  • 71. Data: 2009-07-15 09:23:42
    Temat: Re: pompy ciepła - mały absurd?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    news:b7ec698a-ae65-4601-9557-

    >Ale nie potrafi przebić cieniutkiej folii z PE (kubełkowej), to czemu
    >miały by móc przebić stosunkowo grubościenną rurę?

    Do tego korzeni ponizej metra raczej nie wiele.

    >Twierdzenie o tym że teren pod kolektor PC musi być nasłoneczniony też
    >wydaje mi się lekko naciągane. Jak do tego się ma "kolektor pionowy"?

    No wiec nie jest to przesad grupowy, a informacja samych producentow tych
    rozwiazan. Kolektor poziomy odbiera cieplo nagromadzone latem. Pewnie nie
    wylacznie, ale przede wszystkim. U niektorych uzytkownikow COP pod koniec
    zimy spada. Kolektor pionowy czerpie cieplo z przeplywajacych wod gruntowych
    a COP nie spada. Tak pisza i mowia.

    Pozdro.. TK

    Przeczy temu też trochę tzw. doświadczenie syberyjskie... Chodzi o to
    że chłopaki budowali tam drogę... Wiadomo - wieczna zmarzlina.
    Położono na tym drogę (w lecie) i wydawało się zę jest OK. A po roku
    droga się całkowicie zapadła. Zaczęli analizować co się stało i
    okazało się że pod drogą jest błoto a nie wieczna zmarzlina. Skąd to
    ciepło co rozmroziło wieczną zmarzlinę? No nie ze słońca bo już dawno
    było by wtedy wszystko rozmrożone. Otóż to ciepło pochodzi z wnętrza
    ziemi. Na Syberii jest tak zimno (powietrze) że wychładza ziemię
    (nawet nasłonecznioną) do temperatur mocno ujemnych. Jak położyli
    drogę to zaizolowali ziemię od góry, więc "wieczna zmarzlina"
    "przeniosła się" wyżej do warstwy nawierzchniowej a wewnętrzne ciepło
    ziemi roztopiło zamarznięte błoto. No i chłopaki popatrzyli sobie jak
    domy robią tubylcy i doznali olśnienia - ich domy nie leżą plackiem na
    ziemi, tylko są na podporach umożliwiających przewiew powietrza.
    Dzięki temu zmarzlina się nie rozmraża. No i teraz jak robią drogi na
    Syberii to najpierw kładą betonowe rury w poprzek i dopiero na tym
    kładą drogę. Dzięki przewiewowi ciepło ziemi nie niszczy drogi. Sorki
    za dygresję w stylu Tornada, ale wydawało mi się to konieczne aby
    obalić mit "kolektorowy" pokutujący tu na grupie.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 72. Data: 2009-07-15 09:29:14
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
    > Użytkownik "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No ale gdzie bylem niescisly??
    > Docieplenie domu wykluczam, bo kamera termowizyjna, nowi ocieplacze i
    > takie tam. Pozostaje podlogowka, za szeroki rozstaw rur, za duze
    > petle?? Moze ocieplenie posadzek?

    po prostu podłogówka ma pewną moc graniczną i więcej bez przegrzania podłogi
    nei wycisniesz.

  • 73. Data: 2009-07-15 09:43:12
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Bezpieczny nie dla tego ze nie masz gazu, a tylko do czasu jak wykopia gaz w
    > ulicy przy Twoim domu.
    > Pare lat temu byl gdzies wybuch gazociagu i niestety zgina ktos w domu bez
    > tego gazu.

    dom mam jakieś 50 metrów od drogi i gazociąg biegnie po drugiej strony ulicy -
    jakaś cienka nitka bo to do sąsiada - jak już miałem PC i zrezygnowałem z gazu
    to byli gotowi mi go za darmo zakładać :)

  • 74. Data: 2009-07-15 09:47:40
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 15 Lip, 11:14, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > inaczej działa kolektor pionowy a inaczaje poziomy

    Działa dokładnie tak samo...
    ;-)

    > w poziomym mamy obszar absorbcji energii który po jakimś czasie zaczyna sie
    > "zużywać" tzn spada temperatura gruntu a jak spada temperatura gruntu to i
    > sprawność pompy leci w dół. Przed zaprojejtowaniem kolektora poziomemgo
    > powinno sie zrobić badania geologiczne aby oszacować wydajność cieplna
    > terenu a może być ona rózna w zależnosci od warunków gruntowych.

    Raczej przenikalność tego ciepła ...

