  • 1. Data: 2010-11-30 13:54:34
    Temat: osuszanie mieszkania.. klimatyzacja
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Hej

    U rodziców w domu pojawiła się wilgoć.
    To w jakich warunkach się ona pojawia wiem, wiem czemu się pojawiła..
    W zeszłym roku wymienili okna.. Wentylacja grawitacyjna. Tak więc
    scenariusz znany. Problem w tym że (podobno, bo osobiście trudno mi to
    zweryfikować) okna często otwierają i wietrzą mieszkanie, zawsze jakieś
    okno jest na mikrouchyle. Mimo tego, w ciągu ostatnich kilku dni ściany
    się zrobiły czarne(to też informacja tylko z telefonicznej relacji)
    osobiście widziałem czarne narożniki.
    Na chwilę obecną nakazałem im intensywne wietrzenie mieszkania, tym
    bardziej że warunki do suszenia stały się optymalne(mróz).
    Tyle tytułem wstępu.

    Jako że w grę nie wchodzi przeróbka wentylacji, czy modyfikacji okien,
    pojawił się pomysł zakupu mechanicznego osuszacza, a ja osobiście
    zaproponowałem zakup klimatyzacji typu split(w lecie w domu jest
    strasznie gorąco)

    Będzie to zakup budżetowy - na allegro można już w granicach 500zł kupić
    splita o mocy 2kW, oczywiście jest to chińczyk, lecz osobiście mam
    pozytywne zdanie co do jakości, znaczy się działa to dłużej niż rok, a
    to już wystarczy. Jak popracuje dłużej to dobrze, jak nie to po
    gwarancji się pomyśli o czymś lepszym.

    Pytanie zasadnicze - czy taka klimatyzacja się nada na osuszenie
    mieszkania ~60m^2 zakładając że będzie on zainstalowany w
    najwilgotniejszym pomieszczeniu jakim jest kuchnia(łazienka celowo
    pominięta)?

    Czy taka klimatyzacja w chwili osuszania wyziębia pomieszczenie? Tak
    nakazywała by logika, lecz może mają one jakiś ficzer...

    Jak długo musiał by pracować taki osuszacz żeby dało się odczuć jego
    działanie? - chodzi o zużycie energii elektrycznej - wiem że to pytanie
    to wróżenie z fusów ale może ktoś z doświadczenia coś może powiedzieć
    jak ma u siebie..

    Z innej beczki - może są jakieś inne osuszacze o dobrej skuteczności
    nadające się do tego zastosowania? Przemysłowe ze względu na cenę oraz
    prezentacje odpadają.

  • 2. Data: 2010-11-30 14:47:08
    Temat: Re: osuszanie mieszkania.. klimatyzacja
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mieszkania ~60m^2 zakładając że będzie on zainstalowany w
    > najwilgotniejszym pomieszczeniu jakim jest kuchnia(łazienka celowo

    Jeden na 60m2? Raczej nie. To już lepiej kup osuszacz np Desa DH721 za 900.
    Mam takie.

    > Czy taka klimatyzacja w chwili osuszania wyziębia pomieszczenie? Tak
    > nakazywała by logika, lecz może mają one jakiś ficzer...

    Tak. I dlatego na moim Fujitsu działa tylko jeżeli temperatura ustawiona na
    pilocie jest niższa od temperatury w pomieszczeniu. Jednak to oziębianie
    jest bardzo delikatne, znacznie mniejsze niż przy trybie chłodzenie.

> [...]
    > wróżenie z fusów ale może ktoś z doświadczenia coś może powiedzieć jak ma

    Codziennie parę godzin.

    > Z innej beczki - może są jakieś inne osuszacze o dobrej skuteczności
    > nadające się do tego zastosowania? Przemysłowe ze względu na cenę oraz
    > prezentacje odpadają.

    Desa DH 721. Na 60m2 kup 2 szt i ustaw w najwilgotniejszych miejscach.
    Przygotuj się na >1000 zł dodatkowo na energię rocznie.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2010-11-30 20:57:33
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-11-30 14:54, Albercik pisze:

> [...]
    > pojawił się pomysł zakupu mechanicznego osuszacza, a ja osobiście
    > zaproponowałem zakup klimatyzacji typu split(w lecie w domu jest

    Najpierw sprawdź jaka jest temperatura ścian. Jeśli dom jest
    nieocieplony, to może się okazać, że będziesz musiał osuszyć np. do 20%
    żeby para nie skraplała się na ścianach. Albo będziesz musiał utrzymywać
    temperaturę na poziomie nie wyższym niż 18C.

    Możesz sobie to sprawdzić kalkulatorem.

    M.

