  • 1. Data: 2009-01-28 23:20:28
    Temat: ocieplenie poddasza -styro
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Udostepniam zdjecia ocieplena podasza styropianem.
    http://cid-cf0ea70de27bb78f.skydrive.live.com/browse
    .aspx/.res/CF0EA70DE27BB78F!122/
    Jak widac na obrazkach warstwy
    2x15 cm
    dach dwuspadowy

    Blady wykonawcze to
    - niedostateczne izolowanie pianka stykow miedzy plytami
    - szczelina powietrzna miedzy plyta g-k a izolacja - notabene szczelina ta
    bedzie zasypana granulatem styro w tym roku. - zdam relacje na jesien jak to
    wyszlo
    - zle zaizolowane okna polaciowe welna - robole ukradli welne- sam musze
    teraz plyty zrywac przy oknach i poprawiac (po rozerwaniu plyt g-k robole
    cieli welne 10 cm na grubosci tak ze finalnie mam ocieplone okna polaciowe 5
    cm welna - na zdjeciach widac ubytki ciepla)
    Przy oknach (druga strona elewacji) gdzie nie ma roztopionego sniegu okna sa
    juz poprawione osobiscie.
    - bledy dodatkowe nieznanego pochodzenia - na drugiej elewacji widac jakby
    brakowalo 1 plyty przy kalenicy - hipoteza robocza jest ze ceple powietrze
    ucieka w laczeniach plyt na sama gore i tam zachodzi zjawisko przekazania
    energii.

    Wrazenia obecne:
    - poddasze nie ogrzewane przez cala zime temperatura spadala na zew do-25 C
    , w srodku 10-12 C wzgledenie stabilnie
    - na zdjeciach widac przy probie podgrzania poddasza ktoredy cieplo ucieka -
    plan ratunkowy granulat styro miedzy plyte g-k a izolacje

    Jakies pytania sluze pomoca

  • 2. Data: 2009-01-29 07:56:48
    Temat: Re: ocieplenie poddasza -styro
    Od: "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl>

    Gratuluje.
    W przypadku najmniejszego pożaru w budynku giną natychmiat wszyscy włącznie
    z ekipą strażaków.
    Wiesz co się dzieje ze styropianem w trakcie pożaru?
    Myślałeś, że ocieplanie od środka wełną a od zewnątrz styropianem wynika z
    tradycji historycznych?
    --
    __________________________________________MAT_______

  • 3. Data: 2009-01-29 08:12:58
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl> napisał w
    wiadomości news:49816134$1@news.home.net.pl...
> [...]
    > Wiesz co się dzieje ze styropianem w trakcie pożaru?
    > Myślałeś, że ocieplanie od środka wełną a od zewnątrz styropianem wynika z

    A wiesz ze staystycznie ludzie gina przez otrucie sie meblami i wykladzinami
    oraz koldrami niz izolacja. to po pierwsze.
    Druga sprawa wiesz ze wszystki ebudynki uzytecznosci publicznej (markiety,
    hale) sa ocieplane styropianem ktory jest miedzy blachami.
    Trzecia sprawa, rozumiem ze budynki w twojej okolicy ciagle sie pala, tak z
    przynajmniej 3 razy w ciagu jednego zycia.

  • 4. Data: 2009-01-29 09:30:02
    Od: "..::Adam::.." <e...@o...pl>

> [...]
    > Trzecia sprawa, rozumiem ze budynki w twojej okolicy ciagle sie pala,
    > tak z przynajmniej 3 razy w ciagu jednego zycia.
    No nie wszystkie,
    robiłem parę sieci komputerowych w takich budynkach i we wszystkich była
    wełna

    Pozdrawiam
    Adam

  • 5. Data: 2009-01-29 23:10:23
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "..::Adam::.." <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    > No nie wszystkie,
    > robiłem parę sieci komputerowych w takich budynkach i we wszystkich była
    > wełna

    dziwne bo w osrodku badawczym na antarktydzie to daja plyte OSB- styropian
    ekstrudowany 50cm - plyte osb.
    Panele takie mocuja do szkieletu metalowego, okladaja to cos szczelna folia
    i mocuja blache.
    Pokazywali na National Geo. Tak wiec mysle ze to sciema z ta welna, i raczej
    tło historyczne.
    Niedługo sie okaże że wełna jest rakotwórcza bo włókna dostaja sie do płuc i
    nie mogą sie wydostać jak azbest.

    Ale kazdy robi jak chce na tym polega budowa domu :-).

  • 6. Data: 2009-01-30 01:09:14
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > nie mogą sie wydostać jak azbest.
    >
    > Ale kazdy robi jak chce na tym polega budowa domu :-).

