  • 1. Data: 2009-08-19 14:13:14
    Temat: płaszcz wodny do kominka
    Od: rafal <r...@s...com>

    Witam,

    Jako że jestem szczęśliwym posiadaczem kominka 14kW - zeszły sezon
    grzewczy grzałem dom spalając 12mp drewna - co miało widoczny
    (znaczny) wpływ na zużycie gazu.

    Sezon grzewczy już za pasem - czeka schnąc 20mp drewna....

    Zastanawiam się (przymierzam) do bardziej efektywnego odzyskiwania
    ciepła ze spalin - "płaszczem wodnym".

    Znalazłem coś takiego:
    http://www.allegro.pl/item713920520_wymiennik_ciepla
    _plaszcz_wodny_6_8_5kw_fi_200mm.html

    Czy może ktoś napisać jakąś opinię na temat tego rozwiązania?

    Dodatkowo potrzebny będzie wymiennik ciepła.
    Kolega stwierdził, że płytowy wymiennik nie ma dużej sprawności
    (prawda?), że lepszym rozwiązaniem jest wymiennik z rurek np.
    miedzianych (taki rurka w rurkę). Gdzie rurką o mniejszej średnicy
    płynie woda z "płaszcza" (bez ciśnienia), a pomiędzy rurkami woda z
    obiegu CO (jest ciśnienie).

    I teraz:

    Powierzchnia wymiany: - ile cm2 jest na 1kW?
    Rozumiem że wyjdzie trochę metrów takiej podwójnej rurki - trzeba będzie
    to zrobić w formie takiego "węża" gdzie poziome odcinki będą dłuższe i
    będą delikatnie "w górę", żeby cały ustrój się odpowietrzał.
    Woda będzie płynęła w przeciwnych kierunkach.
    Całość po zlutowaniu będzie poddana próbie szczelności.
    Wszystko włożone do pojemnika wyłożonego folią i wypełnione pianką.

    Czy macie jakieś uwagi czy podpowiedzi co powinienem przewidzieć?

    Drugim problemem jest uzupełnianie wody w obiegu płaszcza (w obiegu
    otwartym) - dawniej robiło się to ze starego pojemnika żeliwnego do
    spłuczki. Ale ja niestety nie mam na to miejsca... - nie mam gdzie
    umieścić tak dużego pojemnika. Znacie może jakieś dobre/sprawdzone
    urządzenie (niedrogie) do uzupełniania wody w obiegach otwartych?

    Proszę Was o podpowiedzi/sugestie - DZIĘKUJĘ!

    Rafał

    ps. wody w kaloryferach nie zagotuję bo mam co grzać ;-)

  • 2. Data: 2009-08-19 18:30:29
    Temat: Re: płaszcz wodny do kominka
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 19.08.2009 16:13, rafal pisze:
> [...]
    _plaszcz_wodny_6_8_5kw_fi_200mm.html

    > Czy może ktoś napisać jakąś opinię na temat tego rozwiązania?

    Skoro ogrzewales kominkiem to znaczy, ze masz jakies rozprowadzenie
    cieplego powietrza?
    Policz ile kosztuje taka instalacja (wymienniki, pompy, sterowanie,
    polozenie rur, zapewne rozwalenie obudowy istniejacego kominka). Policz
    ile mozesz na tym zyskac i zobacz po ilu latach ci sie inwestycja
    zwroci. Jesli jestes gotow taki czas zwrotu zaakceptowac to to rob,
    jesli nie to odpusc sobie.

> [...]
    > miedzianych (taki rurka w rurkę). Gdzie rurką o mniejszej średnicy
    > płynie woda z "płaszcza" (bez ciśnienia), a pomiędzy rurkami woda z

    To troche nie tak, bo mylisz dwa pojecia. Sprawnosc sie niewiele zmieni,
    a nawet w twoim rozwiazaniu moze byc gorsza. Ta sprawnosc zalezy od
    mozliwosci zaizolowania wymiennika i rur. Jesli bardzo dokladnie
    zaizolujesz, to energia z kominka nie bedzie miala innej mozliwosci jak
    tylko przenikac do obwodu CO, nic wiec nie tracisz, sprawnosc jest duza
    i nie musisz budowac nic kosmicznego.
    Taki pomysl typu rurka w rurce jest ok, szczegolnie w wykonaniu tzw.
    wymiennika przeciwpradowego. Tyle, ze to nie polepsza interesujacej cie
    sprawnosci, a jedynie efektywnosc transferu energii z obwodu kominka do
    obwodu CO. Czyli inaczej mowiac, zeby przetransferowac zadana ilosc
    energii wymagany wymiennik bedzie mniejszy. Niemniej troche cie zmartwie
    - zobacz jak wyglada otwarty wymiennik plytowy - tam masz mnostwo
    lamelek, pomiedzy ktorymi plynie na zmiane woda z kominka i woda z CO.
    Watpe, zeby w prosty sposob udalo ci sie ta powierzchnie wymiany
    znaczaco zwiekszyc.

