  • 41. Data: 2010-01-27 08:33:21
    Temat: Re: rekuperator czy ma to sens
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 26 Sty, 19:08, robertr <e...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Roczny zysk = 198 PLN
    > Czyli aby to miało sens ekonomiczny to koszt inwestycji nie powinien
    > przekraczać 4000 PLN.
    > Osobiście myślę że koszt kanałów wentylacyjnych jest dużo niższy niż
    > koszt kominów wentylacyjnych, ponadto nie ma strat na mostkach
    > cieplnych. Za 4000 PLN można kupić rekuperator i chyba warto.
    >
    > W obliczeniach nie uwzględniałem energii którą czasem pobierają
    > rekuperatory do podgrzewania nawiewanego powietrza np. funkcja
    > przeciwzamrożeniowa. Wykorzystywana jest wówczas energia grzania 0,5
    > kWh zamiast 0,2 kWh i oczywiście nie jest to dobre.

    obliczenia ktore podales nie sa poprawne gdyz zalozyles ze
    grawitacyjna wentylacja rowniez wymiania 100m3/h
    Niestety tak nie jest.
    Norma wspomina o 1 kubaturze na godzine. Tak przynajmniej robi sie
    projekty do wentylacji mechanicznej wg PN przy max mocy wentylatorow.
    Druga sprawa odzysk ciepla nie jest liniowy. Przy wydajnosci reku na
    poziomie 1/3 mocy jest w okolicach 80%
    Pradu to raczej tyle nie zezre zaden reku do domu ktory pracuje przy
    1/3 swojej wydajnosci. Moj reku ma dwa wentylatory o mocy 120 W czyli
    przy max obciazeniu pobieraja prad 240W i wydajnosc jest wtedy 360m3/
    h.
    Czyli jesli wymieniam tylko 100m3/h to mam zuzycie 66W.
    Filtry sa bardzo tanie w moim reku. Wystarczy kupic material i
    przyciac wg wymiarow. Koszt 2 filtrow jakies 0,50 pln. wymiana 4 razy
    do roku to jest koszt 2 PLN.
    Co do grzania grzalka przeciwzamarzeniowo to lepiej jest kupic reku z
    nagrzewnica wodna. Ja ja obecnie urzywam jako grzejnik w kanale i jest
    ciagle podlaczony do CO. /oczywiscie mala automatyka jest do niego
    dorobiona/. Z blizszych analiz nie dziala ona jak powinna tzn i tak
    przy -24 C reku potrafi sie wlaczyc w tryb przeciwzamarzeniowy. Bardzo
    ciekawe z pkt widzenia bilansu cieplnego wymienika.

  • 42. Data: 2010-01-27 08:36:05
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Krzysiek
    c.googlegroups.com...
    On 26 Sty, 19:46, "Papo Smurf" <S...@z...sa> wrote:

    > a jakiego potszebujesz?:O)

    >No policz policz ile potrzebujesz. Opory czerpni czy wyrzutni, opory
    >wymiennika, opory instalacji, opory anemostatow. Tego pierdziolka z
    >allegro mozesz sobie conajwyzej na biurku postawic i skierowac na
    >twarz, Tobie pewnie taka wentylacja w domu wystarczy ;-)

    Nie ma sensu dyskusja z idiotą. I nie chodzi mi argumenty itp, tylko o
    sposób pisania/dyskutowania. On z jakiegos psychiatryka nawiał i ciagle
    zmienia nicki aby wyleżć z KF

    Krzysiek

  • 43. Data: 2010-01-27 08:40:20
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    > Osobiście myślę że koszt kanałów wentylacyjnych jest dużo niższy niż
    >koszt kominów wentylacyjnych, ponadto nie ma strat na mostkach
    >cieplnych. Za 4000 PLN można kupić rekuperator i chyba warto.

