  • 141. Data: 2010-02-04 10:06:53
    Temat: Re: rekuperator czy ma to sens
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    Czekam jeszcze co Maniek napisze :)

    > Kredyty mieszkaniowe w pln maja teraz oprocentowanie 6%-10%
    > Kredyty we frankach oprocentowane od  2% + spread.
    > Kwestia indywidualnego przeliczenia co sie komu oplaca

    Ja mam kredyt w PLN z oprocentowaniem 4,9% ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 142. Data: 2010-02-04 11:25:14
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 4 Lut, 10:45, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Poniwewaz posiadanie oszczedniosci zdaniem zBoya generuje koszty

    pitu pitu torba kitu
    wydawanie oszczednosci na cos na co mozemy dostac kredyt to strata
    (mowa o hipotecznym, najtanszym oczywiscie a juz przynajmniej tanszym
    niz koszt kapitalu wlasnego, a jak na dodatek tanszym niz rentownosc
    aktywow to sie pojawia dzwignia ;-)

    kolega wydaje mi sie nie pojal obliczania rentownosci czegos w skali
    30lat...

    > wieza te
    > 300tys z totolotka trzeba zrobic went mech+ rekuperator+gwc+pompa ciepla+
    > kilka innych wynalazków dokupic. Wszystklo oczywiscie z katalogu 2010 z
    > mozliowsciami rozbudowy i dolaczania dodatkowych wynalazków w
    > przyszlosci.;)))

    o "wynalazkach" jak to nazywasz bylo w kontekscie tanszej
    nieuzbrojonej dzialki, tu byla mowa wylacznie o mechanicznej z
    rekuperatorem i porownywaniu biezacych oszczednosci z wieksza rata
    wynikajaca z doplaty pomiedzy wentylacja mechaniczna a grawitacyjna

    wynalazkiem to moga byc dachowki solarne (drogie jeszcze) albo
    grzejace sciany

> [...]
    > Kwestia porównania oprocentowania kredytu i mozliwosci zainwestowania tych

    tez dobre chwilowo, plynne itp, ale cyklicznie pojawiaja sie sytuacje
    inwestycyjne, glownie nieruchomosci
    mieszkanie na wynajem albo grunt, najlepiej kupowac jak sa wysokie
    marze na hipotecznych z kapitalu wlasnego ;-)

    > Zaiwestowanie w cos innego wiaze sie z ryzykiem ze mozna nie zarobic lub
    > stracic.

    te ryzyko kapitalu wlasnego to wlasnie jego koszt, nikt nie da Ci
    kredytu na okazyjny zakup czegos co ma potencjal ale bank go nie
    dostrzega, to czeste zjawisko...

    > Kredyty mieszkaniowe w pln maja teraz oprocentowanie 6%-10%
    > Kredyty we frankach oprocentowane od  2% + spread.
    > Kwestia indywidualnego przeliczenia co sie komu oplaca

    my tu mowimy o wachaniach CHF od 2.2 do 3.2 a Ty tu spread... kolejny
    złoczyńca, olaboga

    http://hipoteczny.salon24.pl/55576,co-wynika-z-zaloz
    enia-o-max-chf-na-poziomie-3-2pln
    (zobacz date...)

    zdrowia życze i dziękuję, ze nie bierzecie kredytow bo gdyby tak
    wszyscy brali to bylyby drozsze i kurs nizszy ;-)
    moge juz wiecej nie tlumaczyc? chcialem tylko dac pod rozwage, nie mam
    nic z mechanicznej ani za doradzanie w kredytach

    aha - do grawitacyjnej na lato mozna alternatywnie zamontowac tzw
    komin solarny ;-)

    z.

  • 143. Data: 2010-02-04 12:15:48
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    m.googlegroups.com...
    On 4 Lut, 10:45, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

    >Ja mam kredyt w PLN z oprocentowaniem 4,9% ;)

    Ja 1,45%.
    CHF;)))

    Krzysiek

  • 144. Data: 2010-02-04 12:48:07
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
> [...]

