  • 71. Data: 2009-09-21 16:17:13
    Temat: Re: solary - pytanie
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    news:h97pgk$ld$1@news.onet.pl...

    > imho kolega Maniek wypsiuje delikatnie mówiąc głupoty. Płyn solarny nie ma
    > prawa odparowywać i skraplać sie bo w ziemie bezie nie płyn solarny tylko
    > woda z produktami rozkładu glikolu i solary zamarzną.

    Jutro poprosze firme Boryszew o karte produktu Ergolit, tam dowiemy sie
    wszystkiego o ile nie zapomne. Mysle, ze mozna poszukac na stronie netowej,
    czy taka informacja bedzie nie wiem. Sprobuje ustalic u zrodla jak to jest z
    ta trwaloscia po zagotowaniu.
    Nie mniej, nie to bylo problemem dyskusji.

    > Jeśli w okresie eksploatacji wystapiął awaria polegająca na zagotowaniu
    > solarów to przez sezonaem zimowym powinno sie bezwzględnie sprawdzić punkt
    > zamarzania płynu w instalacji.

    Tak jak i w samochodzie.

    > Pomiając że zagotowanie płyny kończy sie zwykle wywaleniem płynu i pary
    > poprzez zawór bezpieczeństwa przy grupie pompowej.

    Slyszalem tylko o jednym takim przypadku, ale dokladnej przyczyny nie znam.
    Mam natomiast znajomych, ktorzy korzystaja z takich urzadzen dluzej jak rok
    i nie slyszalem zadnych narzekan. Na forach tematycznych tez trudno znalezc
    narzekania.

    Pozdro.. TK

  • 72. Data: 2009-09-21 16:21:36
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Jutro poprosze firme Boryszew o karte produktu Ergolit,

    Ergolid

    TK

  • 73. Data: 2009-09-21 16:46:15
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Jutro poprosze firme Boryszew o karte produktu Ergolit, tam dowiemy sie
    > wszystkiego o ile nie zapomne.

    Karta produktu:
    http://www.bestsolar.pl/str/pdf_hewalex/ergolid.pdf

    Punkt 9, wlasciwosci fizykochemiczne. Temp. rozkladu glikolu to 500-600
    stopni. Ale na stronie 2 temp. rozkladu skladnika glownego 250 stopni, ale
    jest tam tez slowo poczatek w niezbyt precyzyjnym miejscu. Tak czy inaczej
    utrata wlasciwosci glikolu w okresie stagnacji wcale taka oczywista nie
    jest. Ale moze niech ktos jeszcze pokusi sie o interpretacje.

    Pozdro.. TK

  • 74. Data: 2009-09-21 18:19:14
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    > Ja juz slyszalem o rachunkach za ogrzewanie CWU na poziomie 80zl/miesiac,
    > a nawet mniej. Tyle ze ja place wiecej, sasiad tez, kolega tez a reszta
    > swiata 80zl. Nie bede o tym dyskutowal bo to o niczym nie swiadczy. Ja
    > place wiecej i to mnie interesuje.

    Mając solary płacisz więcej ???
    U mnie to tyle kosztuje i to nie jest żadna ściema.

    Jezeli chce placic mniej to montuje solary. Na
    > ogrzewanie tym domu nie zdecyduje sie poki co, bo wtedy kiedy trzeba grzac
    > najwiecej to nie ma czym.

    I dobrze robisz. A swoją drogą to kto Ci radził grzać dom solarem ? Pisałem
    o czymś innym. O tym że bywają okresy z nadmiarem energii i jest to problem.
    Nazwałeś go drugorzędnym. Dla mnie tak nie jest bo jeśli kupuję solary to
    nie po to aby gotowały glikol.

    > Kupic gotowy zestaw.

    OK. Guglowałem trochę i znalazłem coś co najbardziej pasuje do tego co
    opisywałeś jako przykład który da sobie radę sam z nadmiarem ciepła
    http://www.ulrich.com.pl/uploads/sol_zabezp.pdf

    Faktycznie wydaje się być dobrym i ciekawym zestawem. Zauważ jednak ile
    wysiłku i technologii producent włożył w zabezpieczenie kolektora przed
    nadmiarem ciepła. Nie wygląda mi to na problem drugorzędny.