    Metr kanału wentylacyjnego z pustaka to ok 10zł* 8metrów= 80zł
    80zł*4kanały=320zł
    Dodaj do tego klienkier zaprawe itp to za komin wentylacyjny z 4 kanałami
    nie wyjdzie więcej jak 1000zł

    Krzysiek

  • 44. Data: 2010-01-27 09:03:24
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Papo Smurf" <S...@z...sa> napisał w wiadomości

    > ci co mają to się gryzom w język że taaaką kasę wywalili a oszczędności
    > nie
    > widać, dlatego nic nie mówią i pocieszają się tym że inni też są jelenie i
    > to kupiom:O)

    "Wywaliłem" 14 kpln na całą instalację (rury, anemostaty, reku, montaż tego
    wszytskiego do kupy) i nie żałuję. Sam bym tego w zyciu nie zrobił (nawet
    nie mam sprzętu) za 1000 pln,jak sugerujesz, a w czasie kiedy panowie
    montowali wentylację, ja zarabiałem na nią - taka kolej rzeczy :)
    Nie żałuję ani jednej złotówki wydanej na tą instalację.

    Adam

  • 45. Data: 2010-01-27 09:39:41
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Metr kanału wentylacyjnego z pustaka to ok 10zł* 8metrów= 80zł
    > 80zł*4kanały=320zł
    > Dodaj do tego klienkier zaprawe itp to za komin wentylacyjny z 4 kanałami
    > nie wyjdzie więcej jak 1000zł

    Zwróć uwagę że przy szczelnych oknach to każde pomieszczenie powinno
    mieć jakąś wentylację, może się wyrobisz z dwoma kominami
    wentylacyjnymi np po cztery kanały, dolicz do tego obmurowanie tego,
    ocieplenie w strefie pod dachem, obróbkę na górze, obróbkę blacharską
    na dachu, klinkier, późniejsze problemy z przeciekaniem, zapłatę dla
    murarza. 1000 PLN ? czy ty zbudowałeś jakiś dom?
    Jak się ktoś uprze to sam zrobi wszelkie rozprowadzenia do
    rekuperatora- skala trudności porównywalna z ociepleniem wełną na
    poddaszu. Myślę natomiast że nie każdy zrobi klinkier na kominach,
    obróbkę blacharską wokół kominów.
    Dolicz do tego komfort użytkowania - zamknięte okna cofka w połowie
    kanałów wentylacyjnych, okna rozszczelnione to w zależności od
    kierunku wiatru i temperatury za oknem wymiana powietrza 3 razy za
    mała lub 10 razy za wysoka - przynajmniej jest co robić.
    No i oczywiście kilka mostków termicznych, zawsze interes producentów
    nośników energetycznych musi się kręcić
    Pozdrawiam

  • 46. Data: 2010-01-27 10:14:19
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 26 Sty, 09:10, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > Ja bym i tak założył otwieralne bo umyć łatwo zwłaszcza na piętrze i w
    > ciepłe dni nie wyobrażam sobie własnie tego widoku lasu 30m ode mnie
    > wiecznie za szybą.

    zwłaszcza na piętrze i zwłaszcza na tarasie przyjadalnianym... nikt
    nie mowil, ze wszystkie maja byc nieotwieralne
    popatrz sobie w ciagu roku ktore okna tak naprawde otwierasz i na czym
    polega ich mycie
    ps kolejny argument za parterowcem ;-)

    tak czytam i czytam argumenty za i przeciw i przeciw mowia głównie Ci
    co mieliby wylozyc gotowke dzis i najczesciej juz mieszkaja w domu z
    grawitacyjna... natomiast jesli ktos dostaje kredyt hipoteczny na
    30lat i instalacja moze mu sie zwrocic w najgorszych zalozeniach po
    20latach to dlaczego ma jej nie robic a jest na tepie projektu?
    wszelkie obliczenia sa dla strat ciepla... a jeszcze trzeba policzyc
    straty chlodu latem

