  • 31. Data: 2010-12-06 08:29:52
    Temat: Re: musze przedluzyc kabel
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Andrzej S." <A...@g...com> napisał w wiadomości
    news:4cfc96b6$1@news.home.net.pl...

    > Tu mi sie swiat wali, bo znajomy elektryk uczulal (co prawda
    > 20 lat temu), zeby nigdy nie lutowac, a skręcac, zaciskac, itp.
    >
    > Utrata przewodnosci, ciepło, lawinowa utrata przewodnosci, goraco,
    > pożar.

    Jestes w błędzie. Samo skręcenie to mała powierzchnia styku przewodzenia.
    Druty tylko skręcone narażone są bardziej na pokrywanie się tlenkami które
    pogarszają przewodność.
    Tlenki to zwiększenie rezystancji złącza co oznacza grzanie się połączenia.
    Na wskutek grzania powierzchnia szybciej się utlenia. Na wskutek grzania
    skręcone druty pod wpływem
    rozszerzalności cieplnej rozluźniają się. Miedź nie jest sprężysta i takie
    skręcenie po ostygnięciu nie wróci do swojego dawnego kształtu. Po jakimś
    czasie połączenie ma już taki opór że zaczyna się palić izolacja. Czasem
    zdaży się że rozluźnione połączenie samoistnie się naprawi na jakiś czas
    zespawując się. Do pożaru krótka droga.
    Skręcane połączenie jest mniej trwałe niż skręcone i zalutowane.
    Lutowie wypełnia dokładnie przestrzeń miedzy dwoma skręconymi drutami
    zwiększając przewodność elektryczną i cieplną styku więc ma większą
    odporność na przegrzania. Lutowie nie dopuszcza do utleniania się skręconych
    drutów.

    Połączenia lutowane widuję w UPSach o mocy kilku kilowatów. W samochodach
    mostki prostownicze alternatorów 50-60amperowych są często lutowane.

    Marek

  • 32. Data: 2010-12-06 09:09:49
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 6 Gru, 08:28, "tarnus" <m...@l...de> wrote:

    > Autor pisa o kablu :)))

    Tak, jasne, pisał o kablu. Zapewne popełnił też parę takich czy innych
    błędów, np. interpunkcyjnych, gramatycznych, czy cholera wie jakich.
    Naprawdę uniemożliwia to odgadnięcie, o co mu chodziło?

    J.

  • 33. Data: 2010-12-06 09:14:18
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "tarnus" <m...@l...de> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ale ty powtarzając za nim pisałeś o kablu.

    fakt, nie powinienem. Ale i tak cała moja wypowiedz była poprawna :-))))

    b.

  • 34. Data: 2010-12-06 09:23:23
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > I co ? Tak codziennie wymieniasz te przewody? :)))

    mówimy o sytuacji awaryjnej i ty twierdzisz ze twoje rozwiązanie jest
    lepsze - ale jesli sa puszki podtynkowe to nie jest lepsze, bo i tak po
    naprawie czeka nas gipsowanie/malowanie itp

    > Do jednego peszla 16 wciągam naraz 8 przewodów DY1,5 jak narkoman marychę
    > do nosa.

    Uczciwie mówie ze miałem na myśli przewody z pełną typową izolacją czyli
    YDY. Nie wpadłem na to że mozna dać w sumie droższe przewody w gorszej
    izolacji bez specjalnego zysku w eksploatacji i jeszcze sie tym chwalić.

    b.

  • 35. Data: 2010-12-06 09:24:04
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 6 Gru, 08:49, "tarnus" <m...@l...de> wrote:

    > Ale ty bzdury piszesz. We si nie kompromituj.
    > Do jednego peszla 16 wci gam naraz 8 przewod w DY1,5 jak narkoman marych do
    > nosa.

    Do takiego luźno leżącego na podłodze? Ewentualnie do prostego kawałka
    w ścianie, najwyżej z łagodnym łukiem o promieniu nie mniejszym niż
    20-30 średnic gdzieś po drodze?

    Bo chciałbym, naprawdę chciałbym zobaczyć, jak wciągasz te osiem
    przewodów DY 1,5 do przynajmniej kilkumetrowego peszla 16/18
    zatynkowanego w ścianie, przechodzącego przez choć jeden narożnik
    wewnętrzny (i nie, żadnych zatynkowanych puszek na zgięciu, miało być
    przecież "łatwo i bez kucia"). Jak nie masz akurat takiego peszla w
    ścianie pod ręką, zrób symulację, pomocuj peszela trytytkami (byle na
    sztywno) do jakiegoś mebla, ułóż na jego narożnikach tak, jakbyś to
    ułożył w ścianie. I przeciągnij potem przez niego 8xDY1,5. Nagraj to
    choćby telefonem, wystaw na youtubie, pochwal się, a publicznie
    obiecuję, że przeproszę za wątpienie i flachę w ramach przeprosin
    pocztą wyślę. Póki nie zobaczę - wybacz, ale będę uważał, że zmyślasz.