    > I teraz:
    >
    > Powierzchnia wymiany: - ile cm2 jest na 1kW?

    Wez z tablic przewodnictwo cieplne miedzi i policz. Traktuj uzyskane
    wyniki jako przyblizenie, bo wartosci rzeczywiste zaleza od wielu czynnikow.

> [...]
    > Całość po zlutowaniu będzie poddana próbie szczelności.
    > Wszystko włożone do pojemnika wyłożonego folią i wypełnione pianką.

    Fajny przepis na cos szkaradnego w domu. Nie prosciej kupic porzadny
    wymiennik plytowy i dobrze go zaizolowac welna mineralna?
    Wziales pod uwage, ze tyle lutow znaczaca zwieksza ryzyko, ze ktorys sie
    rozszczelni?

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 3. Data: 2009-08-19 19:24:11
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Dodatkowo potrzebny będzie wymiennik ciepła.
    > Kolega stwierdził, że płytowy wymiennik nie ma dużej sprawności
    > (prawda?),

    Zamów odpowiedni płytowy a bedziesz mial odpowiednia sprawnosc. Hydraulik ci
    dobierze albo sam poczytaj specyfikacje. Bez problemu to dziala.

> [...]
    > umieścić tak dużego pojemnika. Znacie może jakieś dobre/sprawdzone
    > urządzenie (niedrogie) do uzupełniania wody w obiegach otwartych?

    Cos mi sie kojarzy ze sa naczynia wzbiorcze z automatycznym uzupelnianiem
    stanu wody w instalacji. Pogooglaj.

    Nie zapomnij o pompie z podtrzymaniem zasilania (UPS, zasilacz buforowy z
    aku).

    Pozdrawiam

    Kane

  • 4. Data: 2009-08-19 19:29:54
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    rafal wrote:
> [...]
    _plaszcz_wodny_6_8_5kw_fi_200mm.html

    > Czy może ktoś napisać jakąś opinię na temat tego rozwiązania?
    Daj sobie z tym spokój, nie odzyskasz tym za duzo mocy a mocno
    ochłodzisz spaliny i będą ci się 'lały' do kominka i cały ci skoroduje
    łącznie z tym wymiennikiem. Lepiej sprzedaj wkład i kup sobie z
    płaszczem wodnym, jak chcesz tanio to kup kasetę MKW z hajduka, ma
    nominalną moc 10KW ale spokojnie wyciąga więcej, ma szamot w środku co
    podnosi temp spalin i zmniejsza korozję.

    > Dodatkowo potrzebny będzie wymiennik ciepła.
    > Kolega stwierdził, że płytowy wymiennik nie ma dużej sprawności
    > (prawda?), że lepszym rozwiązaniem jest wymiennik z rurek np.
    > miedzianych (taki rurka w rurkę).
    A ten twój kolega to ma jakiś sprzęt badawczy czy tylko tak na 'oko'
    określił sprawności tych wymienników?
    Bo na moje oko to płytowy ma na pewno więszą sprawność niż te twoje
    rurki, i zamontujesz go w 1 dzień, a z rurkami będziesz walczył mieciąc
    i nic więcej nie osiągniesz. Do wkładu 10KW taki 10 płytowy ci w
    zupełności wystarczy.

    --
    -----
    Pozdr

  • 5. Data: 2009-08-19 20:07:05
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "rafal" <r...@s...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > (znaczny) wpływ na zużycie gazu.
    >
    > Sezon grzewczy już za pasem - czeka schnąc 20mp drewna....

    Jak zamierzasz spalać kilkanaście mp drewna na sezon to wywal kominek kup za
    2tys normalny kocioł i pal drewnem- sprawność dużo wieksza a syf zostaje w
    kotłowni a nie w salonie. No chyba że nie masz kotłowni.

    Kris