  • 81. Data: 2010-11-01 19:55:20
    Temat: Re: ogrzewanie podlogowe a drewniane podlogi
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Igus'" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:iamo15$nfs$1@news.onet.pl...
> [...]

    > Jak ustawisz go np na dole tam gdzie masz grzejniki to może wystąpić taki
    > zonk, że grzejniki szybko nagrzeją pomieszczenie z regulatorem, a na górze
    > będzie zimno, założysz go odwrotnie to na górze będzie OK, a na dole jak w
    > piekle.
    > Jeśli założysz na dole, a na górze dasz fest pętlę podłogówki (coby dobrze
    > grzało) to i tak na dole będzie cieplej bo poza grzejnikami będzie
    > ogrzewanie sufitowe.
    > Oczywiście da się zrobić, jak to mówią : jak się Da to się zrobi.
    > Tyle, że koszty i te inwestycyjne i te eksploatacyjne.

    A kto Cie namowil na tak kretynski sposob utrzymywania temp. w domu przy
    takiej instalacji? To z zalozenia nie moze dzialac poprawnie. Bedziesz tak
    latal z tym regulatorem po pokojach kazdego dnia? A moze znalazles jakis
    skuteczny kompromis, bo moim zdaniem zlozyc cos takiego do kupy nie bedzie
    latwe. Jedyne co mi przychodzi do glowy to dodatkowy termostat dla pompy od
    grzejnikow, ale sa znacznie lepsze sposoby na takie rozwiazania.

    Pozdro.. TK

  • 82. Data: 2010-11-01 21:02:36
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    W dniu 2010-11-01 00:08, Marek K pisze:

    > Te bzdury wynikaly z Twojej wypowiedzi, niczego nie trzeba bylo
    > przypisywac. ("Nie twierdzisz chyba, że wyprodukowane ciepło pod drewnem
    > gdzieś znika? Albo że ucieka w dół, przez 10cm czy ile tam kto ma
    > styropianu? " - to Twoj tekst)

    Ale wiesz jaka jest różnica pomiędzy "nieskończonym oporem cieplnym" a
    "oporem cieplnym na tyle dużym, że ucieczka ciepła jest pomijalna"?

    > To raczej ty jestes zdziwiony, ze nie wykazalem sie telepatia i nie
    > odczytalem w Twoich myslach toku obliczen i ich wyniku ;)

    Aha, żeby poznać wynik to trzeba telepatii. Myślałem że wystarczą dane i
    wzory. Grubości przegród już zostały podane.

    > Moze przedstaw te obliczenia zamiast liczyc na zjawiska paranormalne.

    Wg OZC:
    Opór cieplny styropianu (10cm): 2,5 m2K/W
    Opór cieplny deski (dąb 0,4cm, sosna 1,1cm): 0,087 m2K/W

    Czyli opór deski stanowi 3,5% oporu styropianu. Jak dla mnie to jest
    pomijalnie mało.

    --
    Jacek Midura

  • 83. Data: 2010-11-01 23:20:27
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    W dniu 2010-11-01 22:02, Jacek Midura pisze:

    > Aha, żeby poznać wynik to trzeba telepatii. Myślałem że wystarczą dane i
    > wzory. Grubości przegród już zostały podane.

    To mial byc wynik Twoich obliczen, nie moich.

> [...]
    > Opór cieplny deski (dąb 0,4cm, sosna 1,1cm): 0,087 m2K/W
    >
    > Czyli opór deski stanowi 3,5% oporu styropianu. Jak dla mnie to jest

    A co tu wlasciwie porownujesz?

    Wyniki moich obliczen (nie wymagaja zdolnosci telepatycznych ;))

    Przenikalnosc przegrody zlozonej z 4cm betonu
    1. + 25 mm drewna sosnowego - 2,99 W/(m^2x°K)
    2. + 12 mm kamienia - 4,67 W/(m^2x°K)

    Wynika z tego, ze opor cieplny z drewnem jest ok 50% wiekszy od oporu
    kamienia (zakladam ze taki sam kamienia jak glazury).

    Najprosciej wnioskujac, uzycie sosny na podloge wymagaloby dodania
    conajmniej 5 cm styropianu wiecej (razem 15cm) zeby zachowac proporcje,
    czyli utrzymac straty do gruntu na tym samym poziomie.

    Do obliczen uzylem programu Termika 1.1 i jego bazy danych materialow.
    Program mozna pobrac stad:
    http://programy.budownictwopolskie.pl/node/20?dl=921
    5110421af10d0b416a2ecbe23fdb5

    Marek

  • 84. Data: 2010-11-02 00:02:02
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > OpĂłr cieplny styropianu (10cm):              2,5   m2K/W
    > OpĂłr cieplny deski (dÄ&#65533;b 0,4cm, sosna 1,1cm): 0,087 m2K/W
    >
    > Czyli opĂłr deski stanowi 3,5% oporu styropianu. Jak dla mnie to jest
    > pomijalnie maĹ&#65533;o.
    >
    > --
    > Jacek Midura
    Zapewne te 2,5 dla styropianu nie odnosi się do sytuacji gdy źródło ciepła jest
    nad styropianem tylko pod albo z boku. Przy źródle ciepła nad styropianem ten
    współczynnik jest przynajmniej o dwa rzędy wielkości większy. Wynika to ze
    sposobu w jaki ciepło przekazywane jest w styropianie. Przy dziesięciu
    centymetrach styropianu pod źródłem ciepła straty praktycznie nie istnieją.
    Wzrost temperatury źródła ciepła o 10 albo 40 stopni nie ma znaczenia.

