  • 21. Data: 2017-04-17 20:16:49
    Temat: Re: pompy
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 19:46:53 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    temperaturze 25stopni. Jako zródło dla powietrznej pompy ciepla jak znalazł, COP
    powinien wyjsc calkiem miły :)

    > Dla powietrznej, czy "gruntowej" (dachowej ;)

    powietrznej gdzie DZ to powietrze spod dachu, tak chyba bedzie najprosciej

    b.

  • 22. Data: 2017-04-17 20:24:24
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 20:16:51 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > powietrznej gdzie DZ to powietrze spod dachu, tak chyba bedzie najprosciej

    Aha. No to tylko jeszcze trzeba rozwiazac problem jak te powietrze z
    calego dachu zbierac rownomiernie do jednego punktu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 23. Data: 2017-04-17 20:36:33
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 20:24:26 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Aha. No to tylko jeszcze trzeba rozwiazac problem jak te powietrze z
    > calego dachu zbierac rownomiernie do jednego punktu :)

    a nie wiem czy przesadzac z tą równomiernością, zassysac przy kalenicy gdzies na
    srodku budynku i tyle.
    Oczywiscie milion kolejnych zagadnien typu jak wysoka temperature na wejsciu moge
    podac. Ale z 40stopni to PC powinna bez bólu wytrzymac.

    b.

  • 24. Data: 2017-04-17 20:46:20
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 20:36:34 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > a nie wiem czy przesadzac z tą równomiernością, zassysac przy kalenicy gdzies na
    srodku budynku i tyle.

    To wiekszosc powietrza pojdzie po najmniej opornym odcinku (najkrotszym),
    a reszta pozostanie niewykorzystana. Moim zdaniem to wlasnie bedzie
    kluczowe - jak pobierac, zeby pobierac rownomiernie :)

    Jakas dluga rura wzdluz kalenicy z otworami - najlepiej cos regulowanego
    (anemostaty? tylko jak je tam zmiescic ;) - im dalej od pompy tym
    wieksza srednica otworu.

    > Oczywiscie milion kolejnych zagadnien typu jak wysoka temperature na wejsciu moge
    podac. Ale z 40stopni to PC powinna bez bólu wytrzymac.

    A o to bym sie nie martwil bo 40 stopni to tam bedziesz mial przez minute
    od uruchomienia tylko pewnie ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2017-04-17 20:53:19
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 20:46:21 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > To wiekszosc powietrza pojdzie po najmniej opornym odcinku (najkrotszym),
    > a reszta pozostanie niewykorzystana. Moim zdaniem to wlasnie bedzie
    > kluczowe - jak pobierac, zeby pobierac rownomiernie :)

    najwyzej wyjdzie zwykla pompa :-)

    > A o to bym sie nie martwil bo 40 stopni to tam bedziesz mial przez minute
    > od uruchomienia tylko pewnie ;)

    ale byloby dobrze gdyby wtedy nie eksplodowała :-)

    b.

  • 26. Data: 2017-04-17 21:36:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-17 o 20:16, Budyń pisze:

> [...]
    powinien wyjsc calkiem miły :)

    > powietrznej gdzie DZ to powietrze spod dachu, tak chyba bedzie najprosciej

    Uwaga! Zaczynam .... Zaczynam wróżyć ...... :)

    Może byś tak konkretnie napisał do czego ta pompa ma być i jak ma pracować.

    Z całej dyskusji domyślam się tylko, że chodzi o grzanie basenu. Tylko
    czym? Solarami? Wężem strażackim?

    Niestety podniesienie wody na poziom 10m wymaga sporej energii i nic z
    tym nie zrobisz. Nie ma pomp oszczędniejszych.

    Jeżeli będziesz chciał podnosić wodę z basenu to masz układ otwarty i
    dlatego będziesz musiał dostarczyć tyle energii ile wynika z siły
    ciężkości, drogi oraz czasu podnoszenia masy na taką wysokość.

