  • 1. Data: 2013-09-06 10:26:42
    Temat: pompa ciepła - teoretyczne pytanko
    Od: w...@g...com

    Witam.

    Czy gdybym zainstalował pompę ciepła glikol-woda i dolne źródło - rurę nie zakopał w
    ziemi (pionowo,poziomo), ale najzwyczajniej w świecie wyprowadził tylko na zewnątrz
    budynku, podłączył jakiś duży wymiennik ciepła - np. chłodnicę+wiatrak :), to czy COP
    i ogólnie wydajność BYŁABY ZBLIŻONA do pompy Powietrze-Woda.

    Powiedzmy, że ktoś może kupić używaną pompę woda-woda za 500zł i w zasadzie ani
    grosza więcej nie chce inwestować (w odwierty, wykopy), a na dodatek ma podstawowe
    źródło ciepła np. piec, ale we wrześniu,październiku,listopadzie,marcu i kwietniu
    wolałby nie używać pieca.

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2013-09-06 11:55:45
    Temat: Re: pompa ciepła - teoretyczne pytanko
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 6 września 2013 10:26:42 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:

> [...]
    i ogólnie wydajność BYŁABY ZBLIŻONA do pompy Powietrze-Woda.

    Raczej troche nizsza. Parametry sprezarek i samej "instalacji" wewnetrznej w
    PC p/w projektowane / dobierane sa na nizsze temperatury niz w gruntowkach.

    >a le we wrześniu,październiku,listopadzie,marcu i kwietniu wolałby nie używać pieca.

    No w tych miesiacach sa jeszcze temperatury ktore moznaby porownac do
    gruntowych wiec czemu nie?:) Tylko wymiennik + wiatrak dobrze trzeba dobrac.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2013-09-06 13:34:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > wymiennik ciepła - np. chłodnicę+wiatrak :), to czy COP i ogólnie
    > wydajność BYŁABY ZBLIŻONA do pompy Powietrze-Woda.

    w okresie gdy jest ciepło była by pewnie zbliżona. a jak t powietrza bezie
    wyższa nić 8 10 stopni to nawet wyższe.

    dodam że pod warunkiem że zutomatyka by coś nie kombiowała to mogła by nawet
    pracować gdy jest chłodniej. trzeba by tylko pomyśleć co zrobić gdy nastapi
    oblodzenie wymiennika zewnętrznego :)

    Typowe pompy PW mają algorytm na tę okoliczność pompa gruntowa nie ma takiej
    opcji.

  • 4. Data: 2013-09-09 07:56:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 6 Sep 2013 13:34:03 +0200, Marek Dyjor

    > trzeba by tylko pomyśleć co zrobić gdy nastapi
    > oblodzenie wymiennika zewnętrznego :)

    Można nań rzucić zużyte powietrze z domu. Powinno mieć ponad 20 stopni.
    Ale ku temu by się przydała wentylacja mechaniczna.

    --
    Pozdor Myjk

  • 5. Data: 2013-09-09 08:38:36
    Od: Adam <a...@g...com>

    Jakie 20? Bez rekuperatora chyba! Ze sprawnoscia 90% powietrze bedzie mialo przy
    mrozie ponizej 0stC. W dodatku wyrzucane powietrze jest wilgotne.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2013-09-09 08:38:54
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 8 Sep 2013 23:38:36 -0700 (PDT), Adam

    > Jakie 20? Bez rekuperatora chyba! [...]

    Widzisz w mojej wypowiedzi coś o rekuperatorze?

    Przy takim rozwiązaniu rekuperatorem będzie właśnie wymiennik pompy ciepła.
    I to ze skutecznością dużo większą niż zwykły, nawet najlepszy, rekuperator
    (głównie dlatego że nie będzie nigdy zamarzać).

    > W dodatku wyrzucane powietrze jest wilgotne.

    No i co z tego, skoro ma cały czas ~20 stopni?

