  • 41. Data: 2010-10-31 13:36:17
    Temat: Re: ogrzewanie podlogowe a drewniane podlogi
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-31 00:14, Igus' pisze:

    > W telegraficznym skrocie:
    > Aby ogrzać dowolny obiekt trzeba tam dostarczyć ciepło.
    > Zgodzisz się ?

    Tak.

    > Czym większa ilość energii (ciepła) grzejnika tym łatwiej ogrzać ten
    > obiekt.
    > Też się zgodzisz ?

    Nie. To jest nieprawda. Nie energia a różnica temperatur.

    > Im lepsza przepuszczalność cieplna pomiędzy grzejnikiem a ogrzewanym
    > obiektem tym łatwiej ogrzać ?
    > Też się zgodzisz ?

    Spore uproszczenie.

    > Każdy układ grzewczy ma jakieś straty i nie zależy to od ilości
    > styropianu etc. zawsze jakieś straty wystąpią.
    > Zgadza się ?

    Np. na kaloryferach nie ma styropianu :-)

    > Ilość straty są proporcjonalne do ilości ciepła w układzie, tzn im
    > więcej układ ma ciepła tym ilościowo straty są większe (jakby straty
    > wynosiły 5%, to 5% od 1000 jest więcej niż 5% od 100).
    > Też się pewnie zgadzasz ?

    Znowu nieprawda. Straty zależą od różnicy temperatur.

    > Jeśli to wszystko co napisałem na górze jest prawdą to jeśli aby ogrzać

    Nie jest prawdą - to są raczej półprawdy, nieścisłości i uogólnienia.

    M.

  • 42. Data: 2010-10-31 13:38:52
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-31 00:20, Igus' pisze:

    > A wierzysz w układy idealnie izolowane ?
    > Perpetum mobile ? :o)

    Perpetum mobile I rodzaju to złamanie zasady zach. energii.
    Perpetum mobile II rodzaju to złamanie drugiej zasady termodynamiki.

    Istnienie bądź nieistnienie strat nie ma nic wspólnego z żadną z tych zasad.

    M.

  • 43. Data: 2010-10-31 13:45:45
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-31 00:29, Igus' pisze:

    > Mam taki układ:
    > Kocioł, mieszacz, sterownik temperaturowy nad podłogówką.
    > Na sterowniku ustawiam np 19C.
    > Załóżmy, że aktualna temp pomieszczenia 15C. Zaczynamy grzać.
    > Kocioł podgrzewa wodę i część tej o temp 50C trafia do mieszacza, reszta
    > idzie do grzejników.
    > Kocioł będzie podgrzewał wodę tak długo, aż temperatura pomieszczenia
    > nad podłogówką osiągnie 19C.
    > Pytanie retoryczne, czy szybciej się nagrzeje pomieszczenie z deską na
    > podłodze, czy to z gresem ? (zakładam, że jaki by nie był układ rurek
> [...]

    Twoje rozumowanie jest dziurawe. Przy podłodze z gresem temperatura wody
    na powrocie będzie NIŻSZA niż temperatura wody na powrocie przy podłodze
    drewnianej. Kocioł będzie więc mniej spalał w trakcie podgrzewania wody.

    > Czyli przy gresie na podłodze, kocioł chodzi krócej, czyli mniej spali.

    Błędny wniosek.

    Masz szczęście do nietrafionych przykładów i dowodów. Przy drewnie na
    podłodze straty ogrzewania podłogowego są większe, ale na pewno nie
    wynika to z twojego rozumowania.

    M.

  • 44. Data: 2010-10-31 13:46:37
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-31 00:30, Igus' pisze:

    > Nie nie jest, choć odpowiednie uczelnie ukończył :o)
    >
    > Tak po prostu amatorsko z ciemnotą fizyczną walczę :o)

    To może najpierw tej fizyki się naucz.

    M.

  • 45. Data: 2010-10-31 16:57:52
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-31 05:06, nacocito pisze:

    > Tak czytam co piszesz i ciekawi mnie Twoja odpowiedź na pytanie odnośnie
    > ogrzewania podłogowego na piętrze.
    >
    > Czy i gdzie powstaną straty jeśli mamy podłogówkę zrobioną na stropie w
    > domu piętrowym i przykrytą deską?
    Starty powstaną zawsze. To wymaganie termodynamiki i jak to ktoś mądry
    powiedział: "... praw fizyki Pan nie zmienisz ..."
    Inaczej sprawność układu nie może wynosić 100%

    > Czy te straty też będą większe niż gdybyśmy przykryli tę podłogę gresem
    > czy innym kamieniem?
    W tych rurkach woda co w nich przenosi ciepło, traci ciepło na dwa sposoby:
    - oddaje tak jak chcemy tj w podłogówce podgrzewa nam pomieszczenie
    - traci w inny sposób, czy to przy transporcie, czy też w inny sposób
    (np ten grunt pod styropianem)
    Nam chodzi to, aby to pierwsze było jak największe (bo tak ogrzewamy
    pomieszczenie) , a to drugie jak najmniejsze to tracimy w tzw cholerę.
    Jak dasz kamory na podłogę to będzie pierwsza strata spora i będzie OK.

    > Dla ułatwienia dodam ze pater i pietro należą też do nas a kocioł
    > kondensacyjny z armaturą zamontowany jest też na piętrze. Grzejemy górę
    > i dół tyle, że dół tradycyjnymi kaloryferami.

    BR
    Igus'

  • 46. Data: 2010-10-31 17:07:15
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-31 14:36, M pisze:

    > Tak.

