  • 11. Data: 2013-08-13 08:33:28
    Temat: Re: sens ocieplania budy?
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 12.08.2013 21:49, VPN pisze:
> [...]
    > by pożałować mu czegokolwiek tylko o samą racjonalność.
    >
    > I tak.
    > Drewno samo w sobie jest b. dobrym izolatorem termicznym.
    > Jedynym źródłem ciepła jest sam pies. Mowa oczywiście o nieogrzewanej,
    > zwykłej budzie :)
    > Dziura przez jaką pies wchodzi do budy jest na tyle duża, a przez nią,
    > straty ciepła tak ogromne, że ocieplanie czymkolwiek traci sens.
    > Mowa tu o budzie szczelnej bez szpar.
    > Oglądam w necie różne budy i widzę, że ocieplenie sięga wielu cm, a za
    > tym idzie wskaźnik finansowy ;) ale to chyba tylko po to by kupić

    A ja powiem, że wszystko zależy od rasy psa i jego upodobań.

    Osobiście mam Berneńczyka, który lubi zimno spędza całe dnie na
    zewnątrz. W dzień nawet w najbardziej siarczyste mrozy, a w nocy
    zabieram go do domu kiedy temperatura spadnie poniżej -5 stC.
    Budę kupiłem mu ocieplaną i spał tam tylko jeden rok. Nie miałem jeszcze
    ogrodzenia i biedak musiał męczyć się na łańcuchu przy budzie. Odkąd
    biega wolno to tylko raz wszedł do budy i chyba tylko dlatego, że
    wyścieliłem mu ją kocem, który wcześniej służył jako posłanie do
    samochodowych przejażdżek, a że pies uwielbia samochodowe wycieczki i
    kiedy otworzę bagażnik to pierwszy tam siedzi to penie zapach skojarzył
    mu się z taką podróżą. Mój pies, do spania wybiera przeróżne miejsca. W
    lecie najlepiej goła ziemia, a zimą nocuje na zadaszonym tarasie przy
    drzwiach tarasowych lub na zadaszonym ganku przy wejściu.

    Co do ocieplenia to pies w budzie zazwyczaj zwija się w kłębek i lokuje
    się w którymś z rogów szczelnie dociskając się do desek. Ocieplenie więc
    wydaje się sensowne ale bez przesady, wystarczy tek 2-3 cm styropianu.

    Jeżeli psa będziesz od początku przyzwyczajał do zimna to na mrozy
    obrośnie gęstym futrem i będzie mu ciepło, jak będzie trzymany w domu to
    futerko będzie marne to nawet w niewielki mrozy będzie dygotał.

    Rozmawiałem kiedyś z weterynarzem i moja rasa bez problemu przy -20 może
    nocować w budzie (zresztą jak i większość) ale wtedy trzeba mu troszkę
    dołożyć do posłania - ponoć najlepsza jest słoma. Ja wkładam mu na zimę
    kilka kocy czasem jakieś stare poduchy ale on i tak tam nie wchodzi
    chyba, że jak jestem w pracy i nie widzę.

    --
    Pozdrawiam ARIUSZ
    http://www.ariusz.com

  • 12. Data: 2013-08-13 09:57:12
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "VPN" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Zastanawiam się nad sensem ocieplania budy dla psa?

    1. Najważniejsza jest zasłonka. Ocieplenie budy która ma duże nieosłonięte
    wejście nic nie da.
    2. Ocieplenie budy sprawi że tam _zawsze_ będzie cieplej nie tylko w
    największe mrozy, bo zakładam, że nie będziesz co rano zmieniał grubości
    ocieplenia w zależności od przewidywanej temperatury :-) Mnie wiele lat temu
    znajomy weterynarz polecił inne rozwiązanie: dać psu stare szmaty. Jak mu
    któregoś dnia będzie za zimno to się w nie zagrzebie, jak mu będzie
    wystarczająco ciepło to będzie spał obok nich. Oczywiście na wiosnę szmaty
    trzeba wyrzucić aby nie było wylęgarni robactwa. Tak zrobiłem i pies przeżył
    w zdrowiu 12 lat mieszkając zawsze na zewnątrz nawet w największe mrozy.

    Ps. Oczywiście zasłonkę na wiosnę też należy zdemontować.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 13. Data: 2013-08-13 18:55:35
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 12-08-2013 o 21:49:39 VPN <v...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > Oglądam w necie różne budy i widzę, że ocieplenie sięga wielu cm, a za
    > tym idzie wskaźnik finansowy ;) ale to chyba tylko po to by kupić

    Jeśli buda będzie nieocieplona - pies nie będzie jej w stanie ogrzać.
    Ociepl budę i zrób zasłonkę z ciężkiej tkaniny (przeciętej na pół). Koszty
    żadne - tu nie chodzi o 15cm styro z tynkiem silikonowym :-). Wystarczy
    5cm jakiejkolwiek izolacji i folia od wiatru.
    Każdy pies (odpowiedniej rasy) da radę na mrozie (bo musi) ale odbije to
    się na jego kondycji w wieku 8+ lat.
    Przerabiałem to wielokrotnie - jeśli pies jest chojrak (co to przy minus
    20 leży sobie na śniegu po bramą - miałem takiego Berneńczyka) - po kilku
    srogich zimach ma problemy ze stawami, pęcherzem itp. Jeśli Ci zależy na
    zwierzaku - zadbaj o niego, on sam tego nie zrobi.
    Najlepsze dla psa w zimie (w ujęciu długoterminowym) jest nocowanie w domu
    -jak to jest niemożliwe, ociepl mu chociaż budę.

    TG

  • 14. Data: 2013-08-15 01:48:53
    Od: Przemek Lipski <d...@t...pl>

    W dniu poniedziałek, 12 sierpnia 2013 20:49:39 UTC+1 użytkownik VPN napisał:

> [...]
    >
    > Dziura przez jaką pies wchodzi do budy jest na tyle duża, a przez nią,
    >
    > straty ciepła tak ogromne, że ocieplanie czymkolwiek traci sens.

    To trzeba zlikwidowac dziure. Wstawic zasłone, albo dobudowac jakis
    wiatrolap/przedsionek przed wejsciem

    > Mowa tu o budzie szczelnej bez szpar.
    >
    > Oglądam w necie różne budy i widzę, że ocieplenie sięga wielu cm, a za
    >
    > tym idzie wskaźnik finansowy ;) ale to chyba tylko po to by kupić
    >
    > spokój sumienia.

    Jaki wskaznik finansowy? Koszty ocieplenia budy sa tak znikome, ze wspominanie o
    finansach w tym przypadku jest z lekka niepowazne.