  • 41. Data: 2012-12-18 21:49:40
    Temat: Re: pompa CO
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" <b...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:kaq31p$b7f$1@news.task.gda.pl...

    > A czy taka pompa będzie współpracować z zestawem kocioł Junkers Cerapur
    > 14kW, sterownik FW120 i moduł obiegu podłogowego IPM1? Nie wiem jak to
    > wszystko hydraulik chce spiąć ze sobą. W zasadzie to nie wiem po co mu ten
    > IPM1... Aby sterować siłownikiem na zaworze trójdrożnym (mieszaczu)?

    To jest o ile dobrze wyczytalem zestaw do podlaczenia mieszacza, tj. dwoch
    niezaleznych obiegow. Prawde mowiac wolal bym jeden sterownik do dwoch
    obiegow, ale byc moze w ofercie Junkersa jest tylko cos takiego. Co do pompy
    to mysle, ze podlaczysz dowolna pompe. Sterowanie pompa zwykle realizowane
    jest przez przekaznik w sterowniku, wiec Twoja pompa bedzie OK.
    Teraz co do koncepcji: jezeli nie rozdzielasz na dzis dwoch obiegow to
    wogole zrezygnuj z tego ipm1, oraz mieszacza. Ten zestaw rozdziela dwa
    obiegi na wysokotemp. i niskotemp. z mieszaczem. Ty nie chcesz wysokiej
    temp. tylko jedna, wiec nie potrzebujesz ani mieszacza, ani ipm1. Jezeli
    jednak zdecydowany jestes na mieszacz, oraz ipm1, to juz tylko maly krok by
    podlaczyc grzejniki tak jak to sie robi, czyli wysokotemp.
    Z mojej strony doradzal bym Ci niestety kolejny wydatek skoro mieszacz i
    grzejniki oddzielnie, mianowicie dolozenie sprzegla hydraulicznego.
    Wyposazasz instalacje w dwie pompy obiegowe, dla podlogowki i dla
    grzejnikow. Tak to powinno wyglac. Jezeli jeden obieg, to zrezygnuj z ipm
    oraz mieszacza, a temp. podlogowki ustawisz najzwyczajniej na kotle i
    najlepiej w oparciu o krzywa grzewcza i wylacznie na temp. zewnetrznej. I
    prawde mowiac zastanowil bym sie czy wogole potrzebujesz do swojej koncepcji
    na dzis jakiego kolwiek innego sterownika poza samym kotlem, czyli
    sterowanie wylacznie przez sam kociol o ile mozna do niego wpiac czujnik
    temp. zewnetrznej. Oszczedzisz pare zyli na dzis, a w przyszlosci zrobisz
    jak ksiazka pisze.

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2012-12-19 09:39:25
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > wszystko hydraulik chce spiąć ze sobą. W zasadzie to nie wiem po co mu ten
    > IPM1... Aby sterować siłownikiem na zaworze trójdrożnym (mieszaczu)?

    Całość wygląda dość dziwnie...
    Masz już wybrany kocioł, a nie wiesz jeszcze do czego...
    Może zacznij od początku (wymogów, oczekiwań), a dobór kotła nastąpi gdzieś
    dalej w procesie planowania...

    Z tego co piszesz "powinieneś" wybrać kocioł kondensacyjny, wielofunkcyjny
    (ogrz. podłogowe + grzejnikowe + CWU)
    Chyba, że masz chytrałlika, który handlóje takimi kotłami a Twoja instalacja
    musi po prostu sie dostosować...

    Przemyśl wszystko od początku...

  • 43. Data: 2012-12-19 10:23:11
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

> [...]
    > czyli sterowanie wylacznie przez sam kociol o ile mozna do niego wpiac
    > czujnik temp. zewnetrznej. Oszczedzisz pare zyli na dzis, a w przyszlosci

    Maniek, dzięki. Zaczynam powoli to ogarniać...

    Na pewno na początek będzie tylko jeden obieg grzewczy, niskotemperaturowy.
    Z FW120 nie zrezygnuję, chcę mieć czujnik temperatury zewnętrznej i
    wewnętrznej. Czujnik temperatury wewnętrznej jest umieszczony w FW120?

    Czy IPM1 służy do sterowania siłownikiem mieszacza?

    Jeśli w przyszłości będę chciał zrobić drugi obieg grzewczy (do
    kaloryferów), to IPM1 wystarczy czy też zamiast IPM1 będę musiał zamontować
    IPM2?