    > Nie. To jest nieprawda. Nie energia a różnica temperatur.
    Sorry, ale to akurat ścisła prawda wynikająca z wzoru na ilość ciepła
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ciep%C5%82o_w%C5%82a%C5
    %9Bciwe
    Różnica temperatur nie jest musi być duża jeśli np masa jest spora.
    Ale oczywiście różnica temperatur też jest ważna.

    > Spore uproszczenie.
    Filozof ? :o)
    To też fizyka, wzór na sprawność.

    > Np. na kaloryferach nie ma styropianu :-)
    Bo tu straty mają być jak największe.

    > Znowu nieprawda. Straty zależą od różnicy temperatur.
    To dodatkowo. Nie chciałem komplikować i dlatego o tym nie napisałem.
    Tak naprawdę to jeśli zwiększymy ilość ciepła poprzez podniesienie
    temperatury, to tak jak piszesz straty wzrosną i wtedy zamiast 5%, zrobi
    się np 7%.
    Ale zgadza się, że 5% z 100 jest mniej niż 5% z 1000 ?

    > Nie jest prawdą - to są raczej półprawdy, nieścisłości i uogólnienia.

    :o)))))

    BR
    Igus'

  • 47. Data: 2010-10-31 17:13:46
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-31 14:45, M pisze:

    > Twoje rozumowanie jest dziurawe. Przy podłodze z gresem temperatura wody
    > na powrocie będzie NIŻSZA niż temperatura wody na powrocie przy podłodze
    > drewnianej. Kocioł będzie więc mniej spalał w trakcie podgrzewania wody.
    Masz rację.
    Tyle, że takim układzie (podłogówka) celem jest aby straty celowe (te na
    podłodze) były jak największe, a te niecelowe (na rozdzielaczach itp)
    były jak najmniejsze.
    Jednorazowo, rzeczywiście podgrzeje więcej, ale też mniej razy będzie
    musiał podgrzewać.
    Dodatkowo jak sam sprytnie w poprzednich mailach zauważyłeś, czym wyższa
    różnica temperatur pomieszczenie podłogówka tym szybciej się nagrzeje.
    Przy drewnie aby podgrzać ta sama woda musi przelecieć dużo więcej razy
    i więcej razy się podgrzać.
    A straty niecelowe są ciągle takie same.

    > Błędny wniosek.
    >
    > Masz szczęście do nietrafionych przykładów i dowodów. Przy drewnie na
    > podłodze straty ogrzewania podłogowego są większe, ale na pewno nie
    > wynika to z twojego rozumowania.

    To może przedstaw jakieś ?
    Do tej pory widzę tylko, nie bo nie, a może coś konstruktywnego ?

    Powodzenia
    Igus'

  • 48. Data: 2010-10-31 17:21:59
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    > I ciekawe co się dzieje z tym ciepłem które uciekło poprzez rury, rozdzielacze i
    obudowę kotła. Zostało w budynku i ogrzało pokoje ? To nie jest strata.
    A czujnik, tj wyłącznik masz w całym domu, czy w jakimś konkretnym miejscu ?
    A wszystkie pomieszczenia są tak samo izolowane, mają tak samo zrobioną
    wentylację itp ?
    A rurki zasilające i powrotu też są w 10cm otulinie styropianu ?

    > A co do głównego wątku - lepsze zaizolowanie podłogi (drewno, dywan) oznacza, że
    dla uzyskania tej samej wydajności grzejnika podłogowego
    > trzeba podnieść jego temperaturę (płyty). Co zwiększa stratę ucieczki ciepła przez
    izolację do gruntu. I to jest koniec tematu.
    Właśnie nie trzeba, dasz więcej rurek i moc na m2 wzrośnie. Straty w dół
    też oczywiście będą.

    > Każdy musi sobie policzyć czy się z tą zwiększoną stratą pogodzi lub czy da więcej
    styropianu.
    Tyle, że jak dałbyś tyle samo styropianu (tj dużo), przy niedrewnianej
    podłodze to efektywność byłaby sporo większa.

    Pozdrawiam
    i chyba to już EOT ... choć jak zam usnet to za parę dni znowu ktoś
    zapyta ... :o)

  • 49. Data: 2010-10-31 18:31:10
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-10-31 18:07, Igus' pisze:

> [...]
    > Różnica temperatur nie jest musi być duża jeśli np masa jest spora.
    > Ale oczywiście różnica temperatur też jest ważna.

    Wszystko pomieszałeś. Do przewodnictwa cieplnego MUSI być różnica
    temperatur. Im większa różnica temperatur, tym szybciej zachodzi wymiana
    ciepła.

    polecam
    http://en.wikipedia.org/wiki/Conduction_%28heat%29
    i w szczególności
    http://en.wikipedia.org/wiki/Conduction_%28heat%29#F
    ourier.27s_law

    Oczywiście do ciała o wyższej temperaturze, które oddaje ciepło, musisz
    stale dostarczać energii. W szczególności są grzejniki, których ciepło
    właściwie jest minimalne a jednocześnie świetnie grzeją. Przykładem jest
    farelka.

    M.

  • 50. Data: 2010-10-31 19:13:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Igus' wrote:

    > A wierzysz w układy idealnie izolowane ?
    > Perpetum mobile ? :o)
    > Jak nie zniknie w podłodze, to w mieszaczu, rozdzielaczu, rurach przy
    > kotle itd itd itd

    te wszystkie straty w ostatecznym rozrachunku podgrzewają dom.

    straty to by były jakbyś miał kotłownie w komórce za chałupą a rury szły
    przez zimną piwnicę.