  • 1. Data: 2011-01-18 00:07:20
    Temat: obliczenia rekuperatora :)
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    wobec zainteresowania tematem przedstawiam plik excela który na podstawie
    danych pogodowych z ostatnich kilku lat (dla stacji pogodowej Wrocław
    Strachowice) podaje zyski z posiadania rekuperatora.
    Plik tu: http://budyn.riders.pl/obliczreku.xls
    Założenia:
    sezon grzewczy od pażdziernika do kwietnia włącznie,
    ceny paliw z 2009 roku ze strony
    http://ogrzewanie.drewnozamiastbenzyny.pl/ceny-ciepl
    a-i-energii/
    zużycie energii przez rekuperator 50W.

    parametry mozna oczywiscie zmieniać i dopasować do dzisiejszych cen energii
    czy kubatury domu.

    Wnioski ile lat bedzie sie to zwracać niech każdy wyciągnie sobie sam, ale
    jak dla mnie tylko samodzielne wykonanie instalacji ma sens :-)

    b.
    budyn.riders.pl

  • 2. Data: 2011-01-18 00:34:42
    Temat: Re: obliczenia rekuperatora :)
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 01:07, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > b.
    > budyn.riders.pl

    Kurna wiedzialem ze skas Cie kojarze!!!! Swego czasu troche sie
    udzielalem na preclach (choc glownie w trybie read-only) jako
    posiadacz wpierw Kawki LTD440, a potem Bandziorka 600 :-)

    A co do excella - na pewno trzeba znacznie podniesc koszty energii.
    Gaz blizej do 0,22, prad 1 taryfa blizej do 0,6, a druga (srednio)
    blizej 0,4. I mniejwiecej to sie zgadza - zysk przy gazie rzedu
    600-700 pln / rok. Z pradu - nawet powyzej 2k pln ;) Tak to tez w
    praktyce wyglada - moim zdaniem bardzo realne obliczenia :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2011-01-18 01:42:26
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Wnioski ile lat bedzie sie to zwracać niech każdy wyciągnie sobie sam, ale
    > jak dla mnie tylko samodzielne wykonanie instalacji ma sens :-)

    Naciągane dane.
    1 wmiana powietrza na poziomie minimum egzystencji. Mniej nie pozwalają pzrepisy.
    2 przyjęto wyimaginowaną wartość sprawności rekuperatora. Prawdopodobnie jest
    to sprawność temperaturowa a nie energetyczna.
    3 Przy nominalnej wymianie powietrza ( średnia krotność =1) dla 400m3
    potrzebny jest rekuperator z wentylatorami o mocy 300W.
    4 Nie uwzględniono amortyzacji rekuperatora i osprzętu za cirka jebałt 10 000.
    Po wstawieniu poprawnych danych takich jak krotność =1, moc wentylatorów 300W,
    rzeczywistej choć trochę zawyżonej sprawności energetycznej rekuperatora na
    poziomie 0,5 i bez amortyzacji inwestycji niewielki zysk daję się zauważyć
    przy ogrzewaniu a prąd w I taryfie. Przy węglu roczna strata wynikająca z
    zastosowania rekuperatora przy węglu wynosi ponad 700 złotych a przy gazie
    ponad 600 złotych. Nawet droga ropa wychodzi taniej.
    No to policzmy ile to kosztuje w pzreciągu 25 lat. Rekuperator z montażem 10000
    strata wynikająca z posiadania i używania rekuperatora 12500 razem 22500.
    Rocznie 900 złotych. Jak kogoś stać to czemu nie.
    sorki pomyłka. Nie chce mi się poprawiać. Zamiast krotności 1 wstawiłem
    nieprawidlową krotność 0,5. Nie chce mi się poprawiać bo każdy kto chce może
    sobie sam pzreliczyć. Tylko węgiel i gaz są tańsze. Przy ropie i prązdie
    rekuperator daje oszczeności jeśli nie policzyć amortyzacji instalacji. Roczna
    strata będzie mniejsza iż 900. i bez liczenia trzeba stówkę odjać.

  • 4. Data: 2011-01-18 02:00:59
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 02:42, "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote:

    > 1 wmiana powietrza na poziomie minimum egzystencji. Mniej nie pozwalają pzrepisy.

