  • 1. Data: 2010-06-17 12:03:20
    Temat: prymulki mi cos zjada :(
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    Jakieś 3 tygodnie temu zaczęły się pojawiać blade małe plamki na
    liściach prymulki. Pomyślałem - jakieś owady nakłuwają liście. Prymulki
    dostały opryskiem dawkę mospilanu. Po tygodniu, plam pojawiło się
    więcej.
    Kwiatki dostały nissorun, prysnąłem co było pod ręką :) Nic z tego,
    tydzień minął, owady rozmnażają się dalej. Początkowo chowały się pod
    liściem, teraz już bezczelnie łażą też na górze liścia.
    Dziś rano prysnąłem decisem. Może jeszcze za wcześnie na wnioski, ale
    te robalki dalej żwawo ganiają po liściach :(
    Jest też sporo białych kuleczek, wielkości małego ziarnka piasku,
    pewnie jaja :(

    Wziąłem owada pod mikroskop (x60), ma toto <0,5mm, wyglądają jak małe
    pajączki, blade żółtawe, półprzezroczyste. Niestety nie mam jak zrobić
    zdjęcia mikro, a czasem by się przydało. Może zna ktoś jaki patent na
    przystawkę foto do klasycznego PZO?

    Zdjęcia tylko makro, nie widać szkodnika zbyt rewelacyjnie :(
    http://img526.imageshack.us/img526/7135/dsc3441.jpg
    http://img203.imageshack.us/img203/8923/dsc3445.jpg
    http://img69.imageshack.us/img69/3446/dsc3450c.jpg

    Szanowni, co z tym szkodnikiem zrobić? Mi już się pomysły wyczerpały...

    --
    DJ

  • 2. Data: 2010-06-17 16:20:22
    Temat: Re: prymulki mi cos zjada :(
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "DJ" <j...@p...onet.pl> wrote in message

    Daj im nikotyny, może pomoże.

  • 3. Data: 2010-06-17 16:31:37
    Od: "johnny" <j...@p...pl>

    Użytkownik "DJ" wielka nadzieja Bayera:

    > Jakieś 3 tygodnie temu zaczęły się pojawiać blade małe plamki na liściach
> [...]

    No tak, babci pewnie zmarło się na kuckanie, sąsiad leczy alergię, małżonka
    urodziła bobasa z trzema rękoma a DJ-owi ciągle mało i mało. Ja proponuje
    jeszcze okadzanie siarką, DDT i wypalanie ogniem ;-)

    zdroofka Johnny

  • 4. Data: 2010-06-17 16:40:46
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "johnny" <j...@p...pl> wrote in message

    Mi takie niewrażliwce zjadały Cyfomandrę grubolistną, pomidor drzewiasty
    (Cyphomandra betacea), w końcu wyrzuciłem na mróz.

  • 5. Data: 2010-06-17 17:14:24
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Kwiatki dostały nissorun, prysnąłem co było pod ręką :) Nic z tego,
    > tydzień minął, owady rozmnażają się dalej.

    Jaja były to i młode pokolenie się pojawia.

    > Szanowni, co z tym szkodnikiem zrobić? Mi już się pomysły wyczerpały...

    Masz przędziorki (ten Twój to chyba szklarniowiec).
    Zwalczanie - zmiana warunków uprawy (obniżenie temp. i zwiększenie
    wilgotności), spłukiwanie roślin wodą oraz środki chemiczne (Magus 200 SC,
    Provado AE). Jeśli zaatakowana jest pojedyncza roślina, to można po
    zroszeniu wodą zamknąć ją w worku foliowym. W takich warunkach wiele roślin
    może pozostać przez kilka dni bez szkody, a szkodniki wyginą.
    W 10 dni po Nissorunie powinno się poprawić.
    Pozdrawiam pogodnie

    skryba

  • 6. Data: 2010-06-17 17:26:32
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-06-17 18:31:37 +0200, "johnny" <j...@p...pl> said:

> [...]
    > małżonka urodziła bobasa z trzema rękoma a DJ-owi ciągle mało i mało.
    > Ja proponuje jeszcze okadzanie siarką, DDT i wypalanie ogniem ;-)

    a Johnny zapewne w mojej sytuacji wyłapywałby je ręcznie ;))) jak
    również podbierał złożone jaja. ;p

    --
    DJ

  • 7. Data: 2010-06-17 17:41:15
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-06-17 19:14:24 +0200, "skryba ogorodowy" <z...@o...pl> said:

    > Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:hvd2tt$uic$1@news.dialog.net.pl...

    > Jaja były to i młode pokolenie się pojawia.

    Ile to ma dni cyklu rozwojowego?

    > Masz przędziorki (ten Twój to chyba szklarniowiec).

    Z przędziorkami walczyłem kilka razy na działce, ale tamte były większe
    zdecydowanie, widoczne bez trudu gołym okiem. No i padały nawet po
    mospilanie. Fakt, nie ubijało to jaj, ale biegające zaliczały kaplicę.

    > Zwalczanie - zmiana warunków uprawy (obniżenie temp. i zwiększenie
    > wilgotności),

    Z obniżeniem temperatury może być ciężko, co najwyżej przeniosę na
    północną stronę.

    > spłukiwanie roślin wodą oraz środki chemiczne (Magus 200 SC, Provado
    > AE). Jeśli zaatakowana jest pojedyncza roślina, to można po zroszeniu
    > wodą zamknąć ją w worku foliowym.

    6 sztuk, więc można spróbować.

    > W takich warunkach wiele roślin może pozostać przez kilka dni bez
    > szkody, a szkodniki wyginą.
    > W 10 dni po Nissorunie powinno się poprawić.

    Dziś jest 8 dzień, a tych drani nie ubywa... :(

    --
    DJ

  • 8. Data: 2010-06-18 04:57:57
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    > Ile to ma dni cyklu rozwojowego?

    4 lata temu Dirko powiadał, że: cyt.
    "Rozwój jednej generacji przędziorka sosnowca (od jaja do
    dorosłego) trwa 15 - 25 dni."

    > Dziś jest 8 dzień, a tych drani nie ubywa... :(

    Jeśli nic się zmieni (a powinno), to oprysk środkiem Envidor 240 S.C.
    powinien sprawę załatwić definitywnie. Działa nawet do 6 tygodni.
    Ponoć w 4 do 5 dni skutecznie niszczy jaja i samce przędziorków
    a samice stają się nie płodne i w kilka dni później też padają.
    Po 10 dniach od oprysku nie powinno być żywych przędziorków.

    Pozdrawiam kosztownie
    skryba