  • 21. Data: 2011-09-05 08:34:29
    Temat: Re: pompa ciepła - dofinansowanie
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 5 Wrz, 10:07, wolim <n...@t...pl> wrote:

    > Masz troch racji. Ja nie jestem obro c ekogroszku, cho sam go mam.
    > Znam jego wady i zalety. Jestem natomiast przeciwnikiem stwierdzenia, e
    > pompa ciep a jest tak bardzo op acalna pod wzgl dem ekonomicznym. Darek
    > pyta tylko o wzgl dy ekonomiczne, zatem pod wzgl dem ekonomicznym pompy
    > ciep a s nieop acalne. We jeszcze pod uwag , e Ty sobie wymiennik

    To zalezy dla jakiego okresu eksploatacyjnego liczymy ten "wzgled
    ekonomiczny" :) Bezposrednio przy inwestycji jasne, ze pompa jest
    drozsza (bo trudno zeby urzadzenie kosztujace 15k pln bylo tansze od
    pieca za 5k pln ;) Zreszta nie chce mi sie nawet tego tematu poruszac
    bo ekogroszkowcow ktorych jest tu najwiecej i tak nie uda sie
    przekonac. Podalem zuzycie pompy w domu mojego kumpla. Mozna znalezc
    na forum muratora linka do arkusza na google docs w ktorym
    kilkunastu / kilkudziesieciu uzytkownikow PC z calej Polski regularnie
    notuja zuzycie pradu w swoich domach. Jak ktos jest zainteresowany PC
    i sie waha to tylko takie suche dane go powinny interesowac, bo
    gadanie ekogroszkowcow jaka to pompa jest BE, gadanie KIKIego ze jego
    sasiad z PC cala zime biega z siekierka i rabie drewno do kominka nic
    do tematu nie wniosa. Kiki nawet nie zna swoich sasiadow o czym nie
    raz pisal. Moze tamten jest sknera, dostal od zaprzyjaznionego
    lesniczego darmowych pare kubikow drzewa, a moze jest na emeryturze,
    ma duzo czasu, lubi palic w kominku i w ten sposob dba o
    kondycje ? ;-)

    > ciep a za atwiasz za 30% ceny rynkowej (jak sam napisa e ). Jakby p aci
    > za niego normalnie, to pompa zwr ci aby si po 17 latach albo i jeszcze
    > p niej. Pod warunkiem, e jej szlag wcze niej nie trafi.

    Znam instalacje w ktorej pompa chodzi od '97. Pisalem juz o tym
    kilkukrotnie. Caly czas zuzywa tyle samo kWh co w pierwszym sezonie
    grzewczym, a "konserwacja" to dolewanie wiekszego kieliszka glikolu do
    dolnego zrodla raz w roku. W tym czasie nie bylo zadnej awarii, nawet
    glikol nie byl wymieniany bo trzyma swoje parametry :) Za to np. moja
    ciotka ktora ma dom od okolo 15-tu lat wlasnie wczoraj kupila sobie
    nowy, *trzeci* z kolei piec weglowy. Poprzednie dwa sie rozciekly i
    skonczyly na zlomie mimo ze to byly solidne i proste konstrukcje z
    grubych blach. Ona ma zwykly piec bez podajnika. Mozna przyjac ze
    przez 15 lat wydala liczac po dzisiejszych cenach z dobre 12k pln na
    te piece. Trwalosc sprezarek w tych PC przy sprawnie dzialajacych
    instalacjach (tj. jak najmniej stop-start'ow) ocenia sie na
    kilkadziesiat lat. A tam nic innego mechanicznego nie moze sie zepsuc
    bo nic innego ruchomego w nich nie ma :D

    Ale jak pisalem - mnie to wogole nie interesuje ;) Nawet jak bede mial
    wymieniac sprezarke co 10 lat (koszt 3k pln) to ja i tak wole PC. Fakt
    - jestem "fanem" pomp ciepla ale nie znowu takim zatwardzialym. Gdybym
    mial gaz i przylacze kosztowalo niewiele to pewnie poszedlbym w gaz.
    Ale nie mam. I co teraz? Jakie jest inne alternatywne i bezobslugowe
    zrodlo energii? Prad lub PC :) Nie ma nic innego. Wiec DLA MNIE i dla
    MOJEGO przypadku PC jest bardzo ekonomicznym rozwiazaniem, bo w
    porownaniu do pradu zwroci sie w jakies 3-4 lata :-)

    > Pozostaje jeszcze jedno pytanie, czy przy bardzo ostrych zimach taka
    > pompa jest w stanie dogrza dom? Czy b dziesz musia pali w kominku?

