  • 21. Data: 2009-03-13 10:00:16
    Temat: Re: programator i pomieszczenie referencyjne.
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Maniek4" <b...@w...pl> wrote in message
    news:gpd5g9$ekj$1@news.interia.pl...

    > Czyli po co on tam jest?? Nie wylacza kotla, jak zadana temp. zostanie
    > osiagnieta??

    A instrukcję czytałeś ? :-) ja nie wiem po on tam jest. Może tylko po to
    żeby zadawac temp na piecu ale wcale nie regulować niczego. Może to zdalne
    sterowanie tylko?

  • 22. Data: 2009-03-13 10:02:14
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Sebcio" <s...@n...net> wrote in message

    > Może, ale po co ? To nie ma być termostat, lecz sterownik. To głowice
    > termostatyczne mają Ci regulować temperaturę a nie sterownik. W końcu sam
    > pisałeś że masz wiele pomieszczeń a sterownik jeden :) Nim możesz sobie
    > obniżać temperaturę w domu w razie nieobecności, kontrolować rzeczywistą
    > temperaturę w pomieszczeniu, centralnie ograniczać wydajność grzewczą
    > ogółu itd.

    To się robi tak, że temperaturę, którą chcemu uzyskać ustawiamy na tym
    sterowniku ALE dodajemy tam ze 2-3 stopnie wiecej i niech kaloryfery same
    się regulują ale mały zapas mocy byc musi. Piec nie bedzie spalał więcej niż
    wynika to z zapotrzebowania nia ciepło czyli wracającej wody.

  • 23. Data: 2009-03-13 10:05:07
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Maniek4" <b...@w...pl> wrote in message

    Bo trzeba było do podłogówki zrobić lokalne mieszacze i lokalne termostaty i
    niech kocioł sam decyduje jedynie o zapotrzebowaniu na ciepło. Te dodatkowe
    pompy, zawory to tylko powód do popsucia się. I znając zasadę jakaś duperela
    zepsuje ci się w świeta lub w sylwestra. .

  • 24. Data: 2009-03-13 10:08:47
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote in message

    > jeśli masz policzone prawidłowo bilans i dobrze dobrane źródła ciepła to
    > kocioł poda optymalna temperaturę przy któej grzejniki nie bea sie
    > praktycznie zamykały, inteligentne sterowniki potrafią nawet zbadać
    > charakterystykę obiektu (czas reakcji itp).

    Nawet nie potrzeba bilansu liczyć.
    Wystarczy żeby sam kocioł miał sterownik z PiD i czujnik pogodowy i po 2-3
    dniach od zadania temperatury sam sie nauczy o ile szybciej wyłączać palnik
    w stosunku do zapotrzebowania na ciepło.
    Ustawia się temperaturę oczekiwaną raz i później zabawa tylko z krzywą
    grzewczą, wybiegiem pompy. I niech grzejniki same regulują

  • 25. Data: 2009-03-13 11:21:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    denes wrote:
    > Czyli przy tym rozwiazaniu kociol bedzie palil 24h/dobe
    > bez przerw. Palniki moduluja w jakims zakresie,
    > np. 8-24kW, czyli przy malym zapotrzebowaniu (wiosna/jesien)
    > i tak bedzie dawal 8kW, mimo, ze zapotrzebowanie bedzie np. na 3kW
    >
    > Dobrze mysle?

    nie do końca, ale wiele zalezy od sterownika i jego inteligencji.

    przecież jakby dawał non stop 8kW to woda sie w koncu zagotowała w intalacji
    a nie zatrymała np na 50 st czy 40 st.

    czyli będzie się wyłączał.

  • 26. Data: 2009-03-13 11:24:41
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kiki wrote:
> [...]
    > Ustawia się temperaturę oczekiwaną raz i później zabawa tylko z krzywą
    > grzewczą, wybiegiem pompy. I niech grzejniki same regulują

    nie do końca da sie to osiągnąć bo skąd piec ma wiedzieć jaką dąć
    temperaturę przy jakiej temperaturze zewnętrznej. Są różne sterowniki,
    obawiam sie jednak ze najprostsze pogodówki są głupie jak but i poprostu
    jadą po krzywej i pracują kotłem w trybie włacz wyłacz.

  • 27. Data: 2009-03-13 17:43:04
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <s...@s...ss> napisał w wiadomości

> [...]
    > dodatkowe pompy, zawory to tylko powód do popsucia się. I znając zasadę
    > jakaś duperela zepsuje ci się w świeta lub w sylwestra. .

    Ale to co proponujesz tylko komplikuje uklad. Teraz mam jeden mieszacz i
    dwie pompy, jedna do podlogowki, druga do grzejnikow. Termostaty do
    podlogowki i tak moge dodac w kazdej chwili.

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2009-03-13 17:44:41
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Może jest menu serwisowe. Vailant takie ma przez chyba przytrzymanie "+
    > oraz i" i tam można mieszać w parametrach, jest ich kilkadziesiąt.
    > Poszukaj czy u ciebie tego nie ma.
    > Jeszcze raz. Pomiar zapotrzebowania na ciepło jest robiony w piecu na
    > zasilaniu i powrocie względem temperatury za dworze. Ustaw stałą
    > temperaturę na piecu i kryzuj zaworami na grzejnikach i to tyle.

    OK, dzieki. Tak bede robil.
    Czepiam zatem ten programator tam gdzie wygodniej.

    Pozdro.. TK

  • 29. Data: 2009-03-13 17:55:13
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > żeby zadawac temp na piecu ale wcale nie regulować niczego. Może to zdalne

    Czytalem, ale moze bez szczegolowego wnikania co i jak. Na dzien dzisiejszy
    skupilem sie na rozprowadzeniu kabli posadzka do rozdzielaczy i tego wlasnie
    programatora. Nie wiedzialem, ze kociol moze regulowac temp. na podstawie
    temp. powrotu. To nie jest moja branza, a poznam sie pozniej, jak wszystko
    bedzie juz spiete. Temat byl walkowany juz nie raz, a w instrukcji napisano
    aby programator nie byl w poblizu innego zrodla ciepla, a w pomieszczeniu
    referencyjnym nie powinno byc glowic termostatycznych na grzejnikach. To
    jest jakby jasna sugestia jak ma to dzialac.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2009-03-13 19:05:37
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

> [...]
    > tego wlasnie programatora. Nie wiedzialem, ze kociol moze regulowac temp.

    No tak. To jest taka sprawa, jak wraca za zimna woda to znaczy, że musisz
    podać więcej ciepła i piec się tego uczy poprzez sterownik. Poczytaj o
    "sterowanie pid".
    Musisz ustawić nieco więcej na piecu i regulować odbiornikami, a piec
    sumarycznie sobie da radę.

> [...]
    >referencyjnym nie powinno byc glowic termostatycznych na grzejnikach. To
    >jest jakby jasna sugestia jak ma to dzialac.

    A no właśnie. Z perspektywy czasu widzę, że pokojowe regulatory może sie i
    sprawdzają ale w mieszkanku 50m2. Jak masz dużo pomieszczeń na różnych
    pietrach to nic to nie da. Będzie za gorąco, za zimno, będzie się zmieniać.