    Pozdr

  • 75. Data: 2009-09-21 20:27:52
    Od: "Ianus" <U...@o...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h90dki$nvf$5@atlantis.news.neostrada.pl...

    > jakoś w lasach zdażają się samozapłony od słońca i zdażały się przed
    > wynalezieniem butelki po piwie:O)

    jak już to zdarzają i zdarzały!

  • 76. Data: 2009-09-21 23:00:48
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "nacocito" <n...@c...to> napisał w wiadomości

    > Mając solary płacisz więcej ???
    > U mnie to tyle kosztuje i to nie jest żadna ściema.

    Grzejac pradem wode.
    Masz cyrkulacje i piecioosobowa rodzine?
    Rachunki mojego sasiada za gaz latem na grzanie CWU to ok. 150zl, rodzina 4
    osoby.

> [...]
    > to problem. Nazwałeś go drugorzędnym. Dla mnie tak nie jest bo jeśli
    > kupuję solary to nie po to aby gotowały glikol.

    Jak pamietam to chciales oddawac cieplo do podlogowki, a to jak by nie
    patrzyl wymaga polaczenia CO z ukladem solarnym w ten czy inny sposob.
    Solara nikt nie kupuje po to, by gotowal glikol, ale jak potrzebujesz
    wyjechac to taki zestaw nie jest zadnym zagrozeniem ani powodem do rozmyslan
    o gotujacym sie glikolu.

> [...]
    > wysiłku i technologii producent włożył w zabezpieczenie kolektora przed
    > nadmiarem ciepła. Nie wygląda mi to na problem drugorzędny.

    Czy przeczytales cos co jest sprzeczne z tym co napisalem w tym watku??
    Gdzie w opisie widzisz jakie kolwiek powody do przejmowania sie nadmiarem
    energi? Jakie wyczytales nadzwyczajne dzialania producenta o ktorych tu nie
    pisalismy? Rurki heat pipe? A robi ktos jeszcze cos innego prozniowego??
    Napisano przeciez o wylaczeniu awaryjnym zestawu jak woda w zasobniku
    przekroczy 90 stopni. Co Twoim zdaniem dzieje sie w kolektorze jak pompa
    przestaje pracowac w ciagu slonecznego dnia?? Czy nie pisalem, ze naczynie
    wzbiorcze skompensuje przegrzanie glikolu a ten odparuje? Nawet Marek pisal
    o automatyce chlodzacej w nocy a Ty nadal chcesz przejmowac sie nieistotnymi
    rzeczami, ktore juz dawno ktos rozwiazal.

    Pozdro.. TK

  • 77. Data: 2009-09-21 23:02:12
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h98pc6$ppv$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > ale co ci to skoro absorber nie wyskoczy przez ten zawór?:O)

    Tak to jest straszne. Spowoduje pozar blachy na dachu jak wezmie sie sporo
    LSD jak Krzemo pisal. :-))

    Pozdro.. TK

  • 78. Data: 2009-09-21 23:26:30
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Maniek4" napisał:
    > Tak to jest straszne. Spowoduje pozar blachy na dachu jak wezmie sie sporo
    > LSD jak Krzemo pisal. :-))

    LSD powiadasz?:O)
    lepiej nie chodź do lasu bo ci gargamel wyskoczy, ha ha ha!:O)

  • 79. Data: 2009-09-22 05:41:06
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    > Grzejac pradem wode.
    To wiele tłumaczy

    > Masz cyrkulacje i piecioosobowa rodzine?
    Nie nie mam. 4 osoby i brak cyrkulacji.

    > Rachunki mojego sasiada za gaz latem na grzanie CWU to ok. 150zl, rodzina
    > 4 osoby.
    Myślę, że jak ktoś chce wydać i 500zł to nie będzie przeszkód. Tylko po co?
    Napisałem gdzieś powyżej, że płacę 80zł i tyle jest. Sąsiad płaci 150zł i
    tez jest pięknie. Ale nie mów, że jeśli ktoś płaci mniej to jest bzdura
    tylko dla tego ponieważ on płaci 150. Nie zamierzam się na ten temat dalej
    spierać tym bardziej że piszesz o doświadczeniach sąsiada a nie swoich.