    J.

  • 36. Data: 2010-12-06 09:39:39
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    > mówimy o sytuacji awaryjnej i ty twierdzisz ze twoje rozwiązanie jest
    > lepsze - ale jesli sa puszki podtynkowe to nie jest lepsze, bo i tak po
    > naprawie czeka nas gipsowanie/malowanie itp

    Według ciebie lepsze jest rwanie całego przewodu ze ścian demolując
    pomieszczenia niż wciągniecie nowego
    odkrywając tylko konieczne do tego dekielki z puszek.
    Ciekawą masz praktykę...

    > Uczciwie mówie ze miałem na myśli przewody z pełną typową izolacją czyli
    > YDY. Nie wpadłem na to że mozna dać w sumie droższe przewody w gorszej
    > izolacji bez specjalnego zysku w eksploatacji i jeszcze sie tym chwalić.

    Ależ ja też pisząc o zaletach instalacji w peszlach nie miałem na myśli
    przewodów w podwojnej izolacji.
    Ty wy żeście sobie dorobili taką teoryjkę na własne potrzeby.

    A co do przewodów w podwójnej izolacji w peszlach to i tak swoje wiem.
    Spotkałem się nie jeden raz z takimi wymogami w Austrii. Chodzi o instalacje
    w ścianach gipsowokartonowych a zwłaszcza te na poddaszach i w skosach
    poddaszy. Jeżeli ktoś chce mieć peszle to nie do pomyślenia jest zwykły
    peszel a w nim pojedyncze przewody DY. Peszel ma być samogasnący a w nim
    przewody w podwójnej izolacji typu YDY, ostatecznie YDYp ale te wciąga się
    gorzej.
    Instalacja w peszlach to same zalety. Nie ma wad żadnych eksploatacyjnych
    wad w porównaniu do instalacji wtynkowej.

  • 37. Data: 2010-12-06 09:47:15
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > pomieszczenia niż wciągniecie nowego
    > odkrywając tylko konieczne do tego dekielki z puszek.

    Dla naprawienia miejscowego uszkodzenia rwać cały kabel? Ciekawą masz
    praktykę :)
    Proponuje EOT

    b.

  • 38. Data: 2010-12-06 09:47:23
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    >przewodów DY 1,5 do przynajmniej kilkumetrowego peszla 16/18
    >zatynkowanego w ścianie, przechodzącego przez choć jeden narożnik

    Bardzo, bardzo naprawdę bardzo mało wiesz.

    > zrób symulację, pomocuj peszela trytytkami (byle na
    >sztywno) do jakiegoś mebla, ułóż na jego narożnikach tak, jakbyś to
    >ułożył w ścianie.

    W ten sposób udowodniłeś że nie masz pojęcia o układaniu peszli w ścianach a
    co dopiero o wciąganiu przewodów.

    Marek

    ps. Co to są te trytytki? Nie używaj nazw "regionalnych"

  • 39. Data: 2010-12-06 09:47:57
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "tarnus" <m...@l...de> napisał w wiadomości
    > Instalacja w peszlach to same zalety. Nie ma wad żadnych eksploatacyjnych
    > wad w porównaniu do instalacji wtynkowej.

    Wady:
    -w peszelach przewody będą sie bardziej grzały, tynk zawsze troche energi
    odbiera
    -dodatkowy, niepotrzebny koszt.
    Sytuacje ze trzeba wymieniac cały przewód sa na prawdę sporadyczne i bez
    sensu jest robic instalacje w peszelach "na wszelki wypadek". W sumie nie
    spotkałem sie ostatnio z sytuacją aby gdziekolwiek w domu jednorodzinnym
    ktoś miał instalacje w peszeleach w tynkach. W praktyce nawet jak zajdzie
    konieczność wymiany uszkodzonego przewodu to okaże się że wciągniecie nowego
    do peszela jest niemożliwe i bez kuci sie nie obejdzie.

    Krzysiek

  • 40. Data: 2010-12-06 09:51:43
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > W ten sposób udowodniłeś że nie masz pojęcia o układaniu peszli w ścianach
    > a co dopiero o wciąganiu przewodów.

    Powiedz jak ułożyć peszel w narozniku pokoju. Kąt 90st więc załamanie
    peszela będzie ostre.