  • 31. Data: 2011-06-01 21:29:08
    Temat: Re: projektowanie kuchni
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-30 13:27, LUKAS pisze:
    > Przymierzam sie do zamowienia kuchni. Macie jakies sugestie na co zwrócić
    > uwage, chodzi mi w szczególnosci o rozmieszczenie gdzie ma byc zlew, lodówka
    > , okap czy tez plyta grzewcza?
    Bardzo fajny opis znajdziesz w katalogu Bluma.
    Ja mam go w formie papierowej ale wiem ze jest takze dostepny jako PDF
    na ich stronach.
    Podejscie Bluma zaklada podzial kuchni zarowno funkcjonalny jak i tez
    podejscie bazujace co sie dzieje z rzeczami w kuchni tj od etapu
    przynoszenia zakupow do przygotowania posilkow (jednym slowem caly "flow").
    Fajnie i fachowo opisane.

    A co do praktycznych rzeczy...
    * jak mozesz daj sobie zlew pod oknem.
    Moze to malo spotykane rozwiazanie ale bardzo paktyczne bo tam
    potrzebujesz najwiecej swiatla. Zobacz amerykanskie filmy ;) tam zlewy
    sa pod oknami :D
    * zminimalizuj liczbe polek. Szuflada jest XX razy bardziej wygodna
    * szuflady z pelnym wysuwem to nie tylko Blum czy Hetich - mozna malym
    kosztem to miec na prowadnicach za 20 zl.
    * pamietaj jednak ze koszt okuc wysokiej szuflady z domykiem Bluma to
    raptem okolo 150-200 zl a kuchnie robisz raz na 15 lat...
    * pomysl o wstawieniu deski do krojenia w jakiejs szufladzie. To raptem
    koszt odpadu blatu z buka czy debu.
    * pomysl o wysokim cargo, jezeli nie stac Cie na gotowca - zamow sama
    szafke u "fachowcow". Okucie w wersji full chrom na okuciu Bluma
    dokupisz za jakies 600-900 zl (zamiast 2400 za szafke cargo na
    badziewnym okuciu)

    Czesc z tych pomyslow znajdziesz na fotkach u mnie:
    https://picasaweb.google.com/artur.lew/MebleKuchenne
    #

    > Pytanie tylko czy np. lepiej dac zlew pod oknem czy moze lodówke lub
    > piekarnik w pionowej zabudowie.
    Piekarnik jak masz miejsce daj na wysokosci blatu albo i jeszcze ciut
    wyzej. To idealne pod wzgledem ergonomii miejsce na cos skad wyjmujesz
    gorace potrawy.

    > Na co zwrocic uwage przy zamawianiu kuchni...?
    Mozna by pisac dlugo.
    Ale generalnie czeskie bledy popelniane przy meblach kuchennych:
    * postformingowe wykonczenie frontow. Niezaleznie od technologii predzej
    czy pozniej taka folia odejdzie.
    * brak zabezpieczenia frontow, krawedzi plyt przed goraca para okolic
    zmywarki i piekarnika
    * bledny montaz piekarnika i lodowki z pominieciem niezbednej dodatkowej
    wentylacji dla tych urzadzen
    * permanentny brak zabezpieczenia lbow srub mocujacych uchwyt w
    skladanych drzwiczkach szafki naroznej. Przy otwieraniu zawadzaja o
    sasiedni front.
    * tanie, plytkie (w sensie wysokosci) podwietlenie halogenowe pod
    szafkami ktore bedzie sie czesto palic (halogen sie bardzo nagrzewa i w
    takich oprawkach brak miejsca na odpowiednia wentylacje). Polecam
    zamiast tego wfrezowana w plyte listwe alu z tasma LED :)
    * okablowanie szafek robione nie wg szkoly tylko na zasadzie pajaka.
    Minimalne przesuniecie szafek moze sie skonczyc wyrwaniem instalacji :)
    * niezgodne z regulami sztuki uzycie konfirmatow do skrecenie calosci
    (powinny pracowac "na wydarcie").
    * plecy szafek przybite gwozdzikami

    Artur Lew
    arturdotlewatgmaildotcom

  • 32. Data: 2011-06-02 07:40:57
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Lew" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Moze to malo spotykane rozwiazanie ale bardzo paktyczne bo tam
    > potrzebujesz najwiecej swiatla. Zobacz amerykanskie filmy ;) tam zlewy

    A co Amerykanie to za jakis wzór służą?

    > * zminimalizuj liczbe polek. Szuflada jest XX razy bardziej wygodna
    > * szuflady z pelnym wysuwem to nie tylko Blum czy Hetich - mozna malym
    > kosztem to miec na prowadnicach za 20 zl.