    Pytania może banalne, ale przyznaję, że jeszcze się tego uczę...

  • 44. Data: 2012-12-19 10:38:12
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Całość wygląda dość dziwnie...
    > Masz już wybrany kocioł, a nie wiesz jeszcze do czego...
    > Może zacznij od początku (wymogów, oczekiwań), a dobór kotła nastąpi
    > gdzieś dalej w procesie planowania...

    Całą instalację mam już zrobioną. Po całości będzie podłogówka. Jakie ja
    teraz mogę stawiać wymogi i oczekiwania? Tylko jedno: aby działało
    bezawaryjnie, ekonomicznie i była stała, komfortowa temperatura w domu :)
    Teraz pozostaje tylko kwestia jak spiąć *wykonaną* instalację z *wybranym*
    kotłem.

> [...]
    > Chyba, że masz chytrałlika, który handlóje takimi kotłami a Twoja
    > instalacja musi po prostu sie dostosować...

    Nie, mój hydraulik nie handluje kotłami ani innymi materiałami. Kocioł
    wybrałem, bo jest szeroko chwalony (np. znajomi mają i sobie chwalą), jest
    relatywnie tani (3500zł) i spełnia moje wymagania.

    A może polecisz inny, lepszy kocioł zamiast tego Junkersa? Jeszcze nic nie
    kupiłem i każdą możliwość rozważę.

    > Przemyśl wszystko od początku...

    Ciągle o tym myślę.

  • 45. Data: 2012-12-19 10:42:43
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >wszystko hydraulik chce spiąć ze sobą. W zasadzie to nie wiem po co mu ten
    >IPM1... Aby sterować siłownikiem na zaworze trójdrożnym (mieszaczu)?

    Kup sobie chociaż pompę LFP a nie jakiś najtańszy chiński szajs ...

    Diamond to najgorszy szajs ...

    Nawet deweloperzy tego szajsu nie chcą montować ...

  • 46. Data: 2012-12-19 10:52:48
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Kocioł wybrałem, bo jest szeroko chwalony (np. znajomi mają i sobie
    > chwalą), jest relatywnie tani (3500zł) i spełnia moje wymagania.
    > A może polecisz inny, lepszy kocioł zamiast tego Junkersa?

    junkers jest ok - kwestia tylko, czy wybrany model będzie realizować Twoje
    potrzeby

    > Jeszcze nic nie kupiłem i każdą możliwość rozważę.

    i to jest dobra wiadomość ;-)

    nie czytałem szczegółowo wszystkich postów w Twoim wątku
    ale jeśli dobrze zrozumiałem potrzebujesz
    dwufunkcyjny kondensacyjny kocioł
    z obwodem niskotemperaturowym do podłogówki i wysokotemperaturowym do
    grzejników.
    cwu można załatwić z obwodu grzejnikowego przez zasobnik z wężownicą
    - na lato możesz rozważyć grzałkę elektryczną do zasobnika cwu

    imho to będzie najprostszy i najefektywniejszy układ...
    bez sprzęgieł, mieszaczy i dodatkowych pomp...

    wada: chytrałlik nie zarobi za dużo na instalacji...

  • 47. Data: 2012-12-19 11:09:17
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > niskotemperaturowy. Z FW120 nie zrezygnuję, chcę mieć czujnik temperatury
    > zewnętrznej i wewnętrznej. Czujnik temperatury wewnętrznej jest

    Mysle, ze jest w nim umieszczony. Wiesz, ja nie znam Junkersa i o to spytaj
    najlepiej w jakims sklepie, albo po prostu sciagnij sobie pdf instrukcji
    obslugi. Znajdziesz bez problemu. Znajac konkretne zagadnienia bedziesz mog
    zadawac tu na grupie konkretne pytania o rzeczy ktorych nie rozumiesz. Przy
    okazji, po co Ci czujnik temp. wewnetrznej?

> [...]
    > zamontować IPM2?
    >
    > Pytania może banalne, ale przyznaję, że jeszcze się tego uczę...

