  • 41. Data: 2009-03-11 07:29:58
    Temat: Re: problem z elektryką
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

> [...]
    > rozdzielnice.
    > Każda z rozdzielnic zapchana prawie do końca.
    > Jak się dowiedziałem gość ma zrobione tak, że każde gniazdo i każdy
    > punkt świetlny prowadzone ma oddzielnym przewodem. Każdy z tych obwodów
    > zabezpieczony jest oddzielnym eSem oraz oddzielną różnicówką.
    > Przepięciówek naliczyłęm się chyba 8 czy 10 szt. Do tego detektory
    > zaniku faz i cholera wie co jeszcze.
    > Instalator był bardzo tani, tylko szkoda, że nie powiedział gościowi ile
    > razy przepłacił jego robotę w materiałach :)))
    > Ale trzeba przyznać, że u kompletnego laika rozdzielnice mogą robić

    EiB by sobie zamontował pewnie za to.
    A instalator tani bo pewnie robota z materiałem, na 10% marży na tylu
    zabezpieczeniach to trochę wyjdzie :)

  • 42. Data: 2009-03-11 08:19:15
    Od: "Tom@sz" <n...@m...pl>

    kiki napisał(a):

    > Teraz jest patowa sytuacja/. Wykonawca powie, że za opóźnienia chce 2x tyle
    > kasy, bo każdy otworek trzeba macać czy aby nie ma kabla. Trzeba te kable
    > badać i badać i badać i badać.... ciemno to widzę. Odkuwanie młotkiem często
    > niszczy izolacje kabli i później wywala różnicówki bez powodu. To też nie
    > metoda. Trzeba zrobic audyt, zrobic kreski. Kupa kasy. Żeby dobrze wymacać
    > kabel trzeba je podłączyć, a jak je podłączyć jak do końca nie wiadomo gdzie
    > są jeszcze rozwarte.... To jest tragedia.

    W tej chwili jest rozwalona tylko jedna żyła do garderoby.

    Tragedia to to nie jest, ale cholernie skomplikowało mi plan prac. Na tę
    chwilę widzę dwa rozwiązania:
    1. miśki od płyt w ciągu jednego dnia wyznaczają poziom UD30 i
    zaznaczają punkty gdzie chcieliby wiercić. Wieczorem lekko poddłubuje
    "wiercę" śrubokrętem tynk i sprawdzam czy nie ma kabla, jak nie ma to
    czerwona kropa i będą mogli sobie wiercić. Jak jest to szersze rozkucie
    i delikatne przesunięcie kabla, a później dłuższy kołek aby szyna nie
    spadła.
    2. początek j/w ale postawić światłego elektryka wraz z ekipą i nich na
    bieżąco sprawdza punkty...

    ps. zdjęcia wszystkich pomieszczeń mam, dosyć precyzyjny wykrywacz także
    typu phaser777

    --
    Pozdrawiam, Tom@sz

  • 43. Data: 2009-03-11 10:49:44
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

> [...]
    > razy przepłacił jego robotę w materiałach :)))
    > Ale trzeba przyznać, że u kompletnego laika rozdzielnice mogą robić