    Przyjeto 200m3/h !! Ale co tam - zwieksz to sobie do 400m3/h (i
    zuzycie pradu przez reku do 300W/h) to zobaczysz ze zysk nie wynosi
    juz 700, a 1300 pln.

    > 2 przyjęto wyimaginowaną wartość sprawności rekuperatora. Prawdopodobnie jest
    > to sprawność temperaturowa a nie energetyczna.

    70%? Faktycznie wyimaginowana. Realna to bardziej 80-85%.

    > 3 Przy nominalnej wymianie powietrza ( średnia krotność =1) dla 400m3
    > potrzebny jest rekuperator z wentylatorami o mocy 300W.

    Nie ma potrzeby wentylowac 1-krotnosc. Nikt tak nie robi. Reku
    coprawda POWINIEN miec mozliwosc uruchomienia takiej wentylacji ale
    nie oznacza to, ze tyle musi chodzic caly czas. Powtarzam Ci - u mnie
    chodzi teraz 50m3/h i jest jak najbardziej NORMALNIE! Wiec sorry
    winetu, filozofujesz. Ja to sprawdzam od roku na swojej skorze, Ty
    teoretyzujesz.

    > 4 Nie uwzględniono amortyzacji rekuperatora i osprzętu za cirka jebałt 10 000.

    Nawet jak juz pomine rezygnacje z przynajmniej jednego komina.. No
    niech bedzie te 10k. Przy zysku 700 pln / rok, zwrot po 15-tu latach.
    Tak to mniejwiecej wychodzi. Po 20-tu wymieniamy wentyle i zabawa
    zaczyna sie od nowa:) Jednak komfort mamy "gratis" :)

> [...]
    > zastosowania rekuperatora przy węglu wynosi ponad 700 złotych a przy gazie
    > ponad 600 złotych. Nawet droga ropa wychodzi taniej.

    Skoryguj jednak koszt 1kWh z wegla bo ten tam podany (0,096) z
    uwzglednieniem juz sprawnosci kotla jest wyssany z palca :) Malo tez
    ktos kto decyduje sie na wegiel, zdecyduje sie na montaz rekuperatora.
    Do tego Bentleya tez nikt nie wlozy silnika na LPG, jarzysz? :)

    > No to policzmy ile to kosztuje w pzreciągu 25 lat. Rekuperator z montażem 10000
    > strata wynikająca z posiadania i używania rekuperatora 12500 razem 22500.

    Przy gazie i zysku 700 pln / rok wychodzi to zdeczko inaczej. 25 lat =
    zysk 17,5k pln. Instalacja = 10k pln. Zysk w tym czasie = 7,5k pln.
    Prawda czy nie prawda?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2011-01-18 02:28:18
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Przy gazie i zysku 700 pln / rok wychodzi to zdeczko inaczej. 25 lat =3D
    > zysk 17,5k pln. Instalacja =3D 10k pln. Zysk w tym czasie =3D 7,5k pln.

    Nie prawda. W którymś temacie o rekuperatorach jest link do strony producenta.
    Podaje on że na każdy metr sześcienny wpompowanego przez rekuperator zimnego
    powietrza trzeba z pomieszczenia wypompować dwa metry sześcienne. On się chyba
    lepiej zna niż Ty albo ja bo robi rekuperatory i je badał. Sprawość
    temperaturowa moze i wynosic 99% ale w sytuacji jak na jedem metr
    podgrzewanego potrzeba ( strzelam) 10 metrów wyrzucanego pzrez rekuperator.
    Sprawość energetyczna rekuperatora jest przez to dużo mniejsza. Przy
    przeciwprądowym poniżej 0,5 a krzyżowym w porywach 0,2. Zmniejszanie krotności
    wywoluje większe a nie mniejsze straty. Wstaw sobie raz 0,3 potem 0,5 a na
    końcu 1. Dwoma wentylatorami o mocy 25W każdy to sobie mozesz przy 400m3
    jedynie powarczeć. z 12 watów ma taki łazienkowy. Ciagnie jak glupi a do tego
    ma jeszcze ciąg kominowy do wspomagania. Przy 100 watach i realnej sprawności
    energetycznej rekuperatora 0,5 na eglu masz stratę a na gazie zysk na poziomie
    kilkudziesieciu zlotych rocznie. Do tego dochodzą 4 stowki za instalację. Jak
    to doliczyć to bez cudownego pudła jesteś od dwóch do trzech stów rocznie
    lepszy od tego co się dał omamić i go kupił. Nie odrobileś lekcji kolego. Jak
    to ktoś napisal. To Usenet i tutaj się jeńców nie bierze. Jestes trafiony
    zatopiony.

