  • 31. Data: 2009-11-23 09:16:49
    Temat: Re: pytanie do elktryków- długość przewodu
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Wykładowca doc.dr. narysował to na tablicy i było to samo w materiałach. Jak
    bym
    > dostał pytanie czy na każdym obwodzie ma być rożnicówka to bym odpowiedział
    że
    > tak. Ja nic nie proponuję.  Nie ja to wymyśliłem.

    Mlody, pan docent i to nawet zrehabilitowany moze mi naskoczyc. Byc moze robil
    jakas pracke typu wplyw roznicowki na zycie seksualne karaluchow i dali mu
    doktorat a potem rozszerzyl swoje dywagacje na pluskwiaki i zalatwil sobie
    habilitacje. I teraz glosi farmazony nie majace ani z teoria ani uswiecona
    tradycja praktyka nic wspolnego.
    Dla mnie prawem i to nie tylko w elektryce jest, byla i bedzie norma. To jest
    dokument opracowany przez zespol najlepszych specjalistow w danej dziedzinie,
    wielokrotnie poprawiany, dyskutowany, oparty o doswiadczenia i normy
    miedzynarodowe, zatwierdzony i tego nalezy sie trzymac. Jest to dokument
    prawny. "Materialy" napisane z reguly przez samego wykladowce, a nawet
    podrecznik nie sa wystarczajaca podstawa do tak saleko idacych konstatacji.
    Tu w Hameryce, gdzie co jak co ale elektryke maja dopracowana do ostatniej
    srubki, norma powiada, ze gniazdka i zapewne inne przylacza, musza miec
    bezpiecznik roznicowy tylko w przypadku mozliwosci porazenia pradem. Stosuje
    sie je np. w piwnicy jesli to gniazdko nie jest wyzej niz trzy stopy czyli 90
    cm od posadzki, ktora moze byc mokra. To samo gniazdko roznicowe musi byc
    zainstalowane w lazience i kuchni jesli jest zainstalowane w poblizu armatury
    hydraulicznej. Gniazdka zewnetrzne narazone na wplywy atmosferyczne, mimo, ze
    hermetyczne, rowniez.
    I to wydaje mi sie sluszne i uzasadnione. Ale zeby instalowac gniazdka z
    bezpiecznikiem roznicowo-pradowym w salonie? Tego najstarsi Gorale polscy nie
    pamietaja.
    Owszem, masz racje odnosnie tych spraw zwiaznych z ubezppieczeniami. Tutaj
    byly przypadki a nawet podobno jest regula, ze jak sie dom sfajczy i po tych
    patyczano - tekturowych salonach zostaje kupka popiolu, to pierwsze co
    robi "oficer" ubezpieczeniowy, to liczy gniazdka wiszace na golych drutach.
    I jesli ich ilosc nie zgadza sie, a szczegolnie gdy jest wieksza od
    ilosci "odebranej" przez inspektora elektrycznego to sa powazne problemy z
    wyplata ubezpieczenia.
    Ale jesli ja sam, bez uprawnien i papierow, zaloze sobie dodatkowe gniazdko
    czy kinkiet, to mam obowiazek powiadomic o tym inspektora, ktory za stowe lub
    wiecej przyjedzie, to gniazdko sprawdzi i jesli jest zainstalowane poprawnie,
    na odpowiednije grubosci drutach, zgodnie z obowiazujaca norma, to bez laski
    odbierze i naniesie to do protokolu odbioru. Przy okazji stwierdzi brak
    detektorow dymu, ktore musisz sobie zafundowac, bo aktualna norma tego wymaga
    i ubozszy o nastepne powiedzmy tysiac dolarow, mozesz juz spac spokojnie.

