  • 1. Data: 2010-08-16 18:46:13
    Temat: pytanie o strefe przemarzania
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    Jak sie ma tzw, strefa przemarzania a zasypywanie fundamentow po izolacji
    pionowej samymi kamykami?

    --
    F.

  • 2. Data: 2010-08-16 19:59:26
    Temat: Re: pytanie o strefe przemarzania
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 16-08-2010 o 20:46:13 franc <k...@i...pl> napisał(a):

    > Jak sie ma tzw, strefa przemarzania a zasypywanie fundamentow po izolacji
    > pionowej samymi kamykami?

    Tak samo, i tak musisz dać ławę poniżej poziomu przemarzania.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2010-08-16 20:13:44
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    > pionowej samymi kamykami?

    >Tak samo, i tak musisz dać ławę poniżej poziomu przemarzania.

    na gruntach niewysadzinowych nie musi.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 4. Data: 2010-08-17 02:29:32
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Jak sie ma tzw, strefa przemarzania a zasypywanie fundamentow po izolacji
    > pionowej samymi kamykami?

    > --
    > F.

    TWoje pytanie jest niekompletne gdyz to zalezy glownie od rodzaju gruntu
    podloza i poziomu zw. wody gruntowej. Jesli posadowisz na gruntach sypkich jak
    piasek, pospolka itp. to strefa przemarzania nie obowiazuje. Na takich
    gruntach gdy woda gleboko, mozesz posadowic dom nawet na glebokosci pol metra
    i bedzie to bedzie stalo i bedzie zgodne z norma.
    Jesli to jest grunt spoisty ale nie zawierajacy czastek mniejszych od 0.02 mm
    wiecej niz 10 procent (grunt niewysadzinowy) to tez mozesz posadowic plycej od
    glebokosci przemarzania. Ale na ogol drogich analiz sie nie robi wiec posadowi
    sie na glebokosci zmarzania hz okreslonych w normie gruntowej, ktora zalezy od
    rejonu kraju. Czesto malpujac sasiada co norma tez dopuszcza.
    Szczegolowe dane mozesz znalezc tu:
    http://www.scribd.com/doc/27727349/PN-81-B-03020-Gru
    nty-Budowlane-posadowienie-
    Bezposrednie-Bud
    Odpowiadajac na reszte Twojego pytania, zasyp wykopu wokol fundamnetu i
    sciany fundamentowej gruntem sypkim jest bardzo korzystny. Z tym, ze na dnie
    tego wykopu winien byc drenaz opaskowy.
    Pod pojeciem kamyki zgaduje, ze to moze byc zwir, sa to kamyki tyle ze o
    srednicy rzedu 10-20 mm i taki zasyp jest najlepszy. Moze to byc piasek,
    korzystnie gruby lub inna pospolka zawierajaca praktycznie wszystkie frakcje
    uziarnienia.
    Taki zasyp gruntem sypkim ma podstawowa zalete, ze jest "cieply". Zwir ma
    duza, rzedu 30 procent porowatosc i te puste przestrzenie miedzyziarnowe w
    ktorych uwiezione jest powietrze, robia za dosc dobra warstwe izolacyjna.
    Zarowno od strony zimnego gruntu jak i zima od gory.
    Z jednym zastrzezeniem, ze ten zasyp zarowno z boku jak i z gory musi byc
    zabezpieczony przed kolmatacja czyli wypelnieniem go gruntem spoistym, blotem,
    gdyz wtedy te wlasciwosci izolacyjne miec przestaje. Zatem nalezy go
    odpowiednio z boku i gory zabezpieczyc geowloknina.
    Druga wazna zaleta takiego zasypu jest to, ze grunt spoisty ma duzy tzw. kat
    tarcia wewnetrznego, ktory mozna porownac z katem zsypu naturalnego. I dzieki
    temu ten grunt nie wywiera na sciane fundamentowa duzego parcia bocznego.
    Gorna warstwe zasypu, powiedzmy ze 30-40 cm powinno sie wykonac dobrze
    zageszczonym gruntem spoistym, ktory w czasie ulewnych deszczow zabezpieczy
    przed bezposrednim wlewaniem sie wody opadowej do tego zasypu, a powierzchnie
    uformowac w malym spadku od muru. Zatem w przypadku stosowania izolacji
    styropianowej wystarczy zaaplikowac ja tylko do dolnego poziomu tej zasypki
    gruntem spoistym reszte, glebiej, bedzie izolowal zwir.
    Pzdr.
    Tornad