    obiektywnie podsumowujac - jesli ktos przemysli sprawe na etapie
    projektu, odrzuci koszty zwiazane z wentylacja grawitacyjna i skupi
    sie na mechanicznej z odzyskiem i zastanowi sie nad mozliwymi dalszymi
    oszczednosciami na innych odcinkach i ma dlugoterminowe finansowanie
    to mozna potwierdzic oplacalnosc wentylacji mechanicznej z odzyskiem
    natomiast skoro komfortu nie mozna przeliczyc na kase to juz kazdy
    musi zdecydowac co chce

    i odwrotnie - jak masz grawitacyjna to nie oplaca Ci sie robic
    balaganu i zmieniac na mechaniczna, nie oplaca sie rowniez wymieniac
    na superszczelne okna... to tak przy okazji

    z.

  • 47. Data: 2010-01-27 10:33:48
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    >30lat i instalacja moze mu sie zwrocic w najgorszych zalozeniach po
    >20latach to dlaczego ma jej nie robic a jest na tepie projektu?

    Moze nawet tym bardziej nie powinien jej robic. Kredyt hipoteczny po 30
    latach bedzie kosztowal drugie tyle co najmniej. Jezeli wentylacja
    kosztowala bedzie 10 000zl to po okresie splaty kosztuje Cie de facto co
    najmniej 20 000.
    Biorac kredyt niestety powinno sie myslec o minimalizacji wydatkow z kredytu
    a nie liczyc odwrotnie. Na pewno dobrym rozwiazaniem bedzie dobre
    ocieplenie, bo na tym mozna bedzie w przyszlosci zaoszczedzic w postaci
    mniejszych wydatkow, ale optymistyczny zwrot po 20 latach jak dla mnie
    calkowicie dyskwalifikuje sens inwestycyjny z kredytu.

    Pozdro.. TK

  • 48. Data: 2010-01-27 11:58:49
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > latach bedzie kosztowal drugie tyle co najmniej. Jezeli wentylacja
    > kosztowala bedzie 10 000zl to po okresie splaty kosztuje Cie de facto co

    Rata miesięczna wyższa o ok 100zł
    Ale to pikus. Pan Pikus;))

> [...]
    > mniejszych wydatkow, ale optymistyczny zwrot po 20 latach jak dla mnie
    > calkowicie dyskwalifikuje sens inwestycyjny z kredytu.

    Wentylacja mechanicZna i rekuperacja to nie jest niezbędny element to raczej
    luksus więc nie rozsądne jest finansowanie tego z kredytu.

    Krzysiek

  • 49. Data: 2010-01-27 12:14:13
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
    >Zwróć uwagę że przy szczelnych oknach to każde pomieszczenie powinno
    >mieć jakąś wentylację, może się wyrobisz z dwoma kominami

    A czy koniecznie nop sypialni musi byc wentylacja przez komin?
    Takie założenia to dla went mechanicznej ze w kazdym pokoju nawiew wywiew

> [...]
    >na dachu, klinkier, późniejsze problemy z przeciekaniem, zapłatę dla
    >murarza. 1000 PLN ? czy ty zbudowałeś jakiś dom?

    Zbudowałem i własnie dlatego dziwie sie tym waszym wyliczeniom
    Np. zapłata za murarza. Nc dodatkowo za murowanie komin ów nie płaciłem.
    Było wliczone w cene domu. Jakby kominów nie było to pewnie by mi ceny nie
    obnizyli bo robili kompleksowo
    Obróbka blacharska- i tak prawie w kazdym domu jest komin do kominka wiięc
    jakies obróbki sa.
    Za dach 200mkw zapłaciłem 9tys i były wliczone wszelkie obróbki, montaz
    okienm dachowych rynien itp
    Jakby nie było kanałów wentylacyjnych to myślisz że zapłaciłbym mniej?

> [...]
    >rekuperatora- skala trudności porównywalna z ociepleniem wełną na
    >poddaszu. Myślę natomiast że nie każdy zrobi klinkier na kominach,

    Z komina całkowicie bym nie zrezygnował nigdy. Alternatywa musi byc- patrz
    teraz Częstochowa i okolice i dwa tygodnie bez pradu. Masz komin wstawiasz
    koze kominek itp i grzejesz

> [...]
    >kierunku wiatru i temperatury za oknem wymiana powietrza 3 razy za
    >mała lub 10 razy za wysoka - przynajmniej jest co robić.

