  • 1. Data: 2020-08-15 23:06:14
    Temat: pomysł na ~tani, regulowany wentylator do WM?
    Od: marios <d...@f...gd>

    A właściwie pseudo-wentylacji mechanicznej , kilka dziur w stropie
    poddasza i ścianach, takie różne kombinacje,
    chcę pogłównie nawiewać kanałem 55x110 tzn. takie przejście w stropie
    udało mi się wykuć i marne szanse na powiększenie (bo sajgon od kucia).
    Wentylator będzie umieszczony na nieużytkowym, nieocieplanym poddaszu,
    rura po "podłodze" i czerpnia w podbitce na północnej, zacienionej
    stronie, kubatura pomieszczeń ok 180m3, kuchnia gazowa z okapem (mam dwa
    kanały ceglane, jeden był spalinowym - na p.stałe). Aha, nawiew w
    komunikacji (korytarzu), kuchnia półotwarta. Część pomieszczeń ma zwykłe
    kanały wywiewne - grawitacyjne, część nie posiada ich wcale.

    Rozglądałem się w markecie, po necie i w cenie ok. 300zł widzę tylko
    jakieś wentylatory kanałowe fi100-125, na moje oko zbudowane na zwykłych
    silnikach klatkowych o badziewnych rokowaniach - że tak to powiem.
    Nijak nie widzę ich u siebie ze względu na wymagania i prawdopodobny
    hałas jaki wytworzą, to będą raczej zmarnowane pieniądze.

    Mam duże trafa 220->24 AC (zdaje się dawne trafa bezpieczeństwa) ,
    jakieś większe 230->12 pewnie też się znajdą
    i mam sporo płyty meblowej rozbiórkowej i odpadów (aktualnie robię
    meble do domu) - może z tego najszybciej, najprościej skrzynki zbudować
    z marketowymi plastkikowymi kształtkami fi125 do połączenia rur?

    Potrzebuję aby to miało może nie płynną, ale przynajmniej jakieś
    sterowane biegi 3-5 i "turbo" (bo dzień/noc/okap włączony/zła
    pogoda/goście/..itd.), kabli sterowniczych 3y parowych kilka puściłem po
    domu.

    Zastanawiam się czy w hurtowni części AGD nie namierzyć jakiegoś
    silnika od okapu? - ale to najwyżej 3 biegi - może wystarczy?

    Coś ze szrotu samochodowego? Od chłodnicy? od nawiewu kabiny?

    Czym to regulować? Jakaś przetwornica z alledrogo? - ale amperaż
    pewnie spory musi być. Pojęcie jakieś mam, ale czasu na zabawę w
    bardziej zaawansowaną elektronikę ani grama - więc jakieś gotowe, w
    miarę tanie półprodukty potrzebuję.

    W dodatku chcę oddzielnie zrobić wentylację sypialni (czyli x2 taki
    wentylator - ale cichy bardzo - jako nawiew, a jeżeli okno otwarte,
    kolejny went. jako wywiew), małego warsztatu (no tu może zwykły went.
    "turbo" z marketu za ~40zł.)

    No i się rozpisałem ;)

  • 2. Data: 2020-08-16 04:01:10
    Temat: Re: pomysł na ~tani, regulowany wentylator do WM?
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 15.08.2020 23:06, marios wrote:

    >  Zastanawiam się czy w hurtowni części AGD nie namierzyć jakiegoś
    > silnika od okapu? - ale to najwyżej 3 biegi - może wystarczy?
    >
    >  Coś ze szrotu samochodowego? Od chłodnicy? od nawiewu kabiny?

    Samochodowy silnik ma szczotki, które się wytrą od ciągłej pracy i
    silnik taki jest głośny.
    Polecam silnik klatkowy + falownik

  • 3. Data: 2020-08-16 09:37:04
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Samochodowy silnik ma szczotki, które się wytrą od ciągłej pracy i
    > silnik taki jest głośny.
    > Polecam silnik klatkowy + falownik

    A ja bardzo nie polecam. Silniki sterowane falownikami piszczą, a jak
    zastosuje się falownik lepszej klasy, to będzie miał modulację
    częstotliwości kluczowania mostków i będzie "technicznie szumiał". Na
    dodatek dźwięk zmienia się w zależności od nastaw.

    Sprawdzają się zwykłe wentylatory z silnikami jednofazowymi regulowane
    autotransformatorem. Przykładowo ARW firmy Breve. Problem w zasadzie nie
    jest z wentylatorem, a fizyką jako taką.

    Jeżeli chcesz cicho, to wydajny wentylator o dużej średnicy, puszczony
    na mniejszym napięciu*, zaskrzynkowany i z wytłumionymi dużymi kanałami.
    Kanały możesz zrobić, na końcach je poprzegradzać naprzemiennie, wykleić
    matą tłumiącą (coś ala samoprzylepny filc) i nie usłyszysz że pracują.
    Jeżeli mogę doradzić, bo temat zawsze indywidualny i trudny.

    Miłego.
    Irek.N.
    * stosuję metodę, że każda zmiana to kop na 100%, a po chwili
    przełączenie na właściwe napięcie, żeby mieć pewność rozpędzenia.

  • 4. Data: 2020-08-16 09:37:28
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

  • 5. Data: 2020-08-16 11:38:16
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 16.08.2020 o 09:37, Irek.N. pisze:

> [...]
    >
    > Jeżeli chcesz cicho, to wydajny wentylator o dużej średnicy, puszczony
    > na mniejszym napięciu*, zaskrzynkowany i z wytłumionymi dużymi kanałami.
    [ciach]

    > Miłego.
    > Irek.N.

