  • 11. Data: 2009-11-24 14:17:32
    Temat: Re: rozliczenie zwolnienia od podatku od sprzedaży nieruchomości
    Od: spp <s...@o...pl>

    Aleksander pisze:

    > Chyba że np. po zakupie działki przez nią (załóżmy, koszt działki =
    > kwota ze sprzedanego mieszkania) - i rozliczeniu się z US, tę
    > działkę jakoś uwspólnić i dopiero wybudować dom ? :)
    >
    > Jakaś propozycja wyjścia z tej sytuacji ?
    > Tak, aby żona nie musiała płacić podatku za sprzedaż
    > mieszkania, ale aby dom/dzialka była jednak wspólna.

    Darowizny między małżonkami są zwolnione z podatku. :)

    --
    spp

  • 12. Data: 2009-11-24 14:24:10
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "spp" <s...@o...pl> wrote:

    > Darowizny między małżonkami są zwolnione z podatku. :)

    No to niezłe absurdy są jednak z tymi podatkami.
    Żona się rozlicza osobno, mimo że mamy wspólnotę.
    Kupuję działkę sama - tylko po to, żeby w papierach
    się urzędowi zgadzało (pewnie jakiś specjalny zapis w akcie
    notarialnym).

    Potem daruje mi połowę (przecząc temu zapisowi w akcie, że tylko jej)
    - i w końcu jest WSPOLNE, jak powinno być od początku. eh ;)

    Dzięki,
    Aleksander.

  • 13. Data: 2009-11-24 18:32:51
    Od: spp <s...@o...pl>

    Aleksander pisze:

    > No to niezłe absurdy są jednak z tymi podatkami.

    Nie napiszę że jest inaczej, ale w tym co jest można próbować znaleźć
    jakieś rozwiązanie. :)

    > Żona się rozlicza osobno, mimo że mamy wspólnotę.

    Ale to były pieniądze ze sprzedaży jej osobistego (odrębnego) majątku. :)

    > Kupuję działkę sama - tylko po to, żeby w papierach
    > się urzędowi zgadzało (pewnie jakiś specjalny zapis w akcie
    > notarialnym).

    Tak. Zgodne Wasze oświadczenie, że te pieniądze to osobisty majątek żony.

    > Potem daruje mi połowę (przecząc temu zapisowi w akcie, że tylko jej)

    No właśnie nie - to co było przed ślubem nie jest składnikiem wspólnego
    dorobku (z wyjątkami już wspominanymi). Wcale nie przeczy zapisowi w
    akcie - to naprawdę jest _tylko_ jej działka. :) Oczywiście, nic nie
    stoi na przeszkodzie aby od początku była to _wasza_ wspólna działka ale
    wtedy rozliczenie z US może się skomplikować. :(

    > - i w końcu jest WSPOLNE, jak powinno być od początku. eh ;)

    A na którym początku? Tak patrząc - dlaczego w momencie ślubu nie
    rozszerzyliście wspólnoty majątkowej? ;)

    --
    spp

  • 14. Data: 2009-11-24 18:37:45
    Od: Dominik & Monika <m...@n...mujciewp.pl>

    Aleksander pisze:

    > No to niezłe absurdy są jednak z tymi podatkami.

    Fakt. Ale nikt nie głosuje na ludzi chcących maksymalnie
    uprościć podatki, wszyscy na tych, którzy obiecują
    "że dadzą". Ale to taka mała dygresja.

    > Żona się rozlicza osobno, mimo że mamy wspólnotę.

    Ale sprzedała składnik majątku osobistego...
    Gdybyście go uwspólnili przed sprzedażą- problemu
    by nie było.

    > Kupuję działkę sama - tylko po to, żeby w papierach
    > się urzędowi zgadzało (pewnie jakiś specjalny zapis w akcie
    > notarialnym).

