  • 41. Data: 2009-06-21 07:55:10
    Temat: Re: pęknięcie scianki fundamentowej - napręzenia termiczne
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tornad wrote:
> [...]
    > moze byc sluszna. A to wszystko bierze sie z powodu wprowadzania
    > (wybiorczego) nowych technologii i nie uwzglednienia skutkow
    > odstepstw od tzw. tradycji budowlanej. Wiec kilka zdan waznych, ktore
    > zapewne niczego nie zmienia, gdyz na budownictwie podobnie jak na
    > medycynie kazdy sie zna i nie znosi gdy ktos ma inne zdanie.
    > Zaczne od fundamentow, scislej pracy podloza gruntowego pod
    > fundamentami. Kiki i Spolka twierdza, ze jak lawa jest superspecjal
    > dobrze zawibrowana, zazbrojona to juz zadnych problemow nie bedzie.

    ciach
> [...]
    > koniecznie ustawiana pionowo... To typowy przyklad niezrozumienia
    > funkcji jaka pelni zbrojenie pracujace tylko na rozciaganie przeciez.
    > Podobnie bledne jest wyobrazenie ze ta stal to cialo sztywne.
    > Nieprawda. Kadza stal jest w pewnym sensie guma, sprezyna, ona sie
    > prezyscie wydluza i kazda belka sie sprezyscie ugina. Zatem stal
    > zbrojeniowa winna byc prosta i miec odpowiednio wysokie parametry
    > wytrzymalosciowe, ktorych na pewno nie ma "bednarka".
    > Ugina sie tez stosunkowo cienka lawa fundamentowa. Ale sciana
    > fundamentowa zazbrojona drutami ugnie sie juz niemierzalnie, dlatego

    zaraz ci kiki napisze ze stoisz tam gdzie zomo a on tam gdzie AK:)

    bardzo to ładnie wyłożyłeś, włąśnei czegoś takiego trzeba było.

    swoją drogą ato wielu budowlańców nie ma pojęcia że ściany warto zbroić tymi
    delikatnymi zbrojeniami do spoinowymi, które ani drogie nie są anie nie
    utrudniają murowania a znacząco powiększają wytrymalośc i sztywność ścian.

  • 42. Data: 2009-06-21 08:19:04
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Tornad pisze:
    [..]
    > Ugina sie tez stosunkowo cienka lawa fundamentowa. Ale sciana fundamentowa
    > zazbrojona drutami ugnie sie juz niemierzalnie, dlatego to zbrojenie scian
    > polecam.

    Spytam jeszcze i ja... :-))). Rozpisujemy sie tu o ścianie murowanej z
    bloczków... No fajnie :-))). Ja jestem przed wykonaniem fundamentu -
    grunty gliniaste, nieciekawe, ale dla posadowienia domu jednorodzinnego
    powinny być wystarczające. Zresztą opinie ekspertów już tu
    zamieszczałem. Ściany będę wylewał i moje pytanie co do tego zbrojenia.

    W projekcie mam zalecony wieniec w górnej części ścian fund pod częścią
    mieszkalną budynku. Rozmiawiałem z kolegą, który jest inżynierem
    jakiegoś tam budownictwa i pracuje w branży prowadząc budowy - zna się
    na pewno lepiej niż ja :-). Czy ten wieniec wykonywać z całą
    bezwzględnością - tzn. tak go zbroić jak ławy [cztery pręty żebrowane fi
    12 i co kilkadziesiąt cm strzemiono z gładkiego drutu fi 6 wiązanego
    drutem wiązałkowym, a na narożach zagięcie prętów na co najmniej 20 cm]
    ? Czy jeżeli grunt w wykopie pod ławy okaże się dość nośny - przy
    stwierdzeniu tego po próbie z prętem wbijanym ręcznie w ziemię - to
    można darować sobie takie skrupulatne wykonanie tego wieńca i po prostu
    - jak mi kolega zasugerował - zatopić w świeżo zalanym betonie pręty
    żebrowane zagięte na narożach tak, by 'obięły' całą długość fundamentów
    i zachodziły 'na zakładkę'?

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 43. Data: 2009-06-21 10:51:19
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    > zaraz ci kiki napisze ze stoisz tam gdzie zomo a on tam gdzie AK:)

    Uważam, że bardzo dobrze napisał. Mur z bloczków trzeba zbroić i ja kazałem
    zbroić swój, a przy okazji miałem dobrze zrobione ławy więc mi nic nie
    popekało. Zrobiłem też wieniec mimo, że w projekcie go nie było.
    Co do konstrukcji u mnie nie ma żadnych problemów.
    Natomiast szukanie oszczedności w kilku prętach zbrojących mur, co
    wyśmiałeś, to ja wyśmiewam. Wolę nie mieć skończonych pokoi czy łazienek
    dzisiaj niż wszystko gotowe na spieprzonych fundamentach i to przez takich
    co mówią, a po co to, a po co tamto, "na żadnej budowie tak się nie daje"
    :-)

    > bardzo to ładnie wyłożyłeś, włąśnei czegoś takiego trzeba było.
    >
    > swoją drogą ato wielu budowlańców nie ma pojęcia że ściany warto zbroić
    > tymi delikatnymi zbrojeniami do spoinowymi,

    Przeciez mnie wyśmiałeś w tej kwestii :-) hahaha.