    Te problemy/argumenty wymieniaja własnie posiadacze went mechanicznej
    Ja mieszkałem w kilku lokalach z wentylacją grawitacyjna i sie z takimi
    problemami nie spotkałem

    >No i oczywiście kilka mostków termicznych, zawsze interes producentów
    >nośników energetycznych musi się kręcić

    Bez przesady z tymi mostkami termicznymi. Ile tego ciepła ucieknie przez te
    mostki A koszt miesięczny uzywania went mechanicznej to ok 100zł.
    Mechaniozna nie jest niezbedna, to luksus i jak kogoś stac to niech montuje.
    Ale prosze nie pisac bzdur ze jest niezbędna i ze bez niej to grzyby,
    choroby, ucieczki ciepła, duchota itp.
    Jeszcze może sie w fixy dać wmanewrowac;))

    Krzysiek

  • 50. Data: 2010-01-27 12:58:07
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 27 Sty, 11:33, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Moze nawet tym bardziej nie powinien jej robic.

    jak juz masz grawitacyjna to oczywiscie ze nie

    > Kredyt hipoteczny po 30 latach bedzie kosztowal drugie tyle co najmniej.

    kosztuje tyle ile koszt kapitalu i ani grosza wiecej a poniewaz to
    najtansze mozliwe finansowanie to warto go uzywac
    rozumiem, ze budujesz z oszczednosci? przekonywac nie bede ale to taka
    sama kalkulacja jakbys chcial te 20k na wentylacje polozyc na lokate i
    sie cieszyc, ze masz 2 razy wiecej za 20lat... tylko co za to kupisz
    wtedy

    > Jezeli wentylacja kosztowala bedzie 10 000zl to po okresie splaty kosztuje Cie de
    facto co
    > najmniej 20 000.

    a ile bedziesz zarabial za 10 lat? a wentylacje masz juz... to nie
    kredyt gotowkowy ktory jest wysublimowana forma konsumpcjonizmu... ale
    hipoteczny, to są slogany zniechecajace przez tych ktorzy sie z zasady
    boja kredytow i tak mowia puste hasla

    tak - nominalnie to bedzie pi razy oko 2 razy wiecej i co z tego? a
    ile bedziesz wtedy zarabial?
    na tym polega swiat inflacji, ale to nie forum o kredytach...

    > Biorac kredyt niestety powinno sie myslec o minimalizacji wydatkow z kredytu
    > a nie liczyc odwrotnie.

    racjonalizacji i zastanawianiu sie czy to przyniesie oszczednosci w
    czasie
    i raczej minimalizacji uzywania wlasnych oszczednosci jesli juz

    > Na pewno dobrym rozwiazaniem bedzie dobre
    > ocieplenie, bo na tym mozna bedzie w przyszlosci zaoszczedzic w postaci
    > mniejszych wydatkow

    mechaniczna z rekuperacja i ocieplenie bardzo dobrze sie
    uzupelniaja :-)
    jedno i drugie kosztuje, jedno i drugie przynosi oszczednosci
    ocieplenie szybsze, wentylacja mech. wolniejsze
    oczywiscie sama mechaniczna przed ocieplenie to absurd :-)

    > optymistyczny zwrot po 20 latach jak dla mnie
    > calkowicie dyskwalifikuje sens inwestycyjny z kredytu.

    no ale na takiej zasadzie buduje sie wogole dom z kredytu, przeciez
    dom wogole sie nigdy nie zwroci (ewentualnie porownanie do
    oszczednosci na wynajmie, tak?)

    20lat to wariant pesymistyczny...

    tu chodzi o dostep do kapitalu i uzywanie tego co kupujesz teraz
    ale to nie forum o kredytach...

    z.