    >(mowa o hipotecznym, najtanszym oczywiscie a juz przynajmniej tanszym
    >niz koszt kapitalu wlasnego, a jak na dodatek tanszym niz rentownosc

    Ale hipoteczny może byc oprocentowany zarówno na 1,35%(chf) jak i na 8-9%
    niektóre kredyty w pln na przykład
    Gdzie jest wg Ciebie granica opłacalności

> [...]
    >rekuperatorem i porownywaniu biezacych oszczednosci z wieksza rata
    >wynikajaca z doplaty pomiedzy wentylacja mechaniczna a grawitacyjna

    Ale te oszczędnosci z mechanicznej to niwe bardzo sa. Przynajmniej nikt tu
    tego dokładnie nie wyliczył. Owszem niektórym wychodziły oszczednosci a
    niektórym że do tego konfortu trzeba dopłacic. to zalezy jak widzisz kto
    kalkulator trzyma;)))

    >wynalazkiem to moga byc dachowki solarne (drogie jeszcze) albo
    >grzejace sciany

    I co to tez warto ku[powac z taniego kredytu?

    >tez dobre chwilowo, plynne itp, ale cyklicznie pojawiaja sie sytuacje
    >inwestycyjne, glownie nieruchomosci
    >mieszkanie na wynajem albo grunt, najlepiej kupowac jak sa wysokie
    >marze na hipotecznych z kapitalu wlasnego ;-)

    I rozumiem że nie zakładasz tu zadnego ryzyka straty kapitału?
    Bo ja osobuiscie znam kilka osób co twierdziły ze ceny nieruchomoscui będa
    ciągle rosły więc ciągle jakies nieruchomosci kupowai.
    Np mój znajomy jest szczęsliwym posiadaczem 4 działek budowlanych
    zakupionych latem 2007 roku na przetargu od miasta.Kupił jke w tedy w cenie
    220zł za mkw. Licytacja była ostra chętnych kilkunastu na jedną dziłakę.
    Twierdził że to inwesdtycja że je sprzeda ze znacznym zyskiem(bo wtedy
    faktycnie ceny rosły z miesiaca na miesiąc)
    Mało kto jednak wtedy przewidział że boom sie kończy. Teraz miasto wystawia
    podobne działki w cenie od 60zł mkw chętnych albo jest jeden dwóch albo
    wcale a ceny nie przekraczaja 80zł/mkw
    Ja np w 2004 kupiłem 40metrowe mieszkanie za 23tys zł
    Teraz mógłbym je sprzedac za 130tys zł pewnie a półtora/dwa lata temu mogłem
    za nie dostac nawet 180tys pewnie.
    Jednak nie sprzedaje tylko wynajmuje je i dostje teraz 850zł miesięcznie.

    Jak to jest z punktu widzenia "Twojej" ekonmi? Czy ja zyskałem czy moze
    trace a czy znajomyu posiadacz działek zyskał czy stracił czy moze jeszcze
    inaczej?

    > Kredyty we frankach oprocentowane od 2% + spread.
    > Kwestia indywidualnego przeliczenia co sie komu oplaca

    >my tu mowimy o wachaniach CHF od 2.2 do 3.2 a Ty tu spread... kolejny
    >złoczyńca, olaboga

    nawet od 1,8zł bo taki tez chyba był kurs w pewnym momencie.
    Zresztą libor dla CHF też jest zmienny więc trudno cokolwiek wyrokować

    >http://hipoteczny.salon24.pl/55576,co-wynika-z-zalo
    zenia-o-max-chf-na-poziomie-3-2pln
    >(zobacz date...)

    Wrózenie z fusów

    >zdrowia życze i dziękuję, ze nie bierzecie kredytow bo gdyby tak
    >szyscy brali to bylyby drozsze i kurs nizszy ;-)

    Kurcze gdzie ja napisalem żeby nie brać?
    Pisze tylko żeby zadłuzac się rosadnie i nie kredytowac luksusów jesli nas
    na nie nie stać

    Krzysiek

  • 145. Data: 2010-02-04 13:03:40
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Lut, 13:15, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Ja 1,45%.
    > CHF;)))

    Czyli masz prawdopodobnie wyzsza marze odemnie (ja mam 0,7%) no i to
    ryzyko kursowe.. Patrzac na libor chf i biorac pod uwage, ze kredyt
    bedziemy splacac przez XX nascie nastepnych lat - zdecydowanie wole
    swoje 4,9% w PLN :-)