    Pompa ma taka, a taka moc i jak ta moc jest dobrze dobrana do
    zapotrzebowania domu na cieplo to musi nagrzac dom :) Temperatury
    dolnego zrodla w malym stopniu sa zalezne od rodzaju panujacej zimy.
    Tam jest wzglednie taka sama temperatura w ciagu wszystkich sezonow
    grzewczych. Zle wykonana podlogowka, zle dobrany / wyregulowany piec
    gazowy tez moga nie nagrzac domu. Ale piszmy o prawidlowo
    zaprojektowanych i wykonanych instalacjach! Moze odsetek zle
    wykonanych instalacji opartych o pompy ciepla jest wiekszy - z uwagi
    na nizsze doswiadczenie instalatorow / budowlancow ale mnie to nie
    dotyczy bo ja sobie instalacje zrobilem sam i jestem zadowolony ;-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 22. Data: 2011-09-05 08:37:26
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 5 Wrz, 10:12, wolim <n...@t...pl> wrote:

    > Za X-dziesiąt lat cała Polska będzie zgazyfikowana. A z pewnością
    > miejscowości położone wokół dużych aglomeracji. Ja mieszkam 25 km od
    > Wrocławia i już się zaczyna u nas coraz głośniej mówić o gazyfikacji
    > miejscowości. Sądzę, że za kilka lat będziemy mieć gaz. Wtedy z czystym
    > sumieniem wyrzucę piec na groszek i wstawię gazowy.

    Ja mieszkam praktycznie w centrum i gaz idzie w drodze 200m dalej. Tu
    do mnie sam z siebie na pewno nikt instalacji nie dociagnie. Zaden z
    sasiadow gazu nie chce, a jakbym mial sam ta instalacje ciagnac to
    wyszloby mnie to drogo. Pozatym ja nie chce gazu w domu - rurki
    ktorych nie mozna ukryc i musza byc na wierzchu tez do najladniejszych
    nie naleza :)

    > Druga sprawa - ja nie wiążę z tym domem tak długich perspektyw. Już
    > rozglądam się za drugą działką :)
    > Pierwszy dom to jest pole doświadczalne...

    A pomysl ktory dom byloby latwiej sprzedac - ogrzewany ekogroszkiem
    czy pompa ciepla ? :-) Ja sie do tego domu przywiazalem ale jakby byla
    okazja to tez bym wybudowal drugi. Ale to na pewno nie nastapi
    szybciej niz za powiedzmy 10 lat, a w tym czasie pompa bedzie juz
    dawno zamortyzowana :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 23. Data: 2011-09-05 19:49:17
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@t...fel> napisał w wiadomości

    > Właśnie. Piec trzeba kupić gazowy jak jest gaz, taki za 2000zł 2-funkcyjny
    > i ani grosza więcej na kotłownię. Koniec i kropka.
    > Jak nie ma gazu to kłopot.
    > Niech nikomu nie odwali inwestować w jakieś drogie kondensacyjne czy
    > wypasionie "wieśmany". Kupić najtańszy na Allegro. Gwarancja jest na
    > wszystkie.

    Dodaj jeszcze, ze atmosferyczny do kompletu.

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2011-09-05 19:55:55
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >wyszloby mnie to drogo. Pozatym ja nie chce gazu w domu - rurki
    >ktorych nie mozna ukryc i musza byc na wierzchu tez do najladniejszych

    No jak nie mozna? Wszystko mozna, a najlepiej zaczac od kotlowni przy
    zewnetrznej scianie do ktorej mozna wprowadzic rure przez jedna sciane. W
    kotlowni nawet na wierzchu rura nie przeszkadza.

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2011-09-08 21:34:35
    Temat: Re: pompa ciepla - dofinansowanie
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    f.googlegroups.com...
    On 5 Wrz, 09:27, "Darek" <d...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie jest drozsze. Jest porownywalne (jezeli biezemy pod uwage zwykle
    >grzejniki - bo przy jakichs wypas "designerskich" to podlogowka
    >wychodzi taniej.

    nie jestem przekonany, biorac pod uwage wylewki. Do tego dochodzi jeszcze
    ograniczenie co do rodzaju podlogi. Koszty robociny wydaje sie, ze równiez
    wzrastaja.
    Ufam jednak, ze kalkulowales/porównywales oba rozwiazania i piszesz to
    na podstawie konkretnych wyliczen?

