  • 31. Data: 2011-01-17 23:04:42
    Temat: Re: rekuperator do oceny
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

    > Jak kupi najtanszy to rzeczywiscie serwis mu bedzie potrzebny :D
    > pozdr.
    >
    > --
    > Adam Sz.
    W najtańszym będzie najlepszy stosunek jakości do ceny. Przy jego zastosowaniu
    nie zależy mu na super cichej pracy. Kiedyś kupilemnajtańszą wiertarkę. 19,90
    kosztowalą. Miala poslużyc za napęd do wykonania jedej pracy. Mam ją już z 6
    lat. dwa futerka wymieniłem. Jak mieszalem nią beton to się taka gorąca robiłą
    ze w zamrażarce ją studziłem. Jak bym się tutaj spytał jaką kupic to bym
    dostał porady ze taka za 199 to minimum.

  • 32. Data: 2011-01-17 23:12:01
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

    > zanych=3D
    > cych prz=3D
    > raturz=3D

    > sie

    > a ni=BF przy
    > zimnego.
    > m w
    > emperatury
    > ydowanie
    > ylko
    >
    > Ale co to ma wspolnego ? Z jaka predkoscia dmucha klima, a z jaka
    > dmucha anemostat w pokoju ? Anemostat =3D srednio te 15-20m3/h. Klima?
    > Ile.. 10 x wiecej? 20 x wiecej ? 50 x wiecej ? Co tu wogole chcesz
> [...]
    Gdzie się robi pokoje o powierchni od 5,5 do 8,5 metra kwadratowego. Krotność
    wymiany powinna być na średnim poziomie = 1. Do pokoju o powierzchni 20m2
    czyliwcale nie takiego ogromnego żeby był w nim komfort o ktorym wielu tutaj
    pisze trzeba wtłoczyć prawie 60m3 na godzinę. Ciekawe jak z tego wybrniesz.

  • 33. Data: 2011-01-18 00:01:59
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 00:12, "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > pisze trzeba wtłoczyć prawie 60m3 na godzinę. Ciekawe jak z tego wybrniesz.

    Alez bardzo prosze moj ty koguciku:

    http://www.venmar.pl/elementy/przepisy_wentylacyjne.
    pdf

    Przede wszystkim to wymagana wentylacje liczymy przede wszystkim ze
    wzgledu na liczbe osob w niej przebywajacych, a nie kubature, czy
    powierzchnie. Bo i po co jednej osobie zyjacej w np. open-space-owym
    pokoju 100m2 wymiana 300m3/h jezeli on sam zuzywa 1m3/h ?

    A wiec u mnie - 5 pokojow * 30 = 150m3. Wyciag (kuchnia i dwie
    lazienki) musi miec sumarycznie 170m3. Wiec wedlug przepisow musialbym
    odpalic wentylacje na min. 170m3. Narazie jednak uzytkuje tylko parter
    i wlaczone 50m3 zapewnia mi w 100% komfort. Ale OK - zgodnie z
    przepisami, w calym domu powinienem wentylowac 170m3 + 0,2 wymian w
    piwnicy czyli +30m3. Wychodzi rowne 200m3/h. Moj reku zuzywa przy tym
    ok. 100W. W nocy i gdy nas nie ma - mozna obnizyc do 60% (czyli 120m3/
    h). W praktyce ustawiamy tak, zeby byl komfort. Im wiekszy dom tym w
    porownaniu do jego kubatury - wychodzi mniej. U mnie POKI CO wystarcza
    50m3/h. Docelowo bedzie chodzil na 100m3/h. Chyba, ze poczuje
    dyskomfort, zbyt duza wilgotnosc w domu etc.

    W wentylacji grawitacyjnej nie jestes w stanie kontrolowac przeplywow
    (chyba ze masz nawiewniki higrosterowalne czy bardziej zaawansowane
    nawiewniki - ale powiedz szczerze kto takie montuje? I ile one
    kosztuja). W mrozne dni wiaterek chula ze hej, zapewniajac pewnie
    blizej 1-1,5 krotnosci wymiany KUBATURY calego budynku, czyli u mnie
    minimum 700-800m3/h. Policz ile przy TAKIEJ wymianie powietrza
    kosztuje Cie dniowka grzania i dopiero potem porownuj do tego co
    zuzyje rekuperator (tylko nie licz 500W, a srednio -> 70-80W lub
    mniej). Wtedy takie porownanie bedzie rzetelne.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2011-01-18 00:38:44
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > zuzyje rekuperator (tylko nie licz 500W, a srednio -> 70-80W lub
    > mniej). Wtedy takie porownanie bedzie rzetelne.