    Trzeba od początku robić przyzwoicie. Sjoro fundament ma ławę z jakimś
    zbrojeniem na osadzonym chudziaku to tak należy wykonać, powiązać, sprawdzic
    otuliny, sprawdzić czy nie dzwoni od złego związania, czy w narożnikach jest
    właściwie, zalać w 90 minut wibrując. Co za wielka łaska?
    A ściany fundamentowe dozbroić dla zdrowego rozsądku, nawet jak nie ma w
    projekcie.
    Z wieńcem jest różnie ale wykonac warto :-)

  • 44. Data: 2009-06-21 10:57:20
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "robercik-us" <r...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > strzemiono z gładkiego drutu fi 6 wiązanego drutem wiązałkowym, a na
    > narożach zagięcie prętów na co najmniej 20 cm]

    Na 60 cm to zagięcie. 20 się może wysunąć. A jeszcze lepiej zagnij jeszcze
    końcówki do środka, ostatnie kilkanaście cm i zrób haczyk jako dodatkowe
    zabezpieczenie na wypadek gdyby betonowanie wyszło nie tak co jest wielce
    prawdopodobne, że będą miotać zbrojeniem po 90 minutach. Szansa, że ci
    mikronowo wzruszą to zbrojenie jest duża więc pilnuj tych zakładek i zrób
    haczyki.

> [...]
    > kolega zasugerował - zatopić w świeżo zalanym betonie pręty żebrowane
    > zagięte na narożach tak, by 'obięły' całą długość fundamentów i zachodziły

    On sie nośny nie okaże. Glina sucha ma wielką nośność ale po deszczu czy po
    jakiejś zimie będzie plastyczny, że byś się zdziwił, jak masło. Nie kombinuj
    i zrób wieniec.

  • 45. Data: 2009-06-21 13:03:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kiki wrote:
> [...]
    > ma w projekcie.
    > Z wieńcem jest różnie ale wykonac warto :-)

    wieniec trzeba robić wtedy gdy jest taka potrzeba.

    dyskusja z kimś kto nie posiada gram wiedzy fachowej a opiera sie tylko na
    swoich fobiach jest bezcelowa.

    możan wszytsko przewymiarować tylko ze wtedy zapłącimy 50% więcej za dom.

    jesteś ignorantem i tyle.

  • 46. Data: 2009-06-21 13:38:43
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

> [...]
    > swoich fobiach jest bezcelowa.
    >
    > możan wszytsko przewymiarować tylko ze wtedy zapłącimy 50% więcej za dom.

    A ty wykonawcą :-)

  • 47. Data: 2009-06-21 13:39:41
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    > A ty wykonawcą :-)

    sorry za pomyłkę :-) wykonaffcą :-)

  • 48. Data: 2009-06-21 14:21:48
    Od: "Yzedef" <x...@x...xx>

    Użytkownik "kiki" <c...@v...ts> napisał w wiadomości

    > sorry za pomyłkę :-) wykonaffcą :-)
    kiki a ty zaczynasz trolowac.. draznja juz mnie od dawna twoje komentarze w
    prawie kazdym watku jako eksperta!, a powiedz jakie masz doswidczenie
    teoretyczne?? oprocz wlasnej budowy, studiowania usenetu oraz stron
    producentow materialow to chyba troche malo aby byc wiarygodnym i rzeczowym
    doradca, czlowieku troche wiecej luzu i obiektywizmu.. kazdy wykonawca to
    zlodziej tak?, a murzyni kim sa? zydzi kim ?, cyganie?.
    Kolega Marek ma racje szkoda kasy, no chyba ze ma sie jej w cholere.. ale
    takich ludzi az tak duzo niema... a za 100 lat to twojego super domu moze
    nie byc z roznych wzgledow :), prosze cie troche wyluzuj w swych
    komentarza...

    Pzdr
    Yzedef

  • 49. Data: 2009-06-21 15:22:42
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Yzedef wrote:
> [...]
    > ale takich ludzi az tak duzo niema... a za 100 lat to twojego super
    > domu moze nie byc z roznych wzgledow :), prosze cie troche wyluzuj w

    lepiej nich sprawdzi czy domy, które stoją już od 100 lat tez mają
    fundamenty zbrojone jak bunkry i wieńce zbrojone jak belki żelbetowe pod
    czołgi.

    Nie twierdze że wykonawcy sa bez winy ale to co roni kiki to jest jakaś
    krucjata labo nawet polowanie na czarownice.

    głębokie przekonanie że ma sie rację czasem jest dobre ale częściej prowadzi
    nas na manowce. Ostatnio prowadziłem dyskusję z klientem który twierdził że
    10cm styropianu wystarczy, ze podłogi na parterze na neiogrzewanaymi
    piwnicami nie trzeb izolować, chciał żebym mu robił co z rur stalowych
    spawanych itp... Był kompletnie głuchy na moje argumenty.

    acha najlepsze było to co zobaczyłem na strychu, elementy drewniane które
    popękały (jak to drewno ma w zwyczaju było pracowicie wzmocnione jakimiś
    monstrualnymi ściągami z kątowników stalowych :)

  • 50. Data: 2009-06-21 15:45:10
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    > Nie twierdze że wykonawcy sa bez winy ale to co roni kiki to jest jakaś
    > krucjata labo nawet polowanie na czarownice.

    Ja sie na takich poznałem co wszystko ignorują lekceważą :-) Tego nie
    trzeba, zbrojenia nie, wysuszyć nie, kleic na brudne, lutowac bez
    czyszczenia, kłaść kable antenowe i je zgniatać blaszkami.
    Po prostu jak słyszę, że czegoś nie potrzeba, że w ogóle nie ma sensu, badań
    gruntu też nie trzeba, izolować nie trzeba to później to wszystko trzeba
    remontować po raz drugi kiedy nie skończyło sie budować :-)
    I ty taki jesteś :-) Zamiast mówić co robić, nawet z przesadą, to wszystko
    ignorujesz i uważasz za nieistotne czepialstwo :-)