  • 41. Data: 2011-01-19 14:14:00
    Temat: Re: obliczenia rekuperatora :)
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:ih6qc6$8ae$1@inews.gazeta.pl...
    > Raz ale nie od calości tylko od połowy

    Jest jedna wymiana. Wobec tego połowa czego? Bo nie rozumiem.

    > A wilgotność. Slowa kluczowe "ciepło parowania i ciepło

    wolałbym ustalic co sie dzieje z suchym powietrzem a potem ewentualnie
    rozszerzyć zagadnienie a wilgośc w takich ilosciach jakie sie mogą zdarzyć w
    praktyce.
    Bo sie zaplączemy :)

    b.

  • 42. Data: 2011-01-19 14:21:34
    Od: "Papso Smurfo" <towży...@g...ał>

    Órzytkownik "Budyń" napisał:

    > oczywiscie, przeciez wszyscy wiedzą (głónie od ciebie) ze fizyka nie
    > pozwala, aby wymiennik ciepła miał sprawnosc powyzej 50%. Mozecie
    > sie z kogutkiem za rece potrzymać, fajna z was para :)

    z fizycznych podstawowych praw termodynamiki wynika że w urządzeniu typu
    rekuperator nie ma możliwości przekazania przez strumienie powietsza więcej
    jak połowy ciepła, a tfierdzenie że jest inaczej to tfierdzenie że
    rekuperator to perpetum mobile, czyli takie urządzenie wymyślone pszez
    głupkuf co fizyki nie znajom!:O)
    ja ci tu fizyki nie bendem wykładał go to nie podstawufka, poza tym nie da
    się jej wyłożyć jedynym zrozumiałym dla budowlańcuf językiem, czyli "huj,
    kurwa, pizda, dupa" więc i tak byś nie pojoł:O)
    w skrucie: nie ma możliwości żeby dwa identyczne strumienie powietsza
    wymieniły się temperaturą więcej jak do swojej średniej, czyli przekazały
    sobie więcej jak połoe ciepła:O)
    acha, to 50% to tylko wartość maksymalna teoretyczna, w praktyce
    nieosiągalna, więc to że "kogutek" pisał o pomiarach systemu od odzysku na
    poziomie 10-20% to miał zupełną rację, widocznie, no ale pijani budowlańcy i
    naćpani obwożni akfizytorzy rekuperatoruf (pomp, splaruf i podłoguwek tysz)
    fciskają kit bez wazeliny żeby jakoś kosmiczne i niepotszebne koszta
    inwestycji, bo jak się da sprawnosć 100% to nie ma huja żeby się nie
    opłacało:O)

    acha, oczywiście że rekuperator może uzyskać sprawność większą nisz 50%, jak
    się ją odpowiednio kreatywnie policzy metodami budowlanymi typu: "to się
    opłaca, bedzie dobrze bo huj i nie jestem pijany bo dynks to nie alkochol,
    tylko środek czyszczący"

  • 43. Data: 2011-01-19 15:01:36
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Przykląd 1. Z usuwanego powietrza ciepło jest odzyskiwane z efektywnością
    > 54%.
    > Wpuszczasz dwa kilowaty odzyskałeś jeden kilowat. Proste i chyba
    > zrozumiale
    > dla każdego. Od tego odzyskanego kilowata zimne powietrze przejmuje 72%
    > emergii.

    Policzyłem - wg tego na stronie ta podawana efektywnosc to procenty zmiany
    temperatury. Wywiewane nas nie interesują (jak Adam wspomniał), zatem te
    czerwone.
    Z tym ze ze wzgledu na różnice wilgotnosci te procenty temperaturowe będą
    sie nieco różniły o procentów energetycznych. Procenty energet. = procent.
    temper. tylko wtedy gdy wilgotnosci bezwzgledne bedą równe.

    Bardzo nam to nie zaburza obrazu bo z punktu widzenia domu to my musimy
    podniesc temperature tego wlatującego bardziej suchego powietrza - pójdzie
    na to mniej energii. Jaja zaczna sie gdy w gre bedą wchodziły wytrącanie sie
    kondensatów bo te przemiany to spora energia. Ale nie chce mi sie tego
    analizować.

    W każdym razie - te czerwone procenty wyglądają wiarygodnie.

    b.

  • 44. Data: 2011-01-19 15:59:50
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Sty, 16:01, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > W ka dym razie - te czerwone procenty wygl daj wiarygodnie.

    Nieprawda! Kogucik napisal inaczej i koniec. Tak jest i juz.
    Pozamiatane. Nie ma "jak kiedy gdyby"! Wniosek jest tylko jeden! Nie
    masz racji.

    :))))

    A tak powaznie - nie ma sie co smiac bo moze sie okazac, ze kogucik
    odkryl nowa fizyke! Cieplo powietrza wyrzucanego jest przejmowane
    (54%) przez czarna dziure, a potem z tej czarnej dziury powietrze
    nawiewane odzyskuje 74% :D Tak to mniejwiecej wyglada :)

    --
    Adam Sz.

  • 45. Data: 2011-01-19 16:14:27
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > analizować.
    >
    > W każdym razie - te czerwone procenty wyglądają wiarygodnie.

    I są prawdziwe. Ale nie przedstawiają sprawności rekuperatora tylko sprawność
    przekazywania energii przez przegrodę. ponad 70 % ciepłą jest odbierane od
    przegrody. Ale przegroda nie odbiera od ciepłego powietrza 100% tylko 50%. I
    razem to daje sprawność rekuperatora ale nie 70+50=120 a ilość cieplą
    przelatujacego przez rekuperator * 50%= ilosc ciepląodebranego przez przegrodę
    i ilośc cieplą odebranego przez przegrodę * 70%= sprawność rekuperatora. Mozna
    to poprawić zwiększając powierzchnię i(lub) czas jaki powietrze przebywa w
    rekuperatorze. To ze wigotne powietrze wylatujące do atmosfery oddaje mniej
    ciepłą jest oczywiste i proste jak drut i chyba nie wymaga tłumaczenia.

  • 46. Data: 2011-01-19 16:21:04
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Papso Smurfo" <towży...@g...ał> napisał w wiadomości
> [...]
    > jak połowy ciepła, a tfierdzenie że jest inaczej to tfierdzenie że
    > rekuperator to perpetum mobile, czyli takie urządzenie wymyślone pszez

    Kolego fizyku - wyobraź sobie prosty wymiennik ciepła - po prostu rurę
    metalową chłodzoną zewnętrznym powietrzem. Zasada taka sama jak w
    rekuperatorze, powietrze-blacha-powietrze, tak?
    No więc w tą rure dmuchamy (suche dla uproszczenia) powietrze o temperaturze
    100stopni.. Twoja fizyka mówi ze z tego strumienia mozemy odebrac tylko
    połowe ciepła zatem jego temperatura spadnie o 50stopni. I niezależnie od
    długości rury na końcu zawsze bedziemy mieli 50 stopni (lub więcej jeśli
    rura krótka). 100km rury bez izolacji a wylatuje 50stopni. Tak?

    b.

  • 47. Data: 2011-01-19 16:22:24
    Od: "Papso Smurfo" <toważy...@g...ał>

    Órzytkownik "Adam" napisał :
> [...]
    > (54%) przez czarna dziure, a potem z tej czarnej dziury powietrze
    > nawiewane odzyskuje 74% :D Tak to mniejwiecej wyglada :)

    "Adam" umyj wreście dupe i nie opowiadaj więcej o sfoich czarnych dziurach!

    uhaaa, ale po tym dynksie humor dopisuje, no i jak rozgrzewa, na budowę zimą
    jak znalazł!:O)

  • 48. Data: 2011-01-19 16:22:26
    Od: "Papso Smurfo" <toważy...@g...ał>

    Órzytkownik "Budyń" napisał:

> [...]
    > więcej jeśli rura krótka). 100km rury bez izolacji a wylatuje 50stopni.

    oj majster, kombinujesz ale nic ci nie wychodzi!:O(
    najprostszy tekuperator to nie rura, ale dwie identyczne rury stykające się
    ze sobą, oraz ocieplone od zewnątsz, tera kapisz?:O)

    tera w jedną rure dmuchasz 100stopni a w drugą dmuchasz tak samo 20stopni,
    więc w idealnych warunkach (strumienie powietsza zdążą maksymalnie wymienić
    się ciepłem) na obu wylotach mamy identyczną temperaturę, średnią z
    wlotowych czyli 60stopni (100+20 /2:O)
    czyli wymiana między rurami max 50% ciepła:O)

    ale to jest tylko teoretyczna maksymalna sprawność, w rzeczywistym
    rekuperatorze na wylotach nie będzie temperatury 60stopni, ale np 70 i 50,
    albo 80 i 40, czyli sprawność mniejsza nisz 50%

    trybisz?:O)
    pewnie nie, ale weś tu wytłumacz takiemu z budowy że ta ściana ma być prosta
    ona jakaś kszywa, nos czerwony, język niebieski a w wydechu 70%, jak nie
    walnisz wiąchy "huj, kurwa, pizda, dupa" i z kopa nie poprawisz to ni huja
    nie pojmie:O(

  • 49. Data: 2011-01-19 16:37:03
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Sty, 17:14, "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > przegrody. Ale przegroda nie odbiera od ciepłego powietrza 100% tylko 50%. I

    Jakie ty kity pociskasz stary :D Jaka przegrode? Od kiedy w
    rekuperatorze istnieje takie cos jak "przegroda" ktore potrafi odebrac
    cieplo od strumienia, a potem przekazac dalej ? Przegroda tylko
    fizycznie oddziela strumienie powietrza, a wymiana ciepla nastepuje
    bezposrednio miedzy strumieniami. Sama przegroda nie ma zadnej
    pojemnosci cieplnej i nie potrafi "odebrac" zadnego ciepla od
    strumienia.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2011-01-19 17:27:29
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > bezposrednio miedzy strumieniami. Sama przegroda nie ma zadnej
    > pojemnosci cieplnej i nie potrafi "odebrac" zadnego ciepla od

    Przegroda ma kluczowe znaczenie pomimo że sie jej nie liczy. Największe przy
    wymianie w przeciwprądzie. Ty napisaleś ze bierzemy litr wody wrzacej i
    wlewamy do niego litr wody o teperaturze 0 stopmi C i w wymiku tego
    otrzymujemy wodę o temperaturze 90 stopni. To bzdura. Weź w końcu włącz
    myślenie bo to nie boli.