    Wole adrenaline czerpac z chocby jazdy na desce w zimie niz z
    ogladania porannego TVN24 gdzie podaja kursy walut ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 146. Data: 2010-02-04 13:11:59
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    q.googlegroups.com...
> [...]
    Marze ma 1%
    0,7 w pln to masz niezla marze. Asz niewiarygodne. Znajomy dyrektor
    oddzialu?;)

    > ryzyko kursowe.. Patrzac na libor chf i biorac pod uwage, ze kredyt
    > bedziemy splacac przez XX nascie nastepnych lat - zdecydowanie wole

    Wlasnie dlatego ze nascie lat to wybralem CHF
    Ale dobra twego watku moze nie rozwijajmy bo sie zacznie

    Krzysiek

  • 147. Data: 2010-02-04 15:26:37
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 4 Lut, 13:48, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale hipoteczny może byc oprocentowany zarówno na 1,35%(chf) jak i na 8-9%
    > niektóre kredyty w pln na przykład
    > Gdzie jest wg Ciebie granica opłacalności

    napisane wyzej, jesli dla Ciebie Twoje oszczednosci sa za darmo to
    finansuj oszczednosciami, koniec kropka.
    oczywiscie szukamy najtanszego hipotecznego na jak najdluzej, zalozmy
    ze mowimy o PLN obecnie, 1.5% na luzie marza
    w szczycie koniunktury dawali i po 0,5% (PKO SA)

> [...]
    > tego dokładnie nie wyliczył. Owszem niektórym wychodziły oszczednosci a
    > niektórym że do tego konfortu trzeba dopłacic. to zalezy jak widzisz kto

    np zalezy kto czym opala, policzyc warto ale przez cale 20lat a nie
    "ze dzis wykladam dodatkowe 15k i to jest duzo wiec nieoplacalne bo
    zuzywa duzo oszczednosci"

    > I co to tez warto ku[powac z taniego kredytu?

    a gdzies tak napisalem, napisalem tylko ze to to mozna jeszcze uwazac
    za wynalazki ale nie mechaniczna...

> [...]
    > Bo ja osobuiscie znam kilka osób co twierdziły ze ceny nieruchomoscui będa
    > ciągle rosły więc ciągle jakies nieruchomosci kupowai.

    a odrozniasz kiedy marze sa wysokie a kiedy niskie? jak niskie i to
    "rekordowo" to trzeba wlasnie sprzedawac...
    gdybys mial lokate z tego co wpakowales w dom i obserwowal jak sie
    zmieniaja marze to bys dobrze wiedzial co robic
    jak sie pozbyles plynnego kapitalu to nie obserwujesz i powtarzasz
    slogany

    wlasnie tego ryzyka nie chce podjac bank finansujacy hipotecznie a
    przynajmniej nie po cenie kredytu hipotecznego i to jest wlasnie cena
    kapitalu wlasnego... mozemy skonczyc wyklady z ekonomii? wiem, ze
    gdzies tam zaczalem bo odkrylem miedzy wierszami ze mechaniczna jest
    be bo kapitalochlonna ale to zalezy kto jak finansuje :-)

    > Np mój znajomy jest szczęsliwym posiadaczem 4 działek budowlanych
    > zakupionych latem 2007 roku na przetargu od miasta.Kupił jke w tedy w cenie
    > 220zł za mkw.

    a moj dziadek mial wąsy... i co z tego?

    > Mało kto jednak wtedy przewidział że boom sie kończy.

    no wiesz, gdyby kazdy wiedzial, to nie moznaby sprzedac ;-)

> [...]
    > trace a czy znajomyu posiadacz działek zyskał czy stracił czy moze jeszcze

    ale nie ma "Twojej", ekonomia a szczegolnie porownanie % jest
    obiektywne
    jak juz nie masz lepszych alternatyw to sobie porownaj 10letnie IRSy z
    rentownoscia netto wynajmu w stosunku do aktualnej ceny...
    kazdy jest sobie sam doradca bo wlasnie inaczej ceni swoj kapital
    wlasny
    jak dla kogos on jest darmowy to sie zadowoli i lokata i tyle, tyle ze
    srednio wyceniajac on nie jest darmowy a powinien i jest drozszy od
    srednioprzecietnego kredytu hipotecznego czyli dzis te 6% w PLN

    a dzialki to sie lepiej kupuje jak to sprzedajacy sie "licytuja", to
    kwestia cierpliwosci :-)

