  • 41. Data: 2012-05-13 12:02:22
    Temat: Re: pekła rura = grzyb :-(
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 13 maja 2012 11:26:59 UTC+2 użytkownik Plumpi napisał:
    > Naprawdę dziwi mnie podejście niektórych osób uważających, że same zrobią
    > lepiej.
    Może nie zauważyłes ale autor postu napisał że instalacje zrobił mu fachowiec,
    legalnie działajaca firma i wystawili mu fakturę.
    Sam być może zrobilby lepeij być może nie. Nie ma tu reguły.
    Ale jak widać i na temat nypla można wyklad zrobić;) A zapewne zaraz odezwą sie tu
    inni fachowcy którzy napiszą ze bzdury piszesz o taśmie teflonowej w takim miejscu i
    ze pakuly były ok;)

    > Obecnie hydraulika wymaga wiedzy i szkoleń na temat sposobu montażu oraz
    > zastosowaniach poszczególnych elementów systemu.
    Dodaj jeszcze certyfikacji, znajomości norm itp;)

  • 42. Data: 2012-05-13 12:04:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Plumpi wrote:
    > Użytkownik "s_13" <s...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Złączki ocynkowane nie nadają się do wody ciepłej. Ani do ciepłej wody
    > użytkowej, ani do CO.
    > Tych stalowych ocynkowanych nypli nie powinieneś używać w tym miejscu.
    > Stało się to co było nieuniknione, czyli gorąca woda uszkodziła
    > ocynk, bo tak się dzieje z ocynkiem, który ma kontakat z gorącą wodą.

    UHM... :) powedz to instalacjom robionym przed tym wielkopomnym odkryciem,
    bo zakaz stosowania ocynku do wody ciepłej nie jest bardzo stary :) a co
    do reakcji ogniw... dość powszechnie wkręca sie mosiężne przedłużki w
    podejścia z ocynku.

    > Ponadto zastosowałeś nypel stalowy, który posiada gwint stożkowy, na
    > który nakręciłeś złączkę PEX z mosiądzu z gwintem walcowym. Podczas
    > nakręcania tej złączki na nypel, gwint stożkowy nypla powoduje
    > rozpychanie gwintowanej tulei złaczki PEX. Po nakręceniu tej złączki
    > przez cały czas działają naprężenia na tę złaczkę. Dodatkowo użyte
    > konopie pęcznieją pod wpływem wilgoci i powodują powstawanie jeszcze
    > większych sił rozpychających tuleję gwintowaną złączki PEX.
    > W tym miejscu powinien być użyty nypel mosiężny z gwintem walcowym.

    Szczególnie że tanie złaczki do taniego pexa są często robione bardzo
    oszczędnie i mają zbyt mało miesa na obwodzie.

    wyastarczy porównać przejście na gwint do teca choćby z takim do jakiegoś
    taniego chińczyka. w jednym masz co najmniej z 3-5 mm metalu w drugich jak
    jest 1.5mm to dobrze.

    i tu sie zgadzam... z tobą.

  • 43. Data: 2012-05-13 12:05:59
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 13 maja 2012 11:56:29 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
    > jakby sie mu lało to by szybko zobaczyl bo by mu się spod sciany czy obudowy
    > wanny wylało a tak szło pod płyte i zawilgały mu scianki od środka.
    > Zalewanie ścianek GK wylewkami to bardzo śrendi pomysł.

    Logicznie na temat patrząc masz pełna racje.
    Ścianki na wylewce docelowej to wiecej zalet jak wad. No i glówna zaleta G- mozliwość
    demontazu, zmian aranzacji itp- jak sa na wylewce docelowej to nie ma problemu, jak
    sa na chudziaku to bez sensu te GK juz lepiej murowane i akustycznie lepiej i
    użytkowo a i cenowo pewnie też.

  • 44. Data: 2012-05-13 12:11:55
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >martwi mnie, że to słało tak długi czas i grzyb się namnożył, wilgoć pewnie
    >wsiąkła w styro, może od spodu w wylewkę (chociaż z wierzchu sucha jak
    >pieprz), zanim to się samo osuszy, to nie będę mógł odnowić ścianek

    Współczuję , bo sam walczyłem z grzybem/pleśnią , tyle że u mnie winowajcą
    było mocne zawilgocenie niektórych meblu przez przechowywanie ich w
    wilgotnym , nieoogrzewanym garażu.

    Wiem jedynie że cześć mebli musiałem wywalić , bo grzyb/pleśń mocno wlazła
    wewnątrz płyt ...

    Płyty KG są bardzo dobrym miejscem dla pleśni i grzyba. Bardzo cięzko jest
    usunąć stamtąd pleśń/grzyb i w większości trzeba wywalać płyty i wymieniać
    na nowe ...

    Według mnie osuszaj i szukaj specjalisty od grzyba. To cholerstwo potrafi
    się nieźle trzymać i potrafi głęboko wejść i zrobić niesamowite szkody ...
    Tym bardziej że przy konstrukcji jaką masz pleśń/grzyb ma mnóstwo miejsca
    aby się mnożyć i ma wręcz idealne do tego warunki ...