    Mieszkanie prawie 80m2 w kamienicy. Jakieś 300m3. Przy różnicy temperatur 17
    stopni powinno mi uciekać kominem 1,7kW. Ale to niemożliwe. Teraz jest nocna
    taryfa. W obwód zasilania grzałek mam wstawione amperomierze przed chwilą
    sprawdziłęm ile ciąnę prądu. Wychodzi że pracuje jedna grzalka 1,5kW. i sę
    jeszcze wylącza. Szacuję ze mam straty wentylacyjne na poziomie 200 watów na
    godzinę albo i mniej. W mieszkaniu stabilne 19 stopni. Nie czuję zadnego
    dyskomfortu związanego z brakiem wentylacji.

  • 35. Data: 2011-01-18 00:51:53
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > zuzyje rekuperator (tylko nie licz 500W, a srednio -> 70-80W lub
    > mniej). Wtedy takie porownanie bedzie rzetelne.

    Możesz mi jeszcze powiedzieć dlaczego w rozważaniach wybierasz najmniejsze
    dopuszczalne wartości praktycznie nie zapewniające żadnego komfortu a jedynie
    możliwość przeżycia. W pdfie z linku wyraźnie napisali że poniżej tych
    wielkości nie można zejść. Mozesz uprzejmie podać jakie będą wielkości nie na
    poziomie minimum egzystencji a nominalne. Tak na oko ze trzy razy wyższe. A to
    już nie 100W a 300 w wentylatorach. Jeśli rekuperator nie pozwoli zaoszczędzic
    nic. Do tego jego eksploatacja i amortyzacja duzo kosztują i na końcu w
    warunkach krajowych zamiast komfortu zapewniają minimum egzystencji to padł
    ostatni argument za rekuperatorem.

  • 36. Data: 2011-01-18 01:26:12
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 01:38, "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Mieszkanie prawie 80m2 w kamienicy. Jakie 300m3. Przy r nicy temperatur 17
    > stopni powinno mi ucieka kominem 1,7kW. Ale to niemo liwe. Teraz jest nocna
    > taryfa. W obw d zasilania grza ek mam wstawione amperomierze przed chwil
    > sprawdzi m ile ci n pr du. Wychodzi e pracuje jedna grzalka 1,5kW. i s
    > jeszcze wyl cza. Szacuj ze mam straty wentylacyjne na poziomie 200 wat w na
    > godzin albo i mniej. W mieszkaniu stabilne 19 stopni. Nie czuj zadnego
    > dyskomfortu zwi zanego z brakiem wentylacji.

    No i wszystko pasuje. Przy roznicy temp. 40stC i przy 3 x wiekszym
    domu straty wyniosa juz nie 200, a 6 x tyle czyli 1,2kW. Odzyskasz z
    tego realnie 80% czyli 0,96kW. Przy zapotrzebowaniu na prad dla
    wentylatorow rzedu 0,1kW. Czyli na dobe koszt ok 1,1 pln, zysk 23kW
    (czyli w II taryfach srednio pradem 9,2 pln). 8 pln na plusie /
    dobe :)

    BTW. czemu wczesniej liczac zwrot, wziales pod uwage najtansze
    ogrzewanie WEGLEM, skoro sam grzejesz PRADEM ?:) Manipulancik..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 37. Data: 2011-01-18 01:32:34
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sty, 01:51, "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Możesz mi jeszcze powiedzieć dlaczego w rozważaniach wybierasz najmniejsze
    > dopuszczalne wartości praktycznie nie zapewniające żadnego komfortu a jedynie

    200m3/h nie zapewnia komfortu? Mozna zaprosic 100 gosci i urzadzic
    wielka huczna impreze - nikt sie nie udusi :)

    > możliwość przeżycia. W pdfie z linku wyraźnie napisali że poniżej tych
    > wielkości nie można zejść. Mozesz uprzejmie podać jakie będą wielkości nie na

    Bo to sa minimalne wartosci wymagane. Nikt nie pisze, ze to sa
    wartosci do przezycia. Poprostu tyle musi byc i koniec.

    > poziomie minimum egzystencji a nominalne. Tak na oko ze trzy razy wyższe. A to
    > już nie 100W a 300 w wentylatorach. Jeśli rekuperator nie pozwoli zaoszczędzic

    300m3/h to nie 300, a 150W. Nie manipuluj. A jezeli uwazasz, ze w domu
    potrzebujesz 600m3/h to poprostu sie mylisz. I dlatego Twoje wszystkie
    obliczenia sa o kant dupy :)

    > nic. Do tego jego eksploatacja i amortyzacja duzo kosztują i na końcu w
    > warunkach krajowych zamiast komfortu zapewniają minimum egzystencji to padł
    > ostatni argument za rekuperatorem.

