  • 11. Data: 2013-09-25 20:48:56
    Temat: Re: okap kuchenny
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Podałem przykład wentylatora pierwszy z brzegu. Ten najmniejszy Dospel
    > ma podobne parametry, a nawet jest nieznacznie silniejszy.

    Jakoś nikt nie zauważył . . .
    Najmniejszy wentylator z zestawu ma wydajność 600 m3/h.
    Przy wysokości sufitu 2,4 m to jest powietrze z powierzchni 250m3.
    Skąd to powietrze zwłaszcza zimą brac?

    > Do tego
    > sprzedają regulator za niecałą stówkę, tylko wcześniej dopytaj, czy się
    > nada (pewnie tak).

    Jest tam w tabeli, że do silnika wentylatora jest dołączony kondensator.
    Domyślam się, że przesuwajacy fazę.
    Zatem jest tam silnik trójfazowy z kondensatorem.
    Takie silniki nie mają regulacji obrotów.

    Wskazany regulator jest triakowym ściemniaczem.
    Pomijając, że jak na regulator triakowy jest 10 krotnie za drogi
    to regulacja fazowa w silniku trójfazowym powoduje
    dramatyczną utratę momentu obrotowego.
    Małe obroty silnika wynikają z małej mocy dostarczanej do silnika.
    To pseudoregulacja.
    Takie silniki na małych obrotach się zacierają.
    Po pewnym czasie silnik na najnizszych stopniach regulacji
    nie bedzie kręcił.

    Fazowy regulator obrotów nadaje się do silników komutatorowych.

    > Osobna kwestia to regulacja mocy (2 lub 3 stopniowa)
    > Kup regulator i będzie spokój.
    > Jacek

    g.

  • 12. Data: 2013-09-25 21:07:38
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-09-25 20:48, Grzegorz pisze:
    > Najmniejszy wentylator z zestawu ma wydajność 600 m3/h.
    > Przy wysokości sufitu 2,4 m to jest powietrze z powierzchni 250m3.
    > Skąd to powietrze zwłaszcza zimą brac?
    600 m3/godz, to on ma przy zerowym oporze przepływu, tak więc nie ma
    obaw, że nas wyssie razem z powietrzem z chałupy, tak samo, jak nie
    wysysa okap Amica.

> [...]
    > Wskazany regulator jest triakowym ściemniaczem.
    > Pomijając, że jak na regulator triakowy jest 10 krotnie za drogi
    Jak masz za 10 zł regulator triakowy, to chętnie kupię od Ciebie kilka
    po 20 zł. Zarobisz, a ja się ucieszę.
    > to regulacja fazowa w silniku trójfazowym powoduje
    > dramatyczną utratę momentu obrotowego.
    > Małe obroty silnika wynikają z małej mocy dostarczanej do silnika.
    > To pseudoregulacja.
    Alternatywą jest zabudowa falownika za minimum 500 zł.
    Ja nie mam takiego regulatora, ale kolega ma do wentylatora kominkowego
    i działa bezbłędnie, chociaż może technicznie jest to mało eleganckie do
    silnika asynchronicznego.
    > Takie silniki na małych obrotach się zacierają.
    > Po pewnym czasie silnik na najnizszych stopniach regulacji
    > nie bedzie kręcił.
    A tej teorii nie ogarniam. Niby dlaczego?

    JAcek

  • 13. Data: 2013-09-25 21:41:47
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 25 września 2013 21:07:38 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    >
    > silnika asynchronicznego.

    > A tej teorii nie ogarniam. Niby dlaczego?

    A tak sobie napisał o zacieraniu bo nie miał co robić. Taki ze zmniejszonymi obrotami
    będzie dłużej pracował. tam są łożyska ze spieków. Mają w porach zapas oleju na jakąś
    określoną liczbę obrotów. To jak wolniej będzie się kręcił to na dłużej oleju będzie
    w łożyskach.

  • 14. Data: 2013-09-25 22:50:39
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > 600 m3/godz, to on ma przy zerowym oporze przepływu, tak więc nie ma
    > obaw, że nas wyssie razem z powietrzem z chałupy, tak samo, jak nie
    > wysysa okap Amica.

    Nie zrozumialeś mnie.
    Taki wentylator wyssie Ci całe (cieple) powietrze z domu.

    > Jak masz za 10 zł regulator triakowy, to chętnie kupię od Ciebie kilka
    > po 20 zł. Zarobisz, a ja się ucieszę.

    Standardowy schemat:
    http://obrazki.elektroda.net/31_1174075098.gif

> [...]
    > Ja nie mam takiego regulatora, ale kolega ma do wentylatora kominkowego
    > i działa bezbłędnie, chociaż może technicznie jest to mało eleganckie do
    No właśnie, z jakieggoś powodu to zrobił.
    A mógł kupić regulator na triaku.
    Widocznie nie odpowiadał mu taki regulator triakowy a'la soft-start
    pracujący w ciagłym rozruchu.

