  • 11. Data: 2010-10-29 19:54:31
    Temat: Re: ogrzewanie podlogowe a drewniane podlogi
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    W dniu 2010-10-29 16:56, a...@p...pl pisze:
    > Czesc,
    >
    > gdy chodzi o ogrzewanie podlogowe a na wierzchu np. plytki to nie
    > widze problemu. A jak to wyglada, gdyby sie chcialo polozyc podloge
    > drewniana np. parkiet z porzadnej klepki debowej? Drewno przeciez jest
    > dobry izolatorem ciepla? Czy to wogole ma sens?

    Mam na razie rok doświadczenia praktycznego z podobnym układem.
    Podłogówka na całym parterze, w tym 50m2 salon i gabinet pod deską
    barlinecką (15mm). Ostatniej zimy (kilka tygodni siarczystych mrozów)
    nie było problemów z ogrzaniem domu. Temperatura zasilania nie
    przekroczyła trzydziestu kilku stopni (mam piec kondensacyjny). Za cały
    sezon grzewczy za CO (gaz z rury) zapłaciłem poniżej 2000zł.

    Trzeba pamiętać o kilku rzeczach:
    1. izolacja cieplna wylewki od spodu - przynajmniej 10cm styropianu.
    2. lite drewno się może wykrzywiać, na podłogówkę dużo korzystniejsze
    jest klejone (deska trójwarstwowa) - odkształcenia się kompensują. Poza
    tym parkiet jest zazwyczaj grubszy (>20mm) niż deski trójwarstwowe, co
    skutkuje jeszcze większą bezwładnością.
    3. lepiej przykleić deski do wylewki przyzwoitym elastycznym klejem niż
    robić podłogę pływającą.
    4. przede wszystkim obliczyć zapotrzebowanie pomieszczeń na ciepło i na
    tej podstawie dobrać parametry podłogówki, żeby później nie trzeba było
    się ratować zbyt wysoką temperaturą zasilania.

    --
    Jacek Midura

  • 12. Data: 2010-10-29 19:56:35
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    W dniu 2010-10-29 21:41, robercik-us pisze:

    > Błąd...
    > Właśnie, że zużyje więcej, bo kiedy ciepło będzie napotka na większy
    > opór przy przenikaniu w górę, to pójdzie tam, gdzie mu łatwiej, czyli w
    > dój.

    Jasne, przez 10cm styropianu będzie mu łatwiej niż przez 1,5cm drewna.

    --
    Jacek Midura

  • 13. Data: 2010-10-29 20:40:42
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    W dniu 2010-10-29 21:56, Jacek Midura pisze:

    > Jasne, przez 10cm styropianu będzie mu łatwiej niż przez 1,5cm drewna.

    Czyli wg ciebie straty przez 10cm styropianiu sa rowne dokladnie zero ?
    To po co stosuje sie grubsze ocieplenia ?

    Marek

  • 14. Data: 2010-10-29 20:45:43
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Jacek Midura napisał:

    > Jasne, przez 10cm styropianu będzie mu łatwiej niż przez 1,5cm drewna.

    Jak chcesz tak upraszczać to sobie myśl, że jest tak, jak piszesz :-),
    ale prawda jest taka, że o ile kafle ceramiczne stawiają opór x, to
    drewno stawia opór x + a i wartość ciepła, która nie może przeniknąć
    przez deski z powodu oporu a, kieruje się w drugą stronę - przechodzi
    przez te Twoje 10 cm styropianu, który wbrew Twoim wyobrażeniom nie ma
    nieskończonego oporu cieplnego, ani nie ma oporu cieplnego
    niewspółniernie większego do desek stanowiących opór 'x+a' :-).

    Ale jak Ty wiesz lepiej..., to zakładaj sobie deski na podłogówkę - może
    nawet egzotyczne, bo bardziej szpanerskie :-) i będzie git :-)))

    pozdr
    roberci-us

  • 15. Data: 2010-10-29 21:06:16
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    W dniu 2010-10-29 22:40, Marek K pisze:

    > Czyli wg ciebie straty przez 10cm styropianiu sa rowne dokladnie zero ?

    Oczywiście! A jak się zastosuje specjalne "egzotyczne" i "szpanerskie"
    gatunki drewna, to nawet ujemne!