  • 85. Data: 2010-11-02 05:53:31
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał:

> [...]
    > Wzrost temperatury źródła ciepła o 10 albo 40 stopni nie ma znaczenia.

    O 8-OOO !?!?

    A skąd takie rewelacje?
    Może jakieś źródła?, bo ja chyba niedouczony jestem skoro o czymś tak
    ważnym nie wiem... :-DDD

  • 86. Data: 2010-11-02 15:58:20
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > >

    > O 8-OOO !?!?
    >
    > A skąd takie rewelacje?
    > Może jakieś źródła?, bo ja chyba niedouczony jestem skoro o czymś tak
    To że o czymś nie wiesz nie znaczy że tego nie ma. Też nie wiem o wielu
    rzeczach. odpowiedz sobie na pytanie naprowadzające a może zrozumiesz bez
    tłumaczenia. Dlaczego w bojlerach grzałkę umieszcza się jak najbliżej dna a nie
    u góry? Prawda jakie to proste.

  • 87. Data: 2010-11-02 16:29:31
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

    ?
    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

    > tłumaczenia. Dlaczego w bojlerach grzałkę umieszcza się jak najbliżej dna a nie
    > u góry? Prawda jakie to proste.

    Ponieważ ogrzewana woda ma swobodę przemieszczania się i nastąpi rozwarstwienie.
    Ciepłe kuleczki styropianu nie wypłyną na wierzch tym zimnych i dlatego w takim
    materiale nie ma znaczenia kierunek przepływu ciepła.

  • 88. Data: 2010-11-02 17:01:22
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał:

    > To że o czymś nie wiesz nie znaczy że tego nie ma.

    Owszem... zgadza się.

    odpowiedz sobie na pytanie naprowadzające a może zrozumiesz bez
    > tłumaczenia.

    Mam obawy :-)

    Dlaczego w bojlerach grzałkę umieszcza się jak najbliżej dna a nie
    > u góry?

    Bo woda w bojlerze podgrzana grzałką przy dnie, unosi się do góry.

    Prawda jakie to proste.

    Tak. Bajecznie proste.

    Teraz Ty mi odpowiedz na proste pytanie:

    Jakim niby sposobem miałoby ciepło przemieszczać się w styropianie
    szybciej w górę, niż w innych kierunkach...?

    W bojlerze mamy do czynienia z wodą - jest ona, jak może wiesz - cieczą,
    która zwiększa swoją objętość ze wzrostem temperatury, a tym samym ta
    sama jej ilość zajmuje więcej miejsca - staje się lżejsza :-) i unosi
    się do góry.

    W styropianie są gęsto upakowane pęcherzyki uwięzionego powietrza i one
    nie mają możliwości przemieszczania się... To powietrze może
    przemieszczać się jedynie w obrębie każdego pęcherzyka, a dalej już nie.
    Jakim niby sposobem ciepło ma się przemieszczać w styropianie do
    gory...? Może mi to wytłumaczysz, bo tego jednak nie wiem :-), a sam
    zauważyłeś, że są zjawiska o których mogę nie wiedzieć... skoro Ty zatem
    wiesz, to podziel się swoją wiedzą :-)

    pozdr.
    robercik-us

  • 89. Data: 2010-11-02 18:35:40
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    W dniu 2010-11-02 00:20, Marek K pisze:

    > A co tu wlasciwie porownujesz?

    Nie wiem, co chcesz zasygnalizować, pytając o rzeczy, które masz
    napisane tuż powyżej pytania.

> [...]
    >
    > Wynika z tego, ze opor cieplny z drewnem jest ok 50% wiekszy od oporu
    > kamienia (zakladam ze taki sam kamienia jak glazury).

    A jakie jest przełożenie tego porównania na pytanie otwierające wątek?
    Jest sens kłaść drewno na podłogówkę czy nie?

    > Najprosciej wnioskujac, uzycie sosny na podloge wymagaloby dodania
    > conajmniej 5 cm styropianu wiecej (razem 15cm) zeby zachowac proporcje,
    > czyli utrzymac straty do gruntu na tym samym poziomie.

    A po co je utrzymywać na tym samym poziomie, skoro nawet zwiększone są
    zaniedbywalnie małe? Przypominam, że rozwiązujemy problem praktyczny, a
    nie zadanie na ćwiczeniach z fizyki teoretycznej.

    --
    Jacek Midura

  • 90. Data: 2010-11-02 20:27:23
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-11-02 19:35, Jacek Midura pisze:

    > Nie wiem, co chcesz zasygnalizować, pytając o rzeczy, które masz
    > napisane tuż powyżej pytania.

    > A jakie jest przełożenie tego porównania na pytanie otwierające wątek?
    > Jest sens kłaść drewno na podłogówkę czy nie?

    Jest, pod warunkiem wcześniejszego przeliczenia tego ogrzewania.

    Coś mi się jeszcze nie podobają te liczby, bo drewno ma 0,16W/mK,
    terakota 1W/mK. Deska to 2,5cm a terakota to 1cm.

    A może zamiast gdybać to daj liczby np. z OZC przy założonej mocy
    podłogówki - osiągnij tą samą moc przy obu okładzinach i sprawdź ile
    wychodzi moc w dół przy np. 10cm styropianu.

    M.