    Jeżeli chcesz taką wodą kręcić oszczędnie to musisz układ zamknąć, a
    pompa będzie wtedy kręciła wodą w takim układzie zużywając minimalną
    moc. Moc, która potrzebna jest tylko do pokonania ciśnienia wyporu
    gorącej wody. W tym przypadku gorąca woda musi zostać sprowadzona na
    dół. Woda w takim zamkniętym obiegu zachowuje się jak koło rowerowe.
    Masy i ciśnienia się równoważą, a pompa ma tylko do pokonania niewielkie
    siły związane z siłami wyporu cieplejszej wody oraz oporami przepływów.

    W takim układzie 1000l/h przepchniesz każdą, typową pompą CO.

    Jak więc widać mając solary trzeba zrobić układ zamknięty obiegu, a
    blisko basenu zastosować wymiennik. Wtedy drugą pompą robisz drugi obieg
    wody basenowej poprzez wymiennik. Tu też układ napędzisz dowolną pompą,
    bo masz niewielki poziom podnoszenia, a 1000l/h to niewielka wydajność
    jest potrzebna.

    Jest tylko jeden problem, aby pokręcić wodą basenową musisz mieć pompę
    przystosowaną do wody basenowej, która jest odporna na chemikalia
    stosowane do odkażania basenu.

    Ale za kilka stów na słynnym portalu kupisz taką pompę przystosowaną do
    basenów, a najlepiej od razu z filtrem.

    Jak chcesz pchać wodę basenową na dach to niestety tanio nie będzie, bo
    musisz mieć pompę podnoszącą przynajmniej 12m i do tego przystosowaną do
    wody basenowej (pompa plastikowa lub z nierdzewki odpornej na chlor).

  • 27. Data: 2017-04-17 22:16:54
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 21:36:05 UTC+2 użytkownik Uzytkownik
> [...]
    > Z całej dyskusji domyślam się tylko, że chodzi o grzanie basenu. Tylko

    jest hipotetyczny solar który ciepło zbiera za pomca miękkich rur podatnych na
    podcisnienie, wiec trzeba obejsc problem, aby opadająca woda nie spowodowala
    zamkniecia przepływu. Te rury sa na wysokosci 10m a uklad usilujemy zbudowac otwarty.

    > Niestety podniesienie wody na poziom 10m wymaga sporej energii i nic z
    > tym nie zrobisz. Nie ma pomp oszczędniejszych.

    Ale wymaga jednorazowego podniesienia wody i duzej energii - potem, teoretycznie,
    trzeba tylko pokonac opory hydrauliczne.

    b.

  • 28. Data: 2017-04-18 01:09:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak odprowadzac ciepla wode pod lustro wody w basenie to wymiennik ciepla nie jest
    potrzebny.

  • 29. Data: 2017-04-18 07:29:25
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-17 o 22:16, Budyń pisze:
> [...]
    > Ale wymaga jednorazowego podniesienia wody i duzej energii - potem, teoretycznie,
    trzeba tylko pokonac opory hydrauliczne.

    To tak nie będzie działało.

    Weź pod uwagę, że pompa pchając wodę do góry wytwarza ciśnienie. To
    ciśnienie na pompie załóżmy osiągniemy ok. 1,2 bara (12m podnoszenia),
    ale na górze woda będzie miała ciśnienie pompy pomniejszone o ciśnienie
    słupa wody czyli 1,2-1=0,2 bara.

    W układzie powrotnym słup 10m zaś spowoduje wytworzenie się podciśnienia
    względnego ok. -1bar czyli próżnię.

    Reasumując jeżeli cały układ napełnisz to woda powrotna będzie miała
    większą siłę niż pompa tłocząca i instalacja z miękkiej rury będzie się
    "zapadać".

    Aby temu zapobiec trzeba by było zastosować na końcu rury powrotnej
    specjalny zawór nadmiarowy 1-1,5bara, który wstępnie wytworzy Ci
    ciśnienie w instalacji i skompensuje ciśnienie słupa wody na powrocie.
    Pompę trzeba będzie dobrać tak, aby podniosła słup wody i pokonała zawór
    nadmiarowy.

  • 30. Data: 2017-04-18 07:32:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Jak odprowadzac ciepla wode pod lustro wody w basenie to wymiennik ciepla nie jest
    potrzebny.

    Pod warunkiem, że cała instalacja będzie wykonania z mocnych, sztywnych
    rur i kolektor także.

    W przypadku rur miękkich nie ma różnicy czy powrót jest ponad lustrem
    czy też pod lustrem wody.