    Reasumujac uzasadnij swoje rady odpowiednim punktem normy czy norm. Nie
    przecze, ze byc moze te zapisy sa zgodne z tym, co napisales, ale wierzyc mi
    sie nie chce aby to byla prawda.
    Dwa lata temu pracownik podlaczyl mi w Polsce prad do domu, ktory przez
    pietnascie lat byl niezamieszkaly; tam instalacja byla rodem z lat 70-tych -
    trzy bezpieczniki topikowe nad i trzy pod zalozonym przez niego licznikiem sa,
    wszystko zaplombowal, zaplacilem cos kolo paru piec stow i prad w domu mam. Az
    sie dziwilem, ze do niczego sie nie przyczepil.
    Potem ten dom od ognia i wody ubezpieczylem, agent pomierzyl metrem stolarskim
    sciany z zewnatrz, do srodka nawet nie wchodzil, zaplacilem nastepne piec stow
    i mam dom ubezpieczony.
    Pzdr.
    Tornad

  • 32. Data: 2009-11-23 09:36:54
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Nie wiem, nie byłem, nie widziałem. Nie moje małpy nie mój cyrk. Jestem
    > bezpośrednio po kusie dużo droższym niż 500 złotych. Trwał 150 godzin. Jak
    nie
    > wolno to nie wolno. Nigdy się nie zastanawiałem dlaczego w nocy w tunelu jak
    nie
    > ma ruchu nie wolno zawracać. Jak nie wolno to nie wolno. A skręcać dodatkowo
    > ekonomicznego punktu widzenia nie warto.

    To ja Ci napisze jak to jest w Hameryce. Cala ona ta elektryka tu na skretkach
    stoi. I zapewne robili nie tylko badania ale analizowali jakosc tych skretek.
    Ja to z nudow tez robilem i bylem zachwycony. Druty byly czerwona a skretka
    zimna...
    Z tym, ze ne te skretki stosuje sie tu bardzo fajne nakretki. Plastykowe
    wewnatrz ktorych jest stozkowa sprezynka, ktora nakreca sie na skretke tak, ze
    polaczenie jest nie tylko pomiedzy tymi skreconymi drutami ale jeszcze
    wszystko jest owiniete ta chyba fosforobrazowa spirala. Stosuje sie
    odpowiednie kalibry tych nakretek do laczenia dwoch trzech a nawet czterech
    przewodow. To ma te zalete, ze jest szybkie pewne, mocne a w przypadku pomylki
    czy przebudowy instalacji latwe do rozkrecenia. Nikt tu srubkoretem w
    kostkach nie szpyrta.
    O tych zlaczkach hunijnych nie slyszalem, nie widzialem, wiec sie nie
    wypowiadam.

    Pzdr.

  • 33. Data: 2009-11-23 09:50:03
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Z tego co pamietam mozna skrecac, ale
    > nie mozna lutowac, bo cyna sie wytapia.
    >
    > pozdro
    > --
    > A S
    Masz racje ale chyba nie z tego powodu. W czasie lutowania, szczegolnie gdy
    masz niedokladnie oczyszczony drut, odruchowo grzeje sie dluzej niz ustawa
    przewiduje. I w tym czasi izolacja przewodu sie topi, kurczy tak, ze w efekcie
    do ch..czyka to niepodobne. Trzeba to potem izolowac, kombinowac a jak by to
    tutejszy hamerykanski inspektor zobaczyl to mialbym przejechane. No i na sol
    do kwasnego mleka bym nie zarobil...
    Pzdr.

  • 34. Data: 2009-11-23 10:00:48
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odpowiedział że
    > tak. Ja nic nie proponuję. Nie ja to wymyśliłem.

    OK rozumiem. Czy ktos tak robi? Tak mowia jakies przepisy, czy tylko
    fantazjowal?

    Pozdro.. TK

  • 35. Data: 2009-11-23 10:03:05
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Wykładowca doc.dr. narysował to na tablicy i było to samo w materiałach.

    Mowa o przepisach nie o docentach i ich materialach.

  • 36. Data: 2009-11-23 10:15:08
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > podobne do trójkątnych. Po skręceniu kombinerkami pozostają okrągłe.
    > Spróbuj
    > zdefiniować siłę z jaką dociskasz przewody kiedy je skręcasz. Jeden zrobi
    > mocniej a drugi słabiej a wygląda tak samo. Przy szybkozłączkach zawsze
    > jest tak
    > samo. Gazoszczelność jest kluczowa. Nie zapewnia jej owiniecie taśmą a
    > rozpłaszczenie jednego drutu na drugim. Zwykły konektorek, bez żadnej
    > osłonki,
    > prawidłowo zaciśnięty zapewnia gazoszczelność. A skręcenie drutów
> [...]