    --
    Jacek Midura

  • 16. Data: 2010-10-29 21:09:12
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Michał Gut" <m...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:iaf5vs$je7$2@portraits.wsisiz.edu.pl...
    > dostarczysz taka sama w przyblizeniu ilosc energii. woda bedzie wolniej
    > sie chlodzic (bo klepka) a piec rzadziej sie bedzie załączał bo woda
    > wolniej bedzie oddawac cieplo.
    >
    > cala ronica bedzie w tym ze wolniej bedzie sie pomieszczenie ogrzewac -
    > wot cala filozofia.
    > energii nie zuzyje wiecej(poza pewien margines bledu)

    Dokladnie tak. Przeciez nieoddana energia wroci do kotla a ten albo
    podgrzeje mniej o roznice temp. albo nie zalaczy sie w ogole. Problemem moze
    byc zbyt mala moc grzejnika dobrze izolowanego (klepka) by ogrzac
    pomieszczenie. Nie mozna przeciez podgrzewac wody w nieskonczonosc.
    Cala ta matematyka psu na bude jak zalozenia sa zle. Zaklada sie jakas tam
    sprawnosc, cieplo wlasciwe i pozostala sterta wzorow matematycznych, tylko
    Igus nie bierze pod uwage co stanie sie z nieoddanym przez grzejnik cieplem.
    Druga sprawa, dlugosc rury (ilosc wody), mozna by dojsc do ciekawych
    wnioskow idac tropem rozumowania, ze wiecej wody mozna podgrzac o nizsza
    temperature by ogrzac to samo pomieszcznie. Blad polega na tym, ze
    nieskonczenie dluga rura nie mozna zasilac domu o nieskonczenie niskiej
    temperaturze. Tak naprawde wiecej paliwa potrzeba wylacznie w sytuacji
    wiekszych strat w dol czy w gore, ale dla analogicznego porownywania nie
    mozemy przyjmowac wiekszych strat w dol, bo cale porownanie staje sie bez
    sensu.
    Igus zdaje sie zaklada odbiornik ciepla o nieskonczonej pojemnosci a jak
    wiadomo do ogrzania pomieszcenia potrzeba ciepla tyle ile potrzeba.

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2010-10-29 21:11:09
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Jacek Midura" <j...@...krakow.pl> napisał w wiadomości

    > Jest ciepła tylko wtedy, gdy podłogówka jest włączona. Czyli przez większą
    > część roku jest zimna. Do drewna ma się nijak.

    W mojej subiektywnej ocenie podloga wcale nie jest ciepla, wiec pomysl w
    ogole mi sie nie podoba.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2010-10-29 21:14:59
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Bez sensu. Mimo swego pierwotnego sceptycyzmu zrobiłem podłogówkę i teraz
    > nie wyobrażem sobie jej zasłania, bo ona daje na prawdę miłe cipło :-), a
    > drewniana podłoga od tego ciepła Cię odgrodzi, a na dodatek się
    > rozeschnie.
    >
    > Drewno na pdłogówkę to pomyłka ;-)

    Dla tego trzeba wiedziec wczesniej co bedzie na tej podlodze lezalo. Nie ma
    zadnego problemu ze stratami w dol, bo na etapie wykonawczym mozna dac i
    metr styropianu. Oczywiste tez jest to, ze deska czy parkiet nie moga byc
    zbyt grube. 15mm to max rozsadnej grubosci.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2010-10-29 21:22:31
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    W dniu 2010-10-29 23:06, Jacek Midura pisze:

    > Oczywiście! A jak się zastosuje specjalne "egzotyczne" i "szpanerskie"
    > gatunki drewna, to nawet ujemne!

    Nazarles sie tego egzotycznego drewna czy najarales, ze masz takie wizje ?

    Marek

  • 20. Data: 2010-10-29 21:23:40
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    W dniu 2010-10-29 22:45, robercik-us pisze:

> [...]
    > nieskończonego oporu cieplnego, ani nie ma oporu cieplnego
    > niewspółniernie większego do desek stanowiących opór 'x+a' :-).

    Ale jesteś w stanie choć w grubym przybliżeniu określić, o ile więcej
    tego ciepła ucieknie przez styropian ze względu na pokrycie drewniane?
    Bo widzisz, ja to sobie policzyłem i stwierdziłem, że jak dla mnie może
    być. Co więcej, ostatnia zima zweryfikowała te obliczenia pozytywnie
    (zarówno w sensie wydajności ogrzewania jak i ekonomii). Więc byłbym
    bardzo wdzięczny za nieprzypisywanie mi bzdurnych tez o nieskończonym
    oporze cieplnym styropianu itp.

    > Ale jak Ty wiesz lepiej..., to zakładaj sobie deski na podłogówkę - może
    > nawet egzotyczne, bo bardziej szpanerskie :-) i będzie git :-)))

    Przeczytaj cały wątek. Deski już położyłem rok temu. Jest git.

    --
    Jacek Midura