  • 21. Data: 2010-07-12 08:30:25
    Temat: Re: pralka wywala różnicówkę
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 12 Lip, 08:01, SALAMON <s...@p...beztego.fm> wrote:

    > Jak działa różnicówka, to ja wiem, wytłumacz mi, czemu prąd upływu ma
    > być różny w różnych miejscach uszkodzenia (bliżej fazy lub zera) tego
    > samego elementu (grzałki)?

    To wynika wprost z prawa ohma. Jeśli przyjmiemy, że rezystancja
    przyczyny upływu jest stała, to prąd upływu będzie proporcjonalny do
    napięcia pomiędzy miejscem powstania upływu a ziemią. Napięcie to przy
    fazowym końcu będzie równe pełnemu napięciu sieci plus ewentualnej
    różnicy potencjałów między przewodem neutralnym a ziemią, natomiast
    przy końcu grzałki podłączonym do N będzie to już tylko ta różnica
    potencjałów między N a PE/ziemią. A ona co prawda na ogół nie jest
    zerowa, ale i przy sprawnej instalacji nie powinna być duża, stąd i
    prąd upływu w takiej sytuacji będzie mniejszy i niekoniecznie musi
    wybić różnicówkę.

    J.

  • 22. Data: 2010-07-12 10:25:24
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Jarek P." <j...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
> [...]

    zerowa, ale i przy sprawnej instalacji nie powinna być duża, stąd i
    prąd upływu w takiej sytuacji będzie mniejszy i niekoniecznie musi

    Mniej czy więcy... :-))))))))))))))

  • 23. Data: 2010-07-12 12:54:25
    Od: "Maxi" <M...@o...p>

    dzięki Panowie! :)
    Dzisiaj znowu i wiem, że to grzałka, bo gdy dałem bez grzania to pralak
    pierze... do wyymiany grzałka. pozdr!

  • 24. Data: 2010-07-12 13:04:55
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Maxi" <M...@o...p> wrote in message
    > dzięki Panowie! :)
    > Dzisiaj znowu i wiem, że to grzałka, bo gdy dałem bez grzania to pralak
    > pierze... do wyymiany grzałka. pozdr!

    Wystarczyłby transformator 1:1 o mocy nieco większej niż moc grzałki i
    grzałaby dalej...

  • 25. Data: 2010-07-12 13:09:23
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 12 Lip, 15:04, "Panslavista" <p...@i...pl> wrote:

    > Wystarczyłby transformator 1:1 o mocy nieco większej niż moc grzałki i
    > grzałaby dalej...

    Myślę, że nowa grzałka będzie kosztowała taniej niż transformator
    2kVA, o miejscu na ów transformator nawet nie wspominając :-)

    J.

  • 26. Data: 2010-07-12 13:12:33
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Jarek P." <j...@g...com> wrote in message
    b.googlegroups.com...
> [...]

    Myślę, że nowa grzałka będzie kosztowała taniej niż transformator
    2kVA, o miejscu na ów transformator nawet nie wspominając :-)

    He..he, ale zależy na jakim rdzeniu i jakim lakierem druty nawojowe
    malowane. Można też postawić niewielki zasilacz impulsowy o częstotliwosci
    pracy idącej w kHz - zmieściłby się pod bębnem.

  • 27. Data: 2010-07-14 15:12:45
    Od: MacAaron <rzoockxz@spamowi_nie.gmail.com>

    Jarek P.:

    > przy końcu grzałki podłączonym do N będzie to już tylko ta różnica
    > potencjałów między N a PE/ziemią. A ona co prawda na ogół nie jest
    > zerowa, ale i przy sprawnej instalacji nie powinna być duża [...].

    Jest na tyle duża, że powoduje przepływ kilkunastu amperów przez przewód
    neutralny, od wyjścia grzałki do stacji zasilającej, gdzie N i PE się
    spotykają. Dlaczego miałaby nie wystarczyć do przepchnięcia 30 mA
    obejściem przez PE?

    MacAaron