  • 4. Data: 2010-12-01 09:31:14
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 30.11.2010 21:57, M pisze:

> [...]
    > żeby para nie skraplała się na ścianach. Albo będziesz musiał utrzymywać
    > temperaturę na poziomie nie wyższym niż 18C.

    Masz poniekąd racje, lecz przez ostatnie 30 lat było w miarę OK, problem
    pojawił się wraz z wymianą okien.
    Ściany nie są ocieplone i ocieplone raczej w najbliższym czasie nie będą.

    Wilgoć w narożnikach pojawiała się już kiedyś i to pewnie za sprawą tego
    mechanizmu o którym piszesz. Lecz teraźniejsza kumulacja jest prawie na
    pewno związana oknami.

    Policzyć z miłą chęcią policzę jak się temperatura w ścianie rozkłada.
    Może ma ktoś namiary na stronę z przystępnie opisanymi takimi
    obliczeniami? Oraz jak się wyniki tych obliczeń będą miały do panującej
    temperatury i wilgotności?

    Dzięki za odpowiedzi. Czekam jeszcze na informacje czy klimatyzacja 2kW
    wystarczy do skutecznego obniżenia wilgotności w mieszkaniu ~60m^2 z
    poziomu bliżej nie określonego do poziomu wystarczającego:) Bo to że
    klimatyzacja taka jest przeznaczona do małego pokoju to wiem, z tym że
    ja nie chce obniżać temperatury w całym mieszkaniu do 16stC w środku lata.

  • 5. Data: 2010-12-01 15:28:15
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Osuszanie klimatyzacją to chyba niezły pomysł.
    Nie instaluj klimy jednak tam, gdzie jest najwilgotniej, tylko tam, gdzie
    będzie w lecie najcieplej i gdzie się najczęściej przebywa. Wydajność
    takiego osuszania jest bardzo zróżnicowana zależnie od poziomu wilgotności
    i temperatury. U mnie w parne letnie dni przy funkcji osuszania z rurki woda
    leci ciurkiem. Efekt chłodzenia jest odczuwalny, ale znacznie słabiej, niż
    przy funkcji chłodzenia. Najważniejsza jest jednak wentylacja i może trzeba
    założyć jakieś nasady kominowe albo dać w kuchni wentylator kanałowy.
    Jacek

  • 6. Data: 2010-12-01 16:37:11
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 01.12.2010 16:28, Jacek pisze:
    > Osuszanie klimatyzacją to chyba niezły pomysł.
    > Nie instaluj klimy jednak tam, gdzie jest najwilgotniej, tylko tam,
    > gdzie będzie w lecie najcieplej i gdzie się najczęściej przebywa.

    Z tym problemu nie będzie bo to jest jedno i to samo pomieszczenie:)

    > Wydajność takiego osuszania jest bardzo zróżnicowana zależnie od poziomu
    > wilgotności i temperatury. U mnie w parne letnie dni przy funkcji
    > osuszania z rurki woda leci ciurkiem.

    No w domu jest ciepło, wilgotno, na zewnątrz zimno, powinno jakoś to się
    kręcić.

    > Efekt chłodzenia jest odczuwalny,
    > ale znacznie słabiej, niż przy funkcji chłodzenia.

    OK

    > Najważniejsza jest
    > jednak wentylacja i może trzeba założyć jakieś nasady kominowe albo dać

    Najgorzej jest z nawiewem, bo... "po nogach będzie ciągnąć.." a
    mechanicznej z rekuperacją niestety nie założę

    > w kuchni wentylator kanałowy.

    W kuchni jest okap z wyciągiem, który jest używany.

    Muszę wykonać obrzędy gromniczne co by sprawdzić przepływ powietrza...

    Dzięki.

  • 7. Data: 2010-12-01 21:39:47
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-12-01 10:31, Albercik pisze:
> [...]

    [...]
> [...]
    > Może ma ktoś namiary na stronę z przystępnie opisanymi takimi
    > obliczeniami? Oraz jak się wyniki tych obliczeń będą miały do panującej

    Przyjmijmy, że masz wewnątrz 22C i wilgotność 60%.

    Punkt rosy to ok 14C. Czyli jeśli dowolna ściana będzie miała taką
    temperaturę, to będzie się po niej lała woda.

    AFAIR wilgotność ok. 70% zaczyna być niebezpieczna.
    Dla wilgotności 50% w 22C masz wilgotność 72% w 16C.

    To wszystko tutaj:
    http://www.vaisala.com/humiditycalculator/vaisala_hu
    midity_calculator.html?lang=eng
    wstawiasz liczby i sam liczy.

    Spodziewam się, że nowe okna oprócz szczelności spowodowały także
    podwyższenie temperatury powietrze (ale już nie ścian) o 1-2C.
    Jednocześnie wzrosła wilgotność względna (brak wymiany powietrza) i
    problem gotowy.

    M.