  • 1. Data: 2010-03-13 17:28:36
    Temat: ocieplenie wykuszu
    Od: "ln" <l...@t...poczta.onet.pl>

    Mam pytanko:

    Mam w domu wykusz, a nad nim tarasik.
    W przekroju wygląda to tak:

    __________
    X X

    gdzie:

    _ to chyba betonowa powierzchnia tarasiku (prawdopodobnie grubości około 15
    cm)

    X to jakaś betonowa belka konstrukcyjna wysoka (do dolnej powierzchni
    tarasu) na około 30-35 cm i szeroka podobnie.

    | to okno

    Oczywiście po lewej stronis szkicu znajduje się pokój, po prawej dolny taras
    (i ogólnie podwórze).

    Wydaje mi się, że sam taras powinno się ocieplić bo 15 cm konstrukcji
    betonowej tarasiku (przykrytej terakotą) jest niezbyt dobrym izolatorem.

    Co tu można zrobić? Czy można owe 30-35 cm między Xami wypełnić czymś na
    kształt:

    __________
    X^^^^X

    Gdzie:

    ^ to przyklejony od dołu do powierzchni tarasiku styropian(np 15 cm)
    obrobiony kartongipsem wodoodpornym, żeby woda (para?) nie przenikała?

    Na co uważać?

    Może jakieś lepsze pomysły?

    pozdrawiam
    --
    ln

  • 2. Data: 2010-03-13 21:56:27
    Temat: Re: ocieplenie wykuszu
    Od: M <M...@w...pl>

    ln pisze:

> [...]
    >
    > ^ to przyklejony od dołu do powierzchni tarasiku styropian(np 15 cm)
    > obrobiony kartongipsem wodoodpornym, żeby woda (para?) nie przenikała?

    Na wilgoć z zewnątrz (wodę). Taki taras to jak płaski dach, musi być
    spadek i dobra izolacja p-wilg.

    > Może jakieś lepsze pomysły?

    Na górę to dałbym styropianu tyle, co na dach. A pod spodem sufit
    podwieszany - 35cm miejsca, możesz tam wszystko schować.

    M.

  • 3. Data: 2010-03-14 07:28:27
    Od: "ln" <l...@t...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Na wilgoć z zewnątrz (wodę). Taki taras to jak płaski dach, musi być
    > spadek i dobra izolacja p-wilg.

    Tu mam nadzieję, że jest OK, w przeciwnym przypadku widziałbym jakieś
    zaplamienia a tego nie ma (przez kilka lat).
    Wydaje mi się, że największym problemem jest wymiana temperatury (leżący na
    tarasiku snieg od spodu topnieje).

    A tą izolację przeciwwilgociową to najlepiej z czego zrobić?

    > Na górę to dałbym styropianu tyle, co na dach. A pod spodem sufit
    > podwieszany - 35cm miejsca, możesz tam wszystko schować.
    >
    > M.

    Na górze, czyli na tarasiku nie chciałbym nic robić, tam już są połozone
    płytki, nie przeciekają i chyba jest OK.

    Pod tarasikiem jest te małe kilkadziesiąt cm do zagospodarowania...

    Dzięki
    --
    ln

  • 4. Data: 2010-03-14 13:46:35
    Od: M <M...@w...pl>

    ln pisze:

    > Na górze, czyli na tarasiku nie chciałbym nic robić, tam już są połozone
    > płytki, nie przeciekają i chyba jest OK.
    >
    > Pod tarasikiem jest te małe kilkadziesiąt cm do zagospodarowania...

    Nic to nie da. Musisz ocieplić z zewnątrz. Możesz też całość rozwalić i
    dać materiały, które zapewnią izolację termiczną - to już lepiej położyć
    coś na płytkach.

    M.

  • 5. Data: 2010-03-14 16:53:42
    Od: "ln" <l...@t...poczta.onet.pl>

    > Nic to nie da. Musisz ocieplić z zewnątrz. Możesz też całość rozwalić i
    > dać materiały, które zapewnią izolację termiczną - to już lepiej położyć
    > coś na płytkach.
    >
    > M.

    A dlaczego nic to nie da?
    Ze względów termicznych?

    Rozwalenie płytek, podniesienie całości o chociażby 10 cm (czyli raptem 5 cm
    styropianu) spowoduje, że bede musiał coś zrobić z drzwiami balkonowymi
    tarasiku (bo będą na równi z nowymi płytkami lub nawet niżej).
    Kłopot z wodą wlewającą się przez drzwi balkonowe to chyba coś gorszego niż
    straty ciepła?

    --
    ln

  • 6. Data: 2010-03-14 17:32:33
    Od: M <M...@w...pl>

    ln pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A dlaczego nic to nie da?