    Dokłądnie tak. Prowadnice Bluma są strasznie drogie a nie wiem czemu. Na
    zwykłych prowadnicach funkcjonalność podobna.

    > * pamietaj jednak ze koszt okuc wysokiej szuflady z domykiem Bluma to
    > raptem okolo 150-200 zl a kuchnie robisz raz na 15 lat...

    razy 6 szuflad i już 1000zł wychodzi

    > Piekarnik jak masz miejsce daj na wysokosci blatu albo i jeszcze ciut
    > wyzej. To idealne pod wzgledem ergonomii miejsce na cos skad wyjmujesz
    > gorace potrawy.

    Fakt. Piekarnik na wysokości blatu to super sprawa.

    Krzysiek

  • 33. Data: 2011-06-02 07:53:52
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2011-06-02 09:40, Kris pisze:
    > A co Amerykanie to za jakis wzór służą?

    Ergonomia w domach amerykańskich jest naprawdę godna podziwu.
    Żona mieszkała tam rok X lat temu i czasem przy różnych okazjach
    opowiada jakie rozwiązania miał dom w którym mieszkała i te w których
    bywała - wszystko mają nieźle przemyślane.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 34. Data: 2011-06-02 07:56:20
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Niedawno robiłem kuchnie w zasadzie na zamówienie. Przed zleceniem jej
    duuuuuzo czasu poswiecilismy na planowanie i rozmieszczanie i w cale
    nie dlatego ze jest w ciagu (linia prosta). Podejrzewam ze wiekszość z
    nas ma kuchnie o przeciętnej powierzchni a to oznacza że nawet
    najdłuższa nigdy nie bądzie taka żeby trzeba było zastatanawiać się
    czy warto po coś iść do szafki bo stracę 5 min. Zdecydowanie
    ważniejsze jest dobre rozplanowanie. jesli będzie to przemyślane w
    każdej kuchni w zasadzie będziesz stał w miejscu a tylko od czasu do
    czasu po coś trzeba sięgnąć.
    To co uznałem najważniesze dla mnie to była wysokość blatu. Dłlugo
    musiałem się natłumaczyć, że mój blat będzie tam gdzie ja chcę a nie
    tak jak wszyscy robią (wiecej dyskusji było tylko przy wysokości
    umywalki).

    KADAR

  • 35. Data: 2011-06-02 18:15:19
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jadalnianym stole. :-) Jadalnia była połączona z kuchnią.
    >
    > Kuchenny stół służy do przygotowywania posiłków (dziś tę rolę pełni blat).

    No dobrze, napiszę wyraźnie. Moje lenistwo nie pozwala aby na codzienne,
    zwykłe posiłki ganiać z garami po całym domu :) Stół w kuchni do tego celu
    jest idealny :)
    Wojtek

    --
    sygnaturka oczekuje na natchnienie :)

  • 36. Data: 2011-06-02 19:05:28
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-06-02 20:15, wowa pisze:

> [...]
    >>
    > No dobrze, napiszę wyraźnie. Moje lenistwo nie pozwala aby na codzienne,
    > zwykłe posiłki ganiać z garami po całym domu :) Stół w kuchni do tego

    Hmm. Niech zgadnę. Architekt zaprojektował ci jadalnie po drugiej
    stronie domu w stosunku do kuchni?

    Zwykle jadalnię robi się obok kuchni i nigdzie nie trzeba ganiać. :-)

    M.

  • 37. Data: 2011-06-03 17:22:48
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    > Hmm. Niech zgadnę. Architekt zaprojektował ci jadalnie po drugiej stronie
    > domu w stosunku do kuchni?
    >
    > Zwykle jadalnię robi się obok kuchni i nigdzie nie trzeba ganiać. :-)

    Wtedy się trochę inaczej budowało. Dziadek patykiem na ziemi narysował obrys
    domu, murarzom wyjaśnił czego chce i to dostał :) Jadalnia (teraz jako
    pokój) jest obok kuchni :)
    Wojtek

    --
    sygnaturka oczekuje na natchnienie :)

  • 38. Data: 2011-06-06 07:29:20
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "wowa" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Wtedy się trochę inaczej budowało. Dziadek patykiem na ziemi narysował
    > obrys domu, murarzom wyjaśnił czego chce i to dostał

    Tia. Mój pradziadek normalnie występował o "Pozwolenie policyi budowlanej"
    przedkładając projekt. Fakt, że było w nim tylko to co faktycznie "państwu"
    potrzebne, czyli elewacje i usytuowanie na działce, zaś odbiór wymagał tylko
    zaświadczenia od kominiarza. W dzisiejszych projektach 90% treści to bzdury.