  • 31. Data: 2011-01-19 11:43:14
    Temat: Re: obliczenia rekuperatora :)
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik " kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:ih6gl5$8ei$1@inews.gazeta.pl...
    > Ja tylko
    > skomentowałem ze według arkusza jak zwiększać krotność to zysk jest
    > większy.

    Tak na pierwszy rzut oka to wygląda - ale to jest zysk w stosunku do kosztów
    gdyby rekuperatora nie było. Bezwzglednie to koszty strat wentylacji są
    zerowe przy zerowej wentylacji i rosną liniowo w miarę zwiększenia wymiany
    powietrza. Z rekuperatorem też rosną tylko wolniej.
    Dlatego nie ustawiamy wentylacji na 1000m3/h bo bysmy zbankrutowali - a na
    wartosc minimalną która spełnia warunek bardzo subiektywy "wentylacja
    komfortowa".

    b.

  • 32. Data: 2011-01-19 11:44:30
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Sty, 12:41, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > Odpusc Sobie.
    > Kogutek nie przyzna sie do bledu. bylo ostatnio kilka takich dyskusji w
    > których brnal ale do bledu sie nie przyznal.
    > Ten typ tak ma i nie ma sensu z takimi dyskutowac.

    No chyba bedzie trzeba odpuscic ale ciekaw jestem co tym razem
    wymysli :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 33. Data: 2011-01-19 11:46:39
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Sty, 12:43, Budyń <b...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Dlatego nie ustawiamy wentylacji  na 1000m3/h bo bysmy zbankrutowali - a na
    > wartosc minimalną która spełnia warunek bardzo subiektywy "wentylacja

    On tego nie rozumie - w kazdym z jego wyliczen pomija fakt, ze went.
    grawitacyjna jest niekontrolowana i porownuje ustawienie 100m3/h z
    went. mechaniczna do 100m3/h z grawitacyjna, tylko zapomina ze nigdzie
    w wentylacji grawitacyjnej nie ma "pokretla" do zmniejszenia przeplywu
    do 100m3/h i trzeba bardziej porownywac 100m3/h do REALNEJ wartosci
    przeplywow w grawitacyjnej czyli do 0,5-1 wymiany kubatury domu na
    godzine (u mnie 600-800m3/h) :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2011-01-19 12:06:33
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

    > To TY udowodnij, ze obliczenia JANGAZu (ktorymi caly czas sie
    > podpierasz) sa nieprawidlowe.
    >
    > http://jan-gaz.com.pl/dla_dociekliwych
    >
    > Przyklady 1-3. Udowodnij, ze popelnili blad.
    > pozdr.
    >
    > --
    > Adam Sz.
    Nic nie muszę udowadniać bo podalem wlaściwe wartości. Sam policz. Nie
    potrafisz tego zrobić to się przyznaj i czekaj aż ktoś policzy. Nie podpieraj
    się wątpliwymi tekstami reklamowymi bo do niczego to nie prowadzi.

  • 35. Data: 2011-01-19 12:27:38
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > podpierasz) sa nieprawidlowe.
    >
    > http://jan-gaz.com.pl/dla_dociekliwych
    >
    > Przyklady 1-3. Udowodnij, ze popelnili blad.

    Przykląd 1. Z usuwanego powietrza ciepło jest odzyskiwane z efektywnością 54%.
    Wpuszczasz dwa kilowaty odzyskałeś jeden kilowat. Proste i chyba zrozumiale
    dla każdego. Od tego odzyskanego kilowata zimne powietrze przejmuje 72%
    emergii. Czyli z kilowata zostaje 750W. wpuścileś dwa kilowaty odzyskaleś 750W
    czyli sporo mniej niż połowę. Sprawność energetyczna dużo poniżej 50% dla
    wymiennika przeciprądowego. I to dla jakich warunków -15 i +20. Dla 0 i +20
    bęzdie poniżej 20%. Z dwóch kilowatów zostanie 400W. Przy 350m3/h zysku nie
    będzie bo wentylatory zużyją za więcej prądu niż potrzeba spalić węgla albo
    gazu zeby 400W wytworzyć. Wystarczy czy dwa pozostałę przypadki też na krowach
    rozpracować?

  • 36. Data: 2011-01-19 12:38:34
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > podpierasz) sa nieprawidlowe.
    >
    > http://jan-gaz.com.pl/dla_dociekliwych
    >
    > Przyklady 1-3. Udowodnij, ze popelnili blad.

    A to że na czerwono wpisali 72, 80, 87. To nic nie znaczy z wyjątkiem tego ze
    jest na czerwono. Dla frajerów to zrobili żeby mysleli że to sprwność
    wymiennika. A to nie sprawnośc wymiennika jako calości tylko sprawność
    odzyskiwania cieplą na pewnym etapie.

