  • 11. Data: 2009-09-19 12:25:17
    Temat: Re: przesadzenie orzecha wloskiego
    Od: "Marcin D" <j...@N...gazeta.pl>

    Moon <m...@y...com> napisał(a):

    > przesadzałem orzecha rocznego i dwuletniego, miały ok 50-60 cm. więc ten 3
    > latek twój to jakiś kurdupel? tym bardziej go przenieś, coś mu tam nie
    > służy.

    Sugerujesz, że orzech włoski od skiełkowania wiosną do jesieni może urosnąć
    50-60 cm? Bo to własnie jest orzech jednoroczny.
    Może to był kokosowy a nie włoski a rzecz miała sie w tropikach? ;)))
    A na serio - trzyletnia siewka orzecha włoskiego ma zazwyczaj 40-70 cm.

  • 12. Data: 2009-09-19 23:24:03
    Od: "Moon" <m...@y...com>

    Marcin D wrote:

    > Sugerujesz, że orzech włoski od skiełkowania wiosną do jesieni może
    > urosnąć 50-60 cm? Bo to własnie jest orzech jednoroczny.

    Przesunąłem to mentalnie o rok do przodu, licząc "roczny" jako taki, który
    ma już rok życia za sobą.
    jak z dzieckiem - noworodek nie ma roku.
    i jak najbardziej, orzech po roku ma prawie 50 cm.
    to nie jest jakiś wielki przyrost, moja brzoskwinia odbijająca na wiosnę po
    zmrożeniu z 10 centymetra ma już 80 cm.

    moon

  • 13. Data: 2009-09-20 07:24:34
    Od: "Marcin D" <j...@N...gazeta.pl>

    Moon <m...@y...com> napisał(a):

    > Przesunąłem to mentalnie o rok do przodu, licząc "roczny" jako taki, który
    > ma już rok życia za sobą.

    Oczywiście, ja też tak licze. Nasiono kiełkuje wiosną i rośnie do jesieni.
    Zimą nie rośnie, więc wiosną następnego roku ma tyle wzrostu ile było
    jesienią, zgadza się? To jest właśnie roczna siewka. No i taka roczna siewka
    ma zazwyczaj od kilku do parudziesięciu cm - zależnie od gatunku i warunków
    w jakich rośnie. Przy czym akurat siewki orzecha rosną wolno.

    > jak z dzieckiem - noworodek nie ma roku.
    > i jak najbardziej, orzech po roku ma prawie 50 cm.

    Po roku czyli od skiełkowania w maju do końca sierpnia (bo tyle trwa
    wegetacja w tym przypadku - 4 miesiące)? To jest cały jego pierwszy rok
    życia, bo przypominam - jesienią, zimą i wczesną wiosną orzech nie rośnie.

    > to nie jest jakiś wielki przyrost, moja brzoskwinia odbijająca na wiosnę
    po
    > zmrożeniu z 10 centymetra ma już 80 cm.
    >
    > moon

    Przecież to zupałenie coś innego. Brzoskwinia ma korzeń, to dorosłe drzewo
    które ma z czego czerpać. Takie drzewo może odbić w ciągu roku dobrze ponad
    metr. Podobnie siewka orzecha w pierwszym roku życia urośnie 10-15 cm, w
    drugim już 30 a w trzecim jeszcze więcej. To oczywiste, że dorosła roślina
    ma zupełnie inne roczne przyrosty niż nasiono, które najpierw musi utworzyc
    wystarczająco silny system korzeniowy by móc rozpocząć wzrost. Pierwszy rok
    życia każdej rośliny to głównie budowanie korzenia, nie części nadziemnej.
    Domu też nie budujesz od dachu, prawda? :)

  • 14. Data: 2009-09-21 12:50:05
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Wypełniłam dół różnymi odpadami gruzu, cegły z zaprawą wapienną itp.
    > Dałam na to gliny pomieszaną z ziemią kompostową i posadziłam to
    > "maleństwo".
    > Dziś po 6 latach ma, żeby nie skłamać z 6-7 metrów wysokości.

    Wszystko rozumiem, ale po co ten gruz pod spód? Może jeszcze go
    zacementować?

    MS

  • 15. Data: 2009-09-21 13:06:12
    Od: "Aaron" <s...@p...qdnet.pl>

    "Maciej S." wrote...

    > Wszystko rozumiem, ale po co ten gruz pod
    > spód?

    Orzech włoski ma korzeń palowy i chodzi o to żeby ten pal nie leciał
    prosto "w dół" tylko się wił jak boa oraz aby wyrosło wiecej korzeni
    "na boki" - ponoć wtedy orzechy lepsze, a i na starość orzech nie
    będzie się nudził tylko ciągle przebijał przez ten gruz :)

    A.

  • 16. Data: 2009-09-21 13:20:08
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

> [...]
    > "na boki" - ponoć wtedy orzechy lepsze, a i na starość orzech nie
    > będzie się nudził tylko ciągle przebijał przez ten gruz :)

    Czy to się tyczy wszystkich drzew z korzeniem palowym? Na czy zrobienie
    czegoś takiego do dębów czerwonych spowoduje że szybciej będą rosły?

    MS

  • 17. Data: 2009-09-21 13:37:45
    Od: "Aaron" <s...@p...qdnet.pl>

    "Maciej S." wrote ...

    > Czy to się tyczy wszystkich drzew z korzeniem palowym?
    > Na czy zrobienie czegoś takiego do dębów czerwonych
    > spowoduje że szybciej będą rosły?

    Raczej wolniej nie szybciej! Szybki wzrost dla drzewa owocowego to nie
    jest to czego potrzebujemy najbardziej, no może na początku, potem
    najlepiej jakby już prawie nie rosło! :)
    A.