    > nawet od 1,8zł bo taki tez chyba był kurs w pewnym momencie.
    > Zresztą libor dla CHF też jest zmienny więc trudno cokolwiek wyrokować

    wyrokowac mozna przedzial i to mi wystarczy w skali 30lat

    > Kurcze gdzie ja napisalem żeby nie brać?
    > Pisze tylko żeby zadłuzac się rosadnie i nie kredytowac luksusów jesli nas na nie
    nie stać

    luksusem to jest nowy samochod, marmury, zlote klamki
    ale nie mechaniczna z odzyskiem ciepla... gdzie zalezy kto jak liczy
    zwrot moze byc maksymalnie po 20latach, powoli bo powoli ale jednak

    mam wrazenie, ze to ze nie zrobiliscie mechanicznej to od razu skazuja
    ja na jakis luksus
    teraz jak masz grawitacyjna to duze zmiany by Cie czekaly by to
    zmienic ale na etapie budowy?

    ps mechaniczna robic przed elektryka czy po hydraulice jesli juz?

    z.

  • 148. Data: 2010-02-04 17:38:55
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > A odwrocmy sytuacje. Zalozmy, ze masz kredyt na 300 tys i spokojnie go
    > sobie splacasz. Wygrywasz 300 tys w totolotku :) Co robisz - splacasz
    > kredyt do zera i cieszysz sie, ze masz czyste konto, czy splacasz
    > spokojnie go dalej, a wygrane 300 tys w cos inwestujesz ?

    Jezeli bede widzial mozliwosc zarobienia spokojnego na kredyt i sporo wiecej
    ponad to, to oczywiste jest, ze bardziej oplaci sie splacac kredyt niz
    splacic calosc jednorazowo i dalej nie miec wiekszych perpektyw. Tyle ze, te
    zainwestowane 300 tys. daja nadzieje, ze za rok, dwa, piec jednak bedzie
    mnie stac na calkowita splate a nie z jednej strony odkladac na boku i dalej
    splacac kretyt z wcale nie malymi globalnie odsetkami. Kredyt oplaca sie
    splacac do momentu kiedy splata calosci nie zmniejsza srodkow obrotowych.
    Kiedy jest jakas nadwyzka to placenie odsetek z jednej strony i trzymanie
    niepracujacego kapitalu mija sie z celem.

    Pozdro.. TK

  • 149. Data: 2010-02-04 17:46:48
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    >
    > Wole adrenaline czerpac z chocby jazdy na desce w zimie niz z
    > ogladania porannego TVN24 gdzie podaja kursy walut ;-)

    Pamietac tez nalezy, ze kurs franka powiedzmy rynkowy nie musi byc tozsamy z
    kursem w banku ktorym splaca sie raty. Mimo stabilnego kursu franka, bank
    moze i pewnie w wiekszosci to robi - przeliczac po wlasnym kursie. Bieze sie
    to rowniez z tego, ze zakup franka przez NBP odbywa sie w trzeciej walucie.
    A zatem nie zawsze za pewnik mozemy przyjmowac kurs zlotego do franka.

    Pozdro.. TK

  • 150. Data: 2010-02-04 17:54:07
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 4 Lut, 18:38, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > a nie z jednej strony odkladac na boku i dalej
    > splacac kretyt z wcale nie malymi globalnie odsetkami.

    a policzyles globalne odsetki od kapitalu, ktory masz i mozesz
    conajmniej na lokacie zlozyc
    ale to conajmniej bo jak pisalem, raz na powiedzmy 5lat mozesz
    spokojnie czekac na okazje inwestycyjne

    > Kredyt oplaca sie splacac do momentu kiedy splata calosci nie zmniejsza srodkow
    obrotowych.

    a nie dopoki jest po prostu tanszy? a zjadanie oszczednosci nie
    zmniejsza "srodkow obrotowych" ?

    > Kiedy jest jakas nadwyzka to placenie odsetek z jednej strony i trzymanie
    > niepracujacego kapitalu mija sie z celem.

    poczytales o tym bilansowaniu/kompensowaniu kredytu oszczednosciami?
    bo przestane linkowac ;-)
    to taki program minimum :-)

    z.