  • 61. Data: 2011-05-30 08:57:38
    Temat: Re: pytanie o stal w fundamencie - fotki
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 27-05-2011 o 20:01:21 quent <quent75 maupa gmail kropa <"kom>">
    napisał(a):

    > Zacząłem w końcu swoją budowę:
    > https://picasaweb.google.com/quent75/20110517_budowa
    _domu#

    > Wrzucam tę galerię z prośba abyście łaskawie zerknęli czy aby czegoś mi
    > wykonawca nie robi źle. Jak do tej pory wydaje mi się fachowy
    > ale...misie są w lesie... jak to mówią Górale :-)
    > Jutro stal ułożą na chudziaku i tu moje pytanie - czy aby nie powinni
    > mimo wszystko układać jej na podkładkach? Wiem, że chcą ją położyć
    > bezpośrednio i potem zalać betonem.
    >
    > No i jeszcze widać gdzieniegdzie kawałki prętów wystających z tego
    > chudziaka. One przed zalaniem były wbite w ziemię i teraz nie wiem czy
    > przed wylaniem docelowego betonu powinni je usunąć aby nie były
> [...]

    łooj.. przedarłem się wreszcie przez cały wątek :)

    Kiki ma w kilku miejscach rację. Szczególnie jeśli chodzi o relacje
    inwestor-wykonawca. Interesy sa z natury sprzeczne i nic tego nie zmieni.
    Pewnie są wykonawcy, którym religia, wpojone zasady albo inny wewnętrzny
    przymus nie pozwala iść na skróty, ale lepiej założyć, że to nie nam się
    taki wykonawca trafił. Nie należy się zbytnio spoufalać z wykonawcą i dla
    własnego dobra wszystko co mówi należy traktować jak autopromocję
    obliczoną na wycyckanie klienta. Lepiej dać się zaskoczyć pozytywnie i na
    końcu iść do spowiedzi a ekipie postawić skrzynkę dobrej gorzały, niż
    poczuć się wyruchanym bez wazeliny.

    Co do meritum... 30-21=9 [cm] - a to oznacza, że jest miejsce na 4,5cm
    otuliny co jest absolutnie wystarczające. Przyjmuje się, że otulina betonu
    mającego bezpośredni kontakt z gruntem powinna mieć 5cm, ale po pierwsze
    brakujące 0,5cm to tyle co nic a po drugie masz podbeton co znacząco
    polepsza "warunki bytowe" ławy. Jedno jest pewne - zbrojenie _NIE_MOŻE_
    leżeć bezpośrednio na podbetonie. On nie stanowi i nie będzie stanowił
    otuliny. Tak więc ważne, aby zbrojenie było stabilnie podparte od dołu -
    podnoszenie w czasie betonowania to mydlenie oczu, bo nigdy nie wiadomo
    jak sobie osiadło a przy wibrowaniu na pewno i tak opadnie. Więc jeśli
    będą podstawki to będzie dobrze. Według mnie jest zupełnie obojętne czy
    dasz 4cm otuliny dołem a 5cm górą czy odwrotnie. W pierwszym wypadku ława
    będzie nawet nieco mocniejsza na zginanie. Jeśli beton będzie dobrze
    zawibrowany (czyli nie za mało ale też nie za dużo) to będzie git.

    Ja dałem gotowe beleczki betonowe, ale można to zrobić w dowolny inny
    sposób dający gwarację odpowiedniej otuliny. U mnie wyglądało to tak:
    http://goo.gl/VgpP5
    http://goo.gl/PKnyM

    Dobrze jest zaplanować betonowanie na dzień pochmurny - to znacznie
    ułatwia sprawę. Jeśli ma padać to lepiej żeby prognoza przewidywała deszcz
    na popołudnie - a betonowanie ustawić na rano. W przypadku słońca dobrze
    jest zapewnić sobie folię - tak jak już tutaj grupowicze podpowiadali.
    Jeśli pojawią się drobne ryski to się tym zbytnio nie przejmować.

    Generalnie należy słuchać co mówi wykonawca, słuchać co na to kierownik i
    dodatkowo weryfikować te podlądy tutaj :)

    --
    PZDR
    Shaman

  • 62. Data: 2011-05-30 09:20:45
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 30 Maj, 10:57, Shaman <s...@o...com> wrote:

    > Ja dałem gotowe beleczki betonowe, ale można to zrobić w dowolny inny
    > sposób dający gwarację odpowiedniej otuliny. U mnie wyglądało to
    tak:http://goo.gl/VgpP5http://goo.gl/PKnyM

    Łosz w morde Ty to nazywasz beleczkami.. Ja myslalem ze to takie
    kamyczki sa a nie bele prawie jak nadproza :D Ja swoje zbrojenie
    poprostu podwiazalem drutem wiazalkowym na odpowiednia wysokosc:

    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=331
    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=359

    I moznabylo nim trzepac z gwarancja, ze otulina bedzie prawidlowa, a
    koszt to pewnie blizej 5 pln ;-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 63. Data: 2011-05-30 09:36:00
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 30-05-2011 o 11:20:45 Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=359
    >
    > I moznabylo nim trzepac z gwarancja, ze otulina bedzie prawidlowa, a

    U mnie było tego zbrojenia nieco więcej :) do tego jeszcze dochodziły
    pręty wystające ponad ławę jako startery dla zbrojenia pionowego ścian
    betonowych piwnicy. Nie wiem czy wiązanie drutami dało by radę - wszystko
    musiało być bardzo dokładne. W ścianach otulina prętów była zaprojektowana
    na 3cm z zewnątrz i 2cm od środka - tutaj 1cm to już było 50% odległości :)

    http://goo.gl/RSlJX
    http://goo.gl/2tHGm

    i jeszcze fotki odnośnie dyskusji kikiego o bunkrach i rozstrzeliwaniu :)
    http://goo.gl/W5HK9
    http://goo.gl/qwOrM

