  • 11. Data: 2010-06-11 15:48:22
    Temat: Re: pęknięcia po zalaniu ławy - za późno podlewane?
    Od: Marek <m...@g...com>

    alane-lawy,2http://tnij.org/wibrowaniehttp://tnij.or
    g/pekniecie,1http://tnij.org/pekniecie,2

    > PZDR
    > Shaman

    To sa typowe pekniecia spowodowane zbyt szybkim odparowaniem wody.
    Na pewno sa tylko powierzchniowe.

  • 12. Data: 2010-06-11 16:04:30
    Od: "PC" <l...@w...pl>

    Dla mnie dziwny problem. Przed moim blokiem budują nowy i leją rano beton na
    strop a za 2 godziny chodzą po nim i szalują kolejne słupy i tak poziom za
    poziomem. Nie leją wody nawet kropli mimo pogody a pęknięć nie widać
    ŻADNYCH.

    Może to kwestia betonu!

    PC

  • 13. Data: 2010-06-11 16:39:42
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 11 Cze, 18:04, "PC" <l...@w...pl> wrote:
> [...]
    > strop a za 2 godziny chodzą po nim i szalują kolejne słupy i tak poziom za
    > poziomem. Nie leją wody nawet kropli mimo pogody a pęknięć nie widać

    Moze maja jakas taka mieszanke betonowa, ktora nie peka...
    Trzeba rozroznic pekanie spowodowane zbyt szybkim odparowaniem wody,
    od pekniec skurczowych.
    Po pierwsze - sa dodatki , ktore redukuja skurcz.
    Po drugie, mozna dodac srodki, ktore powoduja retencje wody
    ( opozniaja odparowanie).
    Po trzecie - moga miec cement , ktory szybko wiaze - wtedy jest
    mniejsze ryzyko zbyt szybkiego wysychania, ale za to zwiekszone ryzyko
    wystapienia rys skurczowych, ktore moga wystapic nawet 3 miesiace po
    wylaniu !

    Ktos tu wczesniej podal, ze marny cement ( popiolowy) moze miec
    wiekszy skurcz.
    To nie jest prawda - cement popiolowy wiaze o wiele wolniej od
    portlandzkiego i ma mnejszy skurcz.

    No i najwazniejsze: beton , zawierajacy zbyt duzo wody, bedzie pekal
    zawsze.

  • 14. Data: 2010-06-11 17:05:14
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "PC" <l...@w...pl> wrote in message news:hutmqh$stn$1@news.task.gda.pl...
> [...]
    > za poziomem. Nie leją wody nawet kropli mimo pogody a pęknięć nie widać

    Mnie to wygląda na źle wykonane zbrojenie, za blisko powierzchni betonu,
    niedokładnie powiązane drutem wiązałkowym przez co się ruszało. Beton się
    nagrzewa podczas wiązania więc powoduje także rozszerzalność termiczną
    stali, która była źle związana i zabezpieczona. No i wibrowanie - wzruszenie
    zbrojenia po 90 minutach. Widocznie najpierw wylali całość, uformowali a
    później dopiero wibrowali jak beton już wiązał. Typowe partactwo wykonawcze.
    Za 1-2 dni będzie widac gdzie lecą pręty i strzemiona.

  • 15. Data: 2010-06-11 18:04:44
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 11 Cze, 19:05, "kiki" <k...@k...net> wrote:

    > Mnie to wygl da na le wykonane zbrojenie, za blisko powierzchni betonu,
    > niedok adnie powi zane drutem wi za kowym przez co si rusza o. Beton si
    > nagrzewa podczas wi zania wi c powoduje tak e rozszerzalno termiczn
    > stali, kt ra by a le zwi zana i zabezpieczona. No i wibrowanie - wzruszenie
    > zbrojenia po 90 minutach. Widocznie najpierw wylali ca o , uformowali a
    > p niej dopiero wibrowali jak beton ju wi za . Typowe partactwo wykonawcze.
    > Za 1-2 dni b dzie widac gdzie lec pr ty i strzemiona.

    Czytalem, ze ruszanie betonem, ktory juz zaczal wiazanie, nie wplywa
    na jego oslabienie.
    Na tej zasadzie zageszcza sie np zaprawe poprzez zacieranie - czesto
    dluzej, niz po 1 godzinie od wylania.
    Ale, wibrowanie ma sens , dopoki beton jest plastyczny, bo w ten
    sposob usuwa sie pecherzyki powietrza.

