  • 1. Data: 2010-03-21 10:04:38
    Temat: pnącze na ścianę - szybkorosnące
    Od: "rv" <redakcja_V@dupa_A_nie.gazeta.pl>

    Jakie pnącze posadzić w przypadku:
    - sciana stoi w granicy działki
    - lico wystwawione na wschód, czyli rzuca zachodni cień (od 15 do zachodu
    słońca)
    - w godzinach 10-15 również nie jest mocno naslonecznione (cień od domu)

    Zalezy mi na czymś co szybko urośnie i zasłoni brzydką ścianę.

  • 2. Data: 2010-03-21 10:13:23
    Temat: Re: pnącze na ścianę - szybkorosnące
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    rv pisze:
> [...]
    > - w godzinach 10-15 również nie jest mocno naslonecznione (cień od domu)
    >
    > Zalezy mi na czymś co szybko urośnie i zasłoni brzydką ścianę.

    Chmiel, szybko rośnie, ale musi mieć gdzie się owijać, bluszcz (wolniej
    rośnie), winobluszcz (wolniej rośnie). Są też ładne kwitnące pnącza, ale
    muszą mieć lepsze warunki świetlne.
    --
    B.

  • 3. Data: 2010-03-21 10:27:33
    Od: "rv" <redakcja_V@dupa_A_nie.gazeta.pl>

    > Chmiel, szybko rośnie, ale musi mieć gdzie się owijać, bluszcz (wolniej
    > rośnie), winobluszcz (wolniej rośnie). Są też ładne kwitnące pnącza, ale
    > muszą mieć lepsze warunki świetlne.

    W jakim czasie chmiel jest w stanie osiągnąc 4m wysokosci?
    Podparcie zapewnię.

  • 4. Data: 2010-03-21 11:01:15
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    rv pisze:

    > W jakim czasie chmiel jest w stanie osiągnąc 4m wysokosci?
    > Podparcie zapewnię.

    W ciągu sezonu, w zimie wysycha, w kolejnych latach wypuszcza od korzeni
    nowe, bardzo ekspansywne silne i długie (10 m)pędy. Jeśli nie ma podpór,
    płoży się. Uważaj z chmielem, trudno go wyplenić, gdy Ci się znudzi.
    Delikatniejszy jest jednoroczny chmiel japoński, dorastający do 4 m.
    --
    Basia

  • 5. Data: 2010-03-21 12:08:12
    Od: "rv" <redakcja_V@dupa_A_nie.gazeta.pl>

> [...]
    > płoży się. Uważaj z chmielem, trudno go wyplenić, gdy Ci się znudzi.
    > Delikatniejszy jest jednoroczny chmiel japoński, dorastający do 4 m.

    A nie sciaga za duzo odwadow do siebie?

  • 6. Data: 2010-03-21 12:19:59
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    rv pisze:

    > A nie sciaga za duzo odwadow do siebie?

    Nie zauważyłam, za to w korzeniach chmielu gnieździ się zaskroniec, a
    kilka metrów dalej pod kamieniem jaszczurki zwinki.
    --
    B.

  • 7. Data: 2010-03-22 21:23:25
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    "Bbjk" <b...@q...pl> wrote in message
    > Chmiel, szybko rośnie, ale musi mieć gdzie się owijać, bluszcz (wolniej

    a to da się z donicy uzyskać? balkonowo-pergolowo?

  • 8. Data: 2010-03-23 06:45:42
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    yapann pisze:

    > a to da się z donicy uzyskać? balkonowo-pergolowo?

    Nie wiem, musiałabyś poszukać informacji.
    Chmiel błyskawicznie rośnie, ale nie przepadam za nim, jest zbyt
    ekspansywny i trochę nudny "w odbiorze" , poza tym corocznie stare pędy
    trzeba wyplątywać z podpór i palić. Znacznie lepszy wydaje mi się
    winobluszcz, który co prawda wolniej rośnie, ale bardzo skutecznie
    obrasta wszystko, na starych pędach wytwarza nowe liście i jesienią na
    krótko przepięknie się przebarwia, wytwarza małe owocki, na których zimą
    ptaki mają używanie. Winobluszcze (3- i 5-klapowe) widywałam w
    skrzyniach. Jeśli masz balkon słoneczny, jest mnóstwo atrakcyjnych,
    kwitnących pnączy.
    --
    Basia

  • 9. Data: 2010-03-29 11:10:53
    Od: "tomi71" <m...@i...pl>

    witam podepnę się pod wątek bo widzę że zmierza w stronę moich
    zainteresowań:)
    ...ale jakie pnącza? mam pergolę od południowej strony.... straszna "lampa"
    i wieje cały czas.
    co tam posadzić żeby wytrzymało?
    pozdrawiam
    --
    Tomasz M.

  • 10. Data: 2010-03-29 11:37:22
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    tomi71 pisze:
    > ...ale jakie pnącza? mam pergolę od południowej strony.... straszna "lampa"
    > i wieje cały czas.
    > co tam posadzić żeby wytrzymało?

    Moją pupilką jest wisteria (glicynia), pięknie kwitnie 2x w roku,
    pachnie przejmująco słodko, rośnie jak na drożdżach. Lubi słońce i
    cieplejsze rejony Pl, ale nie wiem, jak z wiatrem. Mamy jedną ogromną,
    uwielbiają ją ptaki, mieszkają w jej gąszczu, dwie mniejsze przy
    altance, które dopiero zaczynają kwitnąć i kilka malutkich, posadzonych
    w zeszłym roku.
    http://www.swiatkwiatow.pl/glicynia-slodlin--wisteri
    a-id438.html

    Na niewielkie pergole proponuję róże pnące i powojniki.
    U nas nie wieje, wysoki las zasłania z trzech stron, więc nie mam
    doświadczenia, jak znoszą wiatr. Lubię też wiciokrzew, przyjemnie
    pachnie, ale on krótko kwitnie i nie pokrywa zbyt widowiskowo podpór.
    --
    Basia