  • 6. Data: 2011-01-18 02:35:04
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    No i oczywiście komfort na najniższym możliwym dopuszczonym przez prawo
    poziomie jest gratis.

  • 7. Data: 2011-01-18 07:58:14
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    .googlegroups.com...
    >Kurna wiedzialem ze skas Cie kojarze!!!! Swego czasu troche sie
    >udzielalem na preclach (choc glownie w trybie read-only) jako
    >posiadacz wpierw Kawki LTD440, a potem Bandziorka 600 :-)

    hehehe, no to jeszcze zbigi i liściasty tu piszą :-)

    >A co do excella - na pewno trzeba znacznie podniesc koszty energii.

    co do cen - znajdzcie aktualne ceny nośników to poprawie. Mogą być w
    normalnych jednostkach zł/tone, zł/m3 itp, przelicze sobie.

    b.

  • 8. Data: 2011-01-18 09:04:42
    Od: "ms" <s...@a...jp>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zimnego
    > powietrza trzeba z pomieszczenia wypompować dwa metry sześcienne.

    To by wynikalo ze probujesz zrobic proznie? Czy ja cos zle zrozumialem? Moj
    rekuperator jest prosta konstrukcja i wentylator nawiewny i wywiewny pracuje
    z rowna wydajnoscia wiec wymiana jest 1:1.

    > Dwoma wentylatorami o mocy 25W każdy to sobie mozesz przy 400m3
    > jedynie powarczeć.

    Koniecznie musisz u kogos zobaczy jaka wydajnosc moze miec nowoczesny
    rekuperator prawidlowo zainstalowany przy poborze 50W. No i wymiana 1/h w
    domach jednorodzinnych to chyba jest wymagana ale awaryjnie przynajmniej ja
    nie przypominam sobie zeby jakas norma tak to formulowala. Zreszta z tego co
    pamietam kraje w ktorcyh wentylacja mechaniczna jest bardziej popularna niz
    w Polsce maja troche inaczej definiowane normy wymiany powietrza.

    ms.

  • 9. Data: 2011-01-18 10:58:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 03:28, "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Nie prawda. W kt rym temacie o rekuperatorach jest link do strony producenta.
    > Podaje on e na ka dy metr sze cienny wpompowanego przez rekuperator zimnego
    > powietrza trzeba z pomieszczenia wypompowa dwa metry sze cienne. On si chyba

    To bardzo ciekawe co mowisz. Znajdz ten artykul i pokaz, bo nie
    wierze. Moj ma w sterowniku nawet specjalna opcje ktora utrzymuje
    rownowage nawiewu/wywiewu (niezaleznie od oporow w kanalach i stopnia
    zabrudzenia filtrow). Mozesz ustawic rownowage, mozesz ustawic nad/pod
    cisnienie etc. Jezeli bys wypompowywal dwa razy wiecej niz nawiewal to
    w domu powstaloby olbrzymie podcisnienie. To nie bylaby wentylacja
    ZROWNOWAZONA, a do takiej sie dazy. Jakies glupoty znowu wyczytales i
    mamisz.

    > lepiej zna ni Ty albo ja bo robi rekuperatory i je bada . Sprawo
    > temperaturowa moze i wynosic 99% ale w sytuacji jak na jedem metr
    > podgrzewanego potrzeba ( strzelam) 10 metr w wyrzucanego pzrez rekuperator.

    Rotfl.. I w domu rozrywa domownikom glowy z podcisnienia ;)

    > Sprawo energetyczna rekuperatora jest przez to du o mniejsza. Przy
    > przeciwpr dowym poni ej 0,5 a krzy owym w porywach 0,2. Zmniejszanie krotno ci
    > wywoluje wi ksze a nie mniejsze straty. Wstaw sobie raz 0,3 potem 0,5 a na

    http://www.klimatyzacja-rekuperatory-solary.pl/_var/
    gfx/79dd215962ce4dd0cb8aa388d0dbd6ad.jpg

    Dlaczego wszystkie fakty swiadcza przeciwko Tobie ?
    Przy 100m3/h ten reku (nie moj, nie znam go) ma sprawnosc bliska 90%,
    przy 350m3/h - spada do ok 70%. Dlaczego? Zastanow sie. Moze dlatego
    ze powietrze wolniej przelatuje przez wymiennik wiec na dlugosci
    wymiennika zdarzy wymienic wiecej ciepla niz przelatujac szybciej ?

    http://www.wojwent.pl/index_pliki/mistral400g3.JPG

    Drugi przyklad - znana centrala MISTRAL.

