 10cm wiecej u mnie to 15m3, kupowany po 85 pln / m3 = 1275 pln,
    > podzielic na 252 = 5,05 ;-)

    Masz sporo scian i malo wydajna pompe ciepla. :-)

    Pozdro.. TK

  • 53. Data: 2010-01-11 22:15:22
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 11 Sty, 23:05, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Chyba w Suwalkach...

    Za strona ktora zacytowales wczesniej (http://pl.wikipedia.org/wiki/
    Geografia_Polski):

    "Średnia temperatura w lecie waha się pomiędzy 16,5°C a 20°C, w zimie
    - między -6°C a 0°C." ;)

    > Masz sporo scian i malo wydajna pompe ciepla. :-)

    Policzylem dla moich 150m2 scian (bardzo malo bo scian mam tyle co
    standardowa parterowka) i dla parametrow jakie obliczyl Marko - czyli
    dla gazu. Ja go nie mam, ja mam wogole zupelnie inaczej ale ja to
    jestem przypadek odosobniony :P No ale niewazne, pogadamy za 6 lat na
    temat ocieplenia - wtedy 20cm to bedzie minimum, tak jak 6 lat temu to
    bylo 4-6cm ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 54. Data: 2010-01-11 22:50:25
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Za strona ktora zacytowales wczesniej (http://pl.wikipedia.org/wiki/
    >Geografia_Polski):

    >"Średnia temperatura w lecie waha się pomiędzy 16,5°C a 20°C, w zimie
    >- między -6°C a 0°C." ;)

    I to dalo Ci 0? Ze sredniej nawet wychodzi -3. :-))

    >Policzylem dla moich 150m2 scian (bardzo malo bo scian mam tyle co
    >standardowa parterowka) i dla parametrow jakie obliczyl Marko - czyli

    Marko przyjal srednioroczna 0C a nie okresu grzewczego i jakas wysoka cene
    swojego gazu.

> [...]
    >jestem przypadek odosobniony :P No ale niewazne, pogadamy za 6 lat na
    >temat ocieplenia - wtedy 20cm to bedzie minimum, tak jak 6 lat temu to

    O tak, w to akurat nie watpie. :-))
    Niestety moze to dowodzic bardzo wielu rzeczy. Zarowek i kineskopowych
    telewizorow tez nie bedziemy juz mieli. :-))

    Pozdro.. TK

  • 55. Data: 2010-01-12 02:09:54
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > No to widzisz tak samo teoretyzujesz jak my bo pisałeś o rurkach na całej
    > długości ale nic to,  mam kontrargumenty.
    Oczywiscie "teoretyzuje" ale od teorii trzeba zaczac. Praw natury nie
    zmienisz. Chyba, ze chcesz byc drugim Ainstainem. A dlugosci rurek sie
    nie "czepiaj" gdyz naprawde roznica o te 40 cm dlugosci nie ma znaczenia.

    > 1. Rurki te musiałyby byc faktycznie zamknięte szczelnie po drodze aby
    > wystąpił niezakłócony ruch ku górze. Szpary po drodze w kolejnych warstwach
    > pustaków między sąsiednimi rurkami skutecznie zatrzymają ten ruch.

    Nieprawda. Dawnymi czasy budowano tzw. "pusty mur" dwie cegly pietnastki i
    pusta szczelina 5 cm miedzy nimi. To byl na owe czasy duzy postep, takie
    sciany byly juz odczuwalnie w porownaniu z muremm pelnym - cieplejsze. Ale
    wlasnie w tej szczelinie nastepowala wymiana ciepla wskutek konwekcji. Zimne
    powietrze przylegajace do sciany wewnetrznej nagrzewalo sie i wedrowalo do
    gory gdzie sie ochladzalo a zimne, przylegajace do scianki zewnetrznej
    splywalo na dol. I tak to krazylo powodujac oziebianie sciany wewnetrznej.

    > 2. Na dole ściany musiało by być zawsze źródło ciepłego powietrza a na dole
    > znajdowac się zimniejsze aby wystąpił ruch ku górze. Niestety rozkład
    > temperatur w pomieszczeniu temu zaprzecza. Zawsze na dole mamy chłodniej a
    > najcieplej pod sufitem. Jak zapewne się domyślasz ciepłe powietrze z góry na
    > dół nie powędruje.
    To jest zgodne z moja "teoria", gdyz zimne powietrze od strony sciany
    zewnetrznej splywa na dol tam sie ogrzewa i wedruje do gory tworzac obieg
    zamkniety. I dlatego na dole sciana jest zimniejsza niz gora.

