  • 11. Data: 2010-07-20 12:51:24
    Temat: Re: piorunochron. Jak to jest z jego "działaniem"?
    Od: "Kazimierz Debski" <k...@o...eu>

    Działka, na której stoi dom w którym mieszkam ma około 75 m długości. Jest
    własnością rodziny od pokoleń. Między 'górą' a 'dołem' działki jest około 4
    metry różnicy w pionie. Jakieś 50 lat temu pioruny często uderzały w koniec,
    który jest położony najniżej. Ale tam płynęła woda, bo to był taki większy rów,
    prawie strumyk. Po melioracji woda wyschła. Mniej więcej, w tym samym czasie na
    przeciwko działki, w odległości około 40 metrów postawiono transformator około 2
    - 3 m wyżej niż najwyższy punkt mojej działki. Odkąd stoi trafo, pioruny
    uderzają właśnie w niego. Jako 11 - letnie dziecko widziałem uderzenie pioruna w
    ten transformator. Po uderzeniu pioruna żarówka w domu przygasła i świeciła na
    pomarańczowo. Do dziś nie potrafię zrozumieć dlaczego piorun uderzył w skrzynkę
    na dole (tam chyba są bezpieczniki) a nie w przewody kilka metrów wyżej.
    Oczywiście na skrzynce na zewnątrz nie było nawet śladu. Jak energetycy
    otworzyli skrzynkę, to w środku było pełno rdzy. Pan zaraz wrócił się do
    samochodu po szczotkę stalową i zaczął czyścić.

    Kazek

  • 12. Data: 2010-07-24 17:29:21
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz M." <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > witam!
    > mam pytanie jak w temacie.
    >
    > dlaczego jeden dom wymaga odgromówki, a drugi 10 metrów dalej już nie?
    >
    > pozdrawiam
    > tomi

    Jeżeli od szczytowych części domu nie ma połączenia z ziemią to dom dla
    płynącego przezeń bardzo dużego prądu stawiać będzie wysoki opór i
    zwyczajnie się zapali.
    Dach budynku powinien być koniecznie uziemiony. Najlepiej stosować min. 2
    zwody do uziomu. Uziom odgromowy różni się nieco od uziomu ochronnego. Im
    jest on głębiej tym dla odgromu lepiej. Aby nie stracić instalacji
    elektrycznej i wszystkich do niej podłączonych odbiorników warto stosować
    ograniczniki przepięć.