> [...]
    > Nawet Marek pisal o automatyce chlodzacej w nocy a Ty nadal chcesz
    > przejmowac sie nieistotnymi rzeczami, ktore juz dawno ktos rozwiazal.

    napisze to jeszcze raz i ostatni. Problem przegrzewania nie jest problemem
    drugorzędnym dla jakiegokolwiek układu.
    W tym wypadku Ulrich zastosował szereg zabezpieczeń abyś Ty czy też sąsiad
    nie musiał się tym martwić.
    To że Tobie czy też sąsiadowi rozwiązano ten problem to nie znaczy że ten
    problem nie istnieje w ogóle. Problem jest tylko opanowany ale nie przestał
    istnieć.

    Polecam forum Muratora. Zobacz co twój kolektor może zrobić dla Ciebie.
    np. ten wątek -
    http://forum.muratordom.pl/jak-to-sie-robi-czyli-buf
    or-ciepla,t89352.htm?highlight=w%EA%BFownica

  • 80. Data: 2009-09-22 09:20:47
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Nie nie mam. 4 osoby i brak cyrkulacji.

    Zrob cyrkulacje i przekonasz sie jak wzrosna rachunki.

> [...]
    > spierać tym bardziej że piszesz o doświadczeniach sąsiada a nie swoich.

    Swoich i sasiada, zreszta takich opini jes wiecej i nigdzie nie napisalem ze
    jak ktos placi mniej to bzdura. Znam takich co pala co dzien latem drzewem i
    jest wyjatkowo tanio. Co kto lubi, mozna tez myc sie w misce wody i bedzie
    jeszcze taniej. Ja place wiecej i to mnie interesuje.

    > napisze to jeszcze raz i ostatni. Problem przegrzewania nie jest problemem
    > drugorzędnym dla jakiegokolwiek układu.

    Ja pisze i pisze, a Ty ciagle nie rozumiesz. Do tego przytaczasz sam teksty
    mowiace, ze problemu dla uzytkownika nie ma bo zostal min. rozwiazany przez
    producenta i dalej sie upierasz nie wiem o co? Producent o ktorym wspominasz
    tak naprawde zadbal tylko o automatyke sterujaca, reszta jest jakby
    oczywista oczywistoscia wynikajaca z samej koncepcji i technologii
    stosowanej od lat i to nie wylacznie w systemach solarnych. Sa jakby
    glownymi prawdami, chocby takie naczynie wzbiorcze.
    Ja tez napisze cos jeszcze raz i ostatni: w ktorym momencie uzytkownik
    powinien sie przejmowac przegrzewaniem sie ukladu? Kiedy jest angazowany do
    rozwiazywania problemu z nadwyzka ciepla? Czym konkretnie uzytkownim ma sie
    przejmowac??

    > W tym wypadku Ulrich zastosował szereg zabezpieczeń abyś Ty czy też sąsiad
    > nie musiał się tym martwić.

    Ja sie nie martwie, to Ty sie martwisz mimo tego szeregu zabezpieczen.
    Wiesz jakie zagrozenie stwarza kociol gazowy i sam gazociag? Przejmujesz sie
    tym, czy problem zostal rozwiazany i nie ma czym sie przejmowac? Wiesz jakie
    zagrozenie stanowi prad elektryczny w instalacji domowej? Zrezygnowales z
    niej, czy prad zostal okielznany?

    > To że Tobie czy też sąsiadowi rozwiązano ten problem to nie znaczy że ten
    > problem nie istnieje w ogóle. Problem jest tylko opanowany ale nie
    > przestał istnieć.

    O wiele wiecej problemu stanowi spalanie mieszanki w silniku samochodowym.
    Znacznie wiecej procesow tam zachodzi i sam samochod jest o wiele bardziej
    skomplikowany od jakiegos zestawu solarnego, a jakos malo kto jadac
    samochodem ma przed oczami plomienie palacego sie paliwa w komorze spalania
    przez setki kilometrow, czy swiadomosc samozaplonu paliwa w zbiorniku, albo
    zapalenia sie instalacji elektrycznej i zablokowanie drzwi jednoczesnie.
    Skoro wolisz dalej przejowac sie rozwiazanymi dawno problemami to juz Twoja
    wola, dla mnie EOT

    Pozdro.. TK