    Kazdy ch. na swoj stroj. Ja jednak zycze czy radze troche pokory przed prawami
    fizycznymi, ktore chcemy czy nie, zawsze i wszedzie dzialaja. I pokory dla
    tradycji budowlanej.
    Wiec styropian miedzy blachami jest dobry, z fizycznego punktu widzenia mozna
    go traktowac jako cegle czy wypasiony pustak czyli element budowlany, odporny
    na wode, wilgoc i te rzeczy.
    Natomiast styropian ukladany z arkuszy nalezy traktowac jako material lokalnie
    czy czesciowo przepuszczalny dla pary wodnej. No bo zawsze te laczenia czy
    nierownosci nie beda hermetyczne.
    Tu w hameryce (przepraszam, ze sie powtarzam) widzialem film nakrecony przez
    wlasciciela domu budowanego oczywiscie metoda kanadyjska. Dom izolowany byl z
    zewnatrz tynkiem styropianowym. Jest to fajana rzecz, ktora kazdy od bidy moze
    sobie zrobic; kuleczki styropianu zmieszane z polplynnym klejem. Pieknie i
    rowniutko sie tym tynkuje, powloka ma grubosc rowna srednicy kulek tylko, ma
    tam jakies wlasciwosci termiczne a co wazne, jest dla wody nieprzepuszczalna.
    Dlatego stosowano ja jako material elewacyjny. Na filmie pokazano, jak facet
    jedna reka zlapal za naroznik domu i normalnie oderwal cala plyte wraz z tym
    styropianem; plyta ta byla kompletnie zgnita i trzymala sie kupy na tym
    styropianowym tynku...
    Sprawa jest prosta; zima ta cienka izolacja nie byla na tyle skuteczna aby
    zapobiec normalnej termicznej wedrowce pary wodnej z pomieszczenia przez
    sciane w kierunku zimniejszej strony. Takie jest prawo, preznosc pary czy co
    tam powoduje, ze para (jako niewidoczny gaz) wsiaka w sciany, w ktorych sie
    wykrapla i ta woda wedruje do zimniejszych miejsc. Tym zimniejszym miejscem
    byla ta plyta (sklejka) z ta cienka warstewka izolacji. Gdyby ta izolacja byla
    przepuszczalna dla wody nic by sie nie stalo, woda wyparowalaby i to szybko bo
    jak jest mroz to wilgotnosc jest rowna zero i plyta nie gnilaby. A tu woda
    dowedrowala do sklejki, ktora nawodniala bo dalej isc juz nie mogla.
    Teraz drugi przyklad. Jest sobie dom z ocieplonym poddaszem. Miedzy krokwie
    upchano na sile dwie warstwy welny o grubosci 3.5 cala kazda podczas gdy
    krokwie mialy szerokosc (wysokosc) tylko 6 cali. Nieiwelka roznica na pozor
    ale co sie stalo. Tam gdzie ta upchana welna byla przykryta, czyli oslonieta
    plyta KG, zakampandowana, zaprajmerowana i pomalowana farba zmywalna czyli dla
    wody nieprzepuszczalna, nic sie nie stalo. Widac dach po opadach sniegu dlugo
    ten snieg trzyma zatem izolacja dobra. Ale na pewnej czesci gosciu mial chyba
    nadmiar sklejki i zamiast plyty KG ponakrecal te sklajke i to w sposob byle
    jaki. Pomiedzy krawedziami sklejki pozostawaly nieiwelkie szparki. Na samym
    dole, gdzie jest trudny dostep, w ogole tej sklejki nie bylo. Juz po 5-ciu
    latach zauwazylem pewne niepokojace objawy - obsuwanie sie szyngli czyli tych
    gontow bitumicznych. W tym roku ta czesc dachu, wymaga remontu; proby wejscia
    na niego moga sie skonczyc wpadnieciem do srodka i polamaniem nog.
    Plyta wierzchnia pod tymi szynglami normalnie lokalnie zgnila i wymaga
    wymiany. Dlaczego? Ano dlatego, ze woda z powietrza wewnatrz, przez te dziury
    w sklejce i welne mineralna wedrowala do miejsc zimniejszych czyli do plyty
    wierzchniej. Plyty te pokrywa sie z wierzchu papa, na ktorej uklada sie
    przybija, rownie szczelne szyngle. I dlatego ta sklejka pod szynglmi zgnila.