  • 37. Data: 2011-01-19 13:18:06
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Sty, 13:38, "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote:

    > A to e na czerwono wpisali 72, 80, 87. To nic nie znaczy z wyj tkiem tego ze
    > jest na czerwono. Dla frajer w to zrobili eby mysleli e to sprwno
    > wymiennika. A to nie sprawno c wymiennika jako calo ci tylko sprawno
    > odzyskiwania ciepl na pewnym etapie.

    Nie, to jest sprawnosc odzysku ciepla w strone nawiewu. Tylko to sie
    dla nas liczy. Majac wentylacje zrownowazona (100m3/h w jedna i 100m3/
    h w druga, czyli obie strugi takie same) interesuja nas wylacznie trzy
    rzeczy - temperatura pobieranego powietrza z zewnatrz, temperatura
    powietrza wyciaganego z pomieszczen i temperatura powietrza
    nawiewanego do pomieszczen. Jezeli pobieramy z zewnatrz -15stC i to
    powietrze ogrzewa sie do +10stC od powietrza wyrzucanego na zewnatrz z
    pomieszczen (ktore mialo 20stC) to mamy dokladnie sprawnosc tego
    odzysku na poziomie 72%. Nie wiem po co mieszasz tutaj efektywnosc
    odzysku z powietrza usuwanego. To nie ma nic wspolnego. To sa dwie
    sprawy, ktore ida rownolegle, a nie szeregowo.

    Ponizej masz dokladnie napisana odzyskiwana moc - przy 350m3/h ->
    2,6kW. Przy czym wentyle pobieraja wtedy 2 x 54W. Wedlug Twoich
    wyliczen przy tych predkosciach nie ma zadnego odzysku, a wentyle
    biora 400W :D Puknij sie w glowe!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 38. Data: 2011-01-19 13:33:46
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > 2,6kW. Przy czym wentyle pobieraja wtedy 2 x 54W. Wedlug Twoich
    > wyliczen przy tych predkosciach nie ma zadnego odzysku, a wentyle

    Wiem że musialeś coś napisać. I było bez znaczenia czy napiszesz coś z sensem
    czy jak wybraleś bez sensu. Już jest pozamiatane. Nie ma " jak, kiedy, gdyby".
    Byl przykląd do przeanalizowania. Wyszło ze w skrajnych warunkach jest mniej
    niż 50%. To już koniec. Wniosek jest jeden. Rekuperator nigdy się nie zwróci a
    jego eksploatacja kosztuje więcej niż odzyska cieplą. No i kupić go trzeba.
    Nie pzrejmuj się. Suszarka do włosów , frytkownica, naszynka do mięsa też
    nigdy się w domu nie zwrócą. Czy zwrocił się komuś klimatyzator? Nikomu i
    nigdy. Daje komfort fizyczny za który trzeba płącić. Rekuperator daje komfort
    psychiczny, niektórym. Tobie już nie daje komfortu bo zdałeś sobie sprawę że
    na własne życzenie się w chuja zrobiłeś. Nie siłą a sztuką frajerow w dupę
    tłuką. Jeśli nie znaleś tej prawdy to już ją znasz.

  • 39. Data: 2011-01-19 13:36:06
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > dla każdego. Od tego odzyskanego kilowata zimne powietrze przejmuje 72%
    > emergii. Czyli z kilowata zostaje 750W. wpuścileś dwa kilowaty odzyskaleś

    Ja sobie musze to jeszcze poanalizowac co oni tam zapisali ale przekazanie
    ciepła następuje tylko raz wobec tego nie można tych procentów mnożyć (co
    zrobiłeś). Więc albo jedne procenty są ważne, albo drugie albo poszli do
    lasu.

    Te procenty sie różnią ze względu na wilgotnosc powietrza. W programie gdy
    sie ustawi wymianę powietrza suchego to obie efektywnosci wychodzą tak
    samo - dobrze powyżej 50% np 80%. Czyli gdzies tam po drodze trzeba
    wilgotnosc uwzględnic.

    b.

  • 40. Data: 2011-01-19 13:53:10
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > sie ustawi wymianę powietrza suchego to obie efektywnosci wychodzą tak
    > samo - dobrze powyżej 50% np 80%. Czyli gdzies tam po drodze trzeba

    Raz ale nie od calości tylko od połowy. I to co jest przekazane też w calości
    nie jest przejęte. A wilgotność. Slowa kluczowe "ciepło parowania i ciepło
    skraplania". Z tym że chyba nie należy przywiązywać do tego soecjaalnej uwagi,
    mało wody. Chociaż mogę się mylić. Ostatecznie bardzo duże instalacje do
    przygotowywania powietrza oparte są i na tej zasadzie. Nie sprężarki i
    chłodnice robią zimne powietrze a szybko parująca woda.