    >Myslisz w epoce mniejwiecej lat 90-tych ;) Ja grzeje jakies 300m2 i
    >wystarcza mi zrodlo ogrzewania w granicy 6-7kW.

    to jeszcze powiec ile masz centymetrów na scianach ociepliny, jezeli
    masz poddasze to ile welny na skosach?
    Masz rekuperacje? Jakie masz okna?

    >Pompa bedzie miala 9kW
    >- troche wiecej, bo trzeba jeszcze CWU dogrzac :) Nowoczesny dom
    >energooszczedny (ja bym raczej powiedzial ze na dzisiejsze standardy
    >to TYPOWY nowo budowany dom) to zapotrzebowanie na poziomie 50W/m2
    >czyli 120m2 = 6kW. Jak dolozysz do tego typowego jeszcze 20-30k na
    >etapie inwestycji to schodzisz do 20-30W/m2 czyli 120m2 = 2,5 do
    >3,6kW. Ot wieksza grzalka wystarczy. Ja jednak zamiast dokladac 30k
    >wole za 20k kupic pompe ciepla ktora 50W/m2 zamieni mi na rzeczywiste
    >zapotrzebowanie rzedu 15W/m2 i mniej ;-)

    to o czym Ty napisales to juz typowe domy energooszczedne i pasywne.
    Jednak trudno mi przelknac, ze za dodatkowe 30k zejde do poziomu 15W/m2.
    Aby otrzymac takie wspólczynniki, ocieplenie wychodzi potezne, specjalnie
    zaprojektowane przeszklenia, do tego nie wstawisz "zwyczjnych" okien itd.
    Nie mówiac juz o koszcie projektu. Rózniez wykonawstwo, takiego domu nie
    wybuduje
    zenek z henkiem ale ktos kto ma realne doswiadczenie w takowym budownictwie.
    Zarzucisz 40-50cm ocieplenia a zrobia ci w kilku miejscach mostek, zle
    osadza
    okna, dzrwi i tysiace innych rzeczy i wlasciwie energooszczednosc idzie sie
    j....
    Do tego IMHO nie zejdziesz do takich wskazników bez rekuperatora, co jest
    kolejnym
    kosztem - wiem przewidzine na etapie projektu obiza koszt, nie mniej nadal
    musi
    znowu dorzucic dodatkowa kase.
    Nie wiem czy te 30k jest realne ale IMHO wydaje sie kwota abstrakcyjna i
    chyba na
    "drobne" wydatki, przy takich zalozeniach jak opisujesz.

    Mam do Ciebie jeszcze jedno pytanie, jezeli instalujesz pompe ciepla, po co
    te wszystkie zabawy z kolektorami i dodatkowym "tanim malym" piecem?
    To jest kolejny czynnik, który podnosi koszt i to znaczaco.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 26. Data: 2011-09-08 21:45:01
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > to jeszcze powiec ile masz centymetrów na scianach ociepliny, jezeli
    > masz poddasze to ile welny na skosach?
    > Masz rekuperacje? Jakie masz okna?

    jeszcze jedno, ile ocieplenia pod posadzka i samego fundamentu?

  • 27. Data: 2011-09-09 06:00:23
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@g...pl>

> [...]
    > wole za 20k kupic pompe ciepla ktora 50W/m2 zamieni mi na rzeczywiste
    > zapotrzebowanie rzedu 15W/m2 i mniej ;-)

    Nie wiem co za ocieplenie domu masz ale nowo wybudowane domy to nie są jakieś
    super energooszczędne domy. Standardem ciągle jest 10-20cm styropianu na
    ścianach i około 15-25cm wełny w dachu ...
    I standardem są grzejniki ...

    Mało ludzi ma dom w 100% podłogówką bo panuje przekonanie że jak podłogówka to
    tylko kafle , a dodatkowo że będzie zimno , że nie zdrowo , że kurze i itd ...

    Mi developer "wybijał" z głowy podłogówkę do końca. Twierdził że nadaje się w
    kuchni , łazience i korytarzu i oni tak robią a w sypialniach tylko grzejniki ...