    Możecie kupić na was oboje- tyle, że skarbowy uzna tylko połowę
    ceny za wydatki żony. To samo z późniejszymi wydatkami na
    budowę. O ile koszt budowy>2*cena mieszkania to w zasadzie
    nie ma większego problemu.

    > Potem daruje mi połowę (przecząc temu zapisowi w akcie, że tylko jej)
    > - i w końcu jest WSPOLNE, jak powinno być od początku. eh ;)

    Niezupełnie. Powinno to wyglądać tak:
    a) żona kupuje działkę (na siebie, za pieniądze ze sprzedaży mieszkania-
    zapis w akcie notarialnym!)
    b) żona wydaje pieniądze na budowę (tak, aby wydatki w ciągu 2
    lat+działka>=cena
    sprzedanego mieszkania)
    c) żona rozlicza się ze skarbowym z rzeczonych wydatków
    d) zawieracie z żoną umowę notarialną o rozszerzeniu wspólności ustawowej
    (dużo taniej, niż darowizna)- działka i dom są wspólne.

    --
    Pozdrawiam,
    Dominik & Co (z domku)

  • 15. Data: 2009-11-24 18:46:56
    Od: spp <s...@o...pl>

    Dominik & Monika pisze:

    > d) zawieracie z żoną umowę notarialną o rozszerzeniu wspólności ustawowej
    > (dużo taniej, niż darowizna)- działka i dom są wspólne.

    O ile taniej?

    --
    spp

  • 16. Data: 2009-11-24 23:51:40
    Od: NotBear <p...@i...pl>

    s_13 wrote:
    > jakie wydatki mogę wliczyc i czym dokumentowac?:

    - splate kredytu mieszkaniowego

    W moim przypadku dotyczylo to splate kredytu jakim obciazone bylo
    sprzedane mieszkanie oraz splaty zarowno kapitalu i odsetek placonych w
    ciagu tych 2 lat karencji od kredytu zaciagnietego na zakup nowego
    mieszkania. Do US skladalem zaswiadczenie o splacie kredytu oraz wyciag
    z konta kredytowego.

    --
    NotBear

  • 17. Data: 2009-11-25 06:19:59
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    spp napisał(a):

    > O ile taniej?

    Trochę może się zapędziłem z tym "dużo". To zależy.

    O ile pamiętam- notarialne rozszerzenie wspólności ustawowej
    - taksa 400 zł.
    Darowizna- zależnie od wartości nieruchomości, np. dla wartości
    250 000 zł- taksa notarialna 885 zł. W obu przypadkach trzeba
    doliczyć VAT.

    PCC przy darowiźnie liczone jest od kwoty obciążeń
    ("Podatkowi podlegają: [...] umowy darowizny
    - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów
    i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.")
    - więc jeśli np. dom ma hipotekę na 200 000 zł, to trzeba
    przy darowiźnie połowy zapłacić 100 000 * 2% = 2000 zł.
    A jeśli hipoteki nie ma- PCC brak.

    Czyli trzeba wyliczyć, co się bardziej opłaca.
    Przy małej wartości nie obciążonej nieruchomości może
    opłacić się darowizna.

    Poza tym, notariusz _może_ (choć zwykle biedny nie może...) wziąć mniej
    - ustawowo określona jest maksymalna taksa.
    PCC oczywiście to nie dotyczy.

    --
    Dominik (& kąpany)
    Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy w oparciu o Art. 54 Konstytucji RP

  • 18. Data: 2009-11-25 06:30:47
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    NotBear napisał(a):

    > - splate kredytu mieszkaniowego

    Warto dodać, że US literalnie trzymają się ustawy
    i musi to być "kredyt lub pożyczka w banku lub
    spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej
    mających siedzibę na terytorium RP".

    Odpadają pożyczki od osób prywatnych, z ZFŚS itp.

    http://www.is.gdansk.pl/index.php?option=com_content
    &task=view&id=1154&Itemid=147