  • 16. Data: 2010-06-11 19:56:42
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

> [...]
    > ale tez od czasu do czasu jest pekniece pomiedzy pretami zbrojeniowymi,
    > poza tym miejscami skutecznie zasłaniaja ławę deski ustalające startery.

    teraz juz nic nie zrobisz. Masz dwa wyjscia
    1 zalac na tej lawie jeszcze jedna
    2 nie przejmowac sie i jechac dalej

  • 17. Data: 2010-06-11 20:01:05
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Kudlaty" <p...@g...com> wrote in message
    g.googlegroups.com...

    >teraz juz nic nie zrobisz. Masz dwa wyjscia
    >1 zalac na tej lawie jeszcze jedna
    >2 nie przejmowac sie i jechac dalej

    Niech sprawdzi grubość czy mu nie wylali za cienkiej :-)

  • 18. Data: 2010-06-11 20:26:36
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 11 Cze, 22:01, "kiki" <k...@k...net> wrote:
    > "Kudlaty" <p...@g...com> wrote in message

    g.googlegroups.com...

    > Niech sprawdzi grubo czy mu nie wylali za cienkiej :-)

    no fakt ale ze zdjec widac ze slaba nie jest tak do kolan gosc na 1
    fotce ma

  • 19. Data: 2010-06-11 22:08:47
    Od: "Paweł" <1...@g...SKASUJ-TO.pl>

    shaman <s...@p...wytnij.onet.pl> napisał(a):

    > Proszę o komentarze i rady.

    Spokojnie, te "pęknięcia" to powierzchniowe rysy skurczowe. Pod rysą jest
    pręt - prawdopodobnie strzemiono lub dokładka więc przy otuleniu minimalnym
    2cm, - przy tych temperaturach pojawila się ta rysa, bo pojawić się musiała.
    Wszystko jest zgodne ze sztuką, a jak ktoś Ci tu pisze, że nie, to jest
    amatorem. Gdyby nie te pionowo sterczące pręty, to pracownicy wykonujący
    betonowanie przeciągneliby po tej ławie conajmniej deską, a zazwyczaj oprócz
    zebrania nadmiaru troche by ją wygładzili. Te czynności, wykonywane
    kilkanaście lub kilkadziesiąt minut po wypełnieniu szalunków czynią rysy
    skurczowe niewidocznymi - są one po prostu zatarte.
    Niczym sie nie przejmuj.
    W wątku pojawiają się herezje: - dodatki, plastyfikatory, gatunki cementu; -
    ludzie, puknijcie sie w głowę, - to są ławy budynku jednorodzinnego, a nie
    wyrafinowanej, ekstremalnej konstrukcji inżynierskiej. I jeszcze o wodzie
    foliach i innych bzdetach. Polewa się wiążący beton, a nie mieszaninę wody
    żwiru i cementu. Beton w teperaturach takich jakie obecnie mamy należy
    koniecznie lać po ok. 2, 3 godzinach. Dobrze jest go po wylaniu zacienić
    czymkolwiek, doskonale są specjalne maty - nawet słomiane. Po co ta folia?
    Lać trzeba tyle, by beton był stale wilgotny, woda jest warunkiem jego
    prawidłowego związania - osiągnięcia zakładanej wytrzymałości. Wysoka
    temperatura wcale nie jest przeciwskazaniem do prowadzenie robót
    betoniarskich.

    Paweł

  • 20. Data: 2010-06-11 22:19:33
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 12 Cze, 00:08, "Paweł" <1...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    Wysoka
    > temperatura wcale nie jest przeciwskazaniem do prowadzenie robót
    > betoniarskich.
    >
    > Paweł

    Mylisz sie: jest duzym przeciwwskazaniem.

    Przy wysokichh temperaturach zewnetrznych powinno sie dbac, o to, zeby
    zaprawa byla schlodzona ( zimna woda, cement powinien wczesniej lezec
    w miejscu zacienionym, a nie na sloncu).

    Przy zalewaniu betonem elementow o wiekszej objetosci, wprowadza sie
    nawet rury, przez ktore pozniej pompuje sie zimna wode w celu
    schlodzenia elementu.

    Poza tym, przy wysokich temperaturach ( przy prowadzeniu
    odpowiedzialnych prac betoniarskich - np. mosty) stosuje sie opozniacz
    wiazania wody, po to , zeby cieplo hydratacji nie podnioslo nadmiernie
    temperaturu elementu.

    Widac, mlody kolego, za malo czytales literatury na ten temat...