    Zrobisz mostek cieplny. Ciepełko będzie omijało twoją izolację i będzie
    popylać bokiem. To tak, jakbyś do metalowej ściany przybił na środku
    płytę styropianu.

    M.

  • 7. Data: 2010-03-14 19:01:53
    Od: "ln" <l...@t...poczta.onet.pl>

> [...]
    > popylać bokiem. To tak, jakbyś do metalowej ściany przybił na środku płytę

    Dzieki za dotychczasowe rady.

    Zdaję sobie sprawę, że w przekroju (posługując się schematem opisanym na
    początku wątku)
    _ powierzchnia tarasiku kryta terakotą
    X belka pewnie żelbetonowa
    to też beton i jest to kiepsko izolowalna (ale jest tego z 50 cm,
    przedzielone może jakąś zaprawą, może jakąś izolacją?).

    Z drugiej strony chodzi mi o ekonomiczny sens "obsłużenia" samego
    _
    (czyli tam gdzie jest sam tarasik) na korzyść:
    _ powierzchnia tarasiku kryta terakotą
    ^ 20 cm stytopian między dwoma X-ami (stanowiącymi
    "skok" wykuszu)
    (czyli izolacja 15 cm betonu 15 cm styropianu "od spodu")
    bo to można zrobić tanio - rząd raptem 100-200 zł (robocizna wydaje mi się
    banalna więc zakładam, że jestem wstanie zrobić to sam). Nazwijmy to opcją
    A.

    Alternatywa podniesienia tarasiku przez aplikację styropianu to koszt o rząd
    wyższy:
    przebudowa drzwi balkonowych (w sumie wymiana, szt 2 - więc jakieś małe
    tysiące) ,
    położenie styropianu 5 cm to chyba nieduże koszty, ale chyba trzeba
    uwzględnić jakąś twartość i wodoodporność, żeby się to szybko nie popsuło.
    Położenie około 5 m2 terakoty (50zl m2 + materiały (klej,fuga) +położenie)
    Nie wiem, czy 5 cm styropieniu istotnie poprawi sprawę. Nazwijmy to opcją
    B.

    Inne wyjście to nie robić nic, zaakceptować (jak dotąd) trochę wyższe
    rachunki.
    Nazwijmy to opcją C.

    Zatem A, B czy C?
    Może jakieś uzasadnienie?
    --
    ln

  • 8. Data: 2010-03-14 19:21:11
    Od: M <M...@w...pl>

    ln pisze:

> [...]
    > banalna więc zakładam, że jestem wstanie zrobić to sam). Nazwijmy to opcją

    W tej opcji masz jeszcze gratis hodowlę grzyba.

    M.

  • 9. Data: 2010-03-14 19:45:29
    Od: "ln" <l...@t...poczta.onet.pl>

    > W tej opcji masz jeszcze gratis hodowlę grzyba.
    >
    > M.

    Czyli mówiąc krótko - jeśli z jakis przyczyn, np finansowych czy
    organizacyjnych nie mam możliwości B to C, czy tak?
    Przy C grzyba nie ma?
    I z drugiej strony dla B przy 5 cm styropianu grzyba też nie powinno być?
    --
    ln

  • 10. Data: 2010-03-14 20:51:46
    Od: M <M...@w...pl>

    ln pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli mówiąc krótko - jeśli z jakis przyczyn, np finansowych czy
    > organizacyjnych nie mam możliwości B to C, czy tak?

    "A" to ryzyko. Niby są jakieś technologie do ocieplania od środka .....

    > Przy C grzyba nie ma?

    Nie ma ponieważ masz cały sufit zimny. Przy A fundujesz sobie ciepły
    sufit z zimnymi paskami na których będzie się skraplać woda (jest duże
    prawdopodobieństwo,że tak będzie. Prawdopodobnie na granicy ocieplenie
    sufit od środka będzie punkt rosy i tam będzie się skraplać woda. Czyli
    ciepło, mokro, ciemno - dla grzyba idealnie. Istotne jest co tam masz na
    tym tarasie - potem trzeba policzyć.

    > I z drugiej strony dla B przy 5 cm styropianu grzyba też nie powinno być?

    Nie wiadomo, co tam masz. Generalnie izolowanie części domu (np. jednej
    ściany) jest dość ryzykowne. 5cm styropianu to jest bardzo mało - ale
    może ten strop masz już czymś ocieplony.

    Sprawdź co masz dokładnie na tarasie. IMHO masz tam jakieś ocieplenie,
    bo w przeciwnym razie już teraz po suficie ściekałaby ci woda. Pytanie
    tylko jakie? Teraz to trochę gdybanie.

    M.