    To juz KTORYS z kolei Twoj blad. Czlowieku, opanuj sie :) A przede
    wszystkim moze lepiej na przyszlosc nie zabieraj glosu w tematach o
    ktorych nie masz ZIELONEGO pojecia! Wszystkie Twoje wyliczenia sa
    obarczone wieloma bledami, tak prozaicznymi ze az zal sie robi jak sie
    to czyta.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2011-01-18 13:39:40
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > ktorych nie masz ZIELONEGO pojecia! Wszystkie Twoje wyliczenia sa
    > obarczone wieloma bledami, tak prozaicznymi ze az zal sie robi jak sie

    Sam sobie znajdz. Raptem dwa tematy o rekuperatorach sa. Jan gaz czy jakoś
    tak. Jak byk napisane że inni producenci nie mówią ze jest 1:2. Czujnik do
    zrównoważenia ciśnien masz w rekuperatorze czy na przykląd w piwnicy.
    Oczywiście że w rekuperatorze. Działa tak żeby dla oka dobrze wyglądało.
    Rekuperator to dobre urzązdenie ale nie do małego domu. W hali fabrcznej
    przyniesie zysk a w domu stratę. Nie sprzedaję nie projektuje nie zakladam
    rekuperatorów. Rowniez nie kupilem i nie musze dorabiac ideologi ze wydalem
    kase na przynoszace straty urzadzenie i w ten sposob psychicznie sie
    podreperuje. Ale wiesz co. Jak się pojawiły to bylem nimi oczarowany. Nawet na
    probe zdobilem wymiennik przeciwprądowy. Maly byl. W obrysie 35 cm na 70 cm.
    Trzydziesci warstwz folii aluminiowej 0,25 mial. Wszystko co mi do glowy
    przyszlo i o czym się uczylem w nim bylo. Przeplyw turbuletny, przetloczenia
    zeby nie brzeczal itd. Warstwy co 2,5mm. 5,5 m2 powierzchni. Zainstalowalem
    wentylatory od nadmuchu malego fiata. Jak zwolniłem tą co pcha powietrze do
    pomieszczenia tak o polowę to sprawnosc mial duzo wieksza od tych co na rynku.
    2 stopnie bylo rożnicy przy -5 na dworzu. Podłączyłem w jednym zamykanym
    pomieszczeniu. Ogrzewanie bylo w nim elektryczne czyli daące się latwo
    zmierzyc ile potrzeba enegii. Z rekuperatorem zuzycie bylo wieksze niz bez
    rekuperatora. Wierzyc mi sie nie chcialo. Inna sprawa ze w pomieszczeniu bylo
    cieple powietrze pachnace sniegiem bo wtedy snieg padal przez kilka dni. Mam
    gdzies w piwnicy formy do tloczenia polowek bo lewa i prawa potrzebna. Mam
    technologię lączenia i uszczelniania. Jak bym dorobil kilka tanich narzedzi
    zeby bylo latwiej grube pakiety skladac to spokojnie moge zaczynac robic w
    malych ilosciach wymienniki. Jakie kto chce 10m2, 100m2, 10000m2. Materialy
    tanie wymiennik drogi. Nie potrzebuje zrobic ich tysiac miesiecznie. Dwa jak
    sprzedam po 1000 zlotych to juz bedę mial fajnie. Dwa w cztery popoludnia
    zrobie. Jak sie trafi dostatecznie duza ilosc napalencow to moge to zrobic.
    Ale jednoczesnie wrodzone frajerstwo polaczone z elementarna uczciwoscia mi na
    to moga nie pozwolic bo wiem ze bede oszukiwal ludzi i obiecywal im gruszki na
    wierzbie w miejscu gdzie nawet wierzby nie rosną. Ale jeszcze pare takich
    napalencow jak Ty i moge zweryfikowac swoje podejscie do sprawy. Wiesz jak ja
    wtedy bede piał o cudownym działaniu rekuperatorow.