    > 3. Następny argument.  Po drodze w kolejnych warstwach są przerwy jak
    > napisałes ale są też przesunięcia kanalików względem siebie bo pustak
    > względem pustaka zachodzi na siebie więc dodatkowy element zatrzymujący ruch
    > powietrza.
    Ja uwazam, ze nie. Malo, moga sie tworzyc nawet lokalne obwody cyrkulacji. Te
    szczeliny sa poziome i powietrze o roznych gestosciach je ignoruje.
    Przesuniecia kanalikow o pol czy cala szerokosc w obecnosci szczeliny
    poziomej, tej niewypelnionej zaprawa, nie ma znaczenia, powietrze potrafi
    przedostac sie ten centymetr poziomo by przesunieta o cm szczelina wedrowac
    dalej w gore i w dol.
    > 4. Podczas dociskania zauwazyłeś zapewne że majster kielnią zbiera
    > wyciśnięty nadmiar zaprawy więc w środku dzieje się to samo i wałki zaprawy
    > przeważnie się schodzą.
    Jak pustak max ma te okolo 30 cm i tej szerokosci mur to raczej nie ma szans
    aby zaprawa ulozona w dwu paskach czy walkach szerokosci powiedzmy 5 cm
    rozplynela sie pod wplywem nacisku pustaka na 10 cm aby pokryc cala
    powierzchnie. Zwlaszcza, ze w pustaku sa te dziury; zaprawa predzej i chetniej
    w nie wlezie czy wpadnie niz nad nimi przemiesci na tak duza szerokosc. Nie
    wykluczam, ze troche sie rozejdzie ale mimo tego w srodku zostanie pas pusty o
    szerokosci powiedzmy 10 cm a to jest dwa razy wiecej niz mial ten pusty mur, w
    ktorym zachodzila konwekcja.
    > Jak widzisz to wszystko zakłóca swobodny przepływ powietrza. Zapewne wiesz
    > jak ważne jest nieraz prawidłowe wykończenie pionu wentulacyjnego aby był
    > ciag czyli ruch ku górze.
    > Tam saą sporo większe przekroje, rozkład temperatur taki jak ma być a mimo
    > to nie zawsze wentylacja działa jak należy.

    Jak widzisz to wszystko co napisalem, kupy sie trzyma.
    Porownanie kanalu wentylacyjnego z tym zamknietym obiegiem powietrza w murze
    nie jest adekwatne. Komin czy ciag wentylacyjny to zupelnie inna bajka. Tam
    wchodza w gre tez sprawy termiczne ale inaczej. Komin jest ze wszystkich stron
    zimny a czesto wewnatrz zawilgocony i dlatego czasem po rozpaleniu ognia nie
    ma w nim cugu. Tam wchodza jeszcze w gre sprawy meteorologiczne; czasem bywa,
    ze wyzej powietrze jest suche i ciezkie i cisnienie baryczne nieco wieksze niz
    na dole. Jest na to nawet specjalna nazwa, ktorej zapomnialem. Dlatego
    niekiedy trudno komin rozruszac aby ciagnal.
    > Źle zakładasz. W ścianie zbudowanej z pustaka i styro, pustak ma opór
    > cieplny przeważnie 3-4 krotnie niższy niż styropian.
    > Marek
    Zgoda, co prawda ja uwazam, ze tego styro aplikuje sie co najmniej dwa razy
    za duzo ale niech tak bedzie, to chyba jak na razie nie szkodzi. I w tym
    przypadku rzeczywiscie mur jest na calej grubosci nagrzany, ma te sama lub
    zblizona temperature i wtedy to zjawisko zapewne nie zachodzi no bo nie ma
    pary czyli energii, ktoraby te konwekcje wymuszala.
    Ale to tylko czesc prawdy; biorac pod uwage bledy wykonawcze, brak spoin
    pionowych, moga zachodzic inne niekorzystne zjawiska. Np, nie wyobrazam sobie
    aby kazdy otwor pod kolek w takim pustaku byl przewiercony idealnie, bez
    stozka uderzeniowego od wewnatrz czy nawet spekania, co powoduje, ze jest duze
    prawdopodobienstwo normalnego wiuchania lodowatego wiatru w murze. Jesli te
    spoiny poziome sa pelne to wianie bedzie znaczaco ograniczone tylko do strefy
    obejmujacej pierwsza, liczac od zewnatrz, szczeline w pustaku. Przeciez i te
    walki zaprawy nie sa idealne zwlaszcza gdy muruje sie standardowa kielnia
    trojkatna. A juz po piwie to wiesz, krzywo-prosto, byle ostro.
    Ponadto sciana przed ociepleniem styropianem powinna byc otynkowana albo
    przynajmniej zarapowana.
    Tornad