    Trochę dziwię się Twojej nadgorliwości. Armaturę przecież łączy się na
    wężyki , a Ty robisz inaczej ...

    Nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu ...

  • 45. Data: 2012-05-13 12:38:53
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > UHM... :) powedz to instalacjom robionym przed tym wielkopomnym
    > odkryciem, bo zakaz stosowania ocynku do wody ciepłej nie jest bardzo
    > stary :)

    Tylko, że kiedyś nie było alternatywy i wszystkie instalacje robiło się z
    rur stalowych.
    Każdy, nawet najstarszej daty hydraulik wiedział, że do CO używa się tylko i
    wyłacznie rur czarnych (bez ocynku), a rury ocynkowane używa się tylko i
    wyłącznie do wody użytkowej. Instalacja miała wytrzymać 50 lat i tyle
    wytrzymywała zanim rury ciepłej wody całkowicie zarosły rdzą i kamieniem.
    Wszystkie połączenia były wykonywane grubościennymi elementami z żeliwa.

    > a co do reakcji ogniw... dość powszechnie wkręca sie mosiężne przedłużki
    > w podejścia z ocynku.

    Tylko zauważ różnicę.
    Każda budowana instalacja jest przewidziana na 50 lat.
    Po nakręceniu mosiężnej, cienkościennej, gwintowanej tulei złączki PEX,
    posiadającej gwint walcowy na stalowy, grubościenny nypel, posiadający gwin
    stożkowy, pozostaje szczelina pomiędzy gwintami, w którą bez najmniejszego
    problemu wnika świeża woda. W tej szczelinie powstałe ogniwo powoduje
    korozję cienkiej ścianki tulei złączki PEX. Ponieważ ta korozja postępuje w
    poprzek tulei mosiężnaj o grubości 1-2mm to do perforacji dochodzi w
    przeciągu kilku lat.

    Mufy stalowe posiadają gwinty walcowe.
    Wkręcając mosiężną przedłużkę w stalową mufę posiadającą gwint walcowy,
    uszczelnienie działa jednakowo na całej długości gwintów.
    Elektrokorozja w tym przypadku powoduje rdzewienie grubej, żeliwnej mufy w
    miejscu, gdzie kończy się gwint mosiężnej przedłużki oraz końca gwintu
    przedłużki mosiężnej. Żeliwo posiada dużą odporność na korozję. Zaś
    rdzerwienie mosiężnej przedłużki nastepuje wzdłuż tulei gwintu, a nie w
    poprzek jak w poprzednim przypadku. Aby przerdzewiała taka przedłużka na
    całej długości gwintu, potrzeba dużo więcej jak 50 lat.

  • 46. Data: 2012-05-13 13:12:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Plumpi wrote:

    > Tylko, że kiedyś nie było alternatywy i wszystkie instalacje robiło
    > się z rur stalowych.

    ale zawory były mosiężne, śrubunki też były często mosiężne, przedłużki były
    mosiężne, baterie, filtry, zawory zwrotne były mosiężne.

    > Każdy, nawet najstarszej daty hydraulik wiedział, że do CO używa się
    > tylko i wyłacznie rur czarnych (bez ocynku), a rury ocynkowane używa
    > się tylko i wyłącznie do wody użytkowej.

    co nie wykluczało stosowania elementów łącznych ocynkowanych w instalacjach
    co ale nie odwrotnie. Dodam ze i dzisiaj sie stosuje rury ocynkowane do
    instalacji wody użytkowej oraz.... do instalacji CO, Patrz systemy
    zaprasowywane.

> [...]
    > Ponieważ ta korozja postępuje w poprzek tulei mosiężnaj o grubości
    > 1-2mm to do perforacji dochodzi w przeciągu kilku lat.

    OK dawaj zdjęcia tych skorodowanych mosiężnych złaczek...

  • 47. Data: 2012-05-13 17:28:46
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > ale zawory były mosiężne, śrubunki też były często mosiężne, przedłużki
    > były mosiężne, baterie, filtry, zawory zwrotne były mosiężne.

    Porównaj sobie tylko sposób i jakość wykonania tamtych elementów z tymi,
    które obecnie się produkuje.
    Ponadto uszczelniało się głównie na pokost, który nie dopuszczał wody
    pomiędzy gwinty i ograniczał elektro korozję.
    Przy czym w instalacjach CO bardzo rzadko stosowało się inne materiały niż
    stal i żeliwo.

    > co nie wykluczało stosowania elementów łącznych ocynkowanych w
    > instalacjach co ale nie odwrotnie.

    Tylko, że kiedyś całość instalacji CO była ze stali. Śrubunki i zawory były
    z żeliwa. Bardzo rzadko ktoś stosował w instalacjach CO mosiądz czy miedź.
    Sama stal ocynkowana w instalacjach CO nie przeszkadza. Po prostu ocynk
    wewnątrz rur jest szybko wypłukiwany i krąży sobie w obiegu. Stosowanie
    elementów ocynkowanych jest finansowo nieuzasadnione, ponieważ z ocynku,
    który ma kontakt z ciepła wodą nic nie pozostaje, a w przypadku, kiedy część
    instalacji posiada fragmenty z miedzi zaczyna się elektrokorozja.