    Ale ja się uparłem i mam podłogówkę wszędzie ...

    Ocieplenie - 15cm ściany , 30cm stropodach ...

    Piec na ekogroszek 12KW ...

    Co do pomp ciepła. Ceny jakie się orientowałem dla "typowego Kowalskiego" są
    dużo dużo wyższe niż podajesz ...
    To że Ty będziesz miał po cenie zakupu , po znajomości , sam zrobisz nic to
    nie mówi i nie daje bo jedynie wprowadzasz w błąd ludzi ...

    Tak samo jak podłogówka. Montaż podłogówki jest DUŻO droższy niż grzejników z
    powodu tego że samo ułożenie zajmuje więcej i sama robocizna jest dużo większa
    (ilość m2) ...
    Grzejniki się szybciej "kładzie" i podłącza i sam montaż jest dużo tańszy ...

  • 28. Data: 2011-09-09 06:15:55
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > grzejniki ...
    >
    > Ale ja się uparłem i mam podłogówkę wszędzie ...

    sypialnie również?
    mówisz o przeświadczeniu, że płytki. A co masz na podłodze?
    Drewno czy panele chyba nie za bardzo?

    Mieszkają w Twoim domu jacyś starsi ludzie z np. problemami
    krążenia czy coś w tym stylu? Pytam dlatego, że chciał bym wiedzieć
    z doświadzenia, czy nie ma problemu, bo się trochę o tym naczytałem.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 29. Data: 2011-09-09 06:52:08
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > sypialnie również?
    > mówisz o przeświadczeniu, że płytki. A co masz na podłodze?
    > Drewno czy panele chyba nie za bardzo?

    no przecież napisał ze wszędzie :) Ja tez mam wszedzie - a na pokryciu mam płytki,
    panele i wykładzinę.

    > Mieszkają w Twoim domu jacyś starsi ludzie z np. problemami
    > krążenia czy coś w tym stylu?

    A problemy to niby od czego mają być? W normalnym budynku podłoga w ogrzewaniu
    podłogowym jest własciwie zimna w dotyku.

    Oczywiscie można zrobić podłogówkę w nieocieplonym budynku i potem wymusic na niej
    oddawanie 20kW ciepła - podłoga wtedy jest gorąca (byłem w takim biurze), i
    rzeczywiscie problemy zdrowotne mogłyby sie pojawic. Z takich dziwnych i
    nieprawidłowych rozwiazań biorą sie mity które potem latami krążą w necie uzyskując
    wartosc waznego certyfikatu :-)
    Tylko ze to bzdury.
    Jesli przymierzasz sie do podłogówki w nowym budynku - z całą stanowczoscia mogę
    polecic.

    b.

  • 30. Data: 2011-09-09 07:46:04
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    >no przecież napisał ze wszędzie :)

    no to akurat było pytanie retoryczne, zdziwienie...

    >Ja tez mam wszedzie - a na pokryciu mam płytki, panele i wykładzinę.

    no rozkład temperatury jest trchę nienaturalny/niezbyt przyjazny
    do spania tak się wydaje.
    Do tego dochodzi spora bezwładność cieplna - co w przypadku sypialni
    nie jest zbytnio pożądane.

    Pojawia się też kolejny problem, w sypialni bardzo często chodzi się
    bez obuwia. Podłoga o temperaturze powiedzmy około 23-24 stopni będzie
    wydawała się
    dla nogi chłodna, więc aż się prosi rozłożyć jakiś dywan co z drugiej strony
    dyskwalifikuje podłogowe ogrzewanie?

    > krążenia czy coś w tym stylu?

    >Jesli przymierzasz sie do podłogówki w nowym budynku - z całą stanowczoscia
    >mogę polecic.

    tak to ma być nowy dom jednak mam wątpliwości co do sypialni.
    Po drugie w domu będzie mieszkać osoba już w podeszłym wieku,
    która ma problem choć by z puchnącymi nogami i nie wiem właśnie
    czy podłogówka nie spowoduje wzmożenia dolegliwości.

    Generalnie tak wracając do głównego pytania, jeżeli chciał bym
    wymieszać ogrzewanie a mianowicie sypialnie ogrzewane "tradycyjnie",
    to wydaje się, że jednak pompa ciepła traci sens.

    Pozdrawiam
    Darek