  • 56. Data: 2010-01-12 08:20:11
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]

    Eee tam Maniek. Nie wiem o czym dyskutujesz. Mowa przecież o okresie
    grzewczym a nie całym roku.
    W okresie grzewczym wychodzi 0stC. Tak widziałem w wielu źródłach
    Fakt że nie jest to średnioroczna, moja pomyłka lecz średnia temp w okresie
    grzewczym ale o tym to chyba powinienes wiedzieć co?

    > Dni przyjales mniej jak ja, a GZ50 u mnie to 1,1236 m^3 brutto, oplata
    > zmienna to 0,3819 brutto, oplat stalych nie licze, razem 1,5055 brutto,

    U mnie (dane z faktury) za gaz:
    GZ50 0,935zł/m3 netto
    opłata sieciowa zmienna 0,4668zł/m3 netto
    Razem 1,408zł/m3 netto 1,71zł/m3 brutto
    Wydawało mi się wcześniej pisząc że jest około 1,75 brutto ale trochę się
    pomyliłem widać.

    >Przy okazji gdzie ten zwrot po pieciu latach miedzy 10 a 20cm styropianu
    >albo i 30cm tak przez niektorych wychwalany?

    Nie mówimy o zwrocie inwestycji.
    Napisałem że mozna zbudować całkiem przyzwoity mur z pustaka 28cm oraz 12cm
    styro i mieć w dupie dziury i szpary w pustaku po kuciu i wierceniu czy
    innych niedskonałościach murowania. W tym układzie styropian ma 3-krotnie
    większy opór cieplnu niż pustak więc te dziury i szpary są pomijanle. Aby
    jednowarstwowy mur z porotherma miał tn sam opór ciepła musiałby miec ponad
    60cm grubości ale pozostajemy ze wszystkimi tymi dziurami po kołkach
    styropianu, szparamu i wadami. Nie ma tu styropianu który zniweluje nam
    wspomniane niedociągnięcia

    > To tak naprawde nie ma nic do rzeczy, bo przypadki wiania z gniazdek w
    > scianie 2W nie sa niczym odosobnionym. Robota moze byc spitolona tu i tu a
    > do uzytego materialu nie ma nic do rzeczy.

    Tyle że jak ci już przewiewa mur jednowarstwowy to licz się z tym że jest to
    mapewno niższa temperatura wiejącego powietrza niż w murze który od
    otoczenia oddzielony jest styropianem.

    Marek

  • 57. Data: 2010-01-12 08:48:59
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 12 Sty, 03:09, "Tornad" <t...@o...net> wrote:

> [...]
    > splywalo na dol.  I tak to krazylo powodujac oziebianie sciany wewnetrznej.

    Wszystko prawda tylko ze wez pod uwage jaki opor cieplny miala ta
    zewnetrzna cegla i jaki byl rozklad temperatur w tej przegrodzie? :)
    Jedna cegla to zerowy opor cieplny - w takim wypadku rzeczywiscie w
    szczelinie tak duza roznica temperatur mogla spowodowac jakis ruch
    powietrza. Natomiast w przegrodzie zbudowanej z pustaka 25 +
    styropianu 20, przy temperaturach wew 20st C, zew. -20st C - pustak od
    wew. ma ~19st C, a od zew. troche powyzej 17st C.

    Czy taka mala roznica temperatur moze spowodowac jakas wielka
    konwekcje i unoszenie sie powietrza ? :) Watpie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 58. Data: 2010-01-12 10:46:23
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Marko przyjal srednioroczna 0C a nie okresu grzewczego i jakas wysoka cene
    > swojego gazu.