    > Dodam ze i dzisiaj sie stosuje rury ocynkowane do instalacji wody
    > użytkowej oraz.... do instalacji CO, Patrz systemy zaprasowywane.

    Jezeli chodzi o systemy zaprasowywane to:
    Obecnie stosowanie rur ocynkowanych w instalacjach wody pitnej jest poważnie
    ograniczane i dopuszone tylko w przypadku zimnej wody po spełnieniu pewnych
    warunków dotyczących jakości wody, zgodnie z normą PN-EN 12502
    Dla wody pitnej bez ograniczeń dopuszczone są tylko i wyłącznie systemy
    zaprasowywane ze stali nierdzewnej.
    W wielu regionach wodociągi stosują się do nowych norm i jeżeli woda nie
    spełnia wymagań norm to nie odbiorą instalacji przyłącza wodnego jeżeli
    zostanie wykonane rurą ocynkowaną.
    W przypadku systemów zaprasowywanych, w instalacjach CO stosuje się rury
    stalowe, ocynkowane, ale tylko zewnętrznie i ten ocynk ma tylko i wyłacznie
    charakter estetyczny oraz zabezpieczajacy przez zewnętrzną korozją.

  • 48. Data: 2012-05-13 17:42:37
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 13 May 2012 17:28:46 +0200, Plumpi napisał(a):

    > Porównaj sobie tylko sposób i jakość wykonania tamtych elementów z tymi,
    > które obecnie się produkuje.

    Czyli nie materiały, a wykonanie. Widzisz, jacusiu, jak szybciutko
    zmieniasz zdanie?

    > Tylko, że kiedyś całość instalacji CO była ze stali. Śrubunki i zawory były
    > z żeliwa. Bardzo rzadko ktoś stosował w instalacjach CO mosiądz czy miedź.

    I co to zmienia? Twoje zdanie nbyło takie, że nie wolno ocynku do ciepłej
    wody. Bo nie. Bo Jacuś jajakoko tak powiedział.

> [...]
    > który ma kontakt z ciepła wodą nic nie pozostaje, a w przypadku, kiedy część
    > instalacji posiada fragmenty z miedzi zaczyna się elektrokorozja.

    Ojej, a ponoć nie wolno było. Jaka ładna volta...

> [...]
    > stalowe, ocynkowane, ale tylko zewnętrznie i ten ocynk ma tylko i wyłacznie
    > charakter estetyczny oraz zabezpieczajacy przez zewnętrzną korozją.

    Jacusiu, to, że normy umiesz cytowac bez zrozumienia to wiemy. Ale jak się
    zapyta dlaczego i co to powoduje, to już nie masz pojęcia. Ta Twoja
    'fachowość' wygląda.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 49. Data: 2012-05-13 18:05:54
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Płyty KG są bardzo dobrym miejscem dla pleśni i grzyba. Bardzo cięzko
    > jest usunąć stamtąd pleśń/grzyb i w większości trzeba wywalać płyty i
    > wymieniać na nowe ...

    właśnie zamierzam odciąć wilgotną część i wymienić, takoż wełnę, nieduża
    robota, koszty niewielkie, to nie to samo, co mur, którego fragmentarycznie
    od dołu nie wymienisz

    > Tym bardziej że przy konstrukcji jaką masz pleśń/grzyb ma mnóstwo miejsca
    > aby się mnożyć i ma wręcz idealne do tego warunki ...

    dlatego podstawa, to wywalenie mokrych płyt, dokłądne osuszenie i ozonowanie
    spod wylewki i dopiero rekonstrukcja

    > Trochę dziwię się Twojej nadgorliwości. Armaturę przecież łączy się na
    > wężyki , a Ty robisz inaczej ...

    toż trąbią, że wężyki to najgorsze zło, czego sam doświadczyłem... no i też
    posiadają mosiężne złączki na końcach...

    pozdrawiam
    s_13

  • 50. Data: 2012-05-13 18:28:49
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Plumpi wrote:

    > Porównaj sobie tylko sposób i jakość wykonania tamtych elementów z
    > tymi, które obecnie się produkuje.
    > Ponadto uszczelniało się głównie na pokost, który nie dopuszczał wody
    > pomiędzy gwinty i ograniczał elektro korozję.

    chłopie już nawet mój ojciec ledwo pamieta czasy gdy sie na pokost kręciło.
    :)

    to było naprawdę bardzo dawno...

> [...]
    > rury stalowe, ocynkowane, ale tylko zewnętrznie i ten ocynk ma tylko
    > i wyłacznie charakter estetyczny oraz zabezpieczajacy przez

    hm... instalator teoretyk widzę jesteś :)

    OK nie chce mi się już dyskutować