  • 31. Data: 2017-12-22 09:02:54
    Temat: Re: rekuperatory
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 22 grudnia 2017 00:14:24 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    policzyles. Ale przy weglu bedzie 50 zlotych rocznie,

    przy węglu.... a w samochodzie zapasowy worek obroku dla konia wozisz?

    >grzaniu pompa ciepla wedlug wyliczen Adama czas zwrotu 100 lat. Czym bedziesz grzal?

    prądem w II taryfie. Aczkolwiek jak sie pojawi korzystnie PC to moze i dodam. W
    kazdym razie instalacje pod to przygotuję.

    b.

  • 32. Data: 2017-12-22 09:04:39
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 22 grudnia 2017 00:46:03 UTC+1 użytkownik nadir napisał:
    > Przypomniało mi się, że jakiś rok temu, też przy okazji rekuperatorów,
    > dyskutowaliśmy tu o ilości wymian powietrza, jak to wynika z norm, a jak
    > ludzie to robią w praktyce? Mi się do oryginałów czy kopii tych norm nie
    > udało dotrzeć, znalazłem jedynie jakieś niepełne przedruki lub cytaty.
    > Znalazłeś może te normy i wyliczyłeś jakie przepływy będę wystarczające
    > w Twoim przypadku?

    policzyłem przepływy itp. Ale "wystarczające" to sie nie bierze z norm bo one jak
    wspomniales mocne są przewymiarowane.

    b.

  • 33. Data: 2017-12-22 09:43:37
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 22 grudnia 2017 09:04:40 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > policzyłem przepływy itp. Ale "wystarczające" to sie nie bierze z norm bo
    > one jak wspomniales mocne są przewymiarowane.

    Jak się odrzuci te przesadzone wartości (które zostały pewnie z czasów
    wentylacji grawitacyjnej), to znajdziemy też zapis:

    Strumień objętości powietrza wentylacyjnego powinien wynosić:
    - pokoje mieszkalne: 20 m3/h dla każdego mieszkańca lecz nie mniej niż 1 wymiana na
    godzinę

    Trzymając się tego 20m3/h na osobę jakoś to wychodzi. Przez całą jesień
    mniej więcej tyle trzymam, tj. około 100m3/h. Jak temperatura na zewnątrz
    spadła do 0, to musiałem odpalić nawilżacze, bo wilgotność mi spadła do 30%.
    Pewnie mógłbym skręcić niżej żeby utrzymać wilgotność bez nawilżania,
    ale mam jakieś opory ;)

    L.

  • 34. Data: 2017-12-22 09:51:03
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 22:26:26 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Czyli liczac z grubsza wymiennik kosztuje producenta kilkadziesiat zlotych,
    > sterownik w duzej serii ze 30 zlotych, wentylatory przy duzym hurtowym zakupie
    > 150 zlotuch na rekuperator. Obudowa z blachy o grubosci karki papieru troche
    > wiecej niz robocizna i lakierowanie. Uprzedze pytanie dlaczego jak taki
    > zajebisty zysk to nie robie rekuperatorow. Bo juz mi sie nie chce nic robic.

    No i takie się robi właśnie :> Luna Dospela do kupienia za 2 tysiaki w sklepie.
    Koszt produkcji pewnie z 500, reszta to podatki, marże i inne tam.
    Co prawda jest to kiepskie, hałasuje i sterownik ma mało sterowalny,
    ale jest.

    L.

  • 35. Data: 2017-12-22 10:04:30
    Od: quent <x...@x...com>

    On 22.12.2017 09:43, Lisciasty wrote:

> [...]
    > Pewnie mógłbym skręcić niżej żeby utrzymać wilgotność bez nawilżania,

    Przy kubaturze ok 350m3 wentylacja tłoczy mi nonstop 185m3ph. Zimą
    ustawiam ciut mniej - 150m3ph.
    Mniej więcej taka wymiana jest komfortowa.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 36. Data: 2017-12-22 10:24:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 22 grudnia 2017 10:04:31 UTC+1 użytkownik quent napisał:
    > Przy kubaturze ok 350m3 wentylacja tłoczy mi nonstop 185m3ph. Zimą
    > ustawiam ciut mniej - 150m3ph.
    > Mniej więcej taka wymiana jest komfortowa.

    A jaką masz wilgotność? Kurde no u mnie leci na pysk przy mrozie,
    zresztą nic dziwnego. A produkcja wilgoci w chałupie widać
    niewystarczająca...

    L.

  • 37. Data: 2017-12-22 11:50:57
    Od: quent <x...@x...com>

    On 22.12.2017 10:24, Lisciasty wrote:

    > A jaką masz wilgotność? Kurde no u mnie leci na pysk przy mrozie,
    > zresztą nic dziwnego. A produkcja wilgoci w chałupie widać
    > niewystarczająca...

    Niska jest na pewno, nie mierzę ale czuję.
    Zimą powietrze jest często suche, nie ma na to rady.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 38. Data: 2017-12-22 12:11:38
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 22 grudnia 2017 11:50:58 UTC+1 użytkownik quent napisał:
    > Niska jest na pewno, nie mierzę ale czuję.
    > Zimą powietrze jest często suche, nie ma na to rady.

    No jest rada, nawilżacze, stosuję :>
    Tak pytam tylko jak sobie z tym radzą inni, bo mnie niska
    wilgotność powietrza niepomiernie wkurwia, a konkretnie to w nocy
    i nad ranem.

    L.

  • 39. Data: 2017-12-22 12:28:59
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 22 grudnia 2017 12:11:40 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
    jest rada, nawilżacze, stosuję :>
    > Tak pytam tylko jak sobie z tym radzą inni, bo mnie niska
    > wilgotność powietrza niepomiernie wkurwia, a konkretnie to w nocy
    > i nad ranem.

    A tak komfortowo się miało spać przy WG;)

  • 40. Data: 2017-12-22 12:44:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 22 grudnia 2017 12:29:01 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > A tak komfortowo się miało spać przy WG;)

    WM chyba :>
    Taki młody jesteś, że nie pamiętasz kamionkowych poideł do wieszania
    na kalafiorach, gdzie lało się wodę żeby można było zimą w chałupie
    oddychać?

    L.