    Byc moze. Ja robilem to dwiema parami szczypiec. Najpierw skrecalem poczatek
    recznie, pozniej lapalem szczypcami ponizej skretki za kable i drugimi
    mniejszymi skrecalem calosc od gory. Wydaje sie to wystarczajaco mocne i nie
    sadze zeby dalo sie lekko rozkrecic, ale moze nie wielu tak robi. Dla
    wszystkiego polutowalem.

    Pozdro.. TK

  • 37. Data: 2009-11-23 10:16:11
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...pl>

    Maniek4 <b...@w...pl> napisał(a):
    > Te mozna rozlaczac, a vago ostatno musialem odcinac.

    A po co ciąć???
    To się normalnie, prosto, bezpiecznie, beznarzędziowo i szybko rozłącza.
    pzdr., PB

  • 38. Data: 2009-11-23 10:28:17
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...pl>

    kogutek <k...@o...pl> napisał(a):

    > Tyle co obwodów + jeszcze jeden za S-ką. Te na obwodach 30mA a ten za S-ką
    > większy. Może być 100 albo 300mA. Zależy ile obwodów.

    Chyba pomyliłeś "za" z "przed".
    Na druty się patrzy od strony transformatora a nie gniazdka.
    Acz ja nie widzę większego sensu stosowania "w domku" różnicówki 300mA.
    pzdr., PB

  • 39. Data: 2009-11-23 11:17:22
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > sciany z zewnatrz, do srodka nawet nie wchodzil, zaplacilem nastepne piec stow

    Odpiszę Ci wal się bo czegoś innego onanet nie przepuści. Dlaczego ja mam
    udowodnić ze nie jestem wielbłądem jak mnie to nie dotyczy. Chcesz wiedzieć to
    znajdź zapis w normach. Co mnie obchodzi jak kto ma zrobioną instalację. Ile
    sobie różnicówek założył, czy bezpieczniki ma naprawiane gwoździami. Masz
    pretensję do listonosza że złe wiadomości w liście były.

  • 40. Data: 2009-11-23 11:53:35
    Od: "Kris to nie do Ciebie, odpowiadam hurtowo" <k...@v...pl>

    > Montuje podbitke i planuje umiescic w niej kilka punktów swietlnych.
    > W podbitce wiec umieszcze przewód 3*1.5mm taki zwykly podtynkowy i do tego
    > przewodu podłącze kilka lamp + 4 gniazdka( na kazdej stronie po dwie
    > lampy+gniazdko hermetyczne)
    > Dookoła domu wyjdzie z 50-60metrów
    > Pytanie: czy długość przewodu 50-60 metrów nie rodzi żadnych problemów.
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    >
    > Kris

    Padło kilka zarzutów. Dla mnie są bez sensu bo nie jestem stroną tylko
    listonoszem. Czegoś się na kursie dowiedziałem, że nie jest to zgodne ze
    światopoglądem innych mnie nie interesuje. Nigdy nie ma tak żeby dogodzić
    wszystkim. Chce ktoś skręcać, niech skręca. Chce ktoś założyć milion różnicówek
    albo żadnej, jego sprawa. Ale i odpowiedzialność jego a nie moja. Co mnie
    obchodzi że ktoś na drugim końcu Polski się spali żywcem, bo jak się zrobi pożar
    od fajansiarsko poskręcanych przewodów nie będzie mógł uciec. Bo w przedpokoju
    styropianowe wykończenie sufitu zrobi wodospad ognia. A że prądu w tym momencie
    nie będzie miał to aluminiowych żaluzji na motorek nie podniesie. Pomyślał który
    że jak zakłada żaluzje to na wszelki wypadek powinien do nich pociągnąć
    oddzielne zasilanie niezależne od sieci. O pompach w ogrzewaniu wszyscy myślą. A
    o żaluzjach nikt.