    --
    PZDR
    Shaman

  • 64. Data: 2011-05-30 11:43:40
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2011-05-29 21:16, Adam pisze:
    > Ale po co wieksza otulina? Jak jest chudziak to te zbrojenie mogloby
    > nawet lezec bezposrednio na nim bez zadnej otuliny - po zalaniu bylyby
    > zachowane wszystkie parametry wytrzymalosciowe, a i zbrojenie byloby
    > zabezpieczone prawidlowo przed korozja. Twoje propozycje sa bezsensu -
    > prawie wszystko co mu w tym watku poradziles zrobi gorzej tym lawom :)

    Byłem, rozmawiałem - wykonawca kazał dać 2,5cm podstawki więc od razu je
    kupiłem. Wyjdzie więc 2,5cm betonu B25 + 21 wysokość stali + 6,5 betonu nad.
    Wykonawca twierdzi, że będzie dobrze i nie popęka.
    Zobaczymy. Wstawię fotki jutro lub pojutrze.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 65. Data: 2011-05-30 13:35:04
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    napisał(a):

    > Co do meritum... 30-21=9 [cm] - a to oznacza, że jest miejsce na 4,5cm
    > otuliny co jest absolutnie wystarczające.

    Pod warunkiem, że będzie równe jak wiązka lasera, nie zaczbie się wyginać od
    ciepła hydratacji i bedzie zespawane i przyspawane do szalunków :-)
    Ale pożyjemy, zobaczymy :-)

  • 66. Data: 2011-05-30 13:45:24
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "Adam" <a...@g...com> wrote in message
    k.googlegroups.com...
    On 30 Maj, 10:57, Shaman <s...@o...com> wrote:

    > http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=331
    > http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=359

    Należy się pochwała za pozaginane narożniki. Super zrobione.
    Otulina betonu także super, szczególnie ta od góry.

    martwi mnie jednak to podwieszanie zbrojenia powiem ci czemu.
    Wlewając tam beton rozchodzą się deski i unoszą zbrojenie. Parcie betonu
    może wzruszać zbrojenie w czasie pierwszych kilku godzin od zalania z tego
    powodu wiązać od góry sie nie powinno ale podstawiać od dołu.
    I jeszcze wystające druty robią kontakt elektryczny z otoczeniem co prowadzi
    do elektrolizy.

    Ale ogólnie wykonanie zbrojenia kulturalne i otuliny tak jak powinno być.
    Tylko to podwieszanie mi sie nie podoba. Daj foty tego betonu po zalaniu.

  • 67. Data: 2011-05-30 13:51:03
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "Adam" <a...@g...com> wrote in message
    k.googlegroups.com...
    On 30 Maj, 10:57, Shaman <s...@o...com> wrote:

    Tak ale wibratora to chyba nie używali ?
    Nie żebym się czepiał, bo zbrojenie było ok pod względem otulin i narożników
    ale:

    Porowaty beton:
    Brak lub złe wibrowanie.
    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=452
    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=458

    Następni, którzy będą lać ławy niech podeprą zbrojenie od dołu i pilnują
    wibrowania. A te zdjęcia niech bedą na wzór wykonania.

  • 68. Data: 2011-05-30 14:05:13
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "quent" <x...@x...com> wrote in message

> [...]
    > nad.
    > Wykonawca twierdzi, że będzie dobrze i nie popęka.

    Wiec zapłać mu dopiero następnego dnia.

    > Zobaczymy. Wstawię fotki jutro lub pojutrze.

    2.5cm podstawione pod pręty da 1.9cm na beton pod strzemionami. Strzemiona
    mają grubość 6mm
    Nie wiem jakie kamyki są w zamawianym betonie ale w B25 są duże.
    Podstawki muszą być wiązane drutem a nie ten syf ze składów budowlanych. Bez
    wiązania zbrojenie spadnie.

    Wibrator mają?
    Folię przezroczystą kupiłeś? idą upały.
    Zdjęcia zrób po kilku godzinach. po 4-5 już będzie widać.
    Jak nie popęka do rana to nie popeka już później.

    Nie żebym się czepiał ....

  • 69. Data: 2011-05-30 14:09:16
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "quent" <x...@x...com> wrote in message

    > Zobaczymy. Wstawię fotki jutro lub pojutrze.

    Daj zdjęcia zbrojenia przed zalewaniem, jeszcze dzisiaj o ile beton ma być
    jutro to jeszcze coś naprawimy i ocenimy.

  • 70. Data: 2011-05-30 18:34:00
    Od: "quent" <quent75 maupa gmail kropa kom>

> [...]
    > Nie wiem jakie kamyki są w zamawianym betonie ale w B25 są duże.
    > Podstawki muszą być wiązane drutem a nie ten syf ze składów budowlanych.

    Fotki wstawiłem.
    Właśnie tam byłem i już widzę, że podstawki dali pod pręty a nie pod
    strzemiona tak jak z wykonawcą rozmawiałem.
    Te podstawki są plastikowe i nie wiąże się ich ale też ich kształt jest
    taki, że nie ma prawa się zsunąć.
    Na fotkach widać także przyspawaną bednarkę do stali.
    No i widzę, że druty wystają i są zbyt blisko ścian szalunku w kilku
    miejscach.

    Rano będą poprawiać.