    Aha, np. taki:
    https://www.budujesz.pl/breve-regulator-obrotow-went
    ylatora-arw-1-2-1-ii-klasa-izolacji-17886-9999-31138
    52/

    Cena nawet niewygórowana (200 za ten), tylko regulacja - dobra nim nie
    skończę instalacji docelowo - pokrętło, potem będę kombinował jak
    sterować zdalnie, hmm temp. max. otoczenia 40* - latem na poddaszu mały
    piekarnik, albo sterownik umieścić na parterze - ciekawe czy będzie siał
    zakłóceniami na kilkumetrowym kablu.
    Widzę że gotowca raczej nie ustrzelę w przystępnej cenie.

    Tutaj piszą że wykonują autotrafo (toroid) na zamówienie, ciekawe jak
    kilka odczepów na zamówienie cenowo wygląda - a napiszę zapytanie.
    https://allegro.pl/oferta/autotransformator-toroidal
    ny-300w-230v-110v-7496901124

    Właściwie przypomniało mi się że mam wentylator pokojowy i on ma 3
    biegi, cena coś 50-70-90zł "w promocji",,
    chyba spróbuję co z tego wyjdzie - nawet z ciekawości, kwestia
    rozebrania, zamocowania, dodania termika(ów) (~3zł) na jakieś 70*C - aby
    nie zajarać poddasza, cztery małe przekaźniki, skrzynia może być duża,
    na poddaszu jest miejsce, zresztą dodam jakiś filtr, chyba trzeba
    docelowo dodać jakiś czujnik obrotów bo ...

    .. tak przypomniało mi się, jak obczajałem szafkę na okap, okap (nodor)
    ma dwa biegi, jak przytykam wylot na I biegu, to silnik rozpędza się do
    prędkości II biegu - hałas niekiepski (teraz wiem czemu przy okapach
    takie rozbieżności w opiniach o hałasie - zależy kto, jaki ma kanał)

    OK. odpuszczam wentylatory samochodowe, szczotki można raz na rok
    wymieniać a w samochodzie też trochę one godzin wyrabiają, ale racja -
    pewnie będą głośne.

  • 6. Data: 2020-08-16 12:07:00
    Temat: Re: pomysł na ~tani, regulowany wentylator do WM? ps.
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 16.08.2020 o 11:38, marios pisze:

> [...]
    > sterować zdalnie, hmm temp. max. otoczenia 40* - latem na poddaszu mały
    > piekarnik, albo sterownik umieścić na parterze - ciekawe czy będzie siał

    Tfu, dopiero zajarzyłem, że tam nie ma żadnej elektroniki, czysta prostota,
    https://allegro.pl/oferta/arw-1-5-regulator-silnika-
    nagrzewnicy-wentylatora-6023092460

    Czyli kupić i rozebrać, dostosować dla lepszej wentylacji i już.

  • 7. Data: 2020-08-16 14:59:50
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Czyli kupić i rozebrać, dostosować dla lepszej wentylacji i już.

    Są różne wersje napięciowe, można sobie ch-kę regulacji dobrać.
    Jeszcze mała uwaga. Jak będziesz robił przełączanie przekaźnikami*, to
    zadbaj o czas na przełączenie, inaczej możesz robić krótkie zwarcia.
    Warto też dodać bezpiecznik, na wszelki, gdyby przełączenie poszło w
    maliny :)

    Miłego.
    Irek.N.
    * polecam SSR-y.

  • 8. Data: 2020-08-16 18:48:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2020 o 23:06 marios <d...@f...gd> pisze:

    > A właściwie pseudo-wentylacji mechanicznej , kilka dziur w stropie
    > poddasza i ścianach, takie różne kombinacje,
    > chcę pogłównie nawiewać kanałem 55x110

    to w cm czy mm?
    Jak w mm tzn. 55mmx110mm na CAŁY dom to szkoda zachodu....
    TG

  • 9. Data: 2020-08-17 17:47:19
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > to w cm czy mm?
    > Jak w mm tzn. 55mmx110mm na CAŁY dom to szkoda zachodu....

    Ale 55x110 przy prędkości naddźwiękowej powinien wystarczyć. Tylko mały
    problem zostaje: wytłumienie dźwięku ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2020-08-19 09:43:05
    Od: marios <d...@f...gd>

    > to w cm czy mm?
    > Jak w mm tzn. 55mmx110mm na CAŁY dom to szkoda zachodu....
    > TG

    Kubatura to tylko ~180m3 (~70m2 po podłodze).
    W tej chwili nie ma NIC, zostają okna (latem, a zimą wieczny problem ich
    otwierania na noc), ja chciałem robić jakąś sensowną pół-wentylację,
    baba znowu się wtrąciła "po co, przecież okno można otworzyć, znowu
    marnujesz czas",
    no i jest zgodnie z moimi przypuszczeniami/wcześniejszymi obserwacjami,
    cyrkulacja powietrza jest bardzo słaba mimo uchylonych okien.

    dzięki za uwagę, chyba jednak powiększę, fi125 nie dam rady (zbrojenie),
    ale do 75x150 niewiele brakuje podkuć a to już jest x2 przepływ,
    będzie syf, już słyszę te jęki i pretensje: Co, nie mogłeś zrobić tego
    wcześniej?!*

    5.5*11 = 60cm2
    7.5*15 = 112cm2
    fi 100 = 78cm2