    > A tej teorii nie ogarniam. Niby dlaczego?
    >
    > JAcek

    Przy małej mocy taki silnik ma mały moment obrotowy.
    W tym zakresie regulacji obroty silnie zależą od obciążenia.
    Z czasem opory wentylatora na skutek zuzycia wzrosną
    i taki silnik nie bedzie chciał ruszyć na najmniejszych nastawach,
    i buczy zanim w końcu ruszy (było w wątku o przydźwięku z silnika).
    Bedzie to występowało zwłaszcza zimą (zimny i gęsty smar w łozyskach).

    Ja nie jestem zwolennikiem dobudowywania do tego falownika
    ale tam powinien być silnik przystosowany do regulacji obrotów.
    Generalnie chodzilo mi o to żeby się kupujacy nie spodziewał
    rewelacji, że bedzie to regulowało płynnie i w całym zakresie.
    g.

  • 15. Data: 2013-09-25 22:53:47
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Jak masz za 10 zł regulator triakowy, to chętnie kupię od Ciebie kilka
    > po 20 zł. Zarobisz, a ja się ucieszę.

    http://allegro.pl/sciemniacz-obrotowy-regulator-oswi
    etlenia-600w-fv-i3543405366.html

    > JAcek

    pzdr
    g.

  • 16. Data: 2013-09-25 22:59:45
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    ps.com...

> [...]

    zapas oleju na jakąś określoną liczbę obrotów. To jak wolniej będzie się
    kręcił to na dłużej oleju będzie w łożyskach.

    To jeszcze napisz jak sobie wyobrażasz rozsunięcie faz z jednej fazy z takim
    zasilaniem (z regulacją fazową) na silnik asynchroniczny z kondensatorem.
    g.

  • 17. Data: 2013-09-25 23:26:05
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 25 września 2013 22:59:45 UTC+2 użytkownik Grzegorz napisał:
> [...]
    >
    > zasilaniem (z regulacją fazową) na silnik asynchroniczny z kondensatorem.

    Na razie nie chce mi się nad tym zastanawiać. Ktoś napisał i dał linka do regulatora
    do takich silników. Napisał że sterowanie fazowe. Skoro fabryka takie coś sprowadza z
    Chin i sprzedaje pod swoją marką to chyba działa.

  • 18. Data: 2013-09-26 09:49:22
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 25.09.2013 o 20:48 Grzegorz <n...@g...pl> pisze:

> [...]
    > Domyślam się, że przesuwajacy fazę.
    > Zatem jest tam silnik trójfazowy z kondensatorem.
    > Takie silniki nie mają regulacji obrotów.
    Doucz sie a nie pisz głupot, nie ma silników trójfazowych z kondesatorem,
    są tylko jednofazowe asynchroniczne z kondesatorem rozruchowym cytat

    "w instalacjach jednofazowych konstruuje się układy uzwojeń, w których
    płynie prąd z przesunięciem fazowym, co uzyskuje się przez zasilanie
    jednej fazy uzwojenia przez kondensator lub dodatkowe uzwojenie zwarte."

    a dla dociekliwych całość
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_elektryczny_asyn
    chroniczny

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 19. Data: 2013-09-27 20:28:10
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

> [...]

    ,Doucz sie a nie pisz głupot, nie ma silników trójfazowych z kondesatorem,
    ,są tylko jednofazowe asynchroniczne z kondesatorem rozruchowym cytat

    Doucz się i nie pisz głupot:
    http://46.28.247.103/#q=jak+pod%C5%82%C4%85czy%C4%87
    +silnik+3+fazowy+na+jedn%C4%85+faze+230v+schemat

    Jeśli na wiki czegoś nie ma to nie znaczy, że nie istnieje.(*)

    ,"w instalacjach jednofazowych konstruuje się układy uzwojeń, w których
    ,płynie prąd z przesunięciem fazowym, co uzyskuje się przez zasilanie
    ,jednej fazy uzwojenia przez kondensator lub dodatkowe uzwojenie zwarte."
    ,(*)

    ,a dla dociekliwych całość
    ,http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_elektryczny_asy
    nchroniczny

    ,--

    ,Pozdr
    ,Janusz

    Dziękuję, mam ksiązki.
    g.

  • 20. Data: 2013-09-27 21:29:21
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 27 września 2013 20:28:10 UTC+2 użytkownik Grzegorz napisał:

> [...]
    >
    > ,płynie prąd z przesunięciem fazowym, co uzyskuje się przez zasilanie
    >
    > ,jednej fazy uzwojenia przez kondensator lub dodatkowe uzwojenie zwarte."

    Pewno mu idzie że jak podłączyć w odpowiedni sposób do silnika trófazowego
    kondensator to taki silnik pójdzie z jednej fazy. Tylko że to jest proteza a taki
    silnik to chujówka a nie silnik.