    --
    Pozdor Myjk

  • 7. Data: 2013-09-09 08:46:06
    Od: w...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 września 2013 08:38:36 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    > Jakie 20? Bez rekuperatora chyba! Ze sprawnoscia 90% powietrze bedzie mialo przy
    mrozie ponizej 0stC. W dodatku wyrzucane powietrze jest wilgotne.

    Faktycznie - mam (dobry) rekuperator, mierniki temperatur na wyrzucie i wrzucie
    pokazują faktycznie dobry oddzysk ciepła - około 90%, także powietrza nie użyje,
    chociaż pomyślałem, że wyrzutnię powietrzna można by doprowadzić do chłodnicy.
    Co do wilgotności, to trudno powiedzieć, bo zimą miałem jedno wiadro na tydzień wody
    z requperatora :)

    pzdr
    Bogdsan

  • 8. Data: 2013-09-09 09:42:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 września 2013 08:38:54 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Widzisz w mojej wypowiedzi coś o rekuperatorze?

    No OK.

    > Przy takim rozwiązaniu rekuperatorem będzie właśnie wymiennik pompy ciepła.
    > I to ze skutecznością dużo większą niż zwykły, nawet najlepszy, rekuperator
    > (głównie dlatego że nie będzie nigdy zamarzać).

    Dlaczego mialoby nie zamarzac? Wentylujesz 150-300m3/h, PC potrzebuje
    zdecydowanie wiecej z zewnatrz.

    > No i co z tego, skoro ma cały czas ~20 stopni?

    Wyrzucone wilgotne i cieple powietrze skropli sie na wymienniku.
    Prawdopodobnie predzej czy pozniej zamarznie - zreszta szronienie / zamarzanie
    wymiennikow w pompach powietrznych to praktycznie najwiekszy problem z ich
    wydajnoscia (zuzywaja sporo energii na samo odmrazanie wymiennika).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2013-09-09 10:18:21
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 9 Sep 2013 00:42:38 -0700 (PDT), Adam

    > Dlaczego mialoby nie zamarzac? Wentylujesz 150-300m3/h,
    > PC potrzebuje zdecydowanie wiecej z zewnatrz.

    Dlatego, że będzie dostawać cały czas ~20 stopni. Przepływy trzeba
    oczywiście policzyć do wielkości wymiennika i zastosowanej sprężarki.
    Akurat temat mam przewałkowany, bo właśnie robię taką pompę ciepła (tylko
    nawiewową powietrze-powietrze) z rekuperacją na parowniku.

    > Wyrzucone wilgotne i cieple powietrze skropli sie na wymienniku.

    Skropli się, owszem, zwykła rzecz. Woda spłynie i odpłynie. Zresztą w zimie
    powietrze jest stosunkowo suche, przeciętnie wilgotność względna przy 21*
    na wywiewie nie przekracza 30-40% (chyba że ktoś stosuje nawilżacze
    systemowe to ma ~60%). Dane na podstawie pomiarów użytkowników z FM i
    Elektrody.

> [...]
    > wymiennikow w pompach powietrznych to praktycznie najwiekszy problem z ich
    > wydajnoscia (zuzywaja sporo energii na samo odmrazanie wymiennika).

    Ale tylko dlatego, że przewalają powietrze które sprzyja zamarzaniu
    skroplonej na wymienniku wody, tj. poniżej temperatury +5 stopni. Skoro
    tutaj na wymiennik będzie trafiać powietrze o temp. 20 stopni, to nic nie
    będzie zamarzać -- naturalnie pod warunkiem izolacji obudowy wymiennika
    lub, jeszcze lepiej, umieszczenia tego wymiennika w domu. O ustaleniu
    _należytego_ przepływu powietrza przez ten wymiennik już było w pierwszym
    akapicie.

    --
    Pozdor Myjk

  • 10. Data: 2013-09-09 15:20:53
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Myjk wrote:
> [...]
    > najlepszy, rekuperator (głównie dlatego że nie będzie nigdy zamarzać).

    > No i co z tego, skoro ma cały czas ~20 stopni?

    no w sumie zrobisz rekuperator :) trzeba by tylko jakoś mieszacz
    powietrze...

    a co do zamarzania to obawiam sie że problem miałby szansę wystepować.