    > Jeśli założymy większą wydajność niż grunt jest w stanie dać to po jakims
    > czasie mozemy nawet zamrozić wymiennik gruntowy :)

    To się może zdarzyć zawsze... po prostu kolektor poziomy jest mniej
    stabilny (choć bardziej stabilny niż powietrzny). Twierdzenie że coś
    tu nasłonecznienie pomaga jest całkowicie bzdurne, bo przecież w zimie
    najczęściej leży śnieg. A jak go nie ma a jest temperatura poniżej
    zera to i grunt ma taką temperaturę (przy powierzchni) - nie ma cudów.
    Te promieniowanie cieplne nie przeniknie w magiczny sposób do gruntu
    wokół kolektora ...
    ;-)

    Nie ma więc znaczenia czy kolektor leci przez krzaczory czy nie... co
    najwyżej może to mieć znaczenie dla samych krzaczorów (bo na zdrowie
    może im to nie wyjść)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 75. Data: 2009-07-15 10:46:03
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > ulicy - jakaś cienka nitka bo to do sąsiada - jak już miałem PC i
    > zrezygnowałem z gazu to byli gotowi mi go za darmo zakładać :)

    Bylo brac, gotowanie bez gazu zdeczka ulomne jest.

  • 76. Data: 2009-07-15 11:17:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ghost wrote:
    > Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Bylo brac, gotowanie bez gazu zdeczka ulomne jest.

    pupa tam prawda, kto nei miał indukcyjnej kuchni ten nie wie co to wygoda
    gotowania. Teraz byśmy nie zamienili tej kuchnia gazową. Po pierwsze to
    przestrzeń, kuchnia gazowa to zmarnowane miejsce na blacie, po drugie
    czyszczenie kuchenki gazowej to koszmar, a płytę tylko przecierasz szmatką i
    masz czyściutko. Można spokojnie operować nad garnkami bez smrodu
    przypalonego włosia na rękach można garnki brać rękawiczkami bez ryzyka
    podpalenia.

  • 77. Data: 2009-07-15 11:47:05
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 15 Lip, 11:23, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Do tego korzeni ponizej metra raczej nie wiele.

    Dokładnie!
    ;-)

    > No wiec nie jest to przesad grupowy, a informacja samych producentow tych
    > rozwiazan.

    Masz jakieś linki? Chętnie poczytam...
    ;-)

    > Kolektor poziomy odbiera cieplo nagromadzone latem. Pewnie nie
    > wylacznie, ale przede wszystkim.

    Czyli chcą przez to powiedzieć że te 1,5 metra ziemi to taka super
    fantastyczna izolacja co latem przepuszcza ciepło a jesienią jest
    super izolatorem i przez te kilka miesięcy to ciepło nie zdąży sobie
    uciec z powrotem... hmmm ciekawe ...
    ;-)

    Próbowano tego z tzw. "akumulatorem gruntowym" z IMHO dość mizernymi
    skutkami.

    Jeżeli dasz rury na samej powierzchni to też będzie działało (ze
    sprawnością kolektora powietrznego). A koszty będą mniejsze... może o
    to właśnie chodzi. Przecież producenci nie zarabiają na wykopach tylko
    na rurach (a i to niekoniecznie) i na samej pompie.
    ;-)

    >U niektorych uzytkownikow COP pod koniec
    > zimy spada.

    Cały czas spada jak ciepło intensywnie pobierasz... Kwestia tylko
    intensywności eksploatacji (i intensywności przenikania strumienia
    ciepła z wnętrza ziemi).

    >Kolektor pionowy czerpie cieplo z przeplywajacych wod gruntowych
    > a COP nie spada. Tak pisza i mowia.

    A te wody gruntowe to gdzie sobie tak cały czas płyną? A skąd sobie
    biorą to ciepło?
    ;-)

> [...]
    > za dygresję w stylu Tornada, ale wydawało mi się to konieczne aby
    > obalić mit "kolektorowy" pokutujący tu na grupie.

    Dodam jeszcze że szkoda że drogi na dalekiej Syberii nie słyszały tego
    mitu.... nie trzeba by było cudować z tymi rurami (no bo nawet latem
    wszystko jest przecież zmrożone -co najwyżej roztapia się cienka
    warstewka gruntu przy powierzchni, więc to że się rozmraża grunt pod
    drogą to jakiś niesamowity cud).

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 78. Data: 2009-07-15 12:18:21
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Bylo brac, gotowanie bez gazu zdeczka ulomne jest.

    a koszt opłat i przyłącza (projekt w domu musiałbym zrobić) i instalacji w domu
    to pewnie kilka lat jedzenia w restauracji :)

  • 79. Data: 2009-07-15 12:21:15
    Od: "Krzysztof L" <l...@w...pl>

    > Przeczy temu też trochę tzw. doświadczenie syberyjskie... Chodzi o to
    > że chłopaki budowali tam drogę... Wiadomo - wieczna zmarzlina.

    Zbyt duże uogólnienie w przypadku Syberii, klimatu wybitnie
    kontynentalnego.

  • 80. Data: 2009-07-15 13:17:18
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    gasper pisze:

    > a koszt opłat i przyłącza (projekt w domu musiałbym zrobić) i instalacji
    > w domu to pewnie kilka lat jedzenia w restauracji :)

    Pod warunkiem, że masz blisko tą restaurację... :-))), bo czas tracony
    na dojazdy też kosztuje... i to bardzo dużo, a i same dojazdy też
    kosztują :-))