    Przez pol roku zylem BEZ wentylacji. Przezylem! Nie padlem! Nie bylo
    przyjemnie (przede wszystkim w kuchni i lazience) ale jakos sie nie
    udusilem. Obecnie mam ustawione 50m3/h i poprostu jest OK. Nie ma
    wilgoci, smrod i wilgoc z kibelkow i kuchni schodzi momentalnie,
    reczniki w lazience schna w mig (mimo ze leza na zwyklym wieszaku bez
    ogrzewania!!). Wiesz ile czlowiek zuzywa tlenu ? Srednio 5l/minute. To
    daje 0,3m3/h. A Ty chcesz wymieniac 600m3/h :D
    PO CO ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 38. Data: 2011-01-18 02:45:21
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > ogrzewania!!). Wiesz ile czlowiek zuzywa tlenu ? Srednio 5l/minute. To
    > daje 0,3m3/h. A Ty chcesz wymieniac 600m3/h :D

    Nie ja wmślam przepisy i wielkości w nich występującem Minimum to minimum. Jak
    ktoś dostawal z opieki minimum socjalne i przeżyl to jak dostanie 25% więcej
    to mu się wydaje ze pana Boga za nogi zlapal. Egzystowaleś bez wentylacji jak
    w kanalach i sobie trochę wlaz uchylileś. Z wyliczeń z innego wątku wynika ze
    zwiększanie krotności powoduje większy zysk. To dlaczego go nie zwiększysz
    skoro podobno szybciej Ci się zwroci.

  • 39. Data: 2011-01-18 06:35:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 17 Sty, 23:42, rrr <r...@o...rrr.pl> wrote:
    > Przednie, zaprawdę przednie. Zawsze się zastanawiałem kto liczy moc w
    > głośniczkach komputerowych gdzie wychodzi po 100, 200W :) To musisz być
    > ty. Tylko zapomniałeś o stałej. Zawsze jak robiliśmy projekty i wynik
    > wychodził nieprawidłowy dodawaliśmy wymyśloną stałą do równania i
    > wszystko było ok.

    Zamiast pieprzyć w bambus o stałej i chwalić się ściemnianiem
    przedstaw sam jakiś konkret.

    Powierzchnia niewielkiego domu 150m2 * wysokość 2,5m daje 375m3.
    Ogrzanie 1m3 powietrza o 1K kosztuje 0,35W. Ogrzanie całości kosztuje
    131,25W. Wystarczy 20K różnicy między wnętrzem a zewnętrzem i robi się
    z tego 2625W. A że chcę wentylować 1/h? Moje prawo, mam w chacie
    siłownię, bimbrownię, 20 chomików i teściową.

    Pzdr.
    L.

  • 40. Data: 2011-01-18 08:06:18
    Od: "ms" <s...@a...jp>

    Użytkownik "mirek" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
    > http://jan-gaz.com.pl/Cennik_i_oznaczenia_central
    >
    > Może ktoś zna i ma to prosze o wypowiedź.

    Ja ma ten rekuperator model chyba 2008-2009. Wersja 350 z wymiennikiem
    krzyzowym, silniki pradu przemiennego, sterownik z programatorem. Jak
    kupowalem to kosztowalo mnie to cos okolo 3000zl. Za te pieniadze nie
    znalazlem nic lepszego a mialem skromny budzet w tamtym okresie. Pobor
    calkowity pradu na 1 biegu to 55W, na takim wlasnie biegu chodzi rekuperator
    i to z przerwami. U mnie nic nie slychac (delikatnie w lazienkach slychac
    jak wlacze 5 bieg), komfort wysmienty.
    Rekuperator jest jak za te pieniadze w porzadku. Co prawda mialem drobny
    problem z wykraplaniem sie wody po stronie wyciagu (oczywiscie taca ociekowa
    jest, odplyw tez) ale producent zareagowal prawidlowo i przyslal mi "zestaw
    naprawczy" - za jakis czas bede wiedzial czy pomoglo. Ponoc nowe rozwiazania
    nie maja juz z tym problemu.
    Generalnie jesli chodzi o zasadnosc montazu rekuperatora to imho warto.
    Mnie calosc instalacji z urzadzeniem kosztowala 5-6tys + wlasna praca.
    Jezeli chodzi o rekuperator Jan-gaz to tez zastrzezen co do wykonania i
    dzialania nie mam poza efektem wykraplania sie wody w niewlasciwym miejscu.
    In plus nalezy zaliczyc reakcje producenta. Nie wiem ile teraz kosztuja ten
    rekuperatory ale za te pieniadze co ja placilem to sprzet byl tego warty.

    ms.