    Z tego co wyczytalem to IPM2 steruje dwoma mieszaczami i dwiema pompami,
    natomiast IPM1 tylko jednym mieszaczem i jedna pompa. System polega na tym,
    ze te IPM'y doklada sie niejako do FW120, bedacego glownym sterownikiem
    ogrzewania, tj. ma programator tygodniowy, byc moze sterownik pompy
    cyrkulacyjnej CWU, czujnk temp. zewnetrznej i wewnetrznej, ktorego nie
    bedziesz potrzebowal jak sadze, zegarek (ale czad), ustawianie krzywej
    grzewczej i pare jeszcze innych w polowie niepotrzebnych parametrow. :-) Ten
    sterownik z poziomu panela steruje praca kotla i tym samym temp. wewnatrz.
    Poniewaz kociol ma pompe to nie ma potrzeby sterowania nia w inny sposob niz
    robi to kociol. I tu jak sadze nie potrzebujesz na dzis dla jednego obiegu
    dodatkowej pompy i sterownika, bo byc moze te podstawowe parametry, jak
    grzanie CWU, czy wybor krzywej grzewczej bedziesz mogl ustawic w samym
    kotle. Nie mniej jednak FW da Ci mozliwosc podgladania parametrow pracy poza
    kotlownia na wyswietlaczu i sterowaniem grzania np. CWU w bardziej
    wyrafinowany sposob niz robi to sam kociol. Ale na start jezeli planujesz
    przerobke w przyslosci, nie potrzebujesz o ile kociol ma sterownik pogodowy
    zadnego innego sterownika poza samym kotlem.

    Pozdro.. TK

  • 48. Data: 2012-12-19 11:41:57
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > dwufunkcyjny kondensacyjny kocioł
    > z obwodem niskotemperaturowym do podłogówki i wysokotemperaturowym do

    Tak zwana lodowka za dziesiec tysi.

    > cwu można załatwić z obwodu grzejnikowego przez zasobnik z wężownicą
    > - na lato możesz rozważyć grzałkę elektryczną do zasobnika cwu

    Po co grzalka jak gaz tanszy? Po co zasobnik skoro proponujesz kociol
    dwufunkcyjny?

    > imho to będzie najprostszy i najefektywniejszy układ...
    > bez sprzęgieł, mieszaczy i dodatkowych pomp...

    Co i tak wliczone jest w cene kotla jaki proponujesz, bo przeciez mieszacz i
    tak musi byc tyle, ze w obudowie kotla.

    > wada: chytrałlik nie zarobi za dużo na instalacji...

    Za to zarobi sprzedawca wciskajac kociol trzy razy drozszy do ktorego w
    eksploatacji wszystko tez bedzie trzy razy drozsze.

    A teraz obraz sie i napisz kolejnego durnego posta jak ostatnio opisujacego
    co powinienem i czego nie powinienem i ze wogole obrazony sie czujesz. I
    moze na tym powinienes sie skupic, choc nie koniecznie na tej grupie, bo jak
    masz tak doradzac to idz baw sie w piaskownicy co pokazales w ostatniej
    dyskusji pare tygodni temu pajacu bez szkoly.

    TK

  • 49. Data: 2012-12-19 12:31:16
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Doczytalem jeszcze raz Twoje pytanie, bo z mojej wczesniejszej odpowiedzi
    byc moze niewiele zrozumiesz.

    Tak, do tego wlasnie.

    IPM steruje mieszaczem i pompa obiegu za mieszaczem. Jezeli potrzebujesz
    jednego mieszacza, a tak jest w Twoim przypadku to wystarczy IPM1, bo
    obsluguje tylko jeden obieg z mieszaczem. Natomiast temp. grzejnikow
    odpowiada temp. wody wychodzacej z kotla. Tj. Grzejniki temperaturowo
    wlaczone sa bezposrednio w obieg kotla. Dla podlogowki te temp. trzeba
    obnizyc, czyli niejako na chlopski rozum, do rury idacej do grzejnikow
    doklada sie drugi obieg z mieszaczem. Mieszacz to zawor trojdrogowy, dajacy
    mozliwosc wymiany wody w obiegu na te bezposrednio z kotla, mieszajac ja
    przy okazji z woda powrotna obiegu, ktora jest juz chlodniejsza. W praktyce
    wyglada to tak, ze za kotlem montuje sie sprzeglo i za nim rozdziela sie dwa
    oddzielne obiegi z oddzielnymi pompami. Jeden obieg z mieszaczem i drugi
    bezposrednio do grzejnikow, przy czym kazdy z obiegow ma oddzielna pompe.

    Pozdro.. TK

  • 50. Data: 2012-12-19 14:09:22
    Temat: Re: pompa CO {OT}
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > I moze na tym powinienes sie skupic, choc nie koniecznie na tej grupie, bo
    > jak masz tak doradzac to idz baw sie w piaskownicy co pokazales w
    > ostatniej dyskusji pare tygodni temu pajacu bez szkoly.

    brawo!
    pokazałeś klasę...