    Też widziałem coś podobnego. Dom ok 350 m.kw, sąsiad inwestora "nakręcił" go
    na inteligentny budynek, przy czym cała ta inteligencja polegała na
    pociągnięciu _KAŻDEGO_ doprowadzenia do punku poboru odrębnym kablem z
    rozdzielni i wykonaniu _WSZYSTKICH_ obwodów łączników oświetelenia na
    przyciskach i przekaźnikach (czyli przykłądowo włączenie oświetlenia
    odbywało się trasą rozdzielnia-łącznik(zasilanie);
    łącznik-rozdzielnia(przekaźnik); rozdzielnia-punkt oświetleniowy). Do tego
    pomiędzy rozdzielniami poprowadzono "magistrale" czyli po kilka kabli 5x2,5
    "w razie czego" gdyby coś chiałoby się/ trzeba było spiąć, dopiąć, zmienić.
    Budowa domu gdy tam byłem trwała już od czterech lat, w tym czasie
    instalacja elektryczna ciągle ewoluowała. Z tego co mówił elektryk, na dom
    poszło prawie 10 km (DZIESIĘĆ KILOMETRÓW) kabla.
    Oczywiście żadnej prawdziwej inteligencji tam nie było - nie uświadczyłbyś
    jakiegokolwiek sterownika, żadnej automatyki w budynku. Najbardziej
    inteligentnymi urządzeniami w tym bajzlu były: centrala alarmowa, i
    sterownik pogodowy kotła CO.
    Miałem tam zrobić dokończenie i uruchomienie instalacji CO, ale przede mną
    były tam dwie firmy instalacyjne, które jak się dowiedziałem po zasięgnięciu
    języka od pracujących tam wykonawców zostały wyrzucone przez inwestora po
    pyskówkach na temat płatności. Nie dość że trudno mi były znaleźć "myśl
    przewodnią" kierującą wykonawcą instalacji CO z dwoma sprzęgłami
    hydraulicznymi i mnóstwem niewytłumaczalnych dla mnie bezpośrednich połączeń
    pomiędzy zasilaniem i powrotem (żadnego projektu coczywiście nie było), to
    oczekiwania inwestora dotyczące automatyki sterującej temperaturą (miały być
    siłowniki na zaworach na rozdzielaczach i termostat w każdym pomieszczeniu)
    za pomocą przepływu wody i jednocześnie sterującej kotłem gazowym aby zbyt
    dużo gazu nie zużywał sprawiły że grzecznie podziękowałem za zlecenie i
    stwierdziłem że nie jestem zainteresowany jednocześnie sugerując by poprosił
    o dokończenie "dzieła" pierwotnych wykonawców. Dodatkową atrakcją było to że
    żadna instalacja pod automatykę w tym inteligentnym budynku nie została
    przygotowana a budowa była na etapie kładzenia gładzi na ścianach i ceramiki
    na podłogach. O!
    --
    Jackare

  • 44. Data: 2009-03-11 10:58:52
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > Właśnie wróciłem z budowy po 4 godzinach pracy elektryka i mnie kurw...a
    > trafiła :((( Problem z brakiem oddzielnego obwodu to pikuś, ten idiota
    > rozłożył tak kable że nie będę miał możliwości zrobienia sufitu
    > podwieszanego! Dziś przyszła ekipa do płyt i już za drugim wkrętem
    > przewierciła kabel od oświetlenia :(
    >
    > http://img23.imageshack.us/img23/9898/96705233.jpg
    > http://img7.imageshack.us/img7/8236/43412473.jpg

    Nie znam topografii tej instalacji i być może istotnych szczegółw, ale
    generalnie ciągnięcię przewodów poziomo na wysokości puszek łącznikowych to
    błąd. Na tej wysokości potem wiesza się półeczki, obrazki, dzieci
    przypinają pinezkami plakaty, żona chce lustro, czasem trzeba zainstalować
    drugą puszkę obok istniejącej itd. Jednym słowem proszenie się o kłopoty.
    Zgodnie z dobrą pralktyką poziome odcinki instalacji prowadzi się przy
    suficie lub 20-30 cm nad podłogą lub w peszlach pod wylewką.

  • 45. Data: 2009-03-11 11:17:34
    Od: "Piotr " <c...@g...pl>

    Tom@sz <n...@m...pl> napisał(a):

> [...]
    > bieżąco sprawdza punkty...
    >
    > ps. zdjęcia wszystkich pomieszczeń mam, dosyć precyzyjny wykrywacz także

    Dobry pomysł. Niech gipsiarze trasują linie z już zaznaczonymi miejscami
    wiercenia. Jest to do zrobienia. Miałem niedawno podobne problemy
    http://img3.imageshack.us/img3/9369/stelaz.jpg i udało się to sposobem,
    który opisałeś. Powodzenia!

  • 46. Data: 2009-03-11 14:20:00
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Tom@sz" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

    > W tej chwili jest rozwalona tylko jedna żyła do garderoby.

    Napraw tę żyłę poprzez założenie 2 puszek łączeniowych lub też połącz
    przewody "na barana" i polutuj, anstępnie po dobrym zaizolowaniu zatynkuj.
    Przewód utnij w tym miejscu, gdzie jest uszkodzony, załóż na przewody
    koszulki termokurczliwe, zarób dwa końce tego przewodu i dołóż kawałęk
    dodatkowego - utworzysz w ten sposób dwa łączenia na tym przewodzie.