    Pomyłka w sensie nazewnictwa ale 0stC do obliczeń jak najbardziej na
    miejscu.
    Cenę gazu podałem z ostatniego rozliczenia za listopad grudzień i
    obowiązywac będa raczej krótko :(

    Marek

  • 59. Data: 2010-01-12 19:34:01
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > Fakt że nie jest to średnioroczna, moja pomyłka lecz średnia temp w
    > okresie grzewczym ale o tym to chyba powinienes wiedzieć co?

    Nutka ironi. :-)
    Masz racje, nie mniej jednak przyjete do obliczen 0C jezeli juz to i tak
    rzadko kiedy. Ale i tak nie ma to znaczenia, bo nie o tym byla dyskusja.

> [...]
    > Razem 1,408zł/m3 netto 1,71zł/m3 brutto
    > Wydawało mi się wcześniej pisząc że jest około 1,75 brutto ale trochę się

    Twoja taryfa W2 oplaca sie pewnie przy stosunkowo krotkim czasie
    korzystania.

    > Nie mówimy o zwrocie inwestycji.

    Tak wiem. Odnioslem sie tylko do dawniejszych tekstow twierdzacych, ze jak
    juz 15cm styropianu na scianie to 30cm bardziej sie oplaci.

    > Tyle że jak ci już przewiewa mur jednowarstwowy to licz się z tym że jest
    > to mapewno niższa temperatura wiejącego powietrza niż w murze który od
    > otoczenia oddzielony jest styropianem.

    O to chodzi ze nie koniecznie. Zeby przewiewal mur jednowarstwowy to musi
    miec niepelne spoiny, a tego raczej tak sie nie robi, na pewno tak sie nie
    robi. Za to przypadkow zle wykonanej izolacji ze styropianu jest masa. Nie
    zamkniete od spodu ocieplenie i wiatr penetruje cala sciane nie rzadko
    wiejac wiatrem. To przyklad, ze kazda, nawet wzglednie najbardziej
    debiloodporne technologie mozna zepsuc.

    Pozdro.. TK

  • 60. Data: 2010-01-13 20:55:18
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Twoja taryfa W2 oplaca sie pewnie przy stosunkowo krotkim czasie
    > korzystania.

    Cennik jest tak ułożony że próg opłacalności między taryfą W2 a W3 występuje
    gdzieś w okolicach 1600m3/rok. Niestety ale powyżej 1200m3/rok trafisz już
    do W3. Więc wszyscy co mają zużycie pomiędzy 1200-1500m3/rok są robieni w
    trąbę przez gaziarzy na wysokich kosztach stałych dopiero powyżej 1500m3
    można mówić o tym że w W3 cena za gaz jest niższa niż w W2.

    > Tak wiem. Odnioslem sie tylko do dawniejszych tekstow twierdzacych, ze jak
    > juz 15cm styropianu na scianie to 30cm bardziej sie oplaci.

    No ale ja nie głosiłem takich radykalnych poglądów. Gdzieś napisałem że jak
    już, to dawać te 15cm jakie są teraz trendy.
    To jest tak. Póki zima jest w miare ciepła to jest OK. Ale jak nam jakiś
    miesiąc dupę przymrozi i wyskoczy z temperaturami po -20stC noc w noc tak
    jak to miało miejsce w styczniu 2009 to już się głupio robi na widok
    rachunku za ogrzewanie za taki miesiąc.

    > O to chodzi ze nie koniecznie. Zeby przewiewal mur jednowarstwowy to musi
    > miec niepelne spoiny, a tego raczej tak sie nie robi, na pewno tak sie nie
    > robi.

    Elektryk zdemoluje, hydraulik dołozy.

> [...]
    > zamkniete od spodu ocieplenie i wiatr penetruje cala sciane nie rzadko
    > wiejac wiatrem. To przyklad, ze kazda, nawet wzglednie najbardziej

    Wystarczy że masz tępego bolka z wiertarka który z nadmiarem siły wiercąc
    przez styropian pod kołki do styropianu zdemoluje komory w pustakach co
    drugą dziurę i jeszcze wjedzie wiertłem za głęboko niz to jest potrzebne.
    Dlatego ja mam kołki tylko w pierwszej od dołu warstwie oraz wokół okien i
    drzwi.
    Jak ocieplali u mnie to widziałem że każda płyta nie była na placki lecz
    dookoła równo smarowana po obrzeżach oraz kilka placków po srodku płyty. W
    ten sposób nie ma mowy o podwiewaniu.

    Marek