    Teraz styropian czy welna... Trudno orzec, ja glosowalbym jednak za welna. Z
    tym, ze nie moze byc upchana na sile; pomiedzy plyta (poszyciem gornym) a
    welna musi pyc szpara, kanal wentylacyjny, ktorym to wilgotne powietrze moze
    sobie pod plyta wedrowac w strefe szczytowa i tam gdzies parowc czy uchodzic.
    W tym celu stosuje sie tu tzw. richwenty czyli wentylacje szczytowa.
    Jesli zastosujesz styropian to musisz wykonac go jako calosc nieprzepuszczalna
    dla pary wodnej np. przez zastosowanie od dolu folii ktora uniemozliwi parze
    wodnej penetracje w rozne szpary pomiedzy tymi klockami gdyz jej wykroplenie
    gdzies po zewnetrznej stronie poszycia spowodowac moze jego lokalna
    degradacje. Oczywiscie nalezy zostawic szpare pomiedzy wierzchem styropianu a
    poszyciem oraz pomiedzy ta folia a plytami KG. Tu na welnie robi sie to
    prosto. Ona, ta welna ma jednostronnie przyklejona warstwe bitumowanego
    papieru czyli nieprzepuszczalnej dla pary wodnej warstwy i przybija sie ten
    papier do bokow krokwi, tak ze pomiedzy plyta KG a tym papierem pozostaje te 1-
    2 cm luzu.
    I to nalezy uwazac za tradycje; tak izolowane chalupy stoja tu te lat
    kilkadziesiat i sie kupy trzymaja. I nikt tu niczego nie wynalazi, tu na to
    nie ma czasu, trzeba miec wczesniej wszystko w glowie i robic bezmyslnie
    szybko, starannie i... nie drogo.
    I jeszcze odnosnie styropianu... Nie pytalem, ale skoro nikt tu tak nie robi,
    musi co jedak kominiarz moze wyrazac sie o nim negatywnie.
    W kazdym razie w mojej starej chalupie na podkarpaciu, na strychu jest
    polepa; zapewne po to aby jak pieron w nia trzasnie, bylo troche czasu na
    ewakuacje.
    Pzdr.

  • 7. Data: 2009-01-30 06:41:36
    Od: "..::Adam::.." <e...@o...pl>

    Kudlaty pisze:

> [...]
    > płuc i nie mogą sie wydostać jak azbest.
    >
    > Ale kazdy robi jak chce na tym polega budowa domu :-).

    a Polska to antarktyda?

  • 8. Data: 2009-01-30 12:24:02
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości

    troche dlugie ale dobrze napisane.

    wile osob zapomina o wedrowce pary dlatego warto stosowac folie
    paroizolacyjne druga sprawa jest rowniez to ze wiele osob zapomina o
    poprawnym wykonaniu wentylacji w dachu. Nie bede tutaj przytaczal spraw
    zwiazanych ze wentylacja nad izolacja i podnia.
    Wazne jest aby zrozumiec zachodzace prawa fizyki w wedrowce pary oraz
    zdolnosci roznych materilow do jej przepuszczania.
    Z mojego punktu widzenia uwazam ze welna jest zbyt slabym materialem na
    warunki wewnetrzno - zewnetrzne. Jej chlonnosc wilgoci jest tak duza ze
    skupisko malych bledow powoduje ze ciepla para przedostaje do welny.
    Dlatego postawilem na styropian. Zaluje tylko ze nie wtlaczalem granulatu
    tylko ladowalem cale plyty.
    Jesli tyczy sie palnosci to niestety ale welna nie pomoze gdyz wiezba jest
    drewniana, welna dachu nie trzyma. Drugim aspektem palnosci to to ze
    wiekszosc osob w domu ma okna PCV ktore bardziej grozne niz PE lub PS (PCV w
    paleniu wydziela kwas w postaci gazowej, dlatego narzedzia do produkcji sa
    ze stali kwasoodpornej), nadmieniam rowniez ze wykladziny dywanowe se tez z
    PCV. Welna juz odeszla do lamusa.
    W US dobrze o tym wiedza i swoje domki opuszczaja bez ogladania sie za
    siebie podczas pozaru.

    Wracajac do styro lub Poliuretanu, najwazniejsze jego zalety to to ze
    anizotropowy w swoich wlasciwosciach. Welna niestety nie ma. Dlatego uklada
    sie ja nie zduszajac.
    Nie chce mi sie robic dalszych wykladow. Zapraszam na stronke stowarzszenie
    prducentow styropianow. Do dzialu fizyka budowli.
    P.S
    W finlandi juz dawno odeszli od welny , laduja ekofiber tak na marginesie.

  • 9. Data: 2009-01-30 16:34:42
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Użytkownik "Kudlaty" <t...@n...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Druga sprawa wiesz ze wszystki ebudynki uzytecznosci publicznej (markiety,
    > hale) sa ocieplane styropianem ktory jest MIEDZY BLACHAMI.

    imo blacha to lepsze zabezpieczenie ogniowe niz gipskarton. Ale ludzie maja
    kasetony na sufitach i zyja, trzeba tylko pamietac, ze bezpieczne to nie jest.

    --
    pozdr Z.

  • 10. Data: 2009-01-31 11:24:56
    Od: "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl>

> [...]
    > Trzecia sprawa, rozumiem ze budynki w twojej okolicy ciagle sie pala,
    > tak z przynajmniej 3 razy w ciagu jednego zycia.

    Możnaby się z Tobą kłócić, tylko po co. Strasznie pleciesz w każdej
    linijce. Nawet jakbyś się dał przekonać to i tak nie pozrywasz przecierz
    tego styropianu, prawda?
    Skorzystaj z doświadczenia tych którzy mają wiedzę budowlaną-warto. Prawda o
    zjawiskach fizycznych była by Cię zdruzgotała.
    --