> [...]
    > bieżąco sprawdza punkty...
    >
    > ps. zdjęcia wszystkich pomieszczeń mam, dosyć precyzyjny wykrywacz także

    Szkoda Twojej roboty i nerwów, a i jest też duże niebezpieczeństwo
    uszkodzenia śrubokrętem izolacji.
    Skaleczona izolacja nie musi od razu robić zwarcia, ale z całą pewnością już
    nie będzie wytrzymywała fabrycznych 500 lub 750V.
    Proponuję Ci "olej" te przewody tzn. zaznacz na ścianie gdzie one są i
    powiedz gościom od gipsów, że tam nie wolno wbijać kołków. Zamontują profil
    na kołkach w tych miejscach, gdzie mogą je "wbić". Cała konstrukcja i tak
    będzie trzymać się belek, dlatego utworzy jednolitą, sztywną konstrukcję.
    Możesz ewentualnie powiedzieć monterom, żeby na profil ścienny nałożyli klej
    montażowy, który dodatkowo wzmocni profil i zabezpieczy przed jego
    przesuwaniem się po ścianie.

    Co do elektryków to jednak powinni znać zasadę konstrukcji sufitu i nie
    tylko sufitu, właśnie po to, żeby uniknąć takich problemów.
    Kiedyś nawet tu na grupie uczestniczyłem w dyskusji, w której wypowiadałem
    się jako instalator. Wielu userów się dziwiło, dlaczego ja zwracam uwagę na
    metody stosowane przez inne ekipy tynkarzy, gipsiarzy, kafelkarzy, innych
    instalatorów.
    Ktoś nawet próbował mnie z tego powodu wyśmiać. Jednak w dzisiejszych
    czasach trzeba współpracować z innymi ekipami, ponieważ domy są
    nafaszerowane różnego rodzaju instalacjami i konstrukcjami. Nie da się jak
    kiedyś zajmować tylko i wyłącznie swoją działką, ale trzeba na dom patrzeć
    jak na całkowitą konstrukcję, a w tej konstrukcji umieć odnaleźć swój
    odcinek robót.

    Trochę się dziwię, dlaczego nie robili całej tej instalacji podłogą - pod
    styropianem. Obecnie jest to najlepsza metoda z tego względu, ze
    minimalizuje się liczbę przewodów w ścianach, a przy tym wiadomo, którędy
    one przebiegają - zawsze od gniazda w dół do podłogi oraz od wyłacznika w
    dół do podłogi oraz w górę pionowo do sufitu. Aby uniknąć uszkodzenia
    przewodów wystarczy, że nie wierci się ściany w pionie pod gniazdami oraz w
    pionie pod oraz nad wyłącznikami.

    Nie jestem pewiem czy na jednym ze zdjęć przewód biegnie w dół do podłogi
    czy też w dół piętro niżej.
    Lewy dolny ró zdjęcia http://img23.imageshack.us/img23/9898/96705233.jpg
    Wydaje mi się, ze tu są schody, ale ggdybyś miał gdziekolwiek prowadzone
    przewody podłogą to pamiętaj, że odcinek przejścia ze ściany na podłogę
    powinien być prowadzony w peszlu - wystarczy 30-50 cm peszla. Chodzi o to,
    ze wylewki robi się w ten sposób, ze pozostawia się niewielką dylatację
    pomiędzy ścianą, a wylewką tzn. ściana nie jest zespojona z wylewką Ta
    wylewka w tym miejscu będzie pracowała tzn. wykonując ruchy na skutek
    osiadania na styropianie, a także pod wpływem rozszerzalności cieplnej. Z
    czasem może to doprowadzić do uszkodzenia w tym miejscu przewodu. Peszel w
    tym przypadku tworzy dla przewodu dylatację i zabezpiecza go przed
    bezpoednim ocieraniem się o wylewkę. Podobnie też powinnoi się robić w
    przypadku sufitów podwieszanych tzn. odczinek wychodzacy ze ściany na sufit
    z K-G powinien być prowadzony w peszlu.

  • 47. Data: 2009-03-11 14:22:57
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "KK" <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl> napisał w wiadomości

    > EiB by sobie zamontował pewnie za to.
    > A instalator tani bo pewnie robota z materiałem, na 10% marży na tylu
    > zabezpieczeniach to trochę wyjdzie :)

    Dokładnie tak :)

  • 48. Data: 2009-03-11 17:26:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jackare wrote:

> [...]
    > słowem proszenie się o kłopoty. Zgodnie z dobrą pralktyką poziome
    > odcinki instalacji prowadzi się przy suficie lub 20-30 cm nad podłogą

    no cóż elektryki odwaliły niezła manianę. tak sie kurna nigdy nie prowadzi
    instalacji, totalna wolna amerykanka, wcale bym sie nie zdziwił jakby gdzieś
    kable szły na ukos po ścianie albo jakimiś zygzakami.

  • 49. Data: 2009-03-11 20:21:12
    Od: "Tom@sz" <n...@m...pl>

    Jacek "Plumpi" napisał(a):

> [...]
    > koszulki termokurczliwe, zarób dwa końce tego przewodu i dołóż kawałęk
    > dodatkowego - utworzysz w ten sposób dwa łączenia na tym przewodzie.

    Czytasz w myślach ;) Zrobiłem 2 metrowy bypass, uszkodzona żyła była
    przy górnej krawędzi ścianki, dlatego przedłużkę dałem w peszlu na
    ściance. Na ścianie było 6 kołków w tym 4 w tej żyle.... Jeszcze cztery
    pomieszczenia do ogarnięcia i będzie dobrze ;)

> [...]
    > Możesz ewentualnie powiedzieć monterom, żeby na profil ścienny nałożyli klej
    > montażowy, który dodatkowo wzmocni profil i zabezpieczy przed jego

    Z klejem to dobry pomysł, jednak wielkich możliwości manewru nie ma.
    Przez "geniusz" elektryka nie mam zamiaru zawieszać sufitów niżej niż
    planowałem...

> [...]
    > kiedyś zajmować tylko i wyłącznie swoją działką, ale trzeba na dom patrzeć
    > jak na całkowitą konstrukcję, a w tej konstrukcji umieć odnaleźć swój

    Masz dobre podejście, jednak w ekipach które przewineły się u mnie, nie
    było takiej opcji - każda "robimy swoje i myk dalej". Prawdopodobnie
    jest w tym trochę mojej winy, że brałem ekipy tanie lub ze średniej
    stawki. Cóż, kredyt jest jaki jest i mniej więcej wiem ile max mogę
    przeznaczyć na poszczególne prace. Tym bardzie że i tak coraz więcej
    idzie własnymi siłami, jak choćby ocieplenie, glazura, inst.komputerowa,
    malowanie, gładzie etc

> [...]
    > dół do podłogi oraz w górę pionowo do sufitu. Aby uniknąć uszkodzenia
    > przewodów wystarczy, że nie wierci się ściany w pionie pod gniazdami oraz w

    Ech, gdybym był mądrzejszy o to zdanie 3 miesiące temu...

> [...]
    > przewody podłogą to pamiętaj, że odcinek przejścia ze ściany na podłogę
    > powinien być prowadzony w peszlu - wystarczy 30-50 cm peszla.

    Tam są schody i to zasilanie kinkietu nad schodami. Przejścia przez
    wylewki (wszystkie) zrobił w peszlach.

    > bezpoednim ocieraniem się o wylewkę. Podobnie też powinnoi się robić w
    > przypadku sufitów podwieszanych tzn. odczinek wychodzacy ze ściany na sufit
    > z K-G powinien być prowadzony w peszlu.

    te są także w peszlach.

    --
    Pozdrawiam, Tom@sz

  • 50. Data: 2009-03-11 21:22:17
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Tam są schody i to zasilanie kinkietu nad schodami. Przejścia przez
    > wylewki (wszystkie) zrobił w peszlach.

    > te są także w peszlach.

    Jeżeli tak to znaczy, że nie była to całkiem z przypadku ekipa.
    Po prostu nie dogadaliście się.
    Co do sufitów to jeszcze zastanów się nad wykonaniem stelaża możliwie jak
    najbliżej belek, czyli z możliwie jak najkrótrzymi wieszakami.
    Niestety w ten sposób stracisz trochę na grubości ocieplenia. Ale możesz
    dołożyć na strychu legary w